Alergi terhadap laktosa pada bayi: seperti apa, apa yang harus dilakukan dengan intoleransi laktosa

Baru-baru ini, bayi semakin didiagnosis dengan penyakit patologi seperti alergi terhadap laktosa. Pediatrik merujuk kepada keadaan ini sebagai intoleransi atau kekurangan laktase..

Gejala penyakit boleh berbeza. Oleh itu, untuk memberi pertolongan tepat pada masanya kepada seorang kanak-kanak, perlu memahami bagaimana alergi seperti itu dan tanda-tanda apa yang dizahirkan.

Apa itu laktosa

Laktosa adalah komponen yang terdapat dalam susu ibu. Laktosa juga merupakan gula kompleks yang menggabungkan galaktosa dan glukosa.

Pakar memperhatikan kepentingan langsung elemen ini dalam perkembangan bayi baru lahir. Ini disebabkan oleh fakta bahawa berkat glukosa, bayi mendapat semua tenaga yang diperlukan untuk sebatian kimia yang terdapat di dalam badan..

Galaktosa juga penting, kerana tanpanya sistem saraf bayi tidak dapat terbentuk secara normal..

Adakah alahan mungkin berlaku pada bayi?

Intoleransi laktosa semakin kerap berlaku pada bayi. Ini terutama disebabkan oleh kekurangan laktase, yang diperlukan untuk pemecahan laktosa sepenuhnya..

Usus kecil anak terlibat secara langsung dalam penghasilan enzim ini. Sekiranya terdapat kekurangan zat ini, tubuh tidak dapat menyerap sepenuhnya produk tenusu..

Akibatnya, kerja sistem pencernaan terganggu, yang ditunjukkan oleh gambaran klinikal yang khas.

Pengelasan

Pakar membahagikan kekurangan laktase kepada tiga jenis.

Utama

Ia didiagnosis apabila sintesis laktase berhenti sepenuhnya atau pengeluarannya tidak ketara. Lebih kerap, keadaan patologi seperti itu pada bayi pramatang, kerana saluran pencernaannya belum terbentuk sepenuhnya.

Normalisasi keadaan berlaku tiga atau empat bulan. Setelah usus matang, pengeluaran kembali normal, dan tanda-tanda klinikal secara beransur-ansur hilang sendiri.

Menengah

Varieti ini dipromosikan oleh patologi dan jangkitan organ-organ saluran gastrousus. Ini mungkin berlaku dengan latar belakang kecederaan pada dinding usus..

Relatif

Ia diperhatikan jika terdapat lebihan gula susu. Perlu juga diperhatikan fungsi normal sel usus, di mana laktase dihasilkan dalam jumlah yang diperlukan untuk pemprosesan laktosa..

Tetapi dengan jumlah gula yang berlebihan, ia disimpan dalam usus, yang dinyatakan oleh gejala khas yang serupa dengan kekurangan enzimatik.

Keadaan patologi ini sering dapat dikesan semasa penyusuan pertama, ketika susu mengandung peningkatan kepekatan enzim..

Sebab-sebab penampilan

Di antara semua faktor yang mungkin berlaku, para pakar meletakkan kecenderungan genetik. Telah terbukti secara saintifik bahawa jika salah seorang ibu bapa mempunyai sejarah alergi, maka kemungkinan kejadiannya pada anak meningkat menjadi 50 persen..

Alergi juga boleh diprovokasi oleh faktor-faktor tertentu yang mempunyai kesan negatif selama tempoh kehamilan dan semasa bersalin.

Ini termasuk sebab berikut:

  • ekologi yang tidak menguntungkan;
  • keadaan tertekan pada ibu mengandung;
  • toksikosis lewat;
  • hipoksia janin;
  • komplikasi semasa bersalin.

Peranan yang sama pentingnya dimainkan oleh pemakanan wanita hamil. Produk tenusu dengan kandungan gula yang tinggi boleh mencetuskan alahan pada bayi yang baru lahir.

Selalunya penyebab keadaan patologi pada bayi adalah makanan buatan, kerana susu lembu terdapat di kebanyakan produk jadi.

Gejala dan Tanda

Keterukan gambaran klinikal sangat bergantung pada ciri individu organisma dan jumlah alergen yang memasukinya..

Dalam kebanyakan kes, alahan dinyatakan dengan gejala berikut:

  1. Kesakitan di rongga peritoneal, regurgitasi yang kerap dan peningkatan pengeluaran gas.
  2. Pelanggaran perbuatan buang air besar (sering disertai dengan cirit-birit).
  3. Gatal-gatal. Dalam kes ini, menurut banyak pakar pediatrik, reaksi alergi menampakkan diri dalam bentuk akut. Ruam pada kulit berwarna kemerahan dan bersaiz kecil. Tempat penyetempatan ruam dalam kebanyakan kes adalah kawasan kepala dan leher, tetapi bahagian tubuh bayi yang lain juga boleh terjejas.
  4. Keradangan membran mukus.
  5. Ruam dari pelbagai asal, disertai dengan kemerahan dan gatal-gatal pada kulit. Dalam keadaan ini, bayi sering gelisah, kerana ruam memberinya rasa tidak selesa..
  6. Diatesis. Walaupun ibu bapa sering membiarkan gejala ini tanpa pengawasan, doktor mengesyorkan segera mengambil langkah yang sesuai untuk mengatasinya.
  7. Kegatalan pada kulit kepala.
  8. Disfungsi pernafasan, pengembangan rhinitis, batuk paroxysmal.
  9. Edema Quincke. Ia dianggap sebagai salah satu patologi yang paling berbahaya. Mempunyai kecenderungan penyebaran cepat dan sering membawa maut.
  10. Kejutan anaphylactic.

Tidak sukar untuk memahami bahawa anak yang baru lahir mempunyai alahan. Gejala pertama mula muncul sejurus selepas makan atau setelah jangka waktu yang singkat.

Apabila gambaran klinikal ciri muncul, perlu menunjukkan bayi kepada ahli alahan. Sekiranya anda tidak memerlukan rawatan perubatan bebas. Tindakan sedemikian hanya boleh memperburuk keadaan..

Cara mendiagnosis patologi

Adalah mungkin untuk menentukan intoleransi laktosa pada bayi sesuai dengan tanda-tanda yang dikesan, yang diberikan di atas. Walau bagaimanapun, kerana pengalaman yang tidak berpengalaman, ibu bapa muda sering melakukan kesalahan seperti itu untuk keadaan patologi yang lain..

Hanya pakar yang berkelayakan yang dapat mengenal pasti kehadiran penyakit dengan tepat dan menentukan sebab sebenar kemunculannya.

Untuk mengetahui sama ada bayi alah kepada laktosa, ujian makmal lebih disukai:

  • biopsi usus kecil;
  • ujian hidrogen;
  • lengkung laktosa;
  • analisis tinja;
  • koprogram.

Berdasarkan hasil yang diperoleh semasa pemeriksaan diagnostik, pakar membuat diagnosis yang tepat dan menetapkan terapi yang mencukupi.

Perbezaan dari alergi protein susu

Alergi laktosa sering disalah anggap sebagai intoleransi susu. Walau bagaimanapun, ini adalah keadaan patologi yang sama sekali berbeza..

Dalam kes kedua, sebagai peraturan, ada intoleransi terhadap protein lembu. Dalam keadaan ini, walaupun sedikit penggunaan alergen dapat menimbulkan reaksi negatif dari badan..

Intoleransi laktosa tidak disertai oleh perubahan teruk dan tidak menghalang penggunaan sebilangan kecil produk tenusu.

Pilihan rawatan yang mungkin

Pertama sekali, penting untuk diingat bahawa anda tidak boleh mengubati bayi sendiri..

Matlamat utama terapi adalah untuk menghilangkan sepenuhnya produk alahan.

Semasa bayi menyusu, ibu mesti mempertimbangkan semula dietnya. Semua produk yang mengandungi susu mesti dikecualikan dari menu.

Yang dilarang termasuk:

  • produk coklat;
  • produk tepung;
  • susu keseluruhan dan pekat;
  • ikan;
  • telur;
  • madu dan kacang.

Anda tidak boleh memberi ramuan ramuan herba yang baru lahir untuk minum dan memberi ubat tanpa memberi nasihat doktor. Kejadian seperti itu boleh menimbulkan perkembangan komplikasi..

Apabila tindakan sedemikian tidak membawa hasil yang positif, pakar menetapkan ubat anti-alergi. Sekiranya edema atau anafilaksis Quincke diperhatikan, dos epinefrin diperlukan.

Apabila penyebab reaksi alergi adalah patologi saluran gastrousus atau jangkitan dengan bakteria parasit, maka agen antibakteria digunakan.

Selepas itu, perlu memulihkan mikroflora usus, yang mana disyorkan untuk menggunakan Bactistatin, Bifiform atau analognya.

Kesan

Sekiranya anda tidak mengambil langkah tepat pada masanya untuk menghilangkan gejala utama reaksi alergi terhadap laktosa, maka komplikasi mungkin muncul..

Sebagai peraturan, ini adalah anafilaksis atau edema Quincke. Yang terakhir dianggap sebagai akibat yang agak berbahaya, di mana sesak nafas dan kematian dapat terjadi..

Pencegahan

Apabila alergi laktosa muncul sebagai akibat dari kecenderungan keturunan, maka ibu perlu menjaga kesihatan anaknya walaupun semasa perkembangan intrauterinnya.

Agar tidak mengganggu proses pencernaan, para pakar menyarankan untuk mematuhi beberapa peraturan mudah:

  • Jangan mengambil lebih daripada 200 ml susu keseluruhan setiap hari. Lebih baik jika anda meminumnya secara langsung dengan makanan.
  • Hadkan penggunaan keju dan yogurt semulajadi.
  • Untuk mengisi kalsium, disyorkan untuk makan lebih banyak ikan, sayur-sayuran hijau, susu kedelai.
  • Perhatikan komposisi produk separuh siap dan beberapa kumpulan ubat yang dihasilkan dalam bentuk tablet.

Kesimpulannya

Reaksi alergi terhadap laktosa dapat muncul bukan hanya dengan penyusuan susu ibu, tetapi juga dengan pemberian makanan buatan. Untuk melindungi bayi dari keadaan patologi, perlu menunjukkannya kepada pakar yang akan melakukan pemeriksaan penuh dan menetapkan rawatan yang sesuai.

Alergi terhadap laktosa pada bayi dengan penyusuan susu ibu

Semasa membuat perubahan pada diet, alergi terhadap laktosa pada bayi mungkin muncul. Apa penyebab dan gejalanya, bagaimana cara merancang makan bayi dengan betul? Apa yang perlu dilakukan untuk meringankan keadaan bayi?

Keresahan selepas makan

Mengenai alahan laktosa

Bayi mempunyai sistem pencernaan dan imun yang tidak sempurna. Jumlah enzim untuk pemecahan protein susu masih tidak mencukupi. Oleh itu, mereka memasukkan cecair darah dalam bentuk asalnya. Tindak balas badan terhadap "pencerobohan" - pengeluaran antibodi spesifik.

Dianggarkan terdapat sekitar 35 antigen dalam susu lembu. Reaksi alergi sering berlaku pada komponen protein:

  • alpha, - dan beta-lactoglobulin;
  • albumin serum;
  • imunoglobulin.

Adalah perlu untuk membezakan antara konsep alergi laktosa dan intoleransi. Terdapat perbezaan besar antara mereka. Apabila makanan memasuki badan, sistem imun bertindak balas terhadap perengsa (alergi). Intoleransi terhadap produk tenusu sering dijelaskan oleh kekurangan atau ketiadaan lengkap enzim tertentu di bahagian tebal saluran pencernaan.

Manifestasi alergi laktosa

Secara umum, reaksi tubuh anak terhadap perengsa, yang merupakan protein susu lembu (CMPA), adalah sebahagian daripada alergi makanan. Selalunya, bayi bimbang akan masalah dengan aktiviti saluran pencernaan:

  • perut tidak selesa;
  • muntah;
  • sembelit;
  • refluks (refluks hempedu).

Tingkah laku bayi berubah, dia cepat letih dan tidak tertidur dengan baik, lebih berubah-ubah daripada biasa. Dalam keadaan ini, sukar untuk mengetahui sebab sebenar penyakit tersebut. Dengan alergi laktosa, gejala kulit pada bayi muncul sebagai gatal-gatal atau eksim.

Ruam kulit mudah dikelirukan dengan panas berduri atau dermatitis seborrheic. Berbeza dengan jenis atopik, reaksi dermatitis yang dimanifestasikan dengan alahan dilokalisasi di kawasan ini:

  • pipi kanak-kanak;
  • lubang di bawah lutut;
  • selekoh siku.

Kadang kala alergi merebak ke batang tubuh bayi, menyebabkan kegatalan dan kerengsaan menjadi bimbang. Pada mulanya, kulit kehilangan kelembapan dan menjadi kering. Bentuk alergi laktosa yang rumit dicirikan oleh fakta bahawa banyak rendaman dan kerak muncul di kulit.

Penting! Anda tidak boleh takut, anda perlu menilai keadaan bayi di kompleks ini. Semakin cepat diagnosis yang tepat dibuat, semakin cepat pakar pediatrik akan memilih makanan untuk diberi makan. Akibatnya, semua manifestasi dapat berlalu secara beransur-ansur..

Gejala intoleransi laktosa

Pada awal penyakit, bayi mungkin enggan memberi makan. Sekiranya masalah serentak muncul di beberapa organ (sistem vital) kanak-kanak, maka ini adalah intoleransi laktosa.

Dengan sebilangan kecil enzim yang diperlukan (laktase), protein susu yang tidak dicerna terkumpul dan kemudian memasuki usus besar. Secara selari, aktiviti mikroorganisma bermanfaat dalam usus diaktifkan, cuba memecah protein susu. Akibatnya, perut bayi membengkak akibat peningkatan pembentukan gas..

Pakar merujuk kepada gejala intoleransi laktosa:

  • kerap kembung perut pada waktu siang;
  • sensasi yang menyakitkan di perut;
  • cirit-birit dan muntah.

Muntah selepas makan

Dengan gejala ini, penyebab malaise juga boleh menjadi gangguan usus dengan jangkitan enterovirus. Ia perlu dibezakan dengan intoleransi laktosa..

Kanak-kanak di bawah usia satu tahun, dengan latar belakang cirit-birit, boleh mengalami dehidrasi dan mengurangkan kenaikan berat badan. Dalam kes lanjut, tanpa menyesuaikan pemakanan anak, gambaran klinikal meningkat.

Punca alahan laktosa

Apabila protein susu lembu memasuki tubuh anak, sistem kekebalan tubuh mula menghasilkan antibodi IgE. Setiap makanan seterusnya merangsang pengeluaran neurotransmitter - sel keradangan. Selalunya histamin, yang boleh menyebabkan cirit-birit pada bayi, rasa tidak selesa di perut. Selain itu, kulit kelihatan meradang, dengan banyak jerawat..

Permulaan alahan bermula sejurus selepas kontak pertama dengan protein susu lembu. Mereka boleh dalam komposisi formula bayi, yang terpaksa mengganti susu ibu. Ibu bapa perlu memahami bahawa anak akan bertindak balas bukan sahaja terhadap susu lembu, tetapi juga terhadap susu kambing. Oleh itu, yang terakhir tidak boleh dianggap sebagai pengganti, bahkan 1 g protein susu dikontraindikasikan untuk bayi. Pakar pemakanan mengesyorkan agar anak-anak tidak memberi susu kepada haiwan berkuku.

Reaksi laktosa lebih kerap berlaku pada bayi berbanding alahan lain. Penjelasan pakar - penambahan awal susu lembu pada diet bayi pada usia dini. Menurut pelbagai sumber statistik, dari 0.5% hingga 3% kanak-kanak berumur 0 hingga 3 tahun berhadapan dengan masalah alergi terhadap protein susu.

Tubuh bayi bertindak balas dengan kuat terhadap komponen laktosa individu: kasein (sehingga 80%), komponen whey (20%). Semasa bayi membesar, simptom alergi yang biasa dinyatakan hilang atau berkurang dengan ketara. Setelah berusia tiga tahun dan lebih tua, masalahnya kurang biasa.

Masalahnya timbul apabila penghasilan enzim (laktase) tidak mencukupi untuk memecah gula susu. Dalam mod biasa, tanpa masalah dengan intoleransi, gula susu dipecah menjadi glukosa dan galaktosa. Mereka diserap ke dalam aliran darah melalui dinding usus. Dengan sebilangan kecil enzim, laktosa memasuki usus besar tidak berubah. Pada masa akan datang, protein susu yang tidak dicerna, berinteraksi dengan bakteria, menimbulkan tanda-tanda tidak bertoleransi.

Pediatrik mengenal pasti sebab kekurangan atau ketiadaan enzim laktase, yang menyebabkan intoleransi laktosa:

  1. Kongenital. Ditentukan oleh kecenderungan pada tahap genetik. Mutasi gen muncul dari jam pertama kehidupan.
  2. Menengah. Pengaruh faktor persekitaran, termasuk penyakit membran mukus usus kecil.

Perhatian! Intoleransi protein susu hampir tidak berbahaya seperti alergi laktosa. Terdapat risiko kejutan anaphylactic dari reaksi tubuh terhadap perengsa.

Kepentingan laktosa

Pada tahun pertama kehidupan bayi, laktosa terlibat dalam proses penting seluruh organisma:

  • Protein susu meningkatkan komposisi mikroflora dalam usus, mengurangkan risiko pelbagai jangkitan pada bayi. Ia adalah bahan binaan untuk otak dan tisu saraf kanak-kanak..
  • Protein membantu penyerapan kalsium, magnesium dan mangan, yang membantu mencegah riket, anemia.
  • Apabila laktosa diproses di dalam usus, vitamin kumpulan B muncul.

Bagi bayi, menjaga penyusuan pada 6 bulan pertama sejak lahir dan kemudian adalah tugas yang paling penting. Di masa depan, anda perlu beralih secara beransur-ansur ke makanan campuran, meningkatkan jumlah susu formula bayi. Lebih baik melakukan ini secara berperingkat, dengan menggunakan skema untuk mengganti susu ibu dengan formulasi khas dengan kandungan laktosa atau laktosa rendah..

Sekiranya bayi baru lahir tidak mempunyai gejala intoleransi protein lembu, lebih baik menggunakan formula yang disesuaikan. Komposisi sedekat mungkin dengan susu manusia, yang sangat penting untuk kanak-kanak di bawah satu tahun dan lebih tua.

Bagaimana penyakit ini dirawat

Untuk menjelaskan keadaan dan mengesahkan intoleransi, anda perlu melakukan penyelidikan:

  • menguji peratusan jumlah hidrogen semasa menghembus nafas;
  • memeriksa keasidan najis kanak-kanak;
  • ujian intoleransi protein susu;
  • amati anak selama seminggu sambil mengurangkan pengambilan produk tenusu.

Sekiranya kanak-kanak kekurangan laktase, dia mungkin mempunyai selera makan yang sangat baik. Tetapi setelah beberapa meneguk, dia berhenti menghisap payudara, mengetatkan kakinya dengan tajam kerana sakit di perut dan menangis dengan kuat.

Pemilihan makanan kerana tidak bertoleransi

Pakar tidak mengesyorkan sepenuhnya meninggalkan penyusuan susu ibu setelah mengenal pasti masalahnya. Hasil yang baik diberikan dengan mengambil persiapan enzim (ini adalah Lactase Enzyme atau Lactase Baby). Dos mesti dipilih bersama dengan pakar pediatrik yang hadir. Apabila proses penapaian di saluran gastrointestinal pada bayi baru lahir bertambah baik, dosnya dikurangkan. Penyusuan dilanjutkan mengikut skema, memerhatikan tingkah laku dan reaksi bayi.

Sekiranya anak itu benar-benar buatan, anda perlu memilih campuran dengan jumlah protein susu maksimum, tetapi tanpa manifestasi klinikal dan peningkatan karbohidrat dalam tinja. Dalam keadaan normal, bayi disarankan untuk menggabungkan campuran yang disesuaikan dengan yang rendah laktosa. Sebarkan secara merata sepanjang hari.

Tenang bayi dengan pemakanan yang disesuaikan

Selepas diagnosis kekurangan laktosa, hanya sebilangan kecil yang memerlukan campur tangan dan rawatan pediatrik yang berterusan. Pelbagai produk protein rendah susu untuk penyusuan susu ibu membolehkan anda memilih makanan yang optimum dan bertindak balas dengan berkesan terhadap gejala intoleransi pada kanak-kanak di bawah satu tahun.

Alergi terhadap laktosa pada kanak-kanak dan orang dewasa - sebab, gejala dan rawatan

Alergi terhadap laktosa muncul pada masa kanak-kanak dan orang dewasa. Hipolaktasia sering dikelirukan dengan tindak balas imun kerana pengambilan susu dan produk haiwan lain kerana gejala yang serupa.

Untuk membezakan kedua-dua keadaan antara satu sama lain, perlu memahami apa itu laktosa, langkah-langkah apa yang harus diambil dalam perkembangan patologi, produk mana yang harus dikecualikan untuk mengelakkan reaksi negatif tubuh.

Punca alahan laktosa

Terdapat dua jenis intoleransi laktosa:

  • Kongenital (primer). Manifestasi alergi terutama terlihat pada bayi baru lahir, yang dicirikan oleh mutasi gen, tetapi seiring bertambahnya usia, keadaannya normal, kemampuan untuk mengasimilasi laktosa dilanjutkan,
  • Diperolehi (sekunder). Kemajuan terhadap latar belakang imuniti yang lemah, dengan perkembangan disfungsi gastrointestinal, jangkitan dengan jangkitan usus, beralih ke diet bebas susu.
Ruam pada kanak-kanak dengan kekurangan laktosa

Alergi laktosa berlaku kerana keadaan patologi enzim gastrousus.

Terdapat sebab utama pembentukan intoleransi laktosa:

  • faktor keturunan jika seseorang ibu bapa mempunyai alergi terhadap laktosa, perkembangan alahan pada kanak-kanak adalah mungkin. Orang Asia sangat terdedah kepada penyakit ini.,
  • kadang-kadang alergi muncul pada bayi hanya setelah mencapai usia 3 tahun kerana penurunan semula jadi kandungan laktosa di dalam badan,
  • Kekurangan laktase muncul pada usia berapa pun kerana penyakit lain yang berkaitan dengan disfungsi usus kecil (laktosa dihasilkan di organ ini).

Rujukan! Alergi terhadap laktosa terbentuk dengan pengambilan gula-gula yang berlebihan dengan kepekatan laktosa yang tinggi, produk protein dari penternakan.

Gejala alahan

Alergi kerana imuniti laktase keliru dengan tindak balas imun terhadap produk tenusu. Alergi susu dicirikan oleh gejala segera, dan dengan hipersensitisasi terhadap laktosa, tanda-tanda di atas terbentuk tidak lebih awal daripada 60 minit:

  • dorongan berterusan untuk membuang air besar, cirit-birit,
  • peningkatan pembentukan gas,
  • sakit di epigastrium,
  • ruam jelatang, diatesis,
  • kenaikan suhu yang tajam,
  • tanda-tanda rhinitis alergi hidung dengan pelepasan hidung mukus, bersin, mata berair,
  • serangan sakit kepala,
  • sindrom bronkospastik.

Dengan perkembangan angioedema dengan komplikasi dalam bentuk kejutan anaphylactic, ambulans harus segera dipanggil.

Penting untuk diketahui! Sekiranya, selain najis longgar, serangan muntah dapat dilihat pada anak, perlu membezakan galactosemia, gangguan metabolik dalam cara mengubah galaktosa menjadi glukosa. Terhadap latar belakang patologi, komplikasi adalah mungkin: glukosa darah rendah, penurunan ketajaman penglihatan, gangguan pada tahap normal perkembangan mental dan fizikal, disfungsi hati dan ginjal. Apabila tanda-tanda awal alergi galaktosa muncul, semua makanan yang mengandungi laktosa harus dikecualikan dan tubuh harus dibersihkan dari bahan toksik..

Alergi terhadap laktosa pada bayi

Intoleransi laktosa didiagnosis pada 50% bayi yang telah mencapai usia 2 tahun. Ini disebabkan oleh penurunan keperluan susu dan produk tenusu. Pada masa yang sama, intoleransi laktase bersifat fisiologi, kerana terdapat penurunan semula jadi dalam pengeluaran laktase.

Alergi terhadap laktosa pada bayi

Keadaan yang sangat berbahaya dianggap untuk bayi. Kerana kekurangan laktase, susu ibu tidak diserap, yang disertai dengan gejala serius yang membimbangkan ibu bapa:

  • bayi menghisap payudara selama 2-3 minit, kemudian menjadi gelisah, menekan kaki ke perut,
  • najis buih,
  • kenaikan berat badan yang lemah,
  • ruam kulit dengan pembilasan.

Intoleransi laktosa berlaku bukan sahaja semasa tempoh penyusuan; alergi laktosa sering didiagnosis ketika menggunakan campuran soya atau protein.

Untuk mengelakkan perkembangan reaksi alahan pada bayi, anda harus mengkaji komposisi pemakanan buatan dengan teliti dan memberi makan bayi hanya dengan campuran bebas laktosa.

Bagaimana intoleransi laktosa nyata??

Laktosa adalah disakarida yang merangkumi dua monosakarida. Gula jenis ini terdapat dalam makanan yang diperbuat daripada susu. Produk tenusu dicerna oleh enzim laktase.

Cara mengenal pasti alahan laktosa

Dengan fungsi laktase yang tidak mencukupi, produk susu dan protein dari penternakan tetap tidak dicerna, oleh itu, alergi terbentuk dengan gejala alergi seperti ruam, gatal-gatal, hiperemia kulit, najis longgar dan gejala negatif lain yang merumitkan kualiti hidup.

Nota! Sekiranya anda sensitif terhadap laktosa, tidak perlu menolak produk tenusu, tidak seperti alahan susu.

Alergi laktosa juga serupa dengan penyakit seliak. Dengan enzimopati, terdapat gangguan pencernaan yang disebabkan oleh pengeluaran kompleks enzim yang tidak dapat memecah gluten. Alergi laktosa bukanlah tindak balas imun, sementara penyakit seliak adalah autoimun.

Petunjuk aktiviti laktase bergantung pada usia kanak-kanak

Apabila produk yang mengandungi gluten memasuki badan, aktiviti saluran pencernaan terganggu: selaput lendir menjadi jengkel dan meradang.

Untuk menentukan, kerana kekurangan enzim mana, alergi bermula, perlu menyimpan buku harian makanan. Dengan jangka panjang penyakit ini, diagnosis yang teliti dengan ujian darah makmal untuk antibodi diperlukan.

Diet untuk alahan laktosa

Langkah-langkah terapeutik terutama ditujukan untuk mematuhi diet penghapusan, pengecualian produk susu dan makanan yang berasal dari haiwan secara beransur-ansur dari diet. Doktor mengesyorkan menyimpan buku harian makanan, di mana pesakit mencatatkan makanan yang dimakan dan reaksi selanjutnya.

Penghapusan produk secara beransur-ansur membantu meningkatkan fungsi usus, dan pakar kemudian menganalisis makanan mana yang menyebabkan reaksi negatif tubuh.

Diet untuk alahan laktosa

Orang dewasa boleh menolak makanan dengan kadar laktosa yang tinggi, tetapi keju, kefir, dan yogurt dalam jumlah kecil dibenarkan. Laktosa secara beransur-ansur dimusnahkan oleh mikroflora saluran gastrointestinal, yang membantu mengurangkan gejala dan memperbaiki keadaan.

Rawatan alahan laktosa

Sekiranya pengecualian makanan tidak membantu dan alergi berterusan, patologi dirawat dengan ubat-ubatan anti-alergi, terapi simptomatik, yang dengan serta-merta menghilangkan tanda-tanda penyakit. Sekiranya berlaku alahan segera (angioedema, anafilaksis), suntikan epinefrin akan diperlukan.

Sekiranya intoleransi laktosa adalah fenomena sementara yang berkaitan dengan pencerobohan parasit, keradangan saluran pencernaan, penyakit ini dihilangkan dengan rawatan antibakteria. Maka anda harus menormalkan mikroflora usus dengan ubat-ubatan yang memecah laktosa:

  • Bifidumbacterin,
  • Bifiform,
  • Bactistatin,
  • Analog Acipol dan ubat.
Intoleransi laktosa, gejala

Sekiranya simtomatologi ditunjukkan oleh rasa sakit di usus, perlu mengambil ubat antispasmodik tindakan myotropik. Ubat-ubatan mempengaruhi otot licin organ dalaman, berkesan melegakan kekejangan:

  • Spazmoverin,
  • Drotaverin,
  • Nosh-pa,
  • Papaverine,
  • Sparex.

Sekiranya terdapat kesilapan dalam diet dan pengambilan produk tenusu atau gula-gula dengan laktosa, terapi enzim ditetapkan:

  • Laktase,
  • Laktazar,
  • Lactase-Baby untuk bayi dan kanak-kanak prasekolah.

Ia penting! Kekurangan kalsium yang berkaitan dengan penolakan produk tenusu dan makanan asal haiwan dapat dengan mudah diganti dengan kompleks vitamin dan mineral, pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran segar, makanan laut, badam, susu kedelai, susu masam.

Meringkaskan

Orang yang mengalami alergi laktosa secara beransur-ansur harus memasukkan produk haiwan ke dalam makanan mereka dan menggunakannya bukan sebagai hidangan bebas, tetapi sebagai tambahan pada menu utama..

Untuk mencegah perkembangan alergi, perlu memperkuat sistem kekebalan tubuh dengan kaedah perubatan tradisional, untuk meningkatkan daya tahan tubuh terhadap pelbagai bakteria dan virus.

Walau bagaimanapun, banyak orang menurunkan penyakit ini dengan mengabaikan rawatan atau berusaha menyembuhkan diri. Untuk keberkesanan terapi dan ketiadaan alergi kambuh, perlu berjumpa doktor pada peringkat awal penyakit.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya anda alah kepada laktosa

Gejala alergi laktosa pada orang dewasa dan kanak-kanak adalah cirit-birit, kembung dan sakit pada usus. Bagaimana intoleransi karbohidrat ini berbeza dengan reaksi alergi terhadap protein susu atau keracunan, bagaimana dan bagaimana keadaan ini dirawat??

Apa itu alahan laktosa

"Alergi laktosa" adalah salah nama. Mereka memanggil semua reaksi badan yang tidak diingini kepada susu. Dan mereka (reaksi) berbeza. Alergi adalah tindak balas imun terhadap perengsa - alergen. Intoleransi laktosa mempunyai mekanisme yang berbeza.

Laktosa dan laktase

Laktosa - gula susu, karbohidrat kumpulan disakarida.

Laktase - enzim yang memecah laktosa menjadi galaktosa dan glukosa; dihasilkan di usus kecil.

Apa yang disebut alergi laktosa betul disebut intoleransi laktosa atau kekurangan laktase.

Sekiranya laktase dihasilkan kurang daripada yang diperlukan, maka laktosa yang berlebihan dan tidak dicerna memasuki usus dan menyebabkan kekejangan, cirit-birit, cirit-birit.

Toleransi laktosa adalah mungkin

  • primer - pada bayi, lebih kerap - pada bayi yang dilahirkan sebelum waktunya, yang usus tidak terbentuk sepenuhnya dan tidak bersedia menghasilkan laktase dalam jumlah yang diperlukan;
  • sekunder - akibat alahan, jangkitan, keradangan mukosa usus, pembedahan, dll..

Alahan susu

Alergi terhadap protein susu berlaku pada kanak-kanak dan orang dewasa.

Susu lembu mengandungi lebih daripada 20 alergen yang berpotensi, yang paling kuat adalah kasein.

Reaksi alergi ditunjukkan dalam sistem pencernaan, pada kulit, di organ pernafasan.

Susu kambing dan kambing juga boleh menyebabkan alahan..

Bagaimana membezakan satu dari yang lain, bagaimana memahami bahawa laktosa alah, dan tidak kekurangan laktase, - lihat bagaimana gejala itu nyata.

Gejala

Gejala tindak balas alergi terhadap susu dan intoleransi laktosa adalah serupa.

Sekiranya terdapat reaksi alergi terhadap protein, manifestasi pernafasan dan ruam kulit ditambahkan pada gangguan gastrousus. Dengan intoleransi laktosa, gejala ini tidak berlaku..

Tanda kedua adalah tempoh manifestasi. Alergi muncul dengan segera, dalam beberapa minit. Kekurangan laktase akan menampakkan diri dalam sekurang-kurangnya satu jam, ketika laktosa sampai ke usus.

Bagaimana alergi laktosa dapat dilihat pada bayi?

Pada bayi baru lahir, alergi protein susu lembu sukar dibezakan daripada penyakit sistem pencernaan atau kekurangan laktase.

Reaksi terhadap protein susu adalah mungkin pada orang tiruan, dan (lebih jarang) pada bayi yang disusui - protein susu lembu memasuki ibu.

Tanda-tanda kemungkinan alahan:

  • keengganan untuk makan;
  • kolik usus;
  • lendir di dalam najis;
  • ruam nodular;
  • kemerahan kulit dan membran mukus;
  • dermatitis atopik;
  • gatal-gatal.

Reaksi dari sistem pernafasan sangat jarang berlaku.

Dalam beberapa kes, satu-satunya manifestasi adalah anemia kekurangan zat besi..

Foto alahan laktosa pada bayi:

Tanda-tanda kekurangan laktase:

  • kurang selera makan;
  • regurgitasi yang kerap dan banyak;
  • muntah;
  • kembung, kolik, sakit perut - bayi mengangkat kakinya ke perut, menangis;
  • cirit-birit: najis berbuih, kekuningan, dengan bau masam.

Sekiranya tanda-tanda yang disenaraikan diucapkan, ini adalah bentuk kekurangan laktase yang nyata. Ia berbahaya kerana dehidrasi, penurunan berat badan bayi, dan kelewatan perkembangannya..

Gejala yang kurang jelas disebut bentuk pendam.

Alahan pada kanak-kanak dan remaja kecil

Kemungkinan gejala alergi laktosa pada kanak-kanak prasekolah dan sekolah:

  • muntah kitaran;
  • cirit-birit;
  • sakit perut;
  • gatal-gatal;
  • dermatitis atopik;
  • ruam pada mukosa mulut, stomatitis;
  • konjungtivitis;
  • bengkak membran mukus hidung, tekak;
  • kejutan anaphylactic.

Dengan intoleransi laktosa pada remaja, selain gejala yang serupa dengan keracunan - kembung dan sakit perut, sakit kepala, kelemahan, berkeringat, anemia diperhatikan.

Gejala pada orang dewasa

Alergi terhadap susu pada orang dewasa menampakkan diri pada saluran gastrousus, pada kulit, dan dalam kes yang jarang berlaku - pada bahagian sistem pernafasan. Gejala - cirit-birit, muntah, kembung, sakit perut.

Sekiranya anda alah kepada protein susu, ruam pada kulit (urtikaria, dermatitis atopik) dan membran mukus, reaksi berbahaya hingga kejutan anafilaksis dan edema Quincke adalah mungkin.

Dengan kekurangan laktase - kelemahan, berpeluh, takikardia atau (dalam kes yang jarang berlaku) gangguan irama jantung, sakit di jantung.

Rawatan

Reaksi buruk terhadap susu dirawat dengan diet khas dan, jika perlu, ubat.

Diet

Perkara pertama yang harus dilakukan sekiranya kanak-kanak alah kepada laktosa adalah menyesuaikan diet..

Sekiranya anda bertindak balas terhadap protein susu, buang makanan yang mengandungnya dari makanan. Bayi dipindahkan ke campuran hypoallergenic (sangat hidrolisis atau asid amino).

Kanak-kanak dan orang dewasa yang lebih tua perlu mengecualikan makanan lain yang sangat alergen dari makanan: ayam, ikan, telur, kacang, dll..

Dengan kekurangan laktase, bayi diresepkan campuran rendah laktosa. Sekiranya intoleransi laktosa adalah kongenital, maka diet harus selalu diikuti. Dengan intoleransi sekunder, dari masa ke masa, diet secara beransur-ansur diperluas, dengan ketat memantau reaksi terhadap makanan baru.

Pada remaja dan orang dewasa, rawatan kekurangan laktase bergantung kepada penyebabnya: jika masalah keradangan, jangkitan, dan lain-lain, maka penyakit yang mendasari mesti dirawat. Untuk tempoh ini, produk yang mengandung gula susu dikecualikan atau dibatasi, diganti dengan susu yang ditapai.

Ubat-ubatan

Seperti mana-mana ubat, ubat alergi laktosa digunakan secara menyeluruh dan hanya seperti yang ditetapkan oleh doktor:

  • antihistamin (Loratadin, Suprastin, Erius, Zodak, Zirtek, dll.), salap dan krim digunakan untuk melegakan gejala alergi yang teruk;
  • jika perut sakit teruk, Drotaverin, No-shpa, Papaverin akan membantu;
  • untuk menghilangkan alergen dan karbohidrat yang tidak terputus dari badan dengan cepat, enterosorben diresepkan (Polysorb, Enterosgel, Filtrum, dll.);
  • dalam rawatan akan membantu probiotik - ubat untuk alahan tanpa laktosa, menghilangkan manifestasi di usus dan memulihkan mikroflora: Linex, Bifiform, Enterol, dan lain-lain;
  • jika perlu, kekurangan laktase akan diisi dengan ubat - pengganti enzim ini: Laktrase, Laktasid, Kurutabs, Lactazar, Laktase-bayi.

Kami mengingatkan anda: jangan ubat sendiri! Semua ubat harus digunakan seperti yang diarahkan dan di bawah pengawasan doktor.

Menjumlahkan

Alahan susu - kedua-dua intoleransi laktosa dan reaksi protein - jarang berlaku.

Penting untuk diingat bahawa pada bayi biasanya kongenital. Penampilannya boleh disebabkan oleh merokok dan pengambilan alkohol oleh ibu semasa mengandung, bekerja di industri berbahaya, pelanggaran diet, dll..

Sekiranya masalah seperti itu muncul, rawatannya akan memerlukan pendekatan terpadu, revisi keseluruhan sistem pemakanan, kepatuhan terhadap diet, dan lain-lain, dan bukan pil universal untuk alahan, tanpa laktosa - gula susu. Dalam banyak kes, terutamanya pada kanak-kanak, intoleransi susu hilang dari masa ke masa..

Bagaimanakah alergi laktosa kanak-kanak menampakkan diri?

Helo pembaca sekalian. Hari ini kita akan mengetahui mengapa kanak-kanak mungkin alergi terhadap laktosa, bagaimana ia menampakkan diri, apa yang perlu dilakukan oleh ibu bapa dalam kes ini.

  1. Alergi terhadap laktosa pada kanak-kanak
  2. Punca dan gejala reaksi alergi terhadap laktosa
  3. Gejala
  4. Diagnosis, rawatan
  5. Bagaimana penyakit ini dirawat
  6. Pencegahan
  7. Penting untuk diingat

Alergi terhadap laktosa pada kanak-kanak

Semakin meningkat, anak-anak kecil didiagnosis dengan reaksi alergi terhadap laktosa, iaitu ketidakupayaan anak untuk mencerna gula susu yang terkandung dalam susu, kerana penghasilan enzim laktase yang tidak mencukupi oleh tubuh anak.

Gejala penyakit berbeza-beza, dan beberapa manifestasi alergi seperti itu memerlukan bantuan profesional segera..

Punca dan gejala reaksi alergi terhadap laktosa

Salah satu penyebab utama intoleransi laktosa adalah keturunan. Juga, doktor mengenal pasti beberapa sebab lain kerana terdapat alergi terhadap laktosa pada kanak-kanak:

  • Masalah semasa kehamilan dan kelahiran: ekologi yang buruk, toksikosis, gestosis, tekanan ibu, ancaman keguguran, persalinan yang sukar, hipoksia janin.
  • Diet ibu ketika menyusu (menu harus hypoallergenic, khususnya, anda harus menolak produk tenusu manis dalam kombinasi dengan kacang alergi, madu, makanan laut, dll.).
  • Makanan buatan.

Intoleransi laktosa pada bayi boleh menjadi kongenital atau diperoleh, ini dijelaskan oleh kekurangan atau kekurangan pengeluaran enzim laktase yang diperlukan untuk pemecahan laktosa.

Gejala

Bagaimanakah alergi laktosa kanak-kanak menampakkan diri? Setiap tanda bayi boleh muncul secara berasingan atau bersama-sama dengan beberapa gejala lain..

Tanda-tanda reaksi alahan yang paling biasa termasuk:

  • Sakit perut, gas, regurgitasi yang kerap.
  • Gangguan najis (cirit-birit yang paling biasa).
  • Gatal-gatal.
  • Ruam yang berlainan pada kulit (perut, punggung, leher), gatal-gatal, kemerahan pada kulit.
  • Proses keradangan pada membran mukus.
  • Kerak di kepala.
  • Stomatitis.
  • Rinitis alergi, batuk, sesak nafas sukar bernafas, bronkospasme.
  • Edema Quincke (edema yang cepat merebak, manifestasi yang sangat berbahaya, penuh dengan kematian).
  • Kejutan anaphylactic.

Manifestasi negatif boleh berlaku dengan segera atau beberapa saat selepas makan.

Segala gejala yang timbul mestilah menjadi alasan bagi ibu bapa untuk segera menghubungi ahli alahan.

Hal ini berlaku terutamanya untuk kegagalan pernafasan, bronkospasme, yang boleh menyebabkan kejutan anaphylactic. Anda perlu segera menghubungi ambulans untuk mendapatkan rawatan segera kepada bayi.

Walaupun dengan gejala ringan, mustahil untuk merawat anak dengan sebarang persediaan herba, kerana ini boleh menyebabkan jenis alergi yang berbeza..

Reaksi alergi terhadap laktosa pada bayi dirawat secara eksklusif oleh ahli alergi, semua kaedah dan kaedah yang diperlukan ditetapkan oleh doktor.

Diagnosis, rawatan

Alergi terhadap laktosa pada kanak-kanak sama sekali tidak bermaksud rawatan ibu bapa yang bebas.

Sekiranya doktor telah mengesampingkan penyakit dan keadaan yang serupa dalam manifestasi (misalnya, keracunan, jangkitan usus), dia akan menetapkan langkah-langkah diagnostik untuk menentukan alergen.

Ini boleh menjadi ujian kulit (untuk kanak-kanak tiga tahun ke atas), atau ujian darah untuk imunoglobulin E.

Hanya setelah pengesahan bahawa laktosa adalah alergen, seorang alahan akan menetapkan rawatan.

Bagaimana penyakit ini dirawat

Sekiranya terdapat manifestasi reaksi alergi pada bayi terhadap laktosa, intipati rawatan dikurangkan untuk menetapkan diet untuk ibu bayi atau campuran yang betul untuk bayi.

Selalunya, bayi belum lengkap, tetapi kekurangan laktase separa. Oleh itu, doktor mungkin tidak boleh menghentikan penyusuan sepenuhnya, tetapi menggabungkannya dengan penggunaan campuran laktosa atau laktosa rendah..

Di samping itu, doktor akan menetapkan diet bebas susu dan bebas alergen kepada ibu (coklat, kacang, madu, dll.).

Untuk penyusuan botol, doktor anda akan mengesyorkan formula berdasarkan, misalnya, susu kambing atau soya. Sekiranya gejala alahan berterusan, pakar akan menetapkan campuran bebas laktosa.

Kanak-kanak sering mengatasi alergi laktosa pada usia tiga atau empat tahun semasa sistem imun mereka berkembang.

Walau bagaimanapun, memasukkan susu lembu ke dalam makanan anak-anak harus sangat berhati-hati: kemungkinan penyakit ini berulang.

Pencegahan

Langkah pencegahan diperlukan untuk mengurangkan risiko alergi laktosa dengan ketara.

Ibu wajib menjaga kesihatan anak semasa dia masih menunggu, terutama jika terdapat alahan dalam keluarga.

Kami bercakap tentang pemakanan yang sihat, tidak ada tekanan semasa membawa bayi, pemeriksaan tepat pada masanya.

Alergi terhadap intoleransi laktosa atau laktosa?

Laktosa berada di antara gula kompleks yang terkandung dalam produk tenusu semula jadi, yang dicerna di bawah pengaruh enzim (laktase). Sekiranya pesakit mempunyai tahap enzim ini, alergi terhadap laktosa akan berlaku..

Statistik menunjukkan bahawa penyakit ini sama biasa pada orang dewasa dan kanak-kanak. Penting untuk membezakan antara reaksi alergi terhadap susu dan reaksi negatif terhadap laktosa. Sekiranya anda sensitif terhadap laktosa, anda tidak perlu mengecualikan produk tenusu kaya kalsium dari diet anda, tidak seperti alahan susu.

Intoleransi, kekurangan zat makanan dan alahan - apa bezanya?

LACTOSE adalah karbohidrat, sakarida yang terdapat dalam susu dan produk tenusu (yogurt, kefir, keju, keju cottage, dll.). Ia sering disebut sebagai "gula susu". Laktosa terdiri daripada galaktosa dan glukosa yang digabungkan bersama.

Karbohidrat itu sendiri dalam tubuh kita memecah enzim tertentu yang disebut laktase. Apabila tidak ada cukup di dalam badan kita, maka kita bercakap mengenai hipolaktasia..

Badan anda tidak dapat mencerna gula dan sukar menyerap nutrien dari produk tenusu. Oleh itu, ia dibawa ke dalam usus dan menyebabkan masalah gastrik: kembung di perut, cirit-birit, sakit perut, perut kembung, muntah (lebih kerap diperhatikan pada kanak-kanak). Rata-rata, gejala muncul dalam setengah jam selepas pengambilan laktosa.

Menurut kajian baru-baru ini, perlu diingat bahawa banyak juga yang mempunyai laktosa MALABSORPTION - gangguan pencernaan dan penyerapan karbohidrat oleh usus. Dalam kes sedemikian, pencernaan dosis kecil laktosa tidak menyebabkan bahaya yang besar kepada tubuh dan tidak boleh menyebabkan akibat yang teruk..

Alergi terhadap laktosa lebih serius. Ia lebih banyak dikaitkan dengan imuniti manusia daripada gangguan pencernaan (seperti intoleransi dan kekurangan penyerapan).

Sekiranya terdapat alahan, sistem kekebalan tubuh manusia menganggap gula susu sebagai musuh dan mengeluarkan antibodi tertentu dalam darah, berubah menjadi histamin, yang menyebabkan pelbagai reaksi negatif tubuh.

Bagaimana alergi menampakkan dirinya? Reaksinya boleh berlaku selama satu jam atau beberapa minit setelah anda memakan produk tenusu. Orang dengan alahan ringan tidak perlu takut, tetapi banyak orang mempunyai reaksi alergi yang lebih teruk..

Gejala pada orang dewasa dan kanak-kanak:

  • Iritasi kulit;
  • Sesak nafas;
  • Bengkak tekak, lidah, mulut;
  • Ekzema;
  • Cirit-birit;
  • Kembung;
  • Kesakitan di perut dan usus;
  • Hidung berair;
  • Batuk;
  • Merobek;
  • Kejang;
  • Pengsan.

Gejala alahan laktosa

Tindak balas badan terhadap protein susu adalah seperti berikut:

  1. ruam, kemerahan, keradangan, bengkak, gatal berterusan berlaku pada pelbagai bahagian badan;
  2. gambaran klinikal disertai dengan masalah dengan najis, kembung, kembung;
  3. gejala gastritis, sakit perut, kekejangan, loya, muntah boleh berlaku;
  4. hidung berair, peningkatan pengeluaran lendir, bersin, sesak nafas.

Dalam kes yang teruk, keadaan pesakit melewati titik kritikal, diperhatikan:

  • pembengkakan laring yang teruk;
  • penurunan tekanan secara tiba-tiba;
  • sesak nafas;
  • semuanya berakhir dengan kejutan anafilaksis.

Hanya tindakan resusitasi yang mendesak yang dapat menyelamatkan nyawa seseorang.

Bagaimana untuk mengetahui sama ada anda mempunyai alahan?

Anda boleh mengetahui sama ada anda mempunyai intoleransi atau alergi dari ahli gastroenterologi anda. Sebagai permulaan, doktor mesti menetapkan diet penghapusan yang menghilangkan produk yang mengandungi susu dari diet pesakit. Sekiranya gejala berterusan, ujian lain dilakukan.

Untuk menentukan jenis penyakit yang anda miliki, anda perlu menjalani ujian darah, ujian najis, dan petunjuk dermatologi (untuk ini, sebilangan kecil laktosa ditusuk di bawah kulit dan lihat apakah kawasan kulit ini membengkak).

Salah satu diagnostik yang paling tepat adalah ujian nafas. Ia menentukan jumlah hidrogen di udara yang dikeluarkan oleh pesakit. Semasa bernafas, bahan tersebut dilepaskan oleh fermentasi cairan dengan laktosa, yang mesti diminum oleh pesakit. Ujian ini sering diberikan kepada kanak-kanak.

Di samping itu, ujian hidrogen nafas akan menentukan kehadiran intoleransi fruktosa pada kanak-kanak (saya mengesyorkan artikel yang berasingan mengenai bahan ini), sorbitol, sindrom pertumbuhan bakteria dan menentukan masa proses pergerakan makanan melalui usus kecil.

Kaedah apa yang akan dipilih oleh doktor yang akan memberi nasihat kepada anda.

Pengaruh kewarganegaraan terhadap kecenderungan alergi

Statistik menarik diberikan oleh para saintis dalam majalah antarabangsa "Sport Nutrition". Sebilangan orang mengalami kekurangan laktase daripada yang lain.

Oleh itu, peratusan penyakit yang tinggi, mencapai 100%, dapat dilihat pada populasi Afrika (75%), China (93%), Thailand (98%). Di kalangan orang Slavia, risiko penyebaran alergi dan penyakit pencernaan adalah beberapa kali lebih sedikit dan sehingga 20%.

Ciri-ciri diagnosis

Untuk mengenal pasti intoleransi laktosa pada kanak-kanak, pakar pediatrik yang berpengalaman kadang-kadang memerlukan gambaran klinikal, yang terdiri daripada adanya gejala di atas pada pesakit. Walau bagaimanapun, untuk mengecualikan kemungkinan penyakit sistem pencernaan yang serupa dalam simtomatologi, perlu memeriksa tinja telur cacing, kehadiran bakteria patogen, kotoran darah dan hempedu.

Untuk mengetahui sama ada kanak-kanak yang lebih tua mempunyai intoleransi laktosa, anda boleh menggunakan diet penghapusan khas. Untuk ini, produk yang mengandungi gula susu hampir dikeluarkan sepenuhnya selama dua minggu (bergantung pada gambaran klinikal, usia pesakit dan petunjuk lain, 1-8 g disakarida sehari dibenarkan dalam diet penghapusan).

Sekiranya, setelah tempoh percubaan, keadaan pesakit bertambah baik, gejala hilang atau kelihatan kurang jelas, ini secara tidak langsung mengesahkan diagnosis awal.

Pengesahan makmal mengenai penyakit ini boleh dilakukan dengan menggunakan beberapa kaedah lain:

  1. Uji toleransi badan terhadap susu: bergantung pada usia, anak diberi 200-500 ml susu untuk diminum, setelah setengah jam ujian glukosa darah makmal dilakukan. Sekiranya kandungannya dalam darah melebihi 9 mg / dl, pesakit didiagnosis dengan "kekurangan laktase".
  2. Menentukan jumlah karbohidrat dalam tinja (ujian Benedict) membantu mengenal pasti hipolaktasia pada bayi.
  3. Ujian nafas intoleransi laktosa mengukur tahap hidrogen dalam nafas pesakit. Jumlah gas ini secara langsung bergantung kepada aktiviti mikroflora usus besar. Sekiranya bakteria anaerob dipaksa memproses laktosa yang tidak dicerna, mereka melepaskan lebih banyak hidrogen daripada semasa fungsi gastrousus (normal20 ppm).
  4. Menguji intoleransi laktosa menggunakan jalur penunjuk. Pesakit diberi larutan gula susu untuk diminum (50 g / 100 ml air), setelah itu, selama setengah jam, tahap galaktosa dalam air kencing diukur beberapa kali dengan jalur ujian.

Kami mencadangkan agar anda membiasakan diri dengan: Kaedah perlindungan kanak-kanak untuk tingkap plastik - mana yang harus dipilih?

Sebagai tambahan kepada ujian, pengenalpastian intoleransi disakarida, serta penentuan jenis penyakit (kongenital atau diperoleh) dilakukan dengan menggunakan pemeriksaan gastroenterologi instrumental: X-ray organ perut, irrigoscopy, kolonoskopi, endoskopi.

Perubahan patologi pada selaput lendir yang dinyatakan dalam kes ini juga memungkinkan untuk membezakan hipolaktasia dari sindrom usus besar, cirit-birit diabetes, dan penyakit radang dan berjangkit lain dari rektum dan usus besar..

Sebab utama perkembangan alahan

Kekurangan enzim adalah kongenital dan diperoleh. Dan juga ada intoleransi yang lewat. Ia sering didiagnosis pada bayi pramatang, dan alasannya terletak pada ketidakcukupan sistem pencernaan badan. Untuk bayi seperti itu, doktor mesti menetapkan diet, selepas itu semuanya kembali normal..

Intoleransi kongenital atau alahan mempunyai akibat yang lebih serius. Dalam kes seperti itu, anda harus melepaskan produk tenusu untuk selamanya..

Walau bagaimanapun, seperti yang dinyatakan oleh Doktor Sains Perubatan Pediatrik Universiti Perubatan Penyelidikan Kebangsaan Rusia yang dinamakan sempena V.I. Pirogov Antonina Chubarova, ketiadaan enzim semasa kelahiran sangat jarang berlaku dan jatuh pada satu anak daripada beberapa ribu bayi yang baru lahir. Selalunya, penyakit ini muncul pada masa dewasa..

Penyakit yang dijangkiti menampakkan diri apabila sistem enzim tubuh manusia mulai gagal kerana jangkitan usus, penyalahgunaan antibiotik tanpa mengambil probiotik, pankreatitis, penyakit Crohn, diabetes.

Secara peribadi, saya mengalami masalah seperti itu dalam 15 tahun, saya mengalami masalah perut dan pada masa itu saya tidak dapat mengambil susu keseluruhan. Kemudian saya dapat mengambilnya lagi, kerana saya menyembuhkan perut saya.

Juga, penampilan kekurangan laktase dalam badan dipengaruhi oleh imuniti yang lemah atau diet yang tidak sihat, dari mana produk tenusu dikecualikan.

Dalam jurnal "Modern Pediatrics" untuk tahun 2014, saintis Natalya Nagorna dan Elena Bordyugova menyatakan bahawa pengambilan karbohidrat yang berlebihan di usus besar juga menyebabkan alahan. Selepas ini, perubahan kualitatif dalam mikroflora berlaku, yang menyebabkan dysbiosis usus dan penurunan imuniti. Akibatnya, penyakit alergi dan penyakit pernafasan yang kerap berkembang..

Utama

Kekurangan kongenital enzim laktase disebut kekurangan primer. Kekurangan laktase jenis ini berlaku pada 6-10% penduduk dunia..

Patologi ini sering diwarisi. Sekiranya salah seorang saudara lelaki mempunyai kekurangan laktase, maka kemungkinan besar bayi itu sendiri akan menghadapi masalah ini..

Berfungsi

Ini adalah jenis kegagalan primer yang paling biasa. Penyebabnya bukanlah pelanggaran pengeluaran enzim..

Kekurangan laktase fungsional paling sering disebabkan oleh sejumlah besar susu ibu pada ibu bayi. Ia adalah susu depan yang kaya dengan laktosa.

Dan untuk memproses gula susu berlebihan, jumlah enzim yang biasanya dihasilkan oleh tubuh tidak mencukupi..

Intoleransi susu kerana kekurangan enzim laktase

Kadang-kadang penyebab gejala kekurangan laktase adalah kandungan susu rendah lemak. Susu seperti itu masuk ke dalam usus dengan sangat cepat, sehingga tidak sempat dicerna. Hasilnya sama dengan kekurangan laktase: kembung, cirit-birit dan rasa tidak selesa.

Menengah

Kegagalan ini menyebabkan gangguan dalam pengeluaran laktase. Kekurangan laktase juga boleh menyebabkan masalah dalam fungsi tiroid dan pankreas..

Hipolaktasia jenis ini biasa berlaku pada kanak-kanak di bawah umur satu tahun. Selalunya hilang selepas rawatan dysbiosis atau ketika anak membesar..

Ini adalah jenis patologi. Tetapi pada usia dua tahun, proses semula jadi penurunan pengeluaran laktase bermula. Ini adalah akibat dari pertumbuhan tubuh dan perubahan dalam diet dan berakhir sekitar tujuh tahun.

Dengan bertambahnya usia, seseorang memerlukan lebih sedikit susu, dan badan secara beransur-ansur mengurangkan jumlah enzim untuk memecah produk ini.

Kekurangan laktase ini disebut fisiologi, atau normal.

Hipolaktasia sering dikelirukan dengan alergi susu lembu: gejala penyakitnya sangat serupa. Tetapi walaupun terdapat persamaan ini, penyakit disebabkan oleh sebab yang berbeza dan memerlukan rawatan yang berbeza..

Punca

Setiap jenis hipolaktasia mempunyai sebab tersendiri..

  • Yang utama disebabkan oleh kekhasan struktur sel yang bertanggungjawab untuk pengeluaran laktase. Ini adalah sel permukaan epitelium usus kecil - enterosit.
  • Sekunder berlaku kerana kerosakan pada enterosit.
  • Dan yang berfungsi disebabkan oleh jumlah "takungan anterior" payudara ibu yang terlalu besar. Oleh itu, bayi menerima banyak susu depan, kaya dengan gula susu, dan tidak mempunyai masa untuk memprosesnya.

Gejala

Gejala berikut akan memberitahu anda mengenai masalah kekurangan laktase.

  • Keresahan kanak-kanak semasa atau selepas makan.
  • Kembung.
  • Najis longgar dan berbusa. Kadang-kadang ia kerap - sehingga 10 kali sehari, kadang-kadang jarang berlaku. Dalam beberapa kes, usus mungkin tidak kosong sama sekali tanpa rangsangan..
  • Kanak-kanak itu perlahan-lahan menambah berat badan atau tidak bertambah sama sekali.
  • Kanak-kanak itu menjadi putih, mudah marah.
  • Gangguan tidur diperhatikan.
  • Perkembangan psikomotor melambatkan.
  • Kanak-kanak dengan kekurangan laktase lebih cenderung mengalami sawan, riket, gangguan hiperaktif kekurangan perhatian.

Sekiranya anda mengalami simptom berikut, segera dapatkan rawatan perubatan!

  • Keengganan untuk makan.
  • Muntah selepas setiap makan.
  • Cirit-birit.
  • Berat badan yang teruk, penurunan berat badan.
  • Kelesuan kanak-kanak atau, sebaliknya, meningkatkan kegelisahan.
  • Kekeringan.

Fontanel yang ditarik pada anak adalah tanda dehidrasi yang pasti.!

Tentukan kekurangan laktase pada kanak-kanak menggunakan kajian berikut.

  • Ujian genetik, atau "genotip laktase", akan membantu mengenal pasti kekurangan primer.
  • Diagnostik diet adalah kaedah yang terdiri daripada mengecualikan laktosa dari diet. Sekiranya alasan kesihatan anak yang lemah adalah kekurangan laktase, maka setelah beralih ke diet, gejala penyakit akan hilang.
  • Analisis najis. Masalah dengan pengeluaran laktase akan ditunjukkan oleh peningkatan kandungan hidrokarbon dalam tinja..

Rawatan

Sekiranya anak merasa sihat, berkembang dengan betul dan bertambah berat badan, rawatan tidak diperlukan, diet tetap sama tanpa mengira hasil ujian.

Sekiranya berat badan bayi normal, tetapi terdapat kegelisahan, air mata dan gangguan najis, anda boleh meneruskan penyusuan atau pemberian susu formula, tetapi pada masa yang sama berikan kepada anak persediaan farmakologi yang mengandungi laktase. Contohnya, "Lactase baby" atau "Lactase enzyme".

Ubat semacam itu diambil sebelum memberi makan, dosnya ditentukan oleh doktor berdasarkan tahap karbohidrat dalam tinja. Mengambil laktase biasanya berlangsung tiga hingga empat minggu. Kemudian ubat itu harus dihapuskan secara beransur-ansur: setiap empat hari, buang satu dos pada satu masa.

Dalam kes ini, anda perlu memantau keadaan anak: jika gejala berulang, anda harus kembali ke dos sebelumnya dan melanjutkan rawatan selama dua minggu lagi. Kadang kala, dalam kes yang teruk, rawatan memerlukan beberapa bulan..

Sekiranya anak kurang berat badan, perlu mengganti susu atau campuran sepenuhnya atau sebahagian dengan produk dengan kandungan laktosa rendah..

Anda boleh memberikan bayi dan campuran rawatan yang mengandungi prebiotik.

Campuran ubat dan diet, serta sediaan laktase, secara beransur-ansur dapat diganti dengan campuran konvensional.

Anda harus memulakan dengan mengganti satu sudu pada setiap hidangan. Tingkatkan jumlah campuran biasa dengan satu sudu setiap hari. Sekiranya keadaan bertambah buruk, perlu kembali kepada pemakanan pemakanan..

Campuran susu-hidrolisis dengan kekurangan laktase dikontraindikasikan, kerana memperlambat pengeluaran enzim.

Setelah mengeluarkan susu dari diet, anda boleh terus menggunakan produk susu yang diperam: bakteria yang terlibat dalam penyediaannya memecah laktosa sendiri.

Perubahan kecil harus dilakukan pada menu ibu menyusu. Dia perlu menyerah susu lembu dan membatasi pengambilan gula-gula. Dan produk susu yang diperam di atas meja ibu tidak akan mendatangkan bahaya kepada bayi..

Kami mencadangkan anda membiasakan diri: Mengapa bayi meludah selepas menyusu

Ramalan

Tanda-tanda kekurangan laktase primer boleh berterusan sepanjang hayat. Intoleransi laktosa mutlak jarang berlaku.

  1. Oleh itu, kebanyakan orang dengan patologi ini boleh meminum susu lembu dalam jumlah kecil..
  2. Mereka ingat tentang intoleransi hanya jika jumlah susu yang dibenarkan melebihi..
  3. Juga, susu boleh diganti dengan produk susu fermentasi yang dicerna tanpa masalah..

Kekurangan laktase sekunder hilang dari masa ke masa.

Ini biasanya berlaku pada usia enam hingga tujuh bulan..

Gangguan pengeluaran laktase boleh mendatangkan banyak masalah kepada bayi dan orang tersayang. Tetapi jika anda menghampiri diagnosis dan rawatan dengan segala tanggungjawab, anda dapat meminimumkan manifestasi penyakit ini..

Cara melindungi diri?

Orang yang mempunyai masalah di atas untuk tidak menerima laktosa oleh badan atau alergi terhadapnya harus mematuhi diet khas dan membuang susu sebahagian atau sepenuhnya. Makanan apa yang mengandungi karbohidrat dan apa yang tidak boleh dimakan, anda boleh baca di bawah.

  • Susu (240 ml produk mengandungi 12 g laktosa);
  • Keju (30g - 0.9g);
  • Yogurt (180mg - 5g);
  • Keju kotej (100g - 3g);
  • Mentega (100g - 0.6g);
  • Kefir (100ml - 4g);
  • Ais krim (0.5 cawan - 4g).

Anda juga harus mengehadkan makanan yang mengandungi gula susu: roti, sos, sup dalam beg, kue, serbuk roti, saus tomat, mustard, mayonis, ham, pemanis, gula-gula - coklat, gula-gula, koko, kentang tumbuk, nougat, sherbet.

Perhatian khusus harus diberikan kepada diet anak di bawah tiga tahun. Selalunya susu formula atau penyusuan yang berpanjangan menyebabkan alahan. Reaksi dapat dilihat pada kanak-kanak setelah beberapa minit atau beberapa jam setelah mengambil laktosa.

Di samping itu, penting untuk mengetahui mengenai ubat-ubatan yang juga mengandungi karbohidrat: lopedium, gastal, no-shpa, enap dan lain-lain. Oleh itu, jika anda alah kepada sakarida, sebelum mengambil ubat, beri perhatian khusus kepada komposisi ubat tersebut..

Rawatan masalah berkaitan susu

Langkah-langkah terapi bergantung pada penyebab reaksi tubuh anak yang tidak mencukupi terhadap susu ibu.

Sekiranya tindak balas itu alah, maka ibu perlu menyesuaikan diet. Bergantung pada alergen, hilangkan atau sekurang-kurangnya kurangkan penggunaannya. Kurangkan jumlah susu lembu atau produk yang mengandungi gluten (semolina, millet, gandum) yang dimakannya.

Mungkin itu akan mencukupi. Sekiranya tidak, anda perlu menetapkan ubat yang sesuai: antihistamin, enterosorben, dalam kes yang teruk, kortikosteroid.

Sekiranya tindak balas disebabkan oleh intoleransi laktosa, yang muncul sejak hari-hari pertama kehidupan bayi dan disebabkan oleh kecacatan genetik, bayi harus dipindahkan ke campuran bebas laktosa. Sekiranya intoleransi bersifat sementara, diperlukan rawatan penyakit yang mendasari. Setelah kesihatan anda pulih, anda boleh kembali menyusu..

Apa yang perlu dilakukan apabila anda tidak dapat minum susu?

Terdapat konsep ambang intoleransi laktosa. Ia adalah individu bagi setiap orang. Ambang yang tinggi bermaksud bahawa produk susu lebih baik diserap dalam badan. Oleh itu, pertama anda perlu mengetahui ambang laktosa yang anda ada.

Tidak termasuk susu dari diet, tidak cukup kalsium yang masuk ke dalam badan. Untuk mengisi semula unsur jejak ini, doktor mengesyorkan menggantikan karbohidrat dengan makanan dengan kadar kalsium yang tinggi:

  • Seekor ikan;
  • Kobis;
  • Produk soya;
  • Sardin dalam tin;
  • Badam;
  • Jingga;
  • Tuna.

Mereka juga menetapkan ubat tambahan dengan kalsium: kalsemin, kalsium magnesium chelate, rocaltrol dan lain-lain!

Agar kalsium dapat diasimilasi, anda harus mempelbagaikan masakan anda dengan hati, susu kedelai, telur. Di dalam makanan inilah vitamin D dijumpai, yang membantu tubuh mengambil kalsium lebih cepat dan lebih mudah..

Sebaiknya ganti susu lembu dengan susu kedelai atau badam; krim bukan semula jadi boleh ditambahkan ke kopi. Penggemar yogurt harus memperhatikan bifido yoghurt, kerana saintis dari Institut Pemakanan Sihat di AS telah membuktikan bahawa produk ini lebih baik untuk memecahkan laktosa..

Di samping itu, semakin banyak pengeluar muncul di rak pasar raya yang menghasilkan produk bebas laktosa..

Rawatan

Terapi untuk reaksi alergi terhadap laktosa bermula dengan diet. Semua produk yang mengandungi susu dikeluarkan dari diet.

Penting! Laktosa laten terdapat di banyak "produk bukan tenusu", jadi anda harus mengkaji komposisi dengan teliti.

Formula bebas laktosa berasaskan susu kedelai harus digunakan untuk memberi makan bayi. Sekiranya bayi disusui, maka wanita itu harus mempertimbangkan semula dietnya..

Yang paling alergen adalah produk susu berikut:

  • susu keseluruhan;
  • krim;
  • susu pekat;
  • ais krim;
  • kek krim;
  • sosej;
  • sebilangan gula-gula.

Alahan dan bina badan

Telah diketahui bahawa susu adalah salah satu komponen utama protein shake, tanpanya hampir tidak ada atlet yang dapat melakukannya. Asas minuman ini adalah protein whey, yang merupakan bentuk protein tulen. Casein juga terkenal dalam pemakanan sukan - protein kompleks yang juga berasal dari produk tenusu dan merupakan alergen bagi pesakit.

Ketua Jabatan Genetik Perubatan di Akademi Perubatan Dnepropetrovsk, Alexander Abaturov, menyatakan bahawa mungkin untuk menggantikan karbohidrat susu dengan protein soya. Bahan ini dihasilkan dari kacang soya, gandum dan tumbuhan herba lain. Mereka juga mempunyai semua asid amino yang diperlukan oleh pembina badan..

Kelemahan menggantikan sakarida dengan produk makanan dan makanan tambahan sukan dengan protein tumbuhan juga jelas. Lebih sukar bagi tubuh untuk menggunakan protein ini untuk pertumbuhan otot..

Alternatif lain adalah putih telur, yang dalam banyak cara lebih baik daripada protein soya kerana mengandungi lebih sedikit karbohidrat..

Makanan tambahan tanpa laktosa

Ada berita baik untuk pembina badan. Semakin banyak, pengeluar pemakanan sukan mengeluarkan makanan tambahan tanpa laktosa. Berikut adalah senarai produk yang paling popular dalam siri ini:

  1. Protein Hydrosalite - Platinum Hydrowhey: Protein Whey Cepat. Rumusannya dihasilkan oleh hidrolisis protein, yang memecah zat menjadi kepingan yang lebih kecil dan membolehkan tubuh menyerap sifat bermanfaat protein dengan lebih cepat. Di samping itu, protein whey diperkaya dengan enzim dan asid amino. Tidak mengandungi kolesterol. BELI!
  2. Protein Isolate - Iso-Sensasi: Baru dari Pemakanan Ultimate. Ia mengandungi kolostrum, yang tidak akan anda temui dalam makanan tambahan protein lain. Tetapi pilihan ini tidak tersedia secara bebas di mana-mana. Terdapat alternatif yang baik untuk ISO Whey dari Labrada Nutrition. Mengandungi 0% gluten dan laktosa. BELI!
  3. Di samping itu, terdapat aditif khas yang membantu dalam pemecahan laktosa. Mereka diambil satu kapsul sekaligus dengan produk tenusu. Salah satu makanan tambahan ini dihasilkan oleh Schiff, California Gold, Enzymedica.

Itu sahaja untuk saya. Saya harap artikel pendek saya dapat membantu mereka yang mencari maklumat mengenai laktosa. Jaga diri anda dan jaga diet anda - ini penting! Tulis di komen jika ada yang berpengalaman dengan diet bebas laktosa. Mungkin nasihat anda akan berguna kepada orang lain.!


Penerbitan Tentang Punca-Punca Alahan