Kucing pembiakan hypoallergenic. Penerangan, nama, ciri dan gambar kucing

Kucing telah menjadi sebahagian daripada kehidupan manusia sejak zaman berzaman. Menurut beberapa laporan, kira-kira 200 juta wakil domestik suku ini tinggal di planet kita. Hanya di Rusia mereka disimpan dalam setiap keluarga ketiga. Tetapi, menurut kajian, kucing paling digemari di Amerika Syarikat, di mana di rumah mereka sering mendapat tempat perlindungan bukan satu, tetapi beberapa, bahkan lebih - sebilangan besar kucing dan kucing.

Di Eropah, banyak pussies dipelihara oleh pelanggan mereka di negara-negara seperti Jerman, England, Itali, Perancis. Sebilangan orang menganggapnya sebagai haiwan kesayangan, yang lain menganggapnya sebagai aksesori fesyen. Kucing sangat digemari di China, walaupun terdapat tradisi keterlaluan memakannya, kerana di beberapa wilayah di negeri ini, daging haiwan tersebut diakui sebagai makanan istimewa.

Sayang sekali haiwan kesayangan ini sering menyebabkan alahan pada pemiliknya. Dan ada banyak yang terdedah kepada penyakit ini, menurut statistik, sekitar 15%. Dan setiap pertiga daripada mereka mempunyai kucing di rumah, dan banyak yang ingin mempunyai seekor kucing. Apa nak buat? Mengandungi keturunan kucing hypoallergenic, iaitu, yang kemungkinan besar akan menimbulkan reaksi yang tidak diingini pada pemiliknya. Tugas kita adalah untuk menerangkan pussies seperti itu.

Kucing tanpa rambut

Ada yang percaya bahawa ia adalah bulu kucing yang menyebabkan alergi. Walaupun ini tidak begitu, atau lebih tepatnya, tidak begitu. Reaksi yang menyakitkan disebabkan oleh protein-protein dan sebatian organik lain yang dirembeskan oleh air liur dan kulit liang ekor kita yang indah.

Mereka memasuki organisma manusia bukan hanya ketika mereka bersentuhan dengan haiwan peliharaan. Zarah-zarah kecil dan besar tersebar dan tersebar ke arah yang berlainan di sekitar rumah, jatuh di lantai, dinding, perabot, sehingga membahayakan penghuni kediaman. Kelemumur dan najis haiwan peliharaan seperti itu tidak berbahaya..

Walau bagaimanapun, alergen yang paling berbahaya tertumpu pada rambut kucing. Kesalahannya adalah kelemumur, dan kebersihan haiwan ini. Mereka dengan teliti, berkali-kali sehari, menjilat bulu mereka, meninggalkan air liur mereka dengan banyak di atasnya, dan dengan itu memprovokasi.

Dan rambut semasa molting tersebar di banyak tempat di pelbagai tempat. Inilah sebabnya mengapa kucing tanpa rambut sememangnya paling berbahaya bagi penghidap alergi. Walaupun, seperti yang akan kita fahami kemudian, tidak semuanya begitu sederhana dan ada pengecualian. Kami akan melihat beberapa pussies telanjang yang dianggap paling tidak berbahaya.

Sphinx Kanada

Menyenaraikan nama kucing hypoallergenic, pertama sekali kami akan memaparkan yang ini. Lagipun, pussy yang asli, walaupun di antara teman wanitanya yang botak, menurut penyelidikan, ternyata menjadi yang paling selamat kerana ciri biologinya.

Keturunan ini tidak kuno, kerana perwakilan dan nenek moyangnya yang pertama lahir hanya sedikit lebih dari setengah abad yang lalu di Kanada. Perbezaan yang paling penting antara anak kucing, yang diberi nama Prun, dari semua saudara dan saudaranya dari sampah, adalah bahawa dia benar-benar telanjang. Tetapi tubuhnya ditutup dengan lipatan kulit asli yang menakjubkan..

Secara umum, dia kelihatan seperti sphinx kuno, dan itulah yang saya suka. Kucing ajaib Kanada moden mempunyai bentuk baji yang menarik, meruncing ke moncong, kepala dengan punggung bulat; tulang pipi yang menonjol, rahang yang kuat; ekor yang kelihatan seperti cambuk bengkok, kadang-kadang berakhir, seperti singa, dengan rumbai.

Dalam beberapa kes, bulu keturunan ini hanya menetas dalam bentuk meriam ringan. Kucing seperti itu pintar, wajar, penyayang, setia kepada pemiliknya dan menunjukkan toleransi terhadap semua haiwan peliharaan lain..

Don Sphynx

Tetapi kucing Kanada yang dinyatakan di atas bukanlah satu-satunya kucing yang tidak berambut di dunia. Penampilan istimewa mereka biasanya meninggalkan kesan pada tingkah laku mereka. Mereka tidak seperti wakil genus kucing lain, dan bahkan tidak menganggap diri mereka sebagai kucing. Dan berkelakuan sewajarnya.

Contohnya ialah Don Sphinx. Sekiranya kebanyakan duri dari suku kucing berkelakuan bebas, pussies botak ini, yang dijuluki "mencium", selalu berusaha untuk memberi penghargaan kepada pemiliknya dengan kasih sayang, di mana mereka bahkan obsesif. Mereka biasanya tidak menunjukkan rasa cemburu dan keinginan, tetapi pada masa yang sama mereka cukup sensitif dan sensitif terhadap ketidakadilan. Makhluk semacam itu juga sangat mudah alih..

Kucing Don mempunyai badan yang kuat, selebar lebar. Semua bahagian badan mereka, dari telinga hingga cakar, kelihatan memanjang. Mereka juga kelihatan seperti sphinx Mesir. Tetapi keturunan itu sendiri bukan berasal dari Afrika atau zaman kuno, tetapi di Rostov-on-Don sedikit lebih tiga puluh tahun yang lalu.

Nenek moyangnya adalah seekor kucing liar Barbara, dijemput di jalan. Mungkin dia diusir keluar dari rumah kerana penampilan yang tidak biasa, tidak mengetahui bahawa keturunan pussy botak akan segera menjadi wakil dari keturunan baru yang langka dan asli.

Tidak mustahil untuk menambahkan bahawa selain fakta bahawa kucing tanpa rambut Don adalah hipoalergenik, mereka, jika bersentuhan dengan pemiliknya, dapat melegakan mereka dari penyakit saraf dan motorik, dan juga melegakan sakit kepala.

Peterbald

Keturunan kucing seperti itu, yang wakilnya diberi julukan "Bald Peter", berasal dari St Petersburg. Mungkin itulah sebabnya pussies ini dibezakan oleh kepandaian mereka. Genus kucing seperti ini berasal dari ibu dan ayah Jerman - Don Sphynx.

Dari pasangan ini dilahirkan anak kucing bernama Nocturne, dia kemudian menjadi nenek moyang St Petersburg Sphynxes, keturunannya secara rasmi hanya dikenali pada akhir abad yang lalu.

Kucing semacam itu mempunyai kepala yang kecil dan sempit, diikat dengan leher yang panjang; telinga besar yang lebar menyimpang ke arah yang berbeza; mata berbentuk badam yang indah; kaki tinggi langsing; ekor panjang.

Dalam pergerakan dan postur, makhluk seperti itu elegan, dan secara semula jadi mereka tidak bertentangan dan cerdas, apalagi, mereka bersifat hypoallergenic. Namun, harus selalu diingat bahawa awalan "hypo" hanya bermaksud "kurang daripada biasa." Ini bermaksud bahawa tidak ada yang dapat memberikan jaminan tegas untuk keselamatan sepenuhnya kepada pemilik kucing, bahkan dari baka seperti itu. Mereka hanya kurang alahan daripada biasa..

Kucing berbaju pendek dan gebu

Hanya kerana kucing yang tidak berambut boleh menjadi haiwan peliharaan yang disukai bagi penghidap alergi tidak bermaksud bahawa tidak ada kucing yang membiak dengan lapisan hypoallergenic. Ada yang berpendapat bahawa purr putih lebih selamat dalam pengertian ini daripada yang gelap..

Walaupun penyelidikan dan statistik tidak selalu mengesahkan andaian tersebut. Namun demikian, keturunan seperti ini diketahui lebih sesuai untuk penghidap alergi daripada yang lain. Kami akan mempertimbangkannya lebih jauh..

Ngomong-ngomong, semua perkara di atas mengenai penyebab alahan pada kucing memberi hak untuk menegaskan bahawa jika haiwan peliharaan tersebut dimandikan lebih kerap, kemungkinan mereka akan menyebabkan reaksi yang menyakitkan pada pemiliknya dikurangkan dengan ketara. Bagaimanapun, provokator protein berbahaya dibersihkan dan hilang bersama dengan air kotor di lubang longkang sink dan tab mandi..

Cornish Rex

Pussies dari baka ini mempunyai mantel yang tidak biasa. Ia pendek, ditutup dengan gelombang yang kelihatan seperti bulu astrakhan. Sebab kemunculan kucing seperti itu adalah mutasi rawak. Anak kucing pertama dilahirkan di England pada tahun 1950. Baka yang baru dicerna diperhatikan, mula berkembang.

Dan keturunan Kallibunker (itulah nama anak kucing astrakhan) setelah beberapa ketika datang ke Amerika untuk pameran berprestij, di mana semua orang sangat menyukai Cornish Rex sehingga tidak lama kemudian baka ini menjadi sangat popular.

Kucing ini anggun; mereka mempunyai telinga yang besar, mata cantik yang selalu selaras dengan warna dan corak bulu mereka yang luar biasa. Selain bulu bergelombang, makhluk ini juga mempunyai alis dan kumis panjang yang kerinting. Mereka bersaiz kecil, warnanya sangat berbeza. Walaupun mereka berbahasa Inggeris, mereka tidak primer, tetapi diplomatik, apalagi, mereka mudah alih dan suka bermain.

Devon rex

Semua Rexes dibezakan dengan bulu lembut bergelombang. Dan Devon Rex tidak terkecuali. Bulu yang menutupi bahagian badan utama tikah pussies pendek, tetapi sedikit lebih panjang di pinggul, sisi, belakang dan moncong. Dalam piawaian baka ini, tidak ditunjukkan apa sebenarnya warna perwakilannya, oleh itu warna mantel mereka boleh menjadi apa saja. Ini tidak menjejaskan keturunan.

Seperti Rex sebelumnya, ini juga merupakan keturunan Inggeris yang berasal dari planet ini pada separuh kedua abad yang lalu. Nenek moyangnya adalah anak kucing Kirly. Dalam banyak cara, wakilnya serupa dengan Cornish Rex, tetapi mereka juga mempunyai banyak perbezaan. Mereka memuja pemiliknya, dan kesetiaan mereka lebih seperti anjing.

Likoi

Ini adalah jenis kucing berambut pendek yang sangat muda, dibiakkan kurang dari satu dekad yang lalu. Nenek moyang langsung mereka adalah sphinx telanjang, tentu saja bukan orang Mesir. Itulah sebabnya mantel bulu mereka tidak boleh disebut mewah, dan bahkan mereka tidak mempunyai jaket bawah. Tetapi ia baik untuk orang yang mengalami alahan. Baka kucing hypoallergenic telah bergabung dengan barisan mereka dengan penampilan pussies Lykoi yang pelik ini.

Mereka dipanggil "manusia serigala". Dan ada sebab untuk ini. Penternak pada mulanya mahukan baka yang sama sekali berbeza. Dan anak kucing dengan tampalan botak dan penampilan yang sangat pelik muncul ke dunia, apalagi, ia tidak mewarisi ciri-ciri yang diinginkan oleh nenek moyangnya yang mulia.

Ini adalah bagaimana mutasi semula jadi yang tidak dijangka muncul. Tetapi, setelah melihat dengan teliti, anak kucing seperti itu diakui sangat eksotik dan unik. Dan ketika berkomunikasi dengan mereka, segera menjadi jelas bahawa mereka tidak kelihatan seperti serigala yang menakutkan, kerana mereka ternyata jinak dan ramah.

Kucing Bali

Kucing ini adalah keturunan pussies Siam, dan secara lahiriah kelihatan seperti nenek moyangnya, hanya bulu yang sedikit lebih asli. Tetapi bagi penghidap alergi adalah sangat penting bahawa rambutnya tidak tebal sama sekali dan hampir tidak berguguran. Siluet wakil baka dibezakan dengan garis halus, dan gaya berjalannya adalah contoh rahmat, walaupun ukuran pussies itu kecil.

Mereka bergerak seperti penari Bali, yang mana mereka mendapat nama mereka. Fizik atletik; telinga besar; mata berbentuk badam; kaki langsing; kaki bujur yang kemas; Ekor kuda yang cantik panjang menjadikan pussy ini kelihatan menggemaskan.

Secara semula jadi, orang Bali bergaul dan memerlukan perhatian pelanggan mereka sehingga mereka benar-benar mengikutinya kembali. Kehidupan makhluk-makhluk ini, keterikatan mereka yang menyentuh hati terhadap manusia, hubungan sosial dan keramahan menimbulkan rasa simpati. Haiwan peliharaan sedemikian sempurna melengkapkan iklim mikro keluarga besar. Mereka baik kepada anak-anak dan damai terhadap binatang peliharaan lain yang tinggal bersama mereka di wilayah yang sama..

Savannah

Lapisan licin pussy berambut pendek seperti itu tidak berkecai dan tidak mempunyai jaket bawah. Penampilannya asli dan menawan, kerana ia menyerupai macan tutul comel miniatur. Sebenarnya, inilah bagaimana baka ini dikandung ketika, pada tahun 80-an abad yang lalu di Amerika, penternak untuk mengawan mengambil kucing Siam yang paling biasa, lelaki yang sangat luar biasa.

Itu adalah serval liar - pemangsa bersaiz sederhana dari keluarga kucing. Akibatnya, seekor macan tutul kecil dilahirkan, yang segera diberi nama Savannah. Ia berlaku pada tahun 1986. Tetapi hanya pada awal abad kita, baka seperti itu, setelah pengembangan awal, mendapat pengakuan rasmi..

Kucing ini sangat besar. Dalam kes khas, mereka mampu memiliki ketinggian meter, tetapi rata-rata mereka tidak lebih tinggi dari 55 cm. Namun, apa yang menggembirakan, watak mereka sama sekali tidak menjadi pemangsa. Mereka ramah, setia, tetapi masih berdikari. Ketika mereka ingin menyatakan protes mereka, mereka mendesis dan menggeram seperti ular.

Kucing Siberia

Diandaikan bahawa semakin sedikit rambut kucing, semakin baik pemiliknya yang alergi. Ia berlaku bahawa ia berlaku seperti itu. Tetapi ada juga pengecualian. Contohnya hanyalah kucing Siberia. Bulu mereka sangat gebu.

Dan itu tidak menghairankan, kerana mereka adalah orang Siberia, dan oleh itu mantel bulu mereka harus sesuai dengan iklim tanah air bersejarah mereka. Tetapi pada masa yang sama mereka hipoalergenik. Ini membuktikan bahawa tidak semua stereotaip sesuai dengan corak yang diterima umum..

Ini adalah pussies Rusia semata-mata, dan sangat besar. Legenda mengatakan bahawa tidak ada yang membiakkan keturunan seperti itu. Dan nenek moyang orang Siberia adalah kucing liar yang tinggal di taiga dan berjaya bertahan dalam keadaan yang sangat keras.

Oleh itu, seseorang tidak perlu terkejut bahawa keturunan haiwan ini mempunyai kesihatan yang baik. Mereka adalah pemburu mahir untuk tikus dan juga haiwan yang lebih besar. Di samping itu, mereka tidak kenal takut, sangat pintar, tinggi cinta, berdikari, tetapi penuh kasih sayang.

Dan sangat penting bahawa orang Siberia diperhatikan oleh pakar sebagai keturunan kucing hypoallergenic untuk kanak-kanak. Sikap tenang mereka, penuh kawalan diri dan pengabdian tanpa pamrih mampu mempengaruhi anak dengan cara terbaik. Haiwan peliharaan seperti itu tidak cenderung menggaru atau menggigit, dan oleh kerana bermain dengan mereka, pemilik kecil tidak akan membahayakan, hanya akan ada manfaat.

Javanez

Bulu kucing ini tidak selendang dan gebu seperti orang Siberia. Ini dapat dimengerti, kerana nenek moyangnya tidak harus bertahan hidup di taiga. Tetapi lapisan pussies itu berkilat, mewah dan menyenangkan dalam warna yang tidak dapat dijelaskan. Baka ini baru-baru ini dibiakkan oleh penternak dari Amerika Utara. Tetapi silsilahnya berakar di timur, oleh itu baka diklasifikasikan sebagai oriental, iaitu, ke jenis oriental.

Di kepala kecil Jawa, telinga menonjol ke arah yang berbeda menonjol, yang kelihatan besar jika dibandingkan dengan ukuran kepala, dari mana leher panjang memanjang. Tubuh mereka tidak terlalu besar, tetapi langsing dan panjang, dengan tulang yang dikembangkan, ditutup dengan otot elastik. Kaki dan ekornya panjang dan nipis. Ini adalah kucing atletik dan tangkas, hampir tidak toleran terhadap kesunyian dan sangat melekat pada pemiliknya. Mereka sangat cemburu dengan pesaing kucing yang tinggal di rumah..

Kucing Oriental

Thailand dianggap sebagai tempat keturunan puki jenis ini. Tetapi beberapa abad yang lalu, mereka datang ke Eropah. Tubuh haiwan yang memanjang ini bersaiz sederhana dan dibezakan oleh keindahan, kehalusan dan kehormatan yang istimewa, tetapi pada masa yang sama ia dikurniakan otot yang maju..

Kaki orientalok langsing, kaki kemas, bulat; ekor panjang cukup nipis; mantelnya boleh panjang atau pendek, warnanya sangat pelbagai: coklat, biru, ungu, kuning air, merah dan sebagainya, tetapi mata mesti berwarna hijau. Ini adalah kucing yang bertenaga, sangat bangga, menyedari suatu kehebatan mereka sendiri, dan oleh itu sangat memerlukan perhatian dan kekaguman orang lain.

Langkah-langkah alahan

Mari kita lihat lagi gambar kucing hypoallergenic, tetapi juga ingat bahawa mereka hanya sedikit alergen, tetapi tidak selamat sepenuhnya. Kerana tidak ada pussies di alam yang dapat menjamin pemiliknya dari reaksi yang tidak diingini terhadap diri mereka sendiri..

Malah kucing botak tidak selalu bersalah dan bersih dalam masalah ini. Lebih-lebih lagi, beberapa jenis pussies telanjang, menurut pakar, terdedah kepada pelepasan protein alergen ke ruang sekitarnya. Ia menyebabkan bersin, batuk, mata berair, gatal berterusan, dan gejala lain.

Terdapat senarai keseluruhan baka yang berisiko. Tidak, tentu saja, kucing seperti itu boleh menjadi sangat comel dan cantik dalam segala hal, tetapi tidak bagi orang yang terdedah kepada reaksi negatif terhadap provokasi. Sebagai contoh, kucing Abyssinian tidak boleh dikaitkan dengan baka hypoallergenic..

Pussies seperti itu bahkan dituduh meningkatkan keupayaan untuk menyebabkan alergi, walaupun belum ada yang membuktikannya secara ilmiah. Kucing Maine Coons, Scotland, Inggeris, Angora dan Parsi juga digolongkan sebagai tidak diingini. Ia juga dipercayai bahawa betina lebih tidak berbahaya, dan kucing yang dewasa secara seksual sangat mempengaruhi penderita alergi..

Itulah sebabnya orang yang tidak sihat, walaupun ini sangat disayangkan, tetapi dalam semua aspek adalah lebih baik untuk mensterilkan haiwan peliharaan seperti itu. Namun, jaminan kesihatan, tentu saja, kebersihannya. Oleh itu, pemilik pussies tidak hanya perlu memandikan haiwan kesayangan mereka, tetapi juga mencuci lantai dan dinding rumah, untuk membersihkan dulang kucing tepat pada waktunya.

Kucing pembiakan hypoallergenic

Ketahui baka kucing mana yang dianggap paling sesuai untuk mereka yang mengalami alahan kucing.

Kucing pembiakan hypoallergenic. Alahan bukan penghalang untuk memiliki anak kucing.

Sekiranya anda ingin memiliki kucing, tetapi alahan menghalangnya daripada melakukannya, itu tidak menjadi masalah. Terdapat sebilangan besar keturunan kucing yang, untuk satu atau lain sebab, tidak menyebabkan reaksi alergi pada manusia. Pertama sekali, ini sangat penting bagi penghidap alergi - orang yang mempunyai kepekaan khas seperti bulu, sisa kulit, dan juga mikroorganisma kecil yang terdapat di bulu lembut haiwan peliharaan kita.

Sebaliknya, banyak keturunan kucing hypoallergenic juga mungkin menarik bagi mereka yang tidak menyukai bulu pada perabot berlapis dan biasanya tidak menyukai kucing berambut panjang. Senarai ini juga merangkumi keturunan botak, iaitu keturunan tanpa rambut, dan juga keturunan berambut panjang - sejenis pengecualian dari peraturan umum.

Kucing Bengal

Di tempat pertama, kucing Bengal terletak dengan hebatnya. Asalnya kuno, rahmat semula jadi dan watak ramah dengan sentuhan suka bermain semula jadi, digabungkan dengan mantel pendek, tanpa lapisan bawah. Tubuh bersaiz sederhana, anggota badan memanjang. Mereka adalah haiwan yang sangat cerdas dan baik hati yang memperlakukan anak-anak dengan baik dan memiliki sihir semula jadi yang diwarisi dari nenek moyang mereka yang jauh..

Kucing Burma

Baka yang sangat penyayang, baik dan cerdas, kadang-kadang dapat mengikuti pemiliknya di mana sahaja, tanpa mengira jenis aktiviti semasa. Kucing ini sangat ingin tahu, orang Burma boleh datang dan melihat anda mencuci atau bekerja. Mereka mempunyai badan yang kemas, harmoni, berotot, rambut pendek dan telinga sederhana. Mata berwarna kuning, ekspresif, sedikit membulat.

Don Sphynx

Baka tanpa rambut dari Rostov-on-Don. Penampilan mereka sangat aneh, kerana lipatan pada kulit dan struktur moncong yang sedikit tidak teratur dapat ditambahkan pada rambut yang tidak ada, yang membuat mereka kelihatan seperti makhluk asing dari dunia lain. Walau bagaimanapun, ini bukan sahaja berkembang biak kucing yang tidak alergenik dengan penampilan yang tidak standard, tetapi juga rakan baik untuk seisi keluarga. Termasuk kanak-kanak dan haiwan peliharaan lain. Donskoy suka bermain, cerdas, suka meneroka dunia di sekeliling mereka dan sangat dekat dengan keluarga mereka. Secara tradisinya, dipercayai bahawa keturunan kucing tidak alah, pertama sekali, mereka tidak berbulu.

Kucing Siberia

Walau bagaimanapun, baka kucing hypoallergenic merangkumi bukan sahaja haiwan peliharaan berambut atau berambut pendek - terdapat pengecualian dalam senarai ini. Kucing Siberia dibezakan dengan mantel bulu yang benar-benar kerajaan dengan longgokan panjang, yang tidak membenarkan air dan frosts teruk di bahagian utara Rusia, di mana ia dibentuk. Milik keturunan asli, mempunyai sejarah yang sangat panjang. Separuh kucing Siberia mempunyai antara 20% dan 50% alergen pada air liur dan rambutnya, bahan yang kebanyakannya menyebabkan alergi pada manusia. Mereka adalah makhluk yang sangat baik dan penyayang, mereka mencintai anak-anak dan menyesuaikan diri dengan keadaan persekitaran yang berubah-ubah..

Kucing Siam

Keturunan kuno dan legenda. Disebutkan dalam teks kuno seawal abad ke-13. Baka kucing hypoallergenic sebahagian besarnya termasuk berbaju pendek, dan orang Siam adalah salah satu wakil yang paling terang. Mantelnya tidak mempunyai lapisan bawah, pendek dan hampir tidak memerlukan penyelenggaraan. Haiwan yang sangat pintar, penyayang dan pintar.

Ocicat

Mereka kelihatan seperti kucing versi mainan. Berukuran kecil, suka bermain dan suka, mereka mempunyai mantel pendek, jarang menyebabkan alergi, tetapi mereka selalu bersedia untuk bersorak dan mengambil bahagian dalam permainan. Ocicats mempunyai telinga yang besar, badan yang sedikit memanjang dan anggota badan yang memanjang. Dikendalikan dengan betul, mereka berteman dengan seisi keluarga, termasuk kanak-kanak dan haiwan peliharaan lain..

Kucing Oriental

Haiwan peliharaan ini dibezakan, pertama sekali, dengan penampilannya. Oriental mempunyai struktur telinga yang sangat luar biasa, kerana ia bahkan disebut kucing elf. Muncung memanjang, badan berotot, tetapi kurus, kerana kerangka halus. Baka kucing hypoallergenic pasti merangkumi oriental - haiwan yang baik, penyayang dan "bercakap" ini sangat sesuai untuk tinggal di apartmen dengan pemilik alahan.

Kucing pembiakan hypoallergenic. Penerangan, nama, jenis dan gambar kucing hypoallergenic

Kehadiran mana-mana haiwan boleh menyebabkan reaksi alergi pada manusia. Kucing adalah penyebab kegagalan alahan yang paling mungkin. Rambut kucing selalu dicurigai khas. Dipercayai bahawa rambut kecil, debu terkumpul di bulu, memberikan semua orang kepada alergen.

Ternyata rambut kucing bukanlah kejahatan terbesar. Alergen yang paling aktif, glikoprotein khas, dihasilkan oleh kelenjar sebum haiwan. Di tempat kedua adalah air liur. Rembesan haiwan lain tidak ketinggalan. Kotak sampah kucing dengan kandungannya boleh dipanggil bukan sahaja alat kebersihan dan kebersihan, tetapi juga musuh semua penghidap alergi.

Bulu haiwan bukanlah ancaman terbesar bagi sistem imun manusia. Walaupun keturunan kucing hypoallergenic berambut pendek dan tidak berambut menimbulkan bahaya paling sedikit bagi orang yang mengalami alahan.

Sphinx

Baka kucing tidak berambut. Ketiadaan bulu sepenuhnya adalah akibat daripada kerosakan genetik semula jadi. Anak kucing tanpa rambut telah dilaporkan secara berkala. Penternak menjadi tertarik dengan mereka sekitar tahun 1960. Tarikh pembentukan keturunan yang lengkap dapat dipertimbangkan tahun 1970.

Versi Amerika Utara Sphinx dipanggil Sphinx Kanada. Dua jenis Sphinx - Donskoy dan Peterbald - dibiakkan kemudian di Rusia. Di Ukraine, baka yang disebut "Ukrainian Levkoy" dibiakkan. Maksudnya, sphinx adalah kumpulan keturunan kucing..

Sphynxes adalah kucing bersaiz sederhana. Tubuh berotot dengan dada yang bulat dan perut yang teraba. Kepalanya berbentuk baji dengan mata besar dan hidung memanjang. Tudung misai sederhana. Telinga besar, dengan sedikit penyimpangan ke sisi. Anggota badan berukuran normal. Bahagian belakang sedikit lebih panjang daripada bahagian depan.

Berambut tidak mutlak. Di seluruh badan atau secara selektif: rambut berbulu boleh tumbuh di ekor, kaki. Kucing memang pintar. Diikat dengan pemiliknya. Mereka memerlukan perhatian berterusan. Sebilangan besar tingkah laku mereka bergantung pada hubungan dengan orang pada usia yang sangat awal..

Kucing Siam

Pada abad ke-19, kucing dari jenis yang tidak biasa dibawa dari Siam (sekarang Thailand). Orang Eropah menyukai kecanggihan dan kebebasan mereka. Suara kucing terdengar tidak biasa untuk didengar. Semua prasyarat untuk mendapatkan sokongan orang ramai ada di sana. Kucing Siam telah menjadi salah satu baka yang paling dicari.

Tubuh kucing Siam pada asasnya berbeza dari baka yang paling popular. Dia memiliki kepala berbentuk baji dengan moncong memanjang dan mata berbentuk badam, leher memanjang, batang badan memanjang, anggota badan memanjang dan ekor panjang. Ketika melihat kucing Siam, nampaknya ia sedang menjalani diet khas. Walaupun kehidupan sofa yang panjang tidak menunjukkan tanda-tanda kegemukan.

Lapisan kucing Siam pendek, melekap di badan. Sutera pada sentuhan. Warna haiwan sangat luar biasa. Ini adalah titik warna. Sebahagian besar badan ringan dengan peralihan yang halus ke nada gelap, hampir hitam pada kaki, ekor dan moncong. Mata biru muda adalah mustahak untuk titik warna.

Sifat watak utama adalah kasih sayang kepada pemiliknya. Tinggal bersendirian untuk waktu yang lama, kucing mengalami tekanan, mula gugup. Jika tidak, mereka adalah haiwan yang suka bermain, cerdas, terlatih. Foto kucing hypoallergenic - selalunya ini adalah gambar haiwan keturunan Siam.

Kucing Oriental

Keturunan ini berkait rapat dengan orang Siam. Asas genetiknya ada di Thailand, tetapi baka ini terbentuk di Amerika Syarikat. Pada tahun 1950-an, kucing Siam dengan warna padat dibiakkan. Pembiak berdasarkan tahun 1973 mereka mendapat baka baru - Oriental Shorthaired. Pada tahun 1977, kucing Oriental mengambil bahagian dalam pertandingan pertunjukan kejuaraan.

Kucing jenis Siam, yang menjadi milik orang Oriental, adalah keseluruhan arah pemilihan. Haiwan tersebut dibezakan oleh badan yang "ramping" berotot dan berotot. Badan memanjang, anggota badan memanjang, kepala segitiga dengan telinga dan mata yang agak besar.

Kucing Oriental paling biasa dalam versi pendek. Bulu pendek, tanpa lapisan bawah. Sesuai dengan badan, mewujudkan ilusi ketiadaannya. Jenis warna pepejal dan bintik yang berbeza dibenarkan oleh standard baka..

Kucing yang ceria, tetap suka bermain hingga usia tua. Melekat pada seseorang, memaksa perhatian pada diri mereka sendiri. Jika tidak, mereka menyatakan diri mereka dengan mengecewakan nada yang berbeza. Kesunyian buruk bagi kucing oriental.

Kucing Siberia

Semasa menyenaraikan keturunan kucing hypoallergenic, mereka selalu memanggil kucing Siberia. Baka ini kuno. Asalnya adalah berdasarkan andaian. Menurut salah satu versi, kucing berambut panjang popular di Rusia pada abad ke-16. Itu disebut Bukhara. Pertama dengan pedagang, kemudian dengan penjajah, kucing itu sampai ke Siberia.

Setelah menguasai Siberia, setelah memperoleh kualiti terbaik, baka ini melakukan gerakan yang berlawanan: dari seberang rabung Ural ke bahagian Eropah di Rusia. Sejak berakhirnya Perang Dingin, pencinta kucing Barat telah menyambut keturunan baru mereka.

Standard kucing Siberia pertama diterbitkan pada tahun 1990. Baka ini mempunyai keanehan: kucing dan kucing matang perlahan-lahan. Orang muda Siberia dapat menipu harapan pemilik dan dalam beberapa aspek tidak memenuhi standard. Ia patut ditunggu. Keadaan pembiakan dapat dicapai sepenuhnya pada usia 5 tahun.

Kucing perlembagaan yang betul dengan sistem otot yang maju.Hewan adalah sederhana atau besar. Kucing dewasa menambah berat badan hingga 9 kg. Kucing mempunyai bulu yang sangat baik dengan lapisan bawah dua. Ini menjadikan haiwan itu gebu. Kesihatan haiwan sesuai dengan nama - Siberia. Mata bulat yang besar menjadikan wajah menyentuh.

Ahli genetik mendakwa bahawa pada masa lalu, baka ini tidak boleh berkahwin dengan kucing liar. Ketiadaan darah "liar" dan umur panjang di kalangan orang menjadikan kucing sangat domestik, suka bermain, penyayang, tidak berubah-ubah. Semua penternak mendakwa bahawa Siberia adalah jenis kucing terbaik dengan rambut hypoallergenic..

Biru Rusia

Dua anak kucing biru dibawa dari Arkhangelsk ke Britain pada tahun 1860. Pelayaran laut pendek adalah permulaan baka yang kini popular - biru Rusia. Menurut versi lain, pada abad ke-18, kucing yang disebut "laut" dikenali di Arkhangelsk. Mereka sama sekali tidak takut air dan berjaya memusnahkan tikus kapal. Di kapal dagang, kucing datang ke Britain dan menjadi nenek moyang keturunan biru Rusia.

Dari England, kucing merebak ke seluruh Eropah dan pergi ke luar negara. Blues Rusia berkawan dengan kucing domestik yang lain, tetapi mengekalkan kualiti terbaiknya. Kucing biru dari Arkhangelsk adalah haiwan bersaiz sederhana dengan rambut pendek dan mewah.

Kucing mempunyai kepala berbentuk baji, telinga diikat secara menegak. Muncung dengan bantalan wiski yang jelas dan mata berbentuk almond yang hampir bulat. Pandangan hijau zamrud dari mata lebar kelihatan bermakna dan sangat penuh perhatian..

Tubuh berotot, tulang adalah berat sederhana. Warnanya seragam, kelabu-biru. Penguasaan nada kelabu atau biru adalah mungkin. Perwatakan biru Rusia lembut, halus. Kucing itu responsif, tetapi tidak mengganggu. Oriental - baka kucing hypoallergenic; sesuai untuk kanak-kanak, orang dewasa, keluarga besar hampir sempurna.

Kucing Bengal

Asal keturunan ini terkenal. Pada tahun 1961, ahli genetik negara Jean Mill membeli dan membawa pulang seekor anak kucing Bengal liar. Nama Malaysia ditubuhkan untuk haiwan itu. Benggala liar dari kucing betina domestik membawa anak kucing. Dia mengekalkan warna ibunya.

Pembentukan baka Bengal domestik bermula, ia berlangsung selama 30 tahun. Pada tahun 1991, kucing dari baka baru memasuki gelaran juara. Ini adalah haiwan bersaiz sederhana, baik, berotot. Tubuh memanjang, kerangka kuat. Pergerakan mereka ringan, anggun.

Warnanya banyak diwarisi dari keturunan Bengali liar: latar belakang keemasan-oren dihiasi dengan bintik-bintik coklat hitam dan garis-garis tidak teratur. Beberapa orang Bengal dilahirkan dengan rambut panjang. Haiwan seperti itu kini dikenali. Saya memanggil mereka "sutera bengal" dan "kashmir".

Benggala adalah binatang peliharaan, setia kepada pemiliknya, tetapi mengekalkan naluri pemangsa. Walau bagaimanapun, semua baka kucing tidak melepaskan tabiat pemangsa mereka. Kucing Bengal jarang menyebabkan kerosakan alahan pada manusia.

Ocicat

Baka yang genetiknya tidak menunjukkan hubungan dengan kucing liar. Walaupun begitu, ia mendapat namanya dari kucing Amerika Tengah liar - ocelot. Sebab untuk meminjam sebahagian daripada nama itu berkaitan dengan warna kucing: sangat mirip dengan bulu pemangsa liar.

Kucing boros yang diperoleh melalui usaha penternak Virginia Dale. Campuran kucing Abyssinian, Siam, penglibatan saintis genetik memberikan hasil yang indah - baka Ocicat. Sebagai spesies kucing yang mapan, Ocicat telah didaftarkan oleh American Feline Association pada tahun 1987..

Berat kucing dapat dilihat. Wanita menambah berat badan hingga 3.5 kg. Lelaki jauh lebih besar - hingga 6 kg. Tulang belakang kuat. Otot berkembang dengan baik. Sampul berambut pendek. Warna utama adalah ekspresif: bintik bujur bersaiz sederhana gelap tersebar di latar belakang kelabu berpasir. Standard baka meluluskan 12 pilihan warna.

Ocicats adalah haiwan yang boleh bersosial. Mereka boleh hidup bersebelahan dengan haiwan peliharaan lain, walaupun haiwan kecil. Mereka difahami, tidak degil, terlatih. Mereka menyerupai anjing dalam tingkah laku. Rasa tidak sedap hati apabila pemilik mula mengabaikannya sepenuhnya.

Burma

Piawaian Eropah menganggap bahawa kucing Burma adalah haiwan yang langsing. Dengan moncong dan telinga segitiga memanjang, dengan cengkerang besar. Menurut versi Eropah, anggota badan harus panjang, menekankan ringannya kucing.

Sesuai dengan pandangan Amerika, baka Burma menyatukan haiwan yang kuat dan penuh stok. Dengan kepala yang agak lebar, moncong pendek dan rata. Kaki dan ekor tanpa pemanjangan yang berlebihan, panjang sederhana.

Dalam kedua versi, piawaian menggambarkan kucing berotot dengan berat 4 hingga 6 kg. Mantel pendek dan sutera diandaikan. Tidak boleh ada peralihan warna yang tajam dalam warna. Warna biasa ialah sable coklat. Seluruh warna coklat dibenarkan. Julat warna yang boleh diterima telah berkembang dengan ketara dalam beberapa tahun kebelakangan..

Secara semula jadi, kucing Burma suka bermain dari bayi hingga usia tua. Seperti anjing yang dilekatkan pada pemiliknya. Pemisahan yang buruk, malah jangka pendek. Keanehan baka ini adalah vokal unarticulate yang diwarisi dari kucing Siam. Walaupun nota melodi sudah terdengar dengan suara orang Burma.

Kucing Bali

Nama itu menunjukkan pulau Bali, tetapi tidak ada hubungan langsung haiwan dengan kepulauan Melayu. Kucing Siam yang popular kadang-kadang membawa anak kucing dengan mantel lebih lama daripada biasa. Bulu seperti itu dianggap cacat, penyimpangan dari standard. Haiwan dengan mantel memanjang popular di kalangan penggemar hobi dan penternak.

Penternak mula memperbaiki ciri ini. Pada akhirnya, kacukan berambut panjang yang berasal dari kucing Siam dikenali. Pembiak pertama baka ini melihat persamaan dengan penari-penduduk asli Bali. Sejak tahun 1965 baka ini telah didaftarkan dengan nama "kucing Bali" oleh persatuan ahli felinologi.

Kucing Bali dalam kebanyakan ciri morfologi mengulangi pengasas keturunan Siam. Perbezaan utama terletak pada panjang mantel. Bulu panjang sederhana, seperti sutera. Tanpa lapisan bawah. Bulu memanjang tidak memerlukan perawatan yang sukar. Kadang-kadang, untuk menggembirakan haiwan, bulu disisir. Sekiranya perlu, kucing dibasuh.

Seperti kucing Siam, kucing Bali melekat pada pemiliknya. Mereka tidak bertolak ansur dengan perpisahan. Dalam syarikat keluarga, mereka bersosial, mudah alih, suka bermain. Mereka menyatakan keinginan atau tuntutan mereka dengan suara yang sedikit menyerupai meowing.

Laperm

Baka kucing dengan penampilan yang pelik. Dia mempunyai rambut kerinting. Nama itu berasal dari bahasa Inggeris "perm" - perm. Lapermas pertama diternak di sebuah ladang di Orinoco. Di mana, sejak 1980, kucing berambut kerinting, belum dikenali disimpan dalam keadaan separuh bebas.

Penternak dan penternak memberi perhatian kepada kucing. Sejak tahun 1990 kucing telah mengambil bahagian dalam pameran. Pada tahun 1997, standard baka diterbitkan. Menurut mana laperm adalah kucing dengan badan yang berotot, tidak berat, anggota badan dan leher yang panjang. Kepala berbentuk baji dengan peralihan yang lancar. Mata berbentuk badam. Telinga cukup besar, sedikit terpisah.

Terdapat dua versi keturunan: berambut panjang dan berambut pendek. Kedua-duanya mempunyai bulu kerinting. Keriting yang tidak kemas memberikan kesan rambut yang kusut. Piawaiannya memungkinkan untuk pelbagai skema warna, kecuali warna bergaris dan berkilau.

Kucing sangat penyayang. Benar-benar buatan sendiri. Mereka mengekalkan watak suka bermain sehingga usia tua. Penternak mengiklankan haiwan itu sebagai hypoallergenic. Walaupun begitu, orang yang cenderung mempunyai reaksi alergi harus berhati-hati, mencuci haiwan lebih kerap.

Kucing Jawa

Baka ini juga dipanggil orang Jawa. Nama-nama kucing hypoallergenic dari jenis timur biasanya dikaitkan dengan toponim, nama Kepulauan Pasifik. Ini adalah penghormatan kepada tradisi. Pulau Jawa tidak berkaitan dengan baka kucing yang dikembangkan sekitar tahun 1950. Sejak sekian lama, orang Jawa digabungkan menjadi satu baka dengan kucing Bali. Pada akhir abad ke-20, ia dipilih sebagai baka bebas.

Kucing itu langsing. Dengan badan yang agak memanjang dan kencang. Berat keseluruhan haiwan tidak melebihi 5 kg. Biasanya kurang. Ekor dan anggota badannya panjang. Kepala berbentuk segi tiga. Telinga cukup besar. Mata berbentuk almond, ekspresif. Hidung memanjang. Mantelnya sutera, tanpa lapisan bawah. Pelbagai warna dibenarkan.

Kucing itu sangat tangkas, melompat, suka bermain. Suka berada di tempat orang. Seperti anjing yang dilekatkan pada pemiliknya. Kesunyian jangka panjang boleh menyebabkan kemurungan. Walaupun jarak jauh dari nenek moyang liar, kucing Jawa mengekalkan kemahiran memburu..

Cornish Rex

Mutasi gen adalah penyebab umum keturunan kucing baru. Pada tahun 1950-an, seekor kucing muncul di Britain di salah satu ladang arnab, yang bulunya hanya terdiri dari lapisan bawah. Rambut pengawal dan rambut pertengahan tidak ada. Bahagian bawah lapisan melengkung, sehingga penutup Kallibunker - itulah nama kucing - kelihatan seperti bulu astrakhan.

Corinish Rex terkejut dengan penampilan mereka, sehinggakan mereka kadang-kadang disebut kucing asing. Tubuh berada dalam kucing sederhana hingga kecil. Dada berukuran besar, keel toraks jelas kelihatan. Oleh kerana panjang kaki, kucing kelihatan lebih tinggi daripada baka lain. Telinga besar, menekankan bentuk segitiga kepala.

Mantel itu sutera, terbaring dalam gelombang biasa. Penutup bulu tidak melindungi haiwan dengan baik dari perubahan suhu. Melindungi kucing dari selesema adalah tugas pemiliknya. Selebihnya haiwan tidak bersahaja. Benar-benar selesa, mesra dan suka bermain.

Kucing Abyssinian

Salah satu keturunan kucing domestik yang pertama kali dikenali. Di samping itu, kucing Abyssinian adalah baka hypoallergenic. Pada tahun 1868, seorang Britain mengeluarkan seekor kucing asli dari Afrika. Sejarah menyimpan namanya - Zulu. Semasa hidup kucing, litograf dibuat. Maksudnya, bukan hanya nama yang diketahui, tetapi juga penampilan haiwan itu.

Dipercayai bahawa Zulu menjadi nenek moyang keturunan Abyssinian. Dari Zulu, hubungan genetik berlaku pada kucing asli Mesir Purba. Berdasarkan asas genetik dengan sejarah yang panjang, seekor haiwan peliharaan dengan keadaan fizikal dan intelektual yang sangat baik telah diperoleh. Piawaian pertama untuk kucing Abyssinian diluluskan pada tahun 1882.

Kucing baka ini dibina dengan baik. Tubuhnya harmoni, merealisasikan sepenuhnya idea kucing peliharaan yang ideal. Semasa menilai pematuhan terhadap standard, perhatian terutama diberikan kepada perkadaran, ukuran adalah kepentingan sekunder. Kot tebal, panjang sederhana.

Setiap rambut terdiri daripada dua hingga tiga jalur berwarna. Ini menimbulkan kesan berdetik. Warnanya disebut berdetak atau Abyssinian. Ciri umum warna: hangat, bercahaya. Warna bulu yang ditandakan terhad dibenarkan: liar, coklat, faun dan biru.

Kucing Abyssinian adalah haiwan pintar. Terlatih, senang dilatih. Haiwan ingin tahu, suka bergaul. Sekiranya boleh, pilih tempat yang lebih tinggi untuk mengesan semua yang berlaku di sekitar.

Kucing hipoalergenik untuk pesakit asma

Apa yang Menyebabkan Alahan Kucing?

Sebilangan besar orang yang menderita penyakit alergi, tetapi mempunyai keinginan untuk memiliki haiwan kesayangan, berminat: adakah baka kucing hypoallergenic yang selamat untuk penghidap alergi atau asma.

Alergi terhadap kucing adalah fenomena yang biasa berlaku pada mana-mana kumpulan umur: dari bayi hingga tua.

Penyebab penyakit ini bukan terletak pada kepekaan tubuh manusia terhadap rambut kucing, seperti yang dipercayai oleh banyak orang, tetapi pada peningkatan reaksi sistem kekebalan tubuh terhadap protein Fel D1, antigen yang terkandung dalam kelenjar air liur dan sebaceous kucing, urin dan epitelium haiwan..

Alergen ini sangat mudah menguap kerana ukuran mikroskopiknya - 1-10 mikron, kerana ia mempunyai keupayaan untuk mencampurkan dengan debu rumah dan menetap di perabot, langsir, permaidani dan tinggal di dalamnya untuk waktu yang lama, walaupun haiwan itu telah lama tinggal di dalam rumah... Kerana seseorang mungkin mengalami serangan asma, atau gejala reaksi alergi.

Berdasarkan ini, kesimpulan berikut: tidak ada kucing anti-alergenik, tanpa mengira panjang atau warna lapisan haiwan. Walau bagaimanapun, beberapa spesies mampu menghasilkan lebih sedikit alergen. Mari pertimbangkan senarai baka dengan lebih terperinci.

Adakah terdapat baka kucing yang tidak alah?

Para saintis terus mengatakan bahawa tidak ada kucing bebas alergen di dunia. Memiliki haiwan peliharaan bermaksud memilih individu yang mengalami hypoallergenic dengan jumlah alergen yang paling sedikit.

Perlu difahami bahawa bukan bulu yang membawa kepada alergi, tetapi protein adalah perengsa dengan pengeluaran berlebihan oleh kelenjar air liur binatang peliharaan. Sebagai peraturan, kucing rendah alergi tidak mempunyai lapisan bawah, lapisan tebal yang tidak perlu. Terdapat spesies yang mengeluarkan sejumlah kecil alergen, iaitu protein protein dalam integumen kulit terkandung dalam kepekatan yang tidak signifikan.

Teliti untuk mengurangkan alahan

Para saintis sampai pada kesimpulan bahawa ubat terbaik untuk menghilangkan tanda-tanda alahan yang tidak menyenangkan adalah alergi monomer (tablet) di bawah lidah. Satu eksperimen dilakukan dengan penyertaan sekumpulan pesakit hipersensitif dengan cadangan untuk menjalani terapi dengan tablet ini. Intinya mengagumkan. Reaksi alahan tidak dapat diselesaikan hanya dalam 7 peserta. Selebihnya meningkatkan kesihatan mereka. Perbezaan reaksi sistemik tidak lagi diperhatikan.

Oleh itu, saintis Jerman telah mencipta ubat moden dalam memerangi reaksi terhadap rambut kucing, yang sangat diperlukan oleh penghidap asma dan penderita alergi untuk melegakan gejala alahan..

Kucing mana yang hendak dipilih?

Sekiranya anda memutuskan untuk membeli kucing yang tidak alergi, tidak perlu tergesa-gesa. Cuba luangkan sedikit masa dengan rakan baru, amati bagaimana perasaan anda, cuba fahami jika anda mempunyai gejala alergi atau asma.

Semasa membeli kucing dari penternak, pastikan anda dapat mengembalikan kucing sekiranya berlaku serangan alergi. Penternak yang berpengalaman dan ternama akan bersetuju dengan senang hati.

Adakah alahan kucing akan berkembang??

Tanda-tanda alahan boleh muncul sebaik sahaja bersentuhan dengan haiwan, tetapi ini jarang terjadi. Selalunya memerlukan masa sekurang-kurangnya 30 minit atau satu jam untuk gejala pertama mata berair dan gatal-gatal berkembang, tetapi lebih kerap memerlukan lebih lama. Semasa pertama kali bertemu dengan haiwan, alahan mungkin tidak muncul sama sekali. Tanda-tandanya menjadi jelas hanya setelah beberapa hari, apabila sejumlah besar protein berbahaya telah terkumpul..

Adakah alahan kucing akan muncul??

Bahkan sebelum membeli anak kucing dengan penghidap alergi, disarankan untuk tinggal bersamanya di wilayah yang sama untuk sementara waktu

Untuk mengelakkan situasi seperti itu, anda perlu berusaha untuk mengetahui terlebih dahulu sama ada protein haiwan akan berbahaya bagi manusia. Anda boleh mengumpulkan biomaterial, misalnya, rambut kucing dan air liur, dan menyerahkannya ke makmal. Pakar akan memeriksa keserasian protein Fel D1 dengan darah orang tertentu dan akan memberi pendapat mengenai kemungkinan menjaga haiwan ini di rumah.

Kucing mana yang sesuai untuk asma dan alahan??

Seperti yang telah dinyatakan, ketika memilih baka untuk orang sensitif, perlu bergantung bukan hanya pada pilihan visual, tetapi juga pada tanda-tanda lain yang mungkin menunjukkan kucing hypoallergenic..

Dalam tempoh penumpahan, alergi bulu juga boleh terjadi pada orang yang sebelumnya tidak menderita penyakit itu.

Penternak mengesyorkan agar segera memperhatikan lapisan haiwan. Rambut tebal dan lapisan bawah yang tebal menunjukkan bahawa kucing akan mengalami penumpahan secara berkala. Dalam tempoh ini, bulu menyebar ke seluruh apartmen dan sentiasa di udara. Ia boleh menimbulkan gejala biasa walaupun pada mereka yang sebelumnya tidak mengalami alahan..

Lapisan bawah yang tipis atau ketiadaannya dalam haiwan peliharaan akan menjadikan hidup lebih mudah bagi penghidap alergi

Pilihan terbaik untuk kanak-kanak yang asma atau sensitif adalah haiwan dengan rambut pendek tanpa mantel atau kucing tanpa rambut. Walau bagaimanapun, walaupun dalam kes ini, anda perlu mengikuti peraturan penjagaan untuk mengurangkan risiko kemerosotan kesejahteraan anda pada tahap minimum..

Keturunan kucing hypoallergenic: 10 teratas

Kucing tidak berbulu

Sphinx Kanada

Terdapat 4 jenis:

  • telanjang atau "getah", botak sepenuhnya;
  • velor - terdapat bulu halus di badan;
  • kawanan - haiwan dengan timbunan yang menyerupai kain dengan nama yang sama;
  • sikat - kucing di tempat dengan rambut bergelombang nipis dan keras.

Mana-mana warna haiwan boleh didapati, tidak ada batasan pada standard pembiakan di sini.

Kucing itu memerlukan perhatian. Lap kulitnya dengan serbet, jika dia berkeringat, sering mandi, jika tidak, peluh haiwan itu akan mengotorkan pakaian dan perabot anda. Ini adalah ciri umum semua sphinx..

Perhatikan bau haiwan. Mereka mempunyai yang istimewa, tetapi jika haiwan itu sakit, nota masam muncul di dalamnya..

Kucing menderita dermatitis, eksim, terdedah kepada penyakit kulat dan konjungtivitis kerana ketiadaan silia pada kelopak mata.

Haiwan membeku atau mungkin terbakar matahari, jadi mereka memerlukan pakaian. Pakaian untuk haiwan peliharaan mahal, jadi jika anda tahu menjahit atau merajut, kucing anda akan berterima kasih atas saman pengarang..

Kucing baka ini sangat sayang. Mereka bersedia untuk mengurniakan cinta mereka di seluruh dunia. Mereka suka duduk berlutut dan di lengan orang asing yang lengkap. Mereka berkawan dengan kanak-kanak dan haiwan lain. Sangat ingin tahu, mereka naik ke mana-mana dan mencucuk hidung.

Don Sphynx

Baka kedua paling popular, Don Sphynx, berasal dari kucing tanpa rambut setengah, baka ini ditemui dan mula dibiakkan tidak lama dahulu, kira-kira 3 dekad yang lalu, tidak kuno. Haiwan ramah ini membantu pemiliknya untuk melegakan sakit kepala, membantu memperbaiki keadaan sekiranya terdapat gangguan saraf, melegakan sakit otot, dan mempercepat rawatan penyakit sistem muskuloskeletal. Keturunan ini sedekat mungkin dengan status hypoallergenic.

Peterbald

Keturunan berbulu Petersburg. Kucing itu luar biasa anggun dan pintar. Sama sekali tidak bercanggah secara semula jadi. Baka ini dibiakkan oleh penternak dari kucing Don Sphynx dan Oriental. Pelbagai yang diterima dengan baik oleh tuan rumah asma.

Nota! Kucing itu digelar "Bald Peter". Merawatnya sama seperti keturunan lain yang serupa. Memandikannya seminggu sekali akan mengurangkan risiko reaksi alergi..

Baka berbadan pendek

Cornish Rex

Kucing dari baka ini mempunyai lapisan unik yang terdiri daripada rambut kerinting lembut yang menyerupai bulu astrakhan. Mereka tidak mempunyai rambut pelindung, dan seluruh penutup diwakili secara eksklusif oleh lapisan bawah. Ia terbaring dalam gelombang yang lebat. Kucing ini berasa halus dan halus.

The Cornish Rex adalah kucing bersaiz sederhana dengan kepala berbentuk baji dan telinga besar. Mata bulat dan terang. Warna mantel boleh berbeza, termasuk berbintik. Cornish Rexes adalah kucing di rumah yang ideal. Mereka tenang, jarang sakit, tetapi cenderung makan berlebihan. Ini perlu dipertimbangkan bagi mereka yang memutuskan untuk membeli kucing seperti itu..

Devon rex

Penampilan wakil baka ini menyerupai Cornish Rex, tetapi mereka tidak dianggap saudara. The Devon Rex mengembangkan keriting bawah lembut di bahagian belakang. Terdapat sedikit bulu sendiri, kucing secara praktikalnya tidak menumpahkan.

Mereka adalah kucing anggun dengan badan yang kuat, kepala kecil dan moncong rata. Mereka mempunyai mata bulat yang besar dan telinga yang lebar. Devon Rex mempunyai anggota badan yang berkembang dengan baik, kerana kucing mempunyai mobiliti dan kemampuan melompat yang tinggi. Devon Rexes mempunyai sikap yang jinak. Mereka berhubungan rapat dengan manusia dan tetap suka bermain walaupun dewasa..

Kucing Likoy

Pada pandangan pertama, hampir mustahil untuk jatuh cinta dengan baka Likoy. Penampilan yang terlalu luar biasa. Nampaknya ini adalah mirip seekor itik jelek. Sebenarnya, ini tidak berlaku, kucing ini mempunyai banyak kebaikan. Penampilan ajaib dan semua kelebihannya dapat dilihat hanya dengan kenalan rapat. Baka ini tidak dibiakkan secara buatan.

Diandaikan bahawa pakar mengembangkan keturunan botak baru, tetapi nenek moyang mempunyai tompok botak di badan dan bukannya kulit halus. Kucing jenis ini bukan jenis Sphinx. Sebenarnya, ini adalah salah satu wakil kucing domestik berambut pendek. Serigala dari keluarga kucing kekurangan kulit yang kaya, dan mantel yang ada tidak dilengkapi dengan lapisan bawah. Mungkin, fakta ini menjadikan baka itu hipoalergenik..

Javanez

Kucing ini dibiakkan di Amerika. Ia mendapat namanya setelah pulau Jawa. Mereka memanggilnya orang Jawa. Dia memiliki mantel berkilat mewah yang mempunyai pelbagai warna yang sangat indah..

Terdapat beberapa warna haiwan satu warna yang diketahui. Antaranya ialah:

  • warna kot berasap;
  • tabby;
  • berlorek;
  • warna kulit kura-kura;
  • torby;
  • warna kot perak;
  • warna parti;
  • warna pesta dengan jenis warna Siam;
  • warna kot dengan medali.

Kucing dianggap sebagai spesies yang mahal, tetapi banyak orang ingin memperoleh keindahan tersebut. Lebih-lebih lagi, kemampuan untuk menghasilkan elemen Fel D1 dalam tubuh haiwan dalam bahagian kecil meletakkannya dalam kategori baka hipoalergenik yang dapat bergaul dengan baik di rumah dengan penghidap alergi dan asma..

Kucing Oriental

Baka hypoallergenic Amerika. Pada asalnya dikembangkan di Thailand. Tetapi terima kasih kepada penternak Amerika, dia mendapat pengiktirafan perosak rasmi. Baka ini sangat menarik. Haiwan yang tergolong dalam kumpulan oriental ini mempunyai penampilan yang tidak biasa, yang menjadikannya menarik.

Tubuh kucing oriental langsing dan memanjang, ekornya panjang. Muncung mempunyai bentuk yang sedikit memanjang. Haiwan itu sangat anggun, plastik. Telinga yang besar dianggap sebagai ciri khas Orientals..

Kucing oriental mempunyai rambut pendek, yang merupakan petanda baik untuk meneutralkan alergi. Ia sesuai dengan badan. Tidak ada lapisan bawah. Rambut lembut dan sutera pada sentuhan. Alahan dari haiwan ini jarang berlaku. Baka ini disyorkan untuk menjaga di rumah walaupun untuk pesakit asma..

Karakter kucing oriental, menurut pemiliknya, tidak tipikal untuk genus kucing. Dalam banyak cara, dia menyerupai watak anjing. Dia memilih seorang tuan dari kalangan ahli keluarga, menjadi ikatan dengannya, selalu berusaha dekat dengannya. Ini adalah baka yang sangat ramah dan suka bermain..

Sebagai tambahan kepada spesies di atas, terdapat kucing bebas alergen lain..

Kucing hypoallergenic berambut panjang

Orang Siberia

Keindahan Rusia yang sebenar - pemilik bulu cantik, satu-satunya kucing berambut panjang yang mampu dimiliki oleh orang yang mengalami alahan.

Para saintis telah membuktikan bahawa kecantikan Siberia mengeluarkan alergen 20% lebih sedikit daripada baka lain.

Haiwan kuat dan berotot, agak besar. Berat orang Siberia boleh mencapai 12 kg. Mereka adalah pemburu yang sangat baik, lucu. Tidak takut pada anjing, orang yang tidak dikenali dan suara yang kuat, sangat patuh dan fleksibel.

Orang Siberia mempunyai kesihatan yang sangat baik, mereka tidak mempunyai penyakit keturunan. Memilih makanan, bersahaja dalam penjagaan. Mereka suka kasih sayang, tetapi mereka tidak pernah memaksakan pemiliknya.

Warna haiwan sangat berbeza:

  • biru;
  • kulit kura-kura;
  • warna tiga;
  • perak;
  • putih;
  • titik warna khas - kucing penyamar neva.

Orang Bali

Keindahan elegan yang indah ini dengan mata biru bunga jagung, mengingatkan kucing Siam dalam warna. Binatang miniatur anggun dengan kaki anggun panjang, pergerakannya serupa dengan penari terkenal dari pulau Bali. Oleh itu nama baka.

Lapisan kucing lembut untuk disentuh, tanpa lapisan bawah, memanjang dari kepala ke ekor. Mantel bulu Bali tidak memerlukan penjagaan khas. Yang perlu anda jaga adalah kebersihan telinga, lubang lubang dan menyikat biasa.

Warna biasa:

  • titik biru;
  • titik meterai;
  • titik coklat;
  • titik fros.

Perwatakan mereka sangat fleksibel dan bergaul. Haiwan banyak bercakap dan penuh kasih sayang, memuja pemiliknya dan bersedia untuk tidak berpisah dengannya selama satu minit. Mereka asing dengan pencerobohan, jadi mereka adalah haiwan peliharaan yang ideal untuk anak kecil..

Cara menjaga kucing dengan betul?

Seekor kucing akan hipoalergenik jika dijaga dengan betul. Tubuh mana-mana haiwan menghasilkan protein berbahaya, jadi penting untuk memastikannya tidak dapat merebak ke seluruh ruangan tempat kucing itu dipelihara. Pematuhan dengan peraturan kebersihan asas akan membantu mencegah penyebarannya..

  1. Haiwan itu perlu dibasuh. Kucing dengan rambut pendek dimandikan lebih kerap daripada "Siberians" berambut panjang. Mandi haiwan peliharaan secara berkala membolehkan anda mengurangkan risiko alergi pada pemiliknya dengan minimum
  2. Sekiranya tidak ada bulu, maka lap badan secara berkala dengan kain lembap atau serbet akan sesuai.
  3. Kucing yang dilapisi mesti disikat dengan kerap. Lebih baik menjalankan prosedur ini di luar rumah atau di kawasan yang berventilasi baik. Hari ini, selipar, sikat dan penyapu bulu mempunyai mana-mana kedai haiwan peliharaan.
  4. Ia diperlukan untuk memantau kesihatan haiwan kesayangan. Keracunan, gangguan usus tidak boleh dibenarkan, kerana dalam keadaan ini penyebaran protein berbahaya meningkat.
Cara merawat kucing yang menghidap asma?

Penting untuk mengambil pendekatan yang bertanggungjawab untuk menjaga haiwan di apartmen. Semakin wolnya terkumpul di permukaan perabot, semakin tinggi risiko alergi, jadi jangan mengabaikan pembersihan basah secara berkala..

Kesejahteraan orang yang alergi bergantung pada pembersihan basah yang tepat pada masanya.

Lebih baik melepaskan permaidani dan memilih lantai yang licin - linoleum atau lamina. Semua barang dalaman tekstil - langsir, sprei, bantal hiasan - mesti dicuci dengan kerap. Dalam kes ini, risiko terkena alergi kucing akan diminimumkan..

Kulit sphinx, tidak dilindungi oleh bulu, memerlukan perhatian khusus. Kami akan memberitahu anda cara menjaga kebersihan perwakilan baka..

Harga untuk kucing hypoallergenic

Tidak mungkin membeli haiwan yang tidak menimbulkan alergi akan menjadi murah. Penting untuk mengambil kucing dari penternak yang menjamin kesucian baka. Harga di taska berbeza. Jumlah kos selalu bergantung pada kelas anak kucing. Haiwan peliharaan untuk menjaga rumah lebih murah daripada wakil kelas pertunjukan, yang digunakan dalam pembiakan. Rata-rata, julat harga adalah seperti berikut:

  1. Harga untuk anak kucing keturunan Siberia bermula dari 7,000-10,000 rubel.
  2. Devon atau Cornish Rex berharga sekurang-kurangnya 12,000.
  3. Mereka yang ingin membeli sphinx perlu bersiap dengan harga 15,000 rubel, dan pilihan yang telanjang biasanya berharga lebih tinggi dan bernilai lebih tinggi.
  4. Harga untuk anak kucing oriental bermula dari 10,000-12,000 rubel.
  5. Kos kucing Bali untuk penjagaan rumah adalah 15,000 rubel.

Tidak digalakkan mengambil kucing tulen dari tangan - anda akan menerima maklumat lengkap mengenai haiwan itu hanya dari penternak

Penting untuk difahami bahawa kucing dengan cepat melekat pada tempat dan orang. Anda tidak boleh membeli haiwan jika anda tidak pasti bahawa alahan tidak akan berlaku. Sekiranya anda mempunyai keinginan yang kuat untuk memiliki haiwan kesayangan, lebih baik anda terlebih dahulu membiasakan diri dengan senarai baka hipoalergenik, memilih taman asuhan kanak-kanak dan menjalankan kajian mengenai air liur haiwan untuk mengetahui adanya protein berbahaya di dalamnya..

Calon Sains Perubatan. Ketua Jabatan Pulmonologi.

Pelawat yang dihormati, sebelum menggunakan nasihat saya - ikuti ujian dan berjumpa doktor!
Buat janji temu dengan doktor yang baik:


Penerbitan Tentang Punca-Punca Alahan