Alergi ikan: penghuni akuarium tidak begitu menakutkan seperti makanan mereka

Tidak seperti kucing, anjing, hamster, kuda dan binatang peliharaan lain, ikan akuarium sendiri benar-benar selamat dari sudut pandang alergi..

Pertama, mereka kekurangan rambut dan epidermis, zarahnya alergen. Kedua, persekitaran perairan menghalang produk sisa penghuni akuarium memasuki udara..

Mengapa akuarium boleh membahayakan penghidap alergi

Walau bagaimanapun, membeli akuarium boleh menimbulkan masalah kesihatan yang serius:

  • Kulat dan jamur di dinding tangki boleh menyebabkan alahan.
  • Salmonella secara aktif membiak di akuarium, yang boleh membahayakan anak..
  • Makanan ikan adalah alergen yang kuat bagi sesetengah orang. Ini terutama berlaku untuk makanan kering: untuk menambahkan ke akuarium, mereka terlebih dahulu perlu dihancurkan ke keadaan debu. Debu seperti itu apabila bersentuhan dengan kulit, serta selaput lendir mata dan hidung, menyebabkan reaksi alergi. Makanan yang paling berbahaya bagi penghidap alergi adalah daphnia dan gammarus.

Alergi terhadap makanan dapat ditunjukkan dengan gejala berikut:

  • Kerengsaan membran mukus mata, lakrimasi.
  • Kesesakan hidung, pelepasan hidung yang jelas, bersin.
  • Keringat, sakit tekak, batuk kering.
  • Mengi, mengi.
  • Kesukaran bernafas, sesak dada, tanda tercekik, sesak nafas.
  • Kemerahan kulit, gatal-gatal, ruam.
  • Dalam kes yang teruk, kejutan anaphylactic.

Pada orang yang berumur berbeza, alergi terhadap makanan ikan dinyatakan dalam tahap yang berbeza: pada kanak-kanak di bawah umur 4 tahun, reaksi boleh menjadi sangat kuat, orang dewasa bertoleransi dengan alergen dengan lebih mudah.

Cara melindungi diri daripada alahan

Tanda-tanda alergi terhadap makanan ikan atau cendawan di akuarium tidak boleh diambil segera sebagai petunjuk untuk bertindak. Anda boleh melindungi diri anda dari manifestasi kepekaan tanpa meninggalkan akuarium..

Untuk melakukan ini, anda perlu mengambil kira cadangan berikut:

  1. Jangan gunakan makanan kering, tetapi makanan hidup atau berbutir. Simpan di dalam bekas yang ditutup rapat.
  2. Sekiranya anda mempunyai alahan, berikan makanan kepada ahli keluarga yang lain. Apabila anda perlu makan sendiri, pastikan anda menggunakan sarung tangan dan topeng.
  3. Jaga kebersihan akuarium anda. Pakai pelindung muka dan sarung tangan untuk membersihkan tangki dengan kerap. Lebih baik menyerahkan tanggungjawab ini kepada ahli keluarga yang lain..
  4. Untuk memusnahkan kulat, tanah di akuarium harus dibersihkan secara berkala. Sukar membilas pasir - ganti dengan kerikil, yang bahkan boleh direbus untuk pembasmian kuman.

Sekiranya anda mengalami simptom alergi selepas bersentuhan dengan akuarium atau makanan ikan, pastikan anda menghubungi ahli alergi. Dapatkan diagnosis untuk memastikan anda benar-benar mengalami alahan.

Reaksi alergi terhadap ikan akuarium

Mungkinkah ada alergi terhadap ikan akuarium?

Walaupun penggemar pemeliharaan ikan pemula sering mendengar tentang kemungkinan alergi terhadap ikan akuarium, sebenarnya, penyebab reaksi menyakitkan bukanlah haiwan peliharaan itu sendiri, tetapi beberapa jenis makanan untuk mereka..

Pertama sekali, Daphnia dan Gammarus merengsa. Jenis krustasea kecil ini membiak dengan mudah dan cepat, yang menentukan harga rendah barang makanan ini..

Pada gilirannya, kos rendah menarik perhatian ahli akuarium yang tidak berpengalaman dan merupakan faktor penentu bagi mereka ketika merancang diet..

Kerana konsistensinya yang berdebu, makanan murah pasti akan masuk ke kulit manusia, menjengkelkan membran mukus. Oleh itu, ikan itu sendiri bukanlah faktor yang memprovokasi penyakit, yang bermaksud bahawa jenis penyakit ini harus disebut alergi terhadap makanan ikan..

Gejala penyakit

Jadi, ini atau gejala alergi terhadap ikan akuarium sebenarnya adalah reaksi badan terhadap debu yang terbentuk dari krustasea kering, yang dapat menampakkan diri dalam bentuk pelbagai tanda, termasuk:

  • ruam;
  • kemerahan;
  • serangan asma;
  • kerengsaan membran mukus.

Dan walaupun tidak ada reaksi yang disebutkan itu membawa bahaya kematian, ruam berkala, gatal-gatal, calar dan sesak nafas secara signifikan merosot kualiti hidup dan keadaan psiko-emosi pemilik akuarium..

Diagnostik

Oleh kerana tidak ada gejala penyakit yang unik, hanya pakar yang berkelayakan yang dapat membuat diagnosis akhir. Sebagai contoh, gejala seperti ruam adalah ciri rubella, cacar air, kudis, dan kerengsaan pada selaput lendir boleh menjadi gejala alergi terhadap poplar fluff atau debunga. Serangan alergi juga boleh menjadi reaksi terhadap air liur atau bulu binatang peliharaan. Dengan satu cara atau yang lain, hanya menjalankan ujian alergi oleh pakar yang berpengalaman yang memberi keyakinan akan kebenaran diagnosis. Ngomong-ngomong, salah satu kriteria di mana seseorang dapat menilai kecekapan seorang doktor adalah kesadaran akan kesalahan istilah "alergi ikan".

Rawatan

Hipersensitiviti terhadap makanan ikan, seperti alergi lain, memerlukan langkah-langkah berikut: penghapusan faktor-faktor yang menimbulkan reaksi patologi, penggunaan antihistamin dan hiposensitisasi (yang terakhir diinginkan, tetapi tidak perlu).

Penghapusan alergen

Alergi terhadap ikan di akuarium dirawat dengan sederhana: anda hanya perlu menukar makanan. Menggantikan krustasea kering dengan lebih baik, dan, dengan demikian, campuran makanan yang mahal adalah satu-satunya jalan keluar dari situasi ini: tidak membuang ikan, sarung tangan getah, atau pembalut kain kasa akan membantu menyelesaikan masalah akhirnya.

Antihistamin

Senarai utama ubat-ubatan yang disyorkan untuk mereka yang alah kepada makanan ikan biasanya termasuk tablet berikut:

  • Zyrtec;
  • Claritin;
  • Telfast;
  • Cetrin;
  • Erius.

Juga, ahli alahan boleh mengesyorkan salap antihistamin seperti Advantan atau Elocom. Sebagai terapi tambahan, ubat-ubatan yang berkaitan dengan enterosorben, misalnya, Smecta, Sorbex, dan lain-lain, boleh diresepkan..

Semua ubat ini harus diambil dengan tegas atas nasihat pakar. Sangat penting untuk berhati-hati ketika merawat kanak-kanak: jika orang dewasa dengan mudah bertolak ansur dengan tindakan ubat hormon, maka kesan sampingan antihistamin boleh membahayakan anak..

Hiposensitisasi

Dalam beberapa kes, doktor mungkin mengesyorkan satu set langkah seperti hiposensitisasi. Inti kaedahnya adalah untuk memaksa tubuh pesakit mengubah ambang kepekaan terhadap objek yang menyebabkan reaksi patologi.

Untuk ini, pesakit pada awalnya disuntik dengan alergen dalam jumlah kecil, tetapi secara beransur-ansur dosnya meningkat. Akibatnya, kereaktifan organisma berubah - perkembangan hiposensitisasi berlaku. Perjalanan rawatan boleh berlangsung dari satu hingga beberapa bulan (tempohnya bergantung pada tahap keparahan pesakit).

Masalah utama dengan jenis imunoterapi ini adalah mungkin terdapat risiko anafilaksis..

Memberi makan dan menjaga akuarium untuk alahan

Seperti yang sudah jelas, makanan murah dari Daphnia dan Gammarus adalah pilihan yang tidak dapat diterima untuk akuarium yang baik kerana beberapa sebab:

  1. Krustasea kering adalah alergen.
  2. Makanan yang dibuat khas untuk Daphnia atau Gammarus tidak seimbang dan memberi kesan buruk kepada kesihatan ikan.
  3. Makanan murah mencemarkan air dan menyumbat penapis akuarium.

Di samping kesalahpahaman bahawa ikan itu sendiri mungkin alergen, terdapat salah tanggapan lain yang cukup umum bahawa faktor yang memprovokasi serangan asma adalah akuarium.

Dengan sendirinya, takungan dengan sistem sokongan hidup bukan hanya habitat ikan dan objek estetik, tetapi juga berfungsi sebagai pelembap, yang bahkan berguna untuk asma.

Oleh itu, kebimbangan mengenai manifestasi reaksi imunologi kerana kehadiran akuarium di apartmen tidak berasas..

Sudah tentu, semua perkara di atas tidak menafikan keperluan membersihkan akuarium secara berkala dan memantau kesucian air..

Terdapat beberapa peraturan penting untuk menjaga kebersihan yang tidak diketahui atau dilupakan oleh penggemar ikan yang tidak berpengalaman:

  1. Anda perlu mencuci akuarium dan membersihkan penapis sekurang-kurangnya sekali setiap sepuluh hari..
  2. Prosedur pembersihan sangat difasilitasi dengan penggunaan pengikis magnetik: alat ini dengan berkesan menghilangkan zarah debu terkecil.
  3. Tempat terbaik untuk memelihara ikan adalah kawasan yang terang dan berventilasi baik..

Makanan hypoallergenic

Mereka yang ingin mencari alternatif makanan murah boleh disarankan untuk memperhatikan produk syarikat Jerman. Hari ini, tidak sukar untuk mencari produk berkualiti dari Sera dan Tetra di rak kedai haiwan peliharaan. Makanan yang terdapat dalam pelbagai jenama ini adalah hypoallergenic untuk manusia dan bermanfaat untuk ikan. Terdapat keseluruhan barisan campuran makanan dalam bentuk tablet, butiran dan serpihan yang direka untuk pelbagai jenis akuarium (guppies, ikan mas, cichlid, dll.).

Terdapat analog murah dari produk firma "Sera" dan "Tetra" - makanan yang dihasilkan oleh firma dari Asia Tenggara. Walau bagaimanapun, kualitinya lebih rendah daripada aslinya: campuran seperti itu lebih teruk disimpan (ia boleh runtuh dengan kuat, oleh itu, dari masa ke masa mereka membentuk habuk) dan tidak berbeza dengan nilai pemakanan dan keseimbangan komponen yang tinggi. Pilihan untuk menggantikan campuran kering adalah makanan hidup dan beku (cacing darah, plankton, dll.).

Makanan tidak alergenik

Makanan tidak alergenik

Dihantar oleh neonm10 pada 28 Jan 2012 4:16 pagi

Makanan tidak alergenik

  • Petikan

Pos pakcik Vova »28 Jan 2012, 08:50

PERHATIAN. Terdapat kesalahpahaman yang meluas bahawa SETIAP makanan untuk ikan akuarium alah.

Bagi pesakit dengan penyakit alergi (rinitis, konjungtivitis, asma bronkial, dermatitis atopik, dll.), Penggunaan makanan kering domestik (daphnia, gammarus, dll.) Dilarang..

Sekiranya tidak ada intoleransi individu, adalah mungkin untuk menggunakan makanan kering moden (serpihan, butiran) yang dihasilkan di Amerika Syarikat, Jerman dan negara-negara asing yang lain, kerana kebanyakan mereka telah melalui kawalan alergi dan hipoalergenik.

Keutamaan harus diberikan kepada makanan berbutir kering, daripada serpihan, kerana yang terakhir mudah hancur dan debu terkecil terkena pada kulit atau selaput lendir saluran pernafasan atas, menyebabkan reaksi alergi. Antara syarikat terkemuka di dunia dalam pengeluaran makanan kering untuk ikan akuarium adalah Wardley, Sera dan Tetra.

Ia dibenarkan menggunakan makanan langsung atau beku, baik domestik maupun asing (jika tidak ada alergi serangga (serangga) atau alergi terhadap makanan laut).

Bagi pesakit yang mengalami reaksi alergi tempatan pada kulit, dilarang menyentuh makanan langsung dan beku. Hal ini terutama berlaku untuk sebilangan makanan sejuk beku dengan saiz kecil (contohnya, plankton, udang air garam, dan lain-lain), dan juga yang berasal dari laut (untuk pesakit yang mempunyai alahan terhadap ikan dan makanan laut lain) Ini mungkin disebabkan oleh fakta bahawa ketika makanan tersebut dicairkan, kulit organisma makanan yang halus terganggu dan sebilangan besar alergen yang berpotensi memasuki kulit manusia..
Untuk memberi makan makanan hidup atau beku kepada ikan
perlu menggunakan sarung tangan, alat pernafasan "kelopak" (topeng muka) atau kemasan makanan khas - lepuh, yang membolehkan memberi makan ikan tanpa sentuhan makanan dengan tangan. Suapan langsung sederhana hingga besar harus diutamakan..
Kurangkan sentuhan kulit dengan makanan sejuk beku.
Penggunaan makanan kering buatan asing dibenarkan..

Oleh itu, makanan kering asing (terutamanya berbutir) dan makanan hidup atau beku bersaiz sederhana dan besar (contohnya cacing darah, corretra, dan lain-lain) adalah makanan yang optimum untuk memelihara ikan akuarium bagi pesakit yang mempunyai patologi alahan di rumah. Setelah dibuka, makanan kering harus disimpan di dalam bekas kedap udara di rak bawah peti sejuk. Untuk setiap orang yang mengalami alahan, anda perlu memilih jenis makanan mereka sendiri.

Adakah terdapat alergi terhadap makanan ikan?

Ramai yang memikirkan untuk mendapatkan haiwan kesayangan, memilih ikan akuarium. Ikan di akuarium adalah ubat penenang yang baik dan menghias dengan baik. Pilihan ini kelihatan optimum jika anda sibuk dengan pekerjaan: anda tidak perlu berjalan dengan ikan, bermain, anda hanya perlu memberi makan dan menukar air. Tetapi tidak semuanya begitu mudah dalam isu ini..

Ikan akuarium pada zaman kita terdapat dalam pelbagai jenis dan saiz. Ini bermaksud bahawa mereka makan secara berbeza. Artikel kami tidak akan memfokuskan diri pada ikan itu sendiri, tetapi pada makanan mereka, kerana dialah orang yang boleh menyebabkan alergi yang paling kuat pada orang dewasa dan kanak-kanak. Sedikit yang mengetahui mengenai hakikat ini..

Biasanya, apabila berlaku reaksi alergi, perkara pertama yang terlintas di fikiran adalah debu, rambut kucing, atau debunga. Tetapi tidak ada yang dapat berfikir bahawa intinya adalah ikan yang tidak berbahaya.

Tidak betul sama sekali membicarakan berlakunya alergi terhadap ikan. Sekiranya anda mengetahuinya, alergi hanya timbul pada makanan, juga kulat dan jamur, yang boleh terbentuk dengan penjagaan takungan rumah yang tidak betul. Kulat paling kerap terkumpul di dinding kaca akuarium, yang, pada gilirannya, memprovokasi penampilan kehijauan di sisi akuarium. Sistem peredaran darah, bersama dengan gelembung udara, mendorong semua formasi kulat yang berisiko kita hirup melalui akuarium melalui akuarium, berada di dekat akuarium.
Sudah tentu, jangan lupa tentang keadaan imuniti kita, yang mana, seperti yang anda ketahui, kesihatan kita secara langsung bergantung. Sekiranya sistem kekebalan tubuh lemah, harapkan masalah.
Jadi, anda telah menemui penyakit pelik ini. Bagaimanakah alergi makanan terwujud??

Gejala penyakit

Sekiranya bersentuhan dengan kulit, zarah kecil makanan menyebabkan:

  • kemerahan, mengelupas, dan gatal;
  • terdapat lakrimasi dan sakit tekak, batuk yang tercekik muncul;
  • terdapat batuk yang serupa dengan serangan asma bronkial;
  • terdapat dermatitis atopik.

Penting untuk diingat: makanan kering lebih berbahaya bagi kanak-kanak daripada orang dewasa.

Kanak-kanak di bawah usia empat tahun paling sukar untuk bertoleransi dengan gejala alahan jenis ini. Itulah sebabnya baru-baru ini di semua tadika "tempat tinggal" tadika di mana ikan dan haiwan lain hidup segera dihapuskan. Lagipun, kesihatan anak lebih penting daripada hiburan..
Struktur protein makanan harus dipersalahkan. Makanan terdiri daripada daphnia kering dan krustasea. Apabila dihancurkan dengan teliti, zarah debu jatuh pada selaput lendir mulut dan hidung.

Sebagai tambahan kepada makanan, perlu diperhatikan tanah yang terdapat di dasar akuarium. Sekiranya anda mengetahui bahawa ahli keluarga alah atau asma, hentikan penggunaan pasir. Pilihan terbaik dalam kes ini adalah kerikil. Batu-batu kecil berguna untuk ikan, tetapi akan memberi anda kerumitan ketika menukar air. Batu-batu itu harus dicuci dengan teliti atau bahkan direbus, kerana dengan sentuhan air yang berpanjangan dan sebagai hasil interaksi mereka dengan produk sisa ikan, batu-batu tersebut cenderung ditutup dengan lumpur hijau, sambil mengeluarkan bau yang tidak terlalu menyenangkan. Di samping itu, batu yang tidak dipasangkan menyediakan persekitaran untuk bakteria berbahaya..

Cara menjaga keselamatan diri?

Jalan keluar dari situasi tersebut adalah dengan mengganti makanan kering dengan makanan hidup. Lebih-lebih lagi, ia lebih berguna untuk haiwan peliharaan itu sendiri, makanan langsung mengandungi unsur surih yang lebih penting, dan ada juga risiko yang lebih rendah bahawa ia akan menyebabkan reaksi alergi.
Selain makanan hidup, di kedai haiwan peliharaan anda boleh menemui makanan dalam bentuk butiran, yang juga kurang berbahaya daripada makanan kering..
Petani ikan menasihati menggunakan sarung tangan dan topeng ketika memberi makan ikan.

Doktor mengesyorkan
Sekiranya anda alah kepada ikan, segera hubungi pusat perubatan atau minum ubat antihistamin sendiri untuk melegakan simptom.

Seorang ahli imunologi akan melakukan ujian alergi untuk menentukan diagnosis yang tepat. Sekiranya alergi berlaku pada kanak-kanak, segera hubungi pakar pediatrik yang akan mengesahkan diagnosis dan menetapkan rawatan dengan betul.

Pemimpin dalam rawatan alergi ikan adalah Enterosgel, yang melakukan fungsi penyerapan, iaitu membersihkan tubuh dari bahan berbahaya. Di samping itu, ubat ini tidak menimbulkan ancaman kepada sistem pencernaan dan saluran gastrousus anda..

Sebagai kesimpulan, saya ingin menyatakan bahawa anda tidak perlu takut untuk mendapatkan ikan. Cukup ikuti peraturan kebersihan yang paling sederhana dan jaga sistem ketahanan badan anda. Jadilah sihat dan nikmati kehidupan yang memuaskan dengan haiwan kesayangan anda.

Reaksi alahan terhadap ikan akuarium

Alergi terhadap ikan akuarium jarang didiagnosis. Gejala buruk paling kerap berlaku selepas bersentuhan dengan makanan unggas air. Alergi terhadap ikan di dalam akuarium jarang diperhatikan, kerana produk buangannya tidak meresap ke udara. Burung Air tidak bersentuhan langsung dengan kulit manusia. Oleh itu, patologi ini tidak begitu umum seperti dermatitis, yang sering terjadi ketika bersentuhan dengan pewarna berkualiti untuk pakaian..

Punca alahan semasa menjaga akuarium di rumah

Alergi terhadap gejala ikan akuarium boleh menjadi sangat serius. Kadang-kadang orang hanya memerlukan satu bau amis untuk memerlukan tindakan pemulihan doktor yang segera untuk menyelamatkan nyawa seseorang. Tetapi reaksi negatif seperti itu jarang berlaku. Selalunya, manifestasi alahan berlaku kerana:

  • kehadiran acuan di akuarium;
  • reaksi individu terhadap makanan ikan.

Makanan untuk ikan

Alergi makanan ikan paling sering diperhatikan jika dibuat dari krustasea yang sudah kering. Ikan akuarium sering diberi makan gammarus, daphnia. Di cangkang kering krustasea, kulat dan tungau berukuran mikroskopik dapat dijumpai. Mereka menyebabkan manifestasi klinikal pada pesakit yang terdedah kepada reaksi alergi.

Bolehkah terdapat alergi terhadap ikan di akuarium kerana sisa makanan kering? Serpihannya cepat reput dan merosakkan kualiti air..

Apabila rasa lapar yang kuat muncul, ikan akuarium dapat menelan makanan kering yang belum basah. Ia mula membengkak di usus, menyebabkan gangguan pencernaan. Oleh itu, sebelum memberi makan, krustasea sering menjadi konsisten debu. Serpihan kecil seperti itu cepat basah dan diserap dengan baik oleh unggas air. Alergi terhadap makanan ikan berdebu adalah perkara biasa. Debu boleh memasuki saluran pernafasan atau membran mukus.

Acuan dan cendawan

Tanah basah bertindak sebagai substrat yang sangat baik untuk penyebaran acuan. Acuan adalah salah satu perengsa yang paling biasa bagi orang yang terdedah kepada reaksi alahan. Dengan perubahan air akuarium yang jarang berlaku, peningkatan lakrimasi dapat dilihat kerana penyejatan yang dihasilkan.

Gejala alahan umum

Betapa berbahaya alergi terhadap ikan akuarium: bagaimana keadaan ini menampakkan diri dijelaskan secara terperinci dalam pelbagai sumber. Dengan patologi seperti itu, gejala berikut mungkin berlaku:

  • batuk;
  • sakit di tekak;
  • kemerahan membran mukus yang terletak di mulut;
  • sakit tekak;
  • kerap bersin.

Alergi terhadap ikan di akuarium mempunyai pelbagai gejala. Dalam beberapa kes, ruam hiperemik berlaku di seluruh badan..

Alergi terhadap ikan akuarium juga menyebabkan gejala berikut:

  • pernafasan yang sukar;
  • berlakunya mengi di paru-paru;
  • peningkatan suhu badan yang mendadak.

Mungkinkah alahan ikan akuarium tidak simptomatik? Pilihan ini sangat mungkin. Pada kanak-kanak berusia empat hingga enam tahun, alahan makanan ikan sering timbul dengan komplikasi. Pada pesakit dewasa, patologi dapat menyatakan dirinya terpendam.

Diagnostik

Alergi terhadap makanan ikan melibatkan ujian kulit. Semasa melakukannya, alergen disuntik di bawah kulit. Ini boleh berlaku dalam dua cara:

  • melalui suntikan;
  • kaedah penjelasan.

Mengetahui sama ada terdapat alergi terhadap ikan akuarium yang menggunakan ujian alergi kulit dikontraindikasikan sekiranya berlaku peningkatan patologi. Kaedah diagnostik seperti itu dapat memperburuk keadaan pesakit. Dalam kes ini, alahan makanan ikan dikesan dengan cara lain..

Rawatan

Alergi terhadap makanan ikan, gejalanya bervariasi, menjadi kurang jelas ketika kontak dengan alergen dikeluarkan. Di samping itu, antihistamin digunakan untuk menghilangkan gejala penyakit. Atas pelbagai sebab, simptom alergi dihilangkan dengan ubat generasi kedua dan ketiga. Ubat semacam itu mempunyai senarai kesan sampingan yang minimum. Ubat-ubatan ini termasuk:

  • "Zirtek";
  • "Tsetrin";
  • Erius;
  • Claritin.

Dengan bentuk alergi yang rumit terhadap ikan di akuarium, ubat hormon untuk penggunaan luaran mungkin diresepkan. Semasa menggunakan ubat-ubatan ini, diambil kira sama ada alergi itu muncul pada orang dewasa atau kanak-kanak. Penggunaan agen hormon pada zaman kanak-kanak sangat tidak diingini. Kerana kesan ubat yang kuat pada tubuh, pelbagai kesan buruk mungkin berlaku..

Dalam beberapa kes, disarankan untuk mengambil ubat dari kumpulan enterosorben. Mereka mengaktifkan proses penyingkiran alergen dari badan.

Bolehkah alergi disembuhkan dengan kaedah tambahan? Selalunya, proses hiposensitisasi dijalankan. Kaedah rawatan ini membolehkan anda mengurangkan ambang kepekaan terhadap kesan alergen..

Penting! Semasa hiposensitisasi, dos minimum alergen disuntik ke dalam tubuh pesakit, merangsang untuk menghasilkan antibodi. Tempoh rawatan bergantung kepada keparahan reaksi alergi..

Pesakit disyorkan untuk berunding dengan pakar imunologi untuk menilai keadaan sistem saraf. Sekiranya terdapat petunjuk yang tepat, penggunaan imunomodulator ditunjukkan.

Peraturan untuk memberi makan ikan dengan alahan

Sebaiknya anda berhenti membeli jenis krustasea seperti gammarus dan daphnia. Penggunaan yang disukai adalah:

  • plankton;
  • cacing darah;
  • udang air garam.

Anda boleh membeli makanan ikan hypoallergenic yang dibuat dalam bentuk tablet dan butiran. Pembelian serpihan yang disebut harus ditinggalkan. Mereka hampir sama dalam komposisi dengan makanan tablet. Tetapi ketika memberi makan ikan hiasan dengan serpihan, kualiti air di akuarium berkurang dengan ketara. Semasa menggunakan tablet, struktur cecair hampir tidak berubah.

Peraturan penjagaan akuarium untuk alahan

Daripada pasir, batu kecil disyorkan di bahagian bawah akuarium. Semasa membersihkan akuarium, ia senang dikeluarkan dan didihkan. Ini membolehkan anda menghilangkan mikroorganisma patogen pada batu..

Sebaiknya basuh akuarium dan bersihkan penapis di dalamnya sekali setiap 10 hari. Terdapat persediaan khas yang sangat memudahkan proses pembersihan..

Sekiranya salah seorang ahli keluarga menghidap penyakit bronkus, perlu melindunginya semaksimum mungkin dari kontak dengan bahan berbahaya yang terdapat dalam makanan. Meter aliran puncak boleh digunakan untuk tujuan ini. Dalam video dengan peranti ini, anda dapat melihat bahawa ia dirancang untuk mengukur kadar aliran ekspirasi puncak. Puncak aliran meter membantu memantau perubahan keadaan manusia ketika merawat ikan yang tinggal di akuarium.

Perlu diketahui! Tidak digalakkan meletakkan akuarium di tapak semaian di mana bayi menghabiskan banyak masa. Ia mesti disimpan di bilik yang berventilasi baik dan terang. Ini menghalang pertumbuhan jamur dan cendawan. Lebih-lebih lagi, pembersihan akuarium mesti dilakukan tepat pada masanya..

makanan ikan dan anak alahan

Helo. Anak lelaki berusia DR 4 tahun meminta akuarium. Dia alah. Saya pernah mendengar bahawa makanan ikan sering alahan. Adakah mungkin untuk mencari makanan hypoallergenic dan ikan apa yang boleh memakannya? Kita memerlukan ikan berdarah sejuk yang tidak bersahaja.

Anda dapat memberi makan dengan makanan hidup, dua emas gourami dan marmar hidup dengan tenang dengan ayam belatuk) (aqua 40 l. Mereka juga labirin, mereka dapat hidup tanpa penapis) ayam jantan tidak menunjukkan minat yang tinggi terhadap mereka, kerana mereka sudah dewasa dan saiznya lebih besar daripada dia)

Mengapa berdarah sejuk? Adakah pangsapuri anda sangat sejuk? Jantan sedang bertengkar dan mereka memerlukan pemanasan, maka makropod lebih baik. Semuanya bergantung pada isipadu akuarium..

Dan makanannya boleh dibekukan.

dapatkan udang) mereka lebih seronok!

Beri makanan langsung

Makanan kering boleh menyebabkan alergi (terutama pada serpihan), tetapi anda boleh memberi makanan sejuk beku (cacing darah, koretra, daphnia, dll.) Soalan lain ialah sebilangan kanak-kanak alah kepada lendir ikan itu sendiri, iaitu. sebaiknya tiada sentuhan dengan air di akuarium. Dan ikan yang paling kuat adalah emas dan kerang, mereka tidak memerlukan pemanasan atau penapis, tetapi mereka masih ikan emas..

terima kasih. dan ayam itu hanya boleh hidup 1? dan jika anda mempunyai dua gadis cockerel?

Cocks-boys, ya, mereka hanya dapat hidup satu demi satu, jika tidak mereka bertengkar. Wanita mereka jauh dari cantik, tetapi mereka hidup dalam kumpulan secara normal, walaupun mereka juga mempunyai watak.

Kemungkinan alergi terhadap ikan akuarium, gejala reaksi alergi terhadap makanan dan penapis akuarium, pilihan makanan hipoalergenik

Reaksi alahan terhadap ikan akuarium sangat jarang berlaku. Makhluk comel ini tidak boleh menyebabkan penyakit seperti itu. Apa yang menyebabkan reaksi sedemikian dan bagaimana mencegah perkembangan komplikasi teruk?

Mungkinkah ada alergi terhadap ikan akuarium?

Reaksi tidak dapat terjadi pada ikan tersebut. Mereka benar-benar terpencil, alergen tidak memasuki udara. Alergi terhadap makanan ikan mungkin berlaku. Ini dihadapi oleh orang yang menjaga haiwan seperti itu, memberi makan dan bersentuhan dengan makanan untuk mereka..

Sebilangan orang mungkin menyalahkan air akuarium atas reaksi tersebut. Ia boleh menjadi mendung, berubah menjadi hijau, dan mempunyai bau yang tidak menyenangkan. Tetapi ia tidak menyebabkan alahan dengan cara apa pun. Oleh itu, anda tidak boleh melakukan diagnosis diri, dan pada manifestasi pertama, berjumpa doktor khusus.

Potensi alergen dalam makanan dan penapis akuarium

Pencinta haiwan akan sangat berguna untuk mengetahui sama ada terdapat alergi terhadap ikan di akuarium. Dalam kes ini, makanan boleh menyebabkan reaksi. Perlu diingatkan bahawa tidak semua jenisnya mengandungi alergen..

Perengsa bersembunyi dalam campuran krustasea kering. Yang paling popular adalah daphnia. Dalam proses pemberian makanan, makanan pelengkap ini hancur lebat, terdapat sedikit habuk. Ini adalah jenis makanan kering. Provokitor boleh memasuki badan melalui saluran pernafasan, dan tidak hanya bersentuhan dengan kulit.

Penapis akuarium direka untuk membersihkan jumlah air yang berbeza. Dalam proses membersihkan dan mencucinya, anda mungkin menemui sisa makanan yang tidak dimakan oleh ikan tersebut. Tidak ada alergen lain dalam penapis.

Mengapa ada reaksi - alasan

Sebab alahan ini disebabkan terutamanya oleh makanan kering. Mereka adalah yang paling alergenik. Sebelum membeli bahan ini, anda harus mengecualikan kandungan daphnia dan gammarus di dalamnya. Komponen ini dalam kebanyakan kes menyebabkan reaksi.

Makanan kering berbutir lebih selamat. Sekiranya seseorang mempunyai kecenderungan untuk alahan, maka dia harus dipilih. Juga, ia tidak dapat memasuki tubuh manusia melalui saluran pernafasan. Ini sudah mengurangkan risiko mengembangkan patologi..

Penyakit ini sering berlaku dengan latar belakang sistem imun yang lemah. Penghidap alergi selalu mempunyai risiko mengembangkan bentuk patologi baru. Dalam kes sedemikian, doktor mengesyorkan memfokuskan pencegahan untuk meningkatkan imuniti..

Gejala alahan

Sekiranya anda alah pada ikan akuarium, gejala mungkin muncul pada kulit dan saluran pernafasan. Selalunya terdapat sebagai dermatitis kontak. Tanda pernafasan berlaku apabila alergen disedut.

Manifestasi pada kanak-kanak

Jarang sekali kanak-kanak menghadapi reaksi sedemikian. Ini berlaku sekiranya dia memberi makan ikan itu sendiri atau hadir semasa proses ini. Pada kanak-kanak, gejala alergi biasanya ringan. Gejala utama termasuk:

  • kulit gatal;
  • ruam;
  • kerengsaan, kemerahan kulit;
  • lakrimasi;
  • kerap bersin;
  • gatal-gatal di nasofaring.

Kanak-kanak jarang mengalami komplikasi teruk. Walaupun begitu, apabila gejala pertama berlaku, anda harus menghubungi ahli alahan. Selalunya sangat sukar untuk menentukan rangsangan sebenarnya..

Tanda pada orang dewasa

Seorang dewasa menghadapi gejala keparahan yang berbeza-beza. Dermatitis kontak sukar dirawat. Pada dasarnya, orang dewasa mempunyai gejala berikut:

  • kerengsaan, kemerahan, pembengkakan kulit;
  • gatal-gatal;
  • gatal;
  • rhinitis alahan;
  • hidung tersumbat;
  • dyspnea;
  • kerengsaan membran mukus;
  • lakrimasi;
  • bersin;
  • batuk.

Penghidap alergi dengan asma harus mengambil kira bahawa walaupun satu gejala seperti itu dapat memicu serangan lain.

Di samping itu, orang dewasa boleh menghadapi komplikasi yang teruk. Ini termasuk angioedema dan kejutan anaphylactic. Ia jarang berlaku, tetapi manifestasi tanda-tanda ini tidak boleh dikesampingkan.

Cara mengenal pasti alahan?

Apabila alergi ikan akuarium berlaku, gejala biasanya timbul pada kulit. Oleh itu, pelbagai faktor luaran boleh menjadi perengsa. Oleh itu, agak sukar untuk mencari alergen yang sebenar..

Dalam kes ini, semua kaedah diagnostik ditetapkan. Mereka terdiri daripada ujian kulit dan cabaran, ujian alergi dan ujian makmal. Hasil yang paling dipercayai ditunjukkan oleh ujian kulit.

Ujian makmal terdiri daripada ujian darah umum dan enzim immunoassay untuk kehadiran antibodi. Mereka dijalankan tanpa gagal. Ditetapkan untuk diagnosis alahan pada orang dewasa dan kanak-kanak.

Orang dewasa sendiri dapat menentukan apa manifestasi tindak balas alahan. Tanda-tanda pertama muncul segera setelah bersentuhan dengan perengsa. Semasa temu janji, doktor mengambil kira aduan pesakit dan memeriksa anamnesisnya. Ini adalah pengenalan alergen.

Cara merawat patologi?

Kebanyakan orang tidak memikirkan soalan itu: bolehkah ada alergi terhadap ikan akuarium? Makhluk comel ini tidak boleh menjadi penyebab penyakit seperti itu. Tindak balas berlaku apabila bersentuhan dengan makanan. Rawatan bermula dengan menggantikan makanan dengan spesies hypoallergenic.

Gejala keparahan sederhana hingga teruk harus dirawat dengan terapi ubat. Dalam kes ini, antihistamin ditetapkan. Mereka mengurangkan perkembangan penyakit dan simptomnya..

Manifestasi kulit akan membantu menghilangkan agen luaran. Doktor menetapkan salap glukokortikosteroid dan pelembap. Mereka menghilangkan gatal, mengelupas dan kerengsaan kulit.

Penghapusan

Terapi ini memberikan penghapusan alergen dari persekitaran. Oleh itu, penting untuk menggantikan alergen dengan jenis makanan yang selamat. Sangat penting untuk memulakan terapi ini pada peringkat awal perkembangan alergi..

Batasan kontak tepat pada masanya dengan perengsa, menghentikan perkembangan penyakit ini.

Antihistamin

Ubat-ubatan sedemikian berkesan melegakan manifestasi alahan. Di samping itu, mereka mencegah perkembangan penyakit ini. Antaranya, ubat-ubatan berikut sering diresepkan: Tavegil, Claritin, Loratidin, Erius, Citrine, Fenistil. Kanak-kanak disarankan untuk mengambilnya dalam bentuk sirap atau titisan..

Hiposensitisasi

Ini adalah kaedah moden untuk merawat gejala alergi. Ia direka untuk mengurangkan kepekaan terhadap satu atau lebih alergen. Pesakit disuntik dengan perengsa. Dos secara beransur-ansur meningkat. Sistem imun mula terbiasa dengan alergen dan tidak akan bertindak balas secara agresif terhadapnya. Kaedah ini dianggap paling berkesan dalam memerangi alahan. Ia juga boleh merebak ke jenis penyakit ini..

Apa yang perlu dilakukan dengan alahan?

Air akuarium, seperti ikan, tidak boleh menyebabkan reaksi alergi. Ini diprovokasi oleh makanan itu sendiri, jadi anda harus fokus pada pilihannya. Langkah pertama adalah menghadkan hubungan dengan alergen. Sekiranya anda mengalami simptom reaksi ini, anda mesti berjumpa doktor..

Dalam kes ini, seseorang boleh tinggal di bilik yang sama dengan ikan. Anda harus mematuhi peraturan merawat mereka dan akuarium. Di samping itu, penting untuk mematuhi peraturan kebersihan diri..

Makanan tidak alergenik

Makanan tidak alergenik

Dihantar oleh neonm10 pada 28 Jan 2012 4:16 pagi

Makanan tidak alergenik

  • Petikan

Pos pakcik Vova »28 Jan 2012, 08:50

PERHATIAN. Terdapat kesalahpahaman yang meluas bahawa SETIAP makanan untuk ikan akuarium alah.

Bagi pesakit dengan penyakit alergi (rinitis, konjungtivitis, asma bronkial, dermatitis atopik, dll.), Penggunaan makanan kering domestik (daphnia, gammarus, dll.) Dilarang..

Sekiranya tidak ada intoleransi individu, adalah mungkin untuk menggunakan makanan kering moden (serpihan, butiran) yang dihasilkan di Amerika Syarikat, Jerman dan negara-negara asing yang lain, kerana kebanyakan mereka telah melalui kawalan alergi dan hipoalergenik.

Keutamaan harus diberikan kepada makanan berbutir kering, daripada serpihan, kerana yang terakhir mudah hancur dan debu terkecil terkena pada kulit atau selaput lendir saluran pernafasan atas, menyebabkan reaksi alergi. Antara syarikat terkemuka di dunia dalam pengeluaran makanan kering untuk ikan akuarium adalah Wardley, Sera dan Tetra.

Ia dibenarkan menggunakan makanan langsung atau beku, baik domestik maupun asing (jika tidak ada alergi serangga (serangga) atau alergi terhadap makanan laut).

Bagi pesakit yang mengalami reaksi alergi tempatan pada kulit, dilarang menyentuh makanan langsung dan beku. Hal ini terutama berlaku untuk sebilangan makanan sejuk beku dengan saiz kecil (contohnya, plankton, udang air garam, dan lain-lain), dan juga yang berasal dari laut (untuk pesakit yang mempunyai alahan terhadap ikan dan makanan laut lain) Ini mungkin disebabkan oleh fakta bahawa ketika makanan tersebut dicairkan, kulit organisma makanan yang halus terganggu dan sebilangan besar alergen yang berpotensi memasuki kulit manusia..
Untuk memberi makan makanan hidup atau beku kepada ikan
perlu menggunakan sarung tangan, alat pernafasan "kelopak" (topeng muka) atau kemasan makanan khas - lepuh, yang membolehkan memberi makan ikan tanpa sentuhan makanan dengan tangan. Suapan langsung sederhana hingga besar harus diutamakan..
Kurangkan sentuhan kulit dengan makanan sejuk beku.
Penggunaan makanan kering buatan asing dibenarkan..

Oleh itu, makanan kering asing (terutamanya berbutir) dan makanan hidup atau beku bersaiz sederhana dan besar (contohnya cacing darah, corretra, dan lain-lain) adalah makanan yang optimum untuk memelihara ikan akuarium bagi pesakit yang mempunyai patologi alahan di rumah. Setelah dibuka, makanan kering harus disimpan di dalam bekas kedap udara di rak bawah peti sejuk. Untuk setiap orang yang mengalami alahan, anda perlu memilih jenis makanan mereka sendiri.

Alergi terhadap ikan akuarium

Alergi terhadap ikan akuarium jarang berlaku. Ngomong-ngomong, tidak betul menyebutnya alergi terhadap ikan: alergi terjadi pada makanan ikan, tetapi hanya boleh timbul dari pemilik ikan yang diberi tugas memberi makan haiwan peliharaan, dan yang, oleh karena itu, sering bersentuhan dengan makanan.

Tidak ada alergi terhadap ikan itu sendiri - mereka hidup dalam keadaan terasing, dan produk aktiviti pentingnya tidak boleh masuk ke udara dan menjengkelkan kulit atau organ pernafasan seseorang. Sering kali, mereka yang mempunyai alahan seperti ini berpendapat bahawa air akuarium boleh disalahkan untuk semua perkara, terutamanya jika ia "mekar" (berubah menjadi hijau), tetapi ini juga merupakan pendapat yang salah.

Oleh itu, jika anda mempunyai alahan, anda tidak boleh menyalahkan haiwan peliharaan anda atau air di akuarium: mereka tidak ada kena mengena! Walaupun seorang ahli imunologi bercakap mengenai alergi terhadap ikan akuarium, dia biasanya bermaksud reaksi tepat terhadap makanan untuk haiwan peliharaan yang bersisik. Oleh itu, anda harus melihat lebih dekat buritan..

Apa yang dimakan oleh penduduk akuarium?

Penting untuk difahami bahawa tidak semua makanan ikan boleh mencetuskan reaksi alergi. Makanan untuk ikan akuarium bukan sahaja campuran kering, tetapi juga produk hidup dan gabungan. Dalam kebanyakan kes, alahan disebabkan oleh makanan kering termurah untuk ikan yang terbuat dari krustasea kering - Daphnia atau Gammarus.

Krustasea kering hancur semasa memberi makan dan berubah menjadi debu paling ringan. Debu ini menetap di permukaan kulit dan selaput lendir dan mula menjengkelkannya, memprovokasi tindak balas imun badan dan perkembangan reaksi alergi. Tindak balas ini paling sukar jika makanan kering yang dihancurkan menjadi habuk memasuki saluran pernafasan..

Untuk menghilangkan alergi terhadap makanan untuk ikan akuarium, anda perlu mengetahui bagaimana ia menampakkan diri. Secara amnya, gejala alergi jenis ini tidak berbeza dengan penyakit serupa. Sebilangan besar manifestasi alahan melibatkan kulit dan sistem pernafasan..

Gejala Alahan Makanan Ikan Akuarium

  • kerengsaan mata: kemerahan, gatal-gatal, lakrimasi hingga konjungtivitis;
  • rhinitis alergi, bersin, kesesakan hidung, kesukaran bernafas;
  • batuk berpanjangan tanpa kahak, sakit tekak;
  • bersiul dan berdehit ketika bernafas, sesak nafas, serangan asma;
  • ruam pada kulit.

Rawatan alahan makanan ikan

Prinsip utama rawatan alergi dianggap secepat mungkin penghentian hubungan dengan penyebab reaksi alergi. Oleh itu, pertama sekali, adalah penting untuk memahami jenis makanan yang mencetuskan alergi. Kemungkinan besar, anda harus menolak makanan dari daphnia kering dan gammarus - dalam kebanyakan kes, penyebab alergi ikan ada di dalamnya..

Ya, makanan ini murah, sangat senang untuk memberi makan, tetapi kesihatan pasti lebih mahal, jadi krustasea biasa mesti diganti dengan salah satu analog hipoalergenik - untungnya, hari ini kedai haiwan peliharaan menawarkan pelbagai jenis makanan, jadi selesaikan masalah dengan gaya "dan" ikan kenyang dan kesihatannya utuh "tidak sukar.

Selain itu, campuran gabungan moden untuk memberi makan ikan akuarium mengandungi tidak kurang vitamin, unsur surih dan protein daripada Daphnia dan Gammarus biasa, tetapi pada masa yang sama semua bahan berguna ini dipilih dengan teliti dan seimbang dengan mengambil kira keperluan haiwan peliharaan akuarium..

Optimum untuk memberi makan ikan akuarium akan digragulasi atau dimampatkan dalam bentuk tablet atau serpihan. Makanan berbutir dianggap makanan terbaik, tetapi lama-kelamaan ia juga boleh menjadi debu dan menimbulkan reaksi badan.

Secara amnya, makanan apa pun, bahkan makanan hypoallergenic, tidak boleh bersentuhan dengan udara - dengan cara ini bukan sahaja melembapkannya, tetapi juga dapat melepaskan bahan berbahaya ke alam sekitar. Oleh itu, anda perlu menyimpan makanan kering hanya dalam bungkusan tertutup rapat, membukanya hanya untuk mendapatkan bahagian seterusnya.

Selain makanan kering dari semua jenis, tidak ada makanan hidup dan sejuk beku yang kurang berguna - cacing darah, udang air garam, plankton dan lain-lain. Walau bagaimanapun, anda tidak seharusnya kehilangan kewaspadaan: bahkan organisma seperti itu boleh menjadi sumber alergi (lebih kerap bersentuhan), jadi anda perlu menggunakan sudu untuk memberi makan ikan, dan dalam beberapa kes, bahkan memakai sarung tangan dan topeng untuk mengurangkan hubungan dengan makanan.

Sebagai usaha terakhir, secara amnya anda boleh mengalihkan tanggungjawab memberi makan haiwan peliharaan kepada seseorang dari ahli keluarga yang tidak mengalami alahan. Atau, jika ini tidak mungkin, dan alergi semakin berlanjutan, berpisahlah dengan akuarium. Nasib baik, langkah wajib ini masih melampau, dan dalam kebanyakan kes ia tidak dapat dicapai..

Langkah penting seterusnya ialah menghubungi pakar imunologi. Dia akan melakukan pemeriksaan, dan, jika perlu, membuat ujian alergi untuk menjelaskan sumber alergi, dan kemudian menetapkan terapi anti-alergi.

Dalam kes ringan, antihistamin mencukupi; dalam kes yang teruk, rawatan kortikosteroid dan anti-asma mungkin diperlukan. Sebagai tambahan kepada ubat-ubatan yang menekan reaksi alergi, sangat penting untuk menjalani proses membersihkan tubuh dengan Enterosgel. Enterosorben moden ini mampu menyerap bukan sahaja racun dan alergen, tetapi juga protein yang dihasilkan oleh tubuh sebagai tindak balas terhadapnya, dan yang menjadi tanah sebenar bagi reaksi alergi. Lebih-lebih lagi, ia selamat untuk mikroflora usus dan seluruh organisma..

Perkara penting lain adalah hiposensitisasi yang boleh dicadangkan oleh doktor. Semasa prosedur ini (kursus hiposensitisasi dijalankan), sejumlah besar alergen disuntik ke dalam pesakit, itulah sebabnya tubuh secara beransur-ansur terbiasa dengan mereka. Rawatan dengan kaedah ini boleh berlangsung dari beberapa minggu hingga beberapa bulan, bergantung kepada keparahan alergi..

Alergi terhadap makanan ikan biasanya tidak memerlukan meninggalkan akuarium. Perhatian yang teliti untuk memberi makan haiwan peliharaan akuarium dan pelaksanaan cadangan doktor yang bertanggungjawab akan segera melupakan gejala yang tidak menyenangkan selamanya..

Alergi terhadap susu lembu pada bayi yang diakui sebagai fiksyen ibu bapa

Reaksi alergi (hipersensitiviti badan) terhadap makanan boleh berlaku dengan cara yang berbeza. Selepas seseorang makan makanan laut, manifestasi mungkin bermula dengan segera atau beberapa saat. Alergi terhadap ikan mempunyai simptomologi yang sangat teruk. Kecenderungan terhadap patologi ditunjukkan oleh orang yang selalu memakan produk atau tinggal di dekat kawasan perikanan. Para saintis mengaitkan reaksi ini dengan adanya protein dalam ikan yang disebut parvalbumin. Dan pada masa yang sama, rawatan haba tidak mempengaruhi dirinya. Namun, bukan hanya protein yang boleh menjadi alergen, ada sebab lain..

Punca alahan

Terdapat sedikit sebab untuk alergi ikan..

  1. Peranan utama tergolong dalam struktur protein, sebagai peraturan, berasal dari haiwan. Ini termasuk makanan kering untuk makan ikan, yang boleh digosok di jari. Akibatnya, sejumlah besar habuk dilepaskan di udara, menyebabkan gejala alergi pada manusia..
  1. Faktor kedua dalam perkembangan penyakit ini adalah air akuarium, di mana protein ini masuk. Apabila bersentuhan dengan kulit, mereka menyebabkan manifestasi negatif..

Alternatif untuk ikan

Apabila alergi makanan terhadap ikan muncul, persoalannya akan timbul: apa yang harus digantinya. Faktanya ialah ikan mengandungi fosfor, vitamin dan nutrien. Perlu menggunakannya, bagaimanapun, ada alergi terhadap ikan, apa yang harus diganti, itulah pertanyaannya.

Anda boleh makan makanan berikut:

  • Rumpai laut.
  • Biji labu.
  • Kekacang dan soya.
  • Cendawan dan soba.
  • Kacang kenari dan kacang mete.
  • Daging.
  • Juga vitamin B dan kompleks vitamin, misalnya, Pikovit.

Gejala alahan umum

Terdapat sejumlah petunjuk, kehadirannya dapat menjadi petunjuk perkembangan alahan. Gejala utama muncul:

  • batuk dan sakit tekak;
  • kerengsaan membran mukus rongga mulut;
  • perkembangan rinitis alergi dan konjungtivitis;
  • sakit hidung dan kerap bersin;
  • ruam hiperemik ke seluruh badan;
  • terengah-engah;
  • mengi di paru-paru adalah mungkin;
  • kenaikan suhu badan yang mendadak.

Dengan adanya alergi terhadap makanan untuk ikan akuarium, ini dapat dinyatakan oleh satu gejala atau benar-benar tidak simptomatik. Di samping itu, seseorang tidak boleh mengabaikan perbezaan dalam perjalanan gejala alahan di antara kumpulan umur dan terutama di kalangan kanak-kanak..

Pada kanak-kanak berumur 4-6 tahun, perkembangan alahan boleh menjadi rumit, dan pada pesakit dewasa ia dapat berkembang secara laten..

Gejala

Manifestasi spesifik penyakit ini bergantung pada kawasan penembusan alergen ke dalam badan, kepekatan zat dan ciri-ciri sistem imun manusia. Pada orang dewasa, penyakit ini laten dan sering tanpa manifestasi luaran. Gejala alahan ikan paling ketara pada kanak-kanak di bawah 6 tahun..

Tidak kira sama ada kanak-kanak alah kepada ikan akuarium atau perengsa lain, gejala berikut berlaku:

  1. kemerahan mata dan mata berair;
  2. hidung gatal dan kerap bersin;
  3. kesesakan sinus dan rhinorrhea;
  4. batuk kering, tercekik, sakit tekak;
  5. kemerahan pada kulit, ruam dan dermatitis atopik.

Kursus alahan pada kanak-kanak

Semua ibu bapa bimbang sekiranya anak mempunyai keluhan kesihatan yang buruk, batuk, kemerahan dan bengkak. Sebilangan alergen boleh menyebabkan serangan asma, di mana keperluan mendesak untuk membawa anak ke hospital.

Selalunya, ibu bapa tidak mengesyaki bahawa gejala ini berlaku pada kanak-kanak dengan makanan biasa untuk ikan akuarium. Provokator yang paling biasa adalah campuran kering daphnia dan gammarus.

Kadang-kadang, untuk mengelakkan gejala alergi, cukup dengan mengganti makanan ini dengan menukar kepada hidup atau berbutir. Bilik di mana akuarium berada perlu dibersihkan lebih kerap.

Dan, tentu saja, anda harus berjumpa dengan ahli alergi yang akan memberi cadangan menjaga ikan agar tidak membahayakan kesihatan anak..

Diagnostik

Gejala alahan dapat dibezakan dengan mudah dari selsema:

  • dengan alahan, tidak seperti jangkitan pernafasan akut, suhu badan tidak meningkat;
  • pelepasan dari hidung hampir telus;
  • simptom berterusan dan lama, tidak bertambah buruk, tetapi tidak hilang juga.

Hasil yang paling dipercayai diperoleh setelah ujian kulit. Mereka dilakukan pada kulit tangan atau belakang dengan menggunakan larutan dengan alergen tertentu. Kemerahan kulit di tempat penggunaan zat menunjukkan adanya reaksi negatif tubuh terhadapnya.

Sekiranya sukar untuk didiagnosis, untuk memahami sama ada kanak-kanak mungkin alah kepada ikan, ujian provokatif digunakan. Mereka dijalankan secara eksklusif di hospital di bawah pengawasan ketat pakar, kerana kemungkinan reaksi alergi yang teruk dan kejutan anafilaksis mungkin..

Penting! Ujian provokatif dijalankan untuk kanak-kanak berumur lebih dari 5 tahun secara eksklusif dengan persetujuan bertulis daripada ibu bapa.

Peraturan untuk memberi makan ikan dengan alahan

Untuk mengelakkan penyakit ini, penting untuk mengetahui jenis makanan yang perlu anda beli dan komposisinya. Adalah perlu untuk mengecualikan varietas seperti Daphnia dan Gammarus, walaupun kemampuan dan kemudahan penggunaannya..

  • Terdapat banyak pengganti yang tidak kalah dari segi kandungan nutrien dan kompleks vitamin. Setelah membuka bungkusan, bahan nutrien harus disimpan dalam beg kedap udara, tanpa akses ke udara;
  • lebih baik menggunakan makanan langsung dan beku (udang air garam, plankton, coretra dan cacing darah). Makanan sedemikian dianggap paling selamat bagi orang yang terdedah kepada alahan. Selain itu, ini juga bermanfaat untuk ikan;
  • sebilangan pengeluar menghasilkan makanan untuk ikan di lepuh khas untuk sentuhan minimum dengan kulit manusia. Malah produk beku dengan hipersensitiviti seseorang mungkin mengandungi sejumlah alergen;
  • terdapat juga jenis makanan kering yang secara praktikalnya tidak menimbulkan kemunculan alahan, misalnya, berbutir;
  • selain itu, makanan dalam bentuk tablet dan serpihan meluas. Komposisi mereka hampir sama, tetapi memberi makan serpihan merosot kualiti air akuarium. Tablet secara praktikal tidak mengubah struktur cecair, lebih-lebih lagi, ia dimakan dengan senang hati oleh ikan yang tinggal di dasar..

Untuk membatasi hubungan dengan kemungkinan alergen semasa memberi makan, makanan harus diberikan hanya jika peraturan perlindungan diri dipatuhi. Sarung tangan dan alat pernafasan harus dipakai. Sekiranya perlu, disarankan untuk membatasi hubungan dengan produk sisa ikan. Terutama kanak-kanak harus dilindungi, kerana gejala alergi mereka berkembang dengan cepat kerana ketidakmatangan sistem imun.

Kebaikan dan keburukan antiseptik


Antiseptik adalah senjata yang terbukti dalam memerangi tentera berjuta-juta mikroba. Malah seorang pelajar sekolah tahu mengenainya. Antiseptik ini sesuai dalam keadaan apabila mencuci tangan dengan sabun dan air tidak mungkin (di dalam kereta, di jalan, di tempat kerja). Produk ini boleh didapati dalam pelbagai bentuk: pembersih gel, semburan dan juga krim antibakteria. Mari buat tempahan segera bahawa krim antibakteria tidak berkesan dalam memerangi virus, tetapi hanya membantu memerangi bakteria. Sehubungan itu, krim tidak relevan pada masa kini..

Beberapa jenama gel tidak selesa kerana ia meninggalkan tanda "melekit" di telapak tangan, sementara semburan tidak mempunyai ciri ini, dan kawasan semburan jauh lebih luas. Walau bagaimanapun, produk semburan mempunyai bau alkohol yang kuat, yang tidak menyenangkan anda dan orang lain..

Pembungkusan padat, semburan mudah, tidak ada sisa selepas penggunaan - kelebihan yang tidak diragukan.

Peraturan penjagaan akuarium untuk alahan

Apabila alergi akuarium berlaku, penjagaan khas diperlukan. Biasanya, dalam kelembapan tinggi, spora dan jamur kulat terdapat, termasuk di dinding akuarium. Ini memberi kesan buruk kepada kesihatan manusia dan terutama kanak-kanak..

  1. Dianjurkan untuk meletakkan batu-batu kecil di dasar akuarium dan bukannya pasir, yang dapat dengan mudah dikeluarkan dan diproses dengan cara mendidih. Rawatan ini akan menghilangkan mikroorganisma patogen yang terdapat pada mereka..
  2. Di samping itu, mungkin terdapat simpanan di bahagian bawah bekas yang naik semasa pengudaraan. Untuk meneutralkan proses ini, disarankan untuk mencuci akuarium dan membersihkan penapisnya sekurang-kurangnya sekali setiap 10 hari. Hanya dalam keadaan ini air akan tetap bersih. Terdapat persediaan khas untuk menjadikan pembersihan lebih mudah dan pada masa yang sama menjadi yang paling selamat, terutama untuk bayi..
  1. Selalunya, penyelesaian yang dibasmi kuman digunakan untuk membilas barang-barang penjagaan akuarium. Pengikis magnet khas digunakan sebagai alat bantu, menjadikan prosedur pembersihan berkesan..

Setelah mengikuti semua cadangan untuk membersihkan dan mengganti makanan untuk ikan, kemungkinan alergi akan hilang dengan sendirinya. Sekiranya gejala penyakit tidak hilang untuk waktu yang lama, menyebabkan ketidakselesaan, perlu menghubungi institusi perubatan untuk terapi ubat.

Rawatan penyakit alahan

Pertama sekali, adalah perlu untuk mengenal pasti alergen dan menghentikan hubungan dengannya..

  • Selanjutnya, antihistamin diresepkan, yang secara berkesan melegakan manifestasi alahan. Baru-baru ini, ubat-ubatan generasi kedua dan ketiga, yang mempunyai kesan sampingan yang minimum, semakin banyak digunakan. Ini termasuk Claritin, Zyrtek, Erius, Cetrin, Telfast, dll.
  • sekiranya berlaku kursus yang rumit, penggunaan ubat hormon untuk penggunaan luaran ditunjukkan (Elokom, Advantan, Fenkarol). Penting untuk mengambil kira bahawa ubat ini mempunyai kesan yang kuat, oleh itu, penggunaannya pada kanak-kanak tidak diinginkan;
  • enterosorben (Polysorb, Enterosgel) mempunyai kesan positif. Mereka secara aktif membuang alergen dari badan, memastikan fungsi saluran pencernaan yang cekap;
  • selalunya doktor menetapkan kaedah hiposensitisasi untuk mengurangkan tahap kepekaan terhadap alergen. Dosis kecil alergen diberikan kepada pesakit, menyebabkan tubuh menghasilkan antibodi. Prosedur ini boleh dilakukan di klinik. Tempoh kursus bergantung kepada keparahan keadaan pesakit;
  • disyorkan untuk mengunjungi ahli imunologi yang akan menilai keadaan sistem imun dan, jika perlu, menetapkan imunomodulator;
  • di samping itu, penting untuk melakukan profilaksis vitamin secara berkala. Terutama pada musim luruh dan musim bunga, kerana pada masa ini tubuh paling lemah dan rentan terhadap perkembangan penyakit berjangkit dan alahan.

Pencegahan

Reaksi alergi terhadap ikan akuarium merujuk kepada jenis alahan yang biasa yang melibatkan pembatasan hubungan dengan makanan dan air dari akuarium.

  1. Sekiranya pesakit menderita penyakit bronkus, anda harus melindungi tubuh anda secara maksimum dari penembusan bahan berbahaya. Meter aliran puncak mempunyai kesan yang baik. Peranti ini bertujuan untuk kegunaan individu dan mampu mengukur kadar aliran ekspirasi puncak. Ini membolehkan anda mengawal keadaan badan.
  1. Perlu menggunakan pelbagai jenis makanan. Dalam kes ini, alergen dikesan lebih cepat, yang memungkinkan untuk dinetralkan. Paling selamat untuk memberi makan binatang peliharaan dengan larva nyamuk, mereka jarang menimbulkan serangan alergi. Hanya makanan ikan hypoallergenic yang harus dibeli.
  2. Tidak semestinya akuarium diletakkan di dalam bilik di mana kanak-kanak itu tidur. Terutama jika bayi cenderung kepada penyakit alergi secara genetik. Sebaiknya pasang akuarium di ruang yang luas, berventilasi baik dan ringan untuk mengelakkan jamur dan cendawan. Di samping itu, disyorkan pembersihan akuarium tepat pada masanya..

Walau bagaimanapun, anda tidak boleh meninggalkan pemeliharaan ikan secara kekal dengan penyakit ringan. Tertakluk kepada semua syarat penahanan, anda dapat mengelakkan manifestasi negatif dan menikmati haiwan kesayangan anda, menyaksikan kehidupan mereka.

Mengapa badan bertindak balas dengan cara ini?

Pada prinsipnya, alergi kanak-kanak terhadap ikan akuarium adalah mungkin, dan dalam praktik perubatan terdapat kes-kes ketika, setelah bersentuhan dengan haiwan peliharaan ini, pesakit memerlukan pemulihan. Tetapi fenomena ini sangat jarang berlaku, dan penyebab reaksi alahan biasanya terdapat di tempat lain:

  • Makanan kering adalah alergen yang kuat. Cangkang kerak kecil yang dihancurkan mengandungi kulat dan tungau mikroskopik. Mereka memprovokasi perkembangan reaksi negatif pada manusia. Semasa memberi makan, campuran itu dihancurkan dan disapu di tangan. Semasa prosedur ini, alergen yang kuat disebarkan melalui udara di apartmen. Mereka menetap di kulit dan memasuki sistem pernafasan, menyebabkan reaksi negatif di dalam badan..
  • Alahan boleh disebabkan oleh kandungan dalaman akuarium. Bentuk kulat dan acuan di dinding, alga dan batu dalam keadaan kelembapan tinggi. Mereka masuk ke udara semasa membersihkan akuarium dan memprovokasi perkembangan alahan..
  • Penapis akuarium mungkin penyebabnya. Zarah makanan protein disimpan di dalamnya, yang, membusuk, menjadi alergen yang kuat.

Penerbitan Tentang Punca-Punca Alahan