Gejala alahan laktosa

Produk tenusu adalah bahagian penting dalam rancangan diet berdasarkan prinsip pemakanan sihat. Pakar pemakanan mengesyorkan mengambil sekurang-kurangnya 2 hidangan susu, keju kotej, yogurt atau kefir setiap hari untuk memastikan usus anda berfungsi dan mendapatkan protein, vitamin dan kalsium haiwan yang mencukupi. Anak-anak kecil memerlukan susu sepanjang masa, kerana ini adalah asas pemakanan dan tetap menjadi satu-satunya makanan yang mereka terima sebelum memberi makanan tambahan. Oleh itu, alergi terhadap laktosa, salah satu komponen utama produk tenusu, menjadi masalah serius bagi pesakit dari semua peringkat umur. Keadaan patologi ini ditunjukkan oleh pelanggaran fungsi sistem pencernaan, memerlukan rawatan yang dipilih secara tepat pada masanya.

Punca

Susu dianggap sangat berguna untuk kanak-kanak dan orang dewasa, perkara yang sama boleh dikatakan mengenai produk susu yang ditapai - krim masam, keju kotej, yogurt. Mereka mengandungi sejumlah besar protein, itulah sebabnya mereka dimasukkan ke dalam diet untuk atlet dan orang yang melakukan kerja fizikal yang keras. Nilai pemakanan produk tenusu disebabkan oleh adanya laktosa, atau gula susu, dalam komposisi mereka - bahan ini adalah karbohidrat disakarida oleh struktur kimia. Penyerapannya dalam usus disediakan oleh enzim laktase khas, yang dihasilkan oleh sel usus oleh enterosit.

Reaksi alergi terhadap laktosa dikaitkan dengan gangguan penyerapan kerana kekurangan atau ketiadaan laktase.

Keadaan ini disebut kekurangan laktase, yang boleh menjadi primer dan sekunder. Perlu diingat bahawa definisi "kekurangan" lebih tepat daripada istilah "alergi". Oleh kerana laktosa adalah karbohidrat dan bukan protein, ia tidak boleh bertindak sebagai alergen penuh, tidak seperti kasein dan pecahan protein lain dari susu. Di samping itu, mekanisme untuk perkembangan perubahan patologi sangat berbeza dengan tindak balas alahan, dan intoleransi gula susu dalam banyak kes dapat diatasi.

Kegagalan primer

Ia dibahagikan kepada tiga jenis:

  1. kongenital;
  2. transit;
  3. perlembagaan.

Kekurangan laktase kongenital sangat jarang berlaku, dengan tidak lebih daripada 10 kes yang disahkan di seluruh dunia. Kegagalan sementara atau berlalu adalah lebih biasa. Patologi ini diperhatikan pada kanak-kanak kecil - sebagai peraturan, mereka yang dilahirkan sebelum waktunya. Tubuh bayi pramatang belum bersedia untuk beban berfungsi, ia tidak dapat menghasilkan laktase dalam jumlah yang mencukupi. Gangguan yang berkaitan dengan ketidakmatangan usus diselesaikan selepas beberapa bulan. Kekurangan perlembagaan adalah perkara biasa pada orang dewasa.

Kegagalan sekunder

Ia berkembang sebagai hasilnya:

  • jangkitan;
  • alahan makanan;
  • keradangan pada membran mukus usus kecil;
  • pembedahan membuang sebahagian usus.

Selalunya ia bersifat sementara: apabila fungsi sel usus dipulihkan, kekurangan laktase hilang. Pada kanak-kanak kecil, penyebab utamanya adalah alergi terhadap protein susu lembu, jangkitan usus akut. Bagi orang dewasa, faktor seperti jangkitan, keradangan, dan pembedahan usus adalah penting. Kegagalan sekunder juga diperhatikan pada orang yang telah lama mendapat nutrisi parenteral (pengenalan nutrien ke dalam urat apabila mustahil untuk mengambil makanan melalui mulut).

Tanda pada kanak-kanak

Bagaimana alergi laktosa ditunjukkan pada kanak-kanak? Terdapat dua bentuk aliran:

  • manifes (diucapkan);
  • tersembunyi.

Bentuk manifestasi

Termasuk gejala seperti:

  1. Hilang selera makan.
  2. Kegelisahan, regurgitasi, muntah.
  3. Kembung, kembung perut (pembuangan gas secara sukarela dari dubur).
  4. Sakit perut kolik.
  5. Gangguan najis dengan cirit-birit.

Berat badan anak menurun, perkembangan fizikal menjadi perlahan, ada kelesuan, penurunan aktiviti motor. Najisnya cair, berbuih, mempunyai warna kuning dan bau masam. Dengan pergerakan usus yang kerap, terdapat risiko dehidrasi yang tinggi. Pada bayi dengan kekurangan laktase kongenital, keadaan dengan cepat menjadi teruk kerana cirit-birit yang banyak. Baca lebih lanjut mengenai manifestasi alergi laktosa pada bayi.

Bentuk tersembunyi

Gejala kekurangan lataktase laten ditunjukkan oleh tanda-tanda yang sama dengan bentuk yang nyata, tetapi tidak begitu ketara. Sebagai contoh, gangguan najis pada kanak-kanak tidak menyebabkan dehidrasi yang teruk, yang bermaksud ia tidak mengancam nyawa dan dapat dikompensasi dengan pemberian makanan biasa. Selera makan dipelihara, tetapi terdapat kembung, kanak-kanak itu menderita kolik di bahagian perut.

Kanak-kanak yang lebih tua hanya boleh mengadu perut kembung dan sakit di bahagian perut. Gambaran pelanggaran sering disertai dengan sakit kepala, kelemahan, peningkatan berpeluh, perkembangan anemia, perubahan buruk dalam komposisi mikroflora usus (dysbiosis).

Gejala alergi laktosa biasanya berlaku 3-4 jam selepas pengambilan produk tenusu.

Manifestasi pada orang dewasa

Bagi pesakit dewasa, bentuk kekurangan laktase sekunder lebih bersifat, yang ditunjukkan oleh gejala dari sistem pencernaan dengan keparahan yang berbeza-beza. Pada masa yang sama, bentuk utama sering dijumpai - bentuk perlembagaan. Dalam kes ini, permulaan pelanggaran berlaku pada usia 3 hingga 5 tahun, ketika pesakit membesar, keadaan pesakit hanya bertambah buruk, kerana aktiviti enzim laktase secara beransur-ansur menurun, dan oleh itu kemampuan untuk mencerna produk tenusu.

Alergi laktosa pada orang dewasa mempunyai gejala berikut:

  • usus;
  • luaran.

Manifestasi usus

Antaranya ialah:

  • cirit-birit (najis kuning dengan bau masam);
  • kembung perut;
  • sakit perut.

Gejala yang disenaraikan berkembang beberapa jam selepas pengambilan makanan yang mengandungi laktosa, mereka dapat menampakkan diri dengan terang atau sederhana. Dalam banyak kes, sebab utama keluhan pesakit adalah kembung, kerana pengumpulan gas menyebabkan kesakitan, rasa kembung dan mual, serta pelepasan gas secara tidak sengaja, yang menimbulkan ketidakselesaan psikologi dan fizikal. Pesakit juga menghadapi gangguan sekunder: perubahan komposisi mikroflora usus, anemia, penurunan berat badan.

Manifestasi ekstraintestinal

Ini adalah gejala kekurangan laktase yang menyertai manifestasi usus atau berlaku secara terpisah:

  • Kelemahan umum.
  • Berpeluh berlebihan.
  • Rasa degupan jantung yang cepat.
  • Tachycardia (peningkatan kadar jantung).
  • Sakit kepala, pening.
  • Rasa menggigil, "lebam angsa".
  • Kesakitan di kawasan jantung.

Pada beberapa pesakit, dengan reaksi terhadap laktosa, extrasystole dapat dikesan - pelanggaran irama jantung, yang dicirikan oleh berlakunya kontraksi jantung yang luar biasa.

Pada masa yang sama, pesakit tidak mengeluh (extrasystoles dikesan hanya semasa elektrokardiografi (ECG)) atau mereka mencatat gegaran kuat, perasaan "pudar" sementara jantung di dada.

Diagnostik

Pelbagai kaedah ujian digunakan untuk mendiagnosis kepekaan alergi palsu terhadap laktosa, iaitu kekurangan laktase..

Pemeriksaan najis

Penilaian pH tinja berdasarkan fakta bahawa dengan kekurangan laktase, nilainya menurun (kurang dari 5.5). Kaedah ini tidak dianggap paling tepat dan, jika ujiannya positif, perlu meneruskan pencarian diagnostik dengan ujian lain. Jumlah kandungan karbohidrat dalam tinja dianggarkan mengikut norma usia:

  • bayi - tidak lebih daripada 0.25 g% (laktosa - tidak lebih daripada 0.07 g%);
  • kanak-kanak berumur lebih dari 12 bulan dan orang dewasa - tiada karbohidrat, termasuk laktosa.

Peningkatan karbohidrat najis dianggap sebagai tanda kekurangan laktase. Walau bagaimanapun, walaupun pada kanak-kanak yang sihat, ada kemungkinan untuk mengubah indikator sambil mengekalkan aktiviti normal enzim laktase. Oleh itu, anda perlu fokus pada gabungan gejala dengan hasil ujian positif. Sekiranya tidak ada manifestasi, mungkin tidak ada kekurangan laktase..

Beban ujian

Ujian tekanan intoleransi laktosa dianggap lebih tepat daripada pH najis atau karbohidrat, tetapi memerlukan larutan gula susu. Semasa diagnosis:

  • tentukan kepekatan glukosa darah sebelum mengambil laktosa, kemudian selepas 15, 30 dan 60 minit (ujian glisemik);
  • anggarkan berapa banyak hidrogen, metana atau karbon dioksida yang terkandung di udara yang dihembus.

Pilihan kaedah dibuat oleh doktor yang hadir, yang paling mudah adalah ujian glisemik. Kriteria indikatif adalah sedikit peningkatan kadar glukosa, kurang dari 1.1 mmol dari nilai primer. Gejala juga boleh muncul: perut kembung, sakit perut.

Biasanya, kepekatan bahan ujian meningkat sebanyak 1.1 mmol atau lebih. Untuk memastikan ketepatan hasilnya, ujian toleransi glukosa dilakukan secara awal (penentuan pada waktu perut kosong dan setelah mengambil penyelesaian khas).

Ujian terbaik untuk intoleransi laktosa adalah penilaian aktiviti laktase selepas biopsi (mengambil serpihan membran mukus usus kecil dengan pemeriksaan khas).

Kaedah ini dianggap sebagai "standard emas", tetapi, walaupun ketepatannya tinggi, ia jarang digunakan kerana kerumitan dalam memperoleh bahan dan kos penyelidikan yang tinggi. Diagnostik diet juga meluas - menetapkan diet bebas laktosa dan memantau keadaan pesakit. Peningkatan kesejahteraan menunjukkan kebenaran anggapan mengenai kekurangan laktase.

Bagaimana untuk teruskan

Oleh kerana gejala timbul kerana kekurangan enzim laktase, rawatan dimulakan dengan penyesuaian makanan - makanan yang kaya dengan gula susu dikeluarkan dari diet. Berkat ini, fenomena kekurangan tenaga berhenti, kerana badan tidak perlu mengatasi makanan tenusu yang tidak dicerna. Makanannya boleh:

  • laktosa rendah;
  • bebas laktosa.

Tempoh sekatan diet ditentukan oleh doktor; dalam kes kekurangan laktase primer, diet diikuti sepanjang hayat. Diet dipilih secara individu, termasuk produk dengan kadar gula susu yang rendah (misalnya, keju kotej), serta susu bebas laktosa, ais krim. Penting untuk diambil kira bahawa laktosa terdapat dalam susu pekat, gula-gula dengan pengisian susu, dan beberapa ubat.

Sekiranya perlu, agen farmakologi dengan laktase diresepkan untuk mengimbangi kekurangan enzim:

  1. Lactraza.
  2. Laktasid.
  3. Kerutab dan lain-lain.

Untuk kanak-kanak yang diberi susu ibu, formula khas rendah laktosa atau bebas laktosa dipilih. Ia juga dipraktikkan secara meluas untuk menambahkan persediaan laktase ke dalam susu ibu - ini membolehkan anda meneruskan penyusuan, mengelakkan gangguan pencernaan

Alergi terhadap laktosa pada kanak-kanak dan orang dewasa - sebab, gejala dan rawatan

Alergi terhadap laktosa muncul pada masa kanak-kanak dan orang dewasa. Hipolaktasia sering dikelirukan dengan tindak balas imun kerana pengambilan susu dan produk haiwan lain kerana gejala yang serupa.

Untuk membezakan kedua-dua keadaan antara satu sama lain, perlu memahami apa itu laktosa, langkah-langkah apa yang harus diambil dalam perkembangan patologi, produk mana yang harus dikecualikan untuk mengelakkan reaksi negatif tubuh.

Punca alahan laktosa

Terdapat dua jenis intoleransi laktosa:

  • Kongenital (primer). Manifestasi alergi terutama terlihat pada bayi baru lahir, yang dicirikan oleh mutasi gen, tetapi seiring bertambahnya usia, keadaannya normal, kemampuan untuk mengasimilasi laktosa dilanjutkan,
  • Diperolehi (sekunder). Kemajuan terhadap latar belakang imuniti yang lemah, dengan perkembangan disfungsi gastrointestinal, jangkitan dengan jangkitan usus, beralih ke diet bebas susu.
Ruam pada kanak-kanak dengan kekurangan laktosa

Alergi laktosa berlaku kerana keadaan patologi enzim gastrousus.

Terdapat sebab utama pembentukan intoleransi laktosa:

  • faktor keturunan jika seseorang ibu bapa mempunyai alergi terhadap laktosa, perkembangan alahan pada kanak-kanak adalah mungkin. Orang Asia sangat terdedah kepada penyakit ini.,
  • kadang-kadang alergi muncul pada bayi hanya setelah mencapai usia 3 tahun kerana penurunan semula jadi kandungan laktosa di dalam badan,
  • Kekurangan laktase muncul pada usia berapa pun kerana penyakit lain yang berkaitan dengan disfungsi usus kecil (laktosa dihasilkan di organ ini).

Rujukan! Alergi terhadap laktosa terbentuk dengan pengambilan gula-gula yang berlebihan dengan kepekatan laktosa yang tinggi, produk protein dari penternakan.

Gejala alahan

Alergi kerana imuniti laktase keliru dengan tindak balas imun terhadap produk tenusu. Alergi susu dicirikan oleh gejala segera, dan dengan hipersensitisasi terhadap laktosa, tanda-tanda di atas terbentuk tidak lebih awal daripada 60 minit:

  • dorongan berterusan untuk membuang air besar, cirit-birit,
  • peningkatan pembentukan gas,
  • sakit di epigastrium,
  • ruam jelatang, diatesis,
  • kenaikan suhu yang tajam,
  • tanda-tanda rhinitis alergi hidung dengan pelepasan hidung mukus, bersin, mata berair,
  • serangan sakit kepala,
  • sindrom bronkospastik.

Dengan perkembangan angioedema dengan komplikasi dalam bentuk kejutan anaphylactic, ambulans harus segera dipanggil.

Penting untuk diketahui! Sekiranya, selain najis longgar, serangan muntah dapat dilihat pada anak, perlu membezakan galactosemia, gangguan metabolik dalam cara mengubah galaktosa menjadi glukosa. Terhadap latar belakang patologi, komplikasi adalah mungkin: glukosa darah rendah, penurunan ketajaman penglihatan, gangguan pada tahap normal perkembangan mental dan fizikal, disfungsi hati dan ginjal. Apabila tanda-tanda awal alergi galaktosa muncul, semua makanan yang mengandungi laktosa harus dikecualikan dan tubuh harus dibersihkan dari bahan toksik..

Alergi terhadap laktosa pada bayi

Intoleransi laktosa didiagnosis pada 50% bayi yang telah mencapai usia 2 tahun. Ini disebabkan oleh penurunan keperluan susu dan produk tenusu. Pada masa yang sama, intoleransi laktase bersifat fisiologi, kerana terdapat penurunan semula jadi dalam pengeluaran laktase.

Alergi terhadap laktosa pada bayi

Keadaan yang sangat berbahaya dianggap untuk bayi. Kerana kekurangan laktase, susu ibu tidak diserap, yang disertai dengan gejala serius yang membimbangkan ibu bapa:

  • bayi menghisap payudara selama 2-3 minit, kemudian menjadi gelisah, menekan kaki ke perut,
  • najis buih,
  • kenaikan berat badan yang lemah,
  • ruam kulit dengan pembilasan.

Intoleransi laktosa berlaku bukan sahaja semasa tempoh penyusuan; alergi laktosa sering didiagnosis ketika menggunakan campuran soya atau protein.

Untuk mengelakkan perkembangan reaksi alahan pada bayi, anda harus mengkaji komposisi pemakanan buatan dengan teliti dan memberi makan bayi hanya dengan campuran bebas laktosa.

Bagaimana intoleransi laktosa nyata??

Laktosa adalah disakarida yang merangkumi dua monosakarida. Gula jenis ini terdapat dalam makanan yang diperbuat daripada susu. Produk tenusu dicerna oleh enzim laktase.

Cara mengenal pasti alahan laktosa

Dengan fungsi laktase yang tidak mencukupi, produk susu dan protein dari penternakan tetap tidak dicerna, oleh itu, alergi terbentuk dengan gejala alergi seperti ruam, gatal-gatal, hiperemia kulit, najis longgar dan gejala negatif lain yang merumitkan kualiti hidup.

Nota! Sekiranya anda sensitif terhadap laktosa, tidak perlu menolak produk tenusu, tidak seperti alahan susu.

Alergi laktosa juga serupa dengan penyakit seliak. Dengan enzimopati, terdapat gangguan pencernaan yang disebabkan oleh pengeluaran kompleks enzim yang tidak dapat memecah gluten. Alergi laktosa bukanlah tindak balas imun, sementara penyakit seliak adalah autoimun.

Petunjuk aktiviti laktase bergantung pada usia kanak-kanak

Apabila produk yang mengandungi gluten memasuki badan, aktiviti saluran pencernaan terganggu: selaput lendir menjadi jengkel dan meradang.

Untuk menentukan, kerana kekurangan enzim mana, alergi bermula, perlu menyimpan buku harian makanan. Dengan jangka panjang penyakit ini, diagnosis yang teliti dengan ujian darah makmal untuk antibodi diperlukan.

Diet untuk alahan laktosa

Langkah-langkah terapeutik terutama ditujukan untuk mematuhi diet penghapusan, pengecualian produk susu dan makanan yang berasal dari haiwan secara beransur-ansur dari diet. Doktor mengesyorkan menyimpan buku harian makanan, di mana pesakit mencatatkan makanan yang dimakan dan reaksi selanjutnya.

Penghapusan produk secara beransur-ansur membantu meningkatkan fungsi usus, dan pakar kemudian menganalisis makanan mana yang menyebabkan reaksi negatif tubuh.

Diet untuk alahan laktosa

Orang dewasa boleh menolak makanan dengan kadar laktosa yang tinggi, tetapi keju, kefir, dan yogurt dalam jumlah kecil dibenarkan. Laktosa secara beransur-ansur dimusnahkan oleh mikroflora saluran gastrointestinal, yang membantu mengurangkan gejala dan memperbaiki keadaan.

Rawatan alahan laktosa

Sekiranya pengecualian makanan tidak membantu dan alergi berterusan, patologi dirawat dengan ubat-ubatan anti-alergi, terapi simptomatik, yang dengan serta-merta menghilangkan tanda-tanda penyakit. Sekiranya berlaku alahan segera (angioedema, anafilaksis), suntikan epinefrin akan diperlukan.

Sekiranya intoleransi laktosa adalah fenomena sementara yang berkaitan dengan pencerobohan parasit, keradangan saluran pencernaan, penyakit ini dihilangkan dengan rawatan antibakteria. Maka anda harus menormalkan mikroflora usus dengan ubat-ubatan yang memecah laktosa:

  • Bifidumbacterin,
  • Bifiform,
  • Bactistatin,
  • Analog Acipol dan ubat.
Intoleransi laktosa, gejala

Sekiranya simtomatologi ditunjukkan oleh rasa sakit di usus, perlu mengambil ubat antispasmodik tindakan myotropik. Ubat-ubatan mempengaruhi otot licin organ dalaman, berkesan melegakan kekejangan:

  • Spazmoverin,
  • Drotaverin,
  • Nosh-pa,
  • Papaverine,
  • Sparex.

Sekiranya terdapat kesilapan dalam diet dan pengambilan produk tenusu atau gula-gula dengan laktosa, terapi enzim ditetapkan:

  • Laktase,
  • Laktazar,
  • Lactase-Baby untuk bayi dan kanak-kanak prasekolah.

Ia penting! Kekurangan kalsium yang berkaitan dengan penolakan produk tenusu dan makanan asal haiwan dapat dengan mudah diganti dengan kompleks vitamin dan mineral, pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran segar, makanan laut, badam, susu kedelai, susu masam.

Meringkaskan

Orang yang mengalami alergi laktosa secara beransur-ansur harus memasukkan produk haiwan ke dalam makanan mereka dan menggunakannya bukan sebagai hidangan bebas, tetapi sebagai tambahan pada menu utama..

Untuk mencegah perkembangan alergi, perlu memperkuat sistem kekebalan tubuh dengan kaedah perubatan tradisional, untuk meningkatkan daya tahan tubuh terhadap pelbagai bakteria dan virus.

Walau bagaimanapun, banyak orang menurunkan penyakit ini dengan mengabaikan rawatan atau berusaha menyembuhkan diri. Untuk keberkesanan terapi dan ketiadaan alergi kambuh, perlu berjumpa doktor pada peringkat awal penyakit.

Apakah intoleransi laktosa dan bagaimana hidup dengannya

Revolusi perut selepas segelas susu adalah alasan yang baik untuk berjumpa doktor dan meninjau diet anda. Anda mungkin tidak toleran terhadap laktosa.

Apa itu laktosa

Laktosa (alias gula susu) adalah karbohidrat disakarida yang terdapat dalam susu dan produk tenusu. Agar badan dapat menyerap laktosa, ia mesti dipecah menjadi glukosa dan galaktosa. Ini dilakukan oleh laktase, enzim yang dihasilkan di usus kecil..

Ia berlaku bahawa terdapat laktase terlalu sedikit untuk memecah laktosa sepenuhnya. Gula susu tidak diproses sepenuhnya dan dihantar ke usus besar. Di sana dia mula mengembara di bawah pengaruh bakteria, dan orang itu mengalami gejala ciri. Ini disebut intoleransi laktosa, dan 65% populasi dunia dapat menghadapinya dengan intoleransi Laktosa. Sekurang-kurangnya 16-18% penduduk Rusia menderita Penyebaran hipolaktasia di kalangan penduduk dunia adalah sama, dan di beberapa kebangsaan di wilayah negara ini angka ini mungkin melebihi 80%.

Segala-galanya yang paling umum yang Perlu Anda Ketahui Mengenai jenis Intoleransi Laktosa adalah intoleransi primer. Pada masa bayi, laktase dihasilkan dalam jumlah yang diperlukan, jadi tidak ada masalah dengan penggunaan susu. Anak tumbuh, makanan lain muncul dalam makanannya, dan tahap laktase secara beransur-ansur menurun. Biasanya orang dewasa mempunyai cukup enzim untuk mencerna susu secara normal, tetapi dalam beberapa kes, pengeluaran laktase menurun secara mendadak, oleh itu masalahnya.

Dengan intoleransi sekunder, kadar laktase dapat menurun. Intoleransi laktosa disebabkan oleh pembedahan pada usus kecil atau penyakit tertentu, seperti penyakit seliak atau penyakit Crohn. Dengan rawatan yang tepat pada masanya dan tepat, tahap laktase dapat dipulihkan.

Jarang, tetapi masih ada intoleransi laktosa kongenital - keadaan ini dapat ditularkan dari generasi ke generasi oleh intoleransi Laktosa. Pada bayi dengan intoleransi kongenital, cirit-birit bermula walaupun dari susu ibu. Sekiranya masalah itu tidak diperhatikan tepat pada waktunya, mungkin ada risiko bagi kehidupan anak..

Bagaimana intoleransi laktosa nyata?

Cukup mudah untuk mengesyaki keadaan ini pada diri anda. Berikut adalah tipikal Apakah Gejala Intoleransi Laktosa? simptom:

  • Kembung.
  • Sakit perut atau kekejangan.
  • Peningkatan pengeluaran gas.
  • Mual dan kadang-kadang muntah.
  • Cirit-birit.

Manifestasi seperti itu boleh menjadi ciri penyakit lain, jadi penting untuk memahami apakah ketidakselesaan itu dikaitkan dengan penggunaan produk tenusu. Biasanya, dengan kekurangan laktase, gejala menjadi jelas dalam masa 30 minit hingga 2 jam setelah minum segelas susu.

Untuk mengetahui dengan pasti bahawa intoleransi laktosa disalahkan kerana merasa tidak sihat, dan bukan keju basi, lebih baik berjumpa doktor. Kaedah ujian merangkumi intoleransi laktosa pada kanak-kanak dan orang dewasa, keasidan najis dan analisis karbohidrat, serta ujian pernafasan hidrogen dan ujian tekanan glisemik laktosa.

Pada peringkat memasak, enzim laktase ditambahkan ke dalam susu, yang memecah gula susu. Mozzarella bebas laktosa terasa seperti mozzarella biasa, tetapi anda boleh melupakan masalah pencernaan.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya susu menjadi buruk

Penyelesaiannya nampaknya jelas: kerana setelah memakan produk tenusu, anda merasa sakit dan berpusing di perut, anda hanya perlu mengecualikannya dari diet. Tetapi anda tidak perlu melakukan ini. Pertama, susu adalah sumber protein yang anda perlukan untuk membina otot. Susu juga mengandungi kalsium, yang penting untuk tulang, dan kalium - ia membantu mengekalkan sistem kardiovaskular yang baik.

Kedua, intoleransi laktosa manusia terserlah dalam Makan, Diet, & Nutrisi untuk Intoleransi Laktosa dengan cara yang berbeza: sesetengah orang jatuh sakit walaupun sedikit susu, sementara yang lain dapat minum segelas tanpa kesan khas. Ia berlaku bahawa produk susu yang diperam seperti yogurt atau keju tidak menyebabkan reaksi ganas seperti susu.

Cukup tidak boleh memberikan susu sekiranya berlaku. Cuba simpan buku harian makanan: tulis apa, kapan dan berapa banyak yang anda makan atau minum, dan kemudian perhatikan bagaimana reaksi badan anda terhadapnya. Penting untuk mengetahui norma anda: sangat mungkin minum susu dalam dos kecil tidak menimbulkan masalah kepada anda, tetapi setelah beberapa gelas dalam satu tegukan, lebih baik tidak merancang sesuatu yang serius selama 2 jam ke depan.

Sekiranya badan anda yakin dan secawan kopi dengan susu tidak selesa, cuba tambahkan produk tenusu tanpa laktosa ke dalam diet anda. Gula susu di dalamnya sudah dipecah oleh laktase. Rasa produk sedemikian tidak berbeza dengan susu biasa, keju segar atau yogurt, dan mereka juga mengandungi vitamin dan mineral yang sama..

Mengapa alergi laktosa berkembang dan bagaimana merawat penyakit ini

Alergi terhadap gluten dan laktosa dikelirukan oleh banyak orang dengan intoleransi terhadap bahan tersebut. Walaupun terdapat manifestasi klinikal yang serupa, keadaannya mempunyai perbezaan yang signifikan, terutama berkaitan dengan etiologi gejala. Oleh itu, untuk menentukan punca manifestasi yang tidak menyenangkan setelah memakan susu atau produk yang mengandungi laktosa, anda perlu berjumpa doktor untuk diagnosis yang komprehensif..

Apa ini?

Alergi terhadap protein dan komponen seperti laktosa adalah patologi yang jarang didiagnosis kerana tidak bertoleransi. Walaupun kejadiannya lebih rendah, gejala keadaan ini dianggap lebih berbahaya dan boleh menyebabkan perkembangan akibat berbahaya dan mengancam nyawa..

Alergi pada kanak-kanak dan orang dewasa dicirikan oleh reaksi spesifik badan terhadap protein. Patologi didiagnosis sama pada bayi yang menggunakan susu ibu dan pada kanak-kanak yang menerima makanan buatan (pada formula yang merangkumi susu lembu atau kambing yang diproses).

Sebilangan besar kes alergi protein susu berlaku pada bayi tiruan.

Apa yang berbeza dengan intoleransi?

Intoleransi laktosa dan alergi protein susu tidak sama dan ramai yang tertanya-tanya mengapa?

Dalam kes pertama, terdapat ketidakupayaan tubuh untuk mencerna laktosa, iaitu gula yang terdapat dalam susu. Yang kedua, reaksi khusus sistem kekebalan tubuh bukan terhadap gula, tetapi terhadap protein, yang dinyatakan dalam penerimaan yang terakhir sebagai asing.

Sekiranya, dengan kekurangan laktosa dan susu, seseorang dapat memasukkan sejumlah kecil makanan yang sesuai dalam diet tanpa mengancam nyawa, maka dengan adanya kecenderungan alergi, penggunaannya dapat menyebabkan perkembangan edema Quincke dan serangan sesak nafas, yang penuh dengan kematian.

Di mana laktosa terkandung?

Terdapat banyak senarai makanan yang mengandungi laktosa..

Makanan apa yang tidak boleh dimasukkan dalam diet kanak-kanak dan orang dewasa dengan alergi protein lembu:

  • makanan tenusu, termasuk susu tulen;
  • membeli produk sosej;
  • sos, mayonis, saus tomat, mustard;
  • makanan segera: sup, puding, kentang tumbuk;
  • produk Bakeri;
  • pes kacang mereka;
  • ais krim;
  • kek dan pai;
  • ham;
  • serbuk koko;
  • makanan segera, terutamanya burger hamburger dan keju;
  • susu pekat;
  • rempah, kiub bouillon;
  • batang coklat, gula-gula, coklat tulen;
  • kentang tumbuk dengan susu.

Anda boleh mengetahui apa lagi yang tidak boleh anda makan jika anda alah kepada laktosa dari doktor anda atau dengan menghubungi pakar diet.

Punca

Reaksi alergi terhadap laktosa pada bayi yang baru lahir, sebagai peraturan, mempunyai kongenital, iaitu etiologi primer. Pada kanak-kanak dan orang dewasa yang lebih tua, patologi sering berkembang dengan latar belakang pengaruh faktor lain. Atas sebab ini, terdapat pembahagian penyakit menjadi primer dan sekunder.

Kegagalan primer

Sekiranya enzim yang terlibat dalam pemprosesan protein susu tidak ada atau diamati dalam jumlah yang tidak mencukupi, tubuh tidak akan merasakan bahan ini, menolaknya sebagai benda asing. Akibatnya, manifestasi klinikal ciri alergi protein lembu berkembang..

Reaksi alergi terhadap laktosa pada anak yang baru lahir berlaku terhadap latar belakang pewarisan genetik. Dengan kata lain, jika saudara terdekat menderita atau menderita penyakit serupa, risiko kejadiannya meningkat pada keturunan..

Selain itu, perkembangan proses kongenital, iaitu primer, proses patologi dipengaruhi oleh beberapa faktor yang mempengaruhi tubuh wanita semasa hamil. Perkara-perkara ini akan dibincangkan di bawah..

Kegagalan sekunder

Alergi terhadap laktosa pada orang dewasa dan kanak-kanak yang lebih tua disebabkan oleh kerosakan sistem imun, yang memprovokasi peningkatan pengeluaran imunoglobulin E. Penyebabnya mungkin merupakan pelanggaran sistem endokrin..

Sumber lain yang meningkatkan risiko mengembangkan alergi sekunder terhadap laktosa dan produk tenusu adalah kehadiran pencerobohan helminthik di dalam badan. Setelah memasuki saluran pencernaan, parasit mengganggu pengeluaran enzim dan menghancurkan imuniti usus.

Siapa yang mungkin berisiko?

Dalam kebanyakan kes, seorang kanak-kanak didiagnosis dengan alergi kongenital terhadap laktosa, yang terbentuk semasa tinggal intrauterin..

Berisiko adalah:

  1. Kanak-kanak yang dilahirkan oleh wanita yang menyalahgunakan produk tenusu semasa mengandung. Dalam kes ini, protein susu dalam jumlah tertentu masuk ke dalam darah secara berkala, dan apabila jumlah sebatian protein berlebihan dicapai, ini menimbulkan reaksi alergi. Pada peringkat genetik, patologi disebarkan ke janin dan menampakkan dirinya pada tahun-tahun pertama selepas kelahiran.
  2. Lewatkan bayi ke payudara kemudian. Untuk mengaktifkan usus bayi, disarankan untuk memasangkannya ke payudara selewat-lewatnya 2 jam pertama selepas kelahiran. Kolostrum mengandungi imunoglobulin, yang terlibat dalam pembentukan sistem imun bayi yang baru lahir. Sekiranya tidak diberi makan dalam tempoh ini, risiko terkena dysbiosis meningkat, yang dari masa ke masa boleh berubah menjadi alergi terhadap susu dan laktosa secara umum.
  3. Tidak mematuhi pemakanan yang betul. Sekiranya kanak-kanak mempunyai hipovitaminosis, sistem kekebalan tubuh terganggu, yang menjadi sensitif terhadap faktor luaran. Alergi terhadap laktosa pada bayi yang diberi ibu tidak berlaku kerana hipovitaminosis. Hanya kanak-kanak yang mendapat pemakanan buatan yang terdedah kepada patologi.

Kumpulan risiko juga merangkumi bayi yang dilahirkan dari wanita yang menyalahgunakan tabiat buruk (merokok, minuman beralkohol, dadah).

Gejala alahan

Bagaimana anda tahu jika kanak-kanak atau orang dewasa alah kepada protein dan susu? Penyakit ini dicirikan oleh gejala tertentu yang harus diperingatkan dan menjadi alasan untuk mendapatkan rawatan perubatan. Sebagai peraturan, mereka sama untuk kanak-kanak dan orang dewasa..

Klinik untuk kanak-kanak

Gejala dan tanda alahan laktosa lebih mudah dikesan pada kanak-kanak berbanding orang dewasa. Ini dapat dijelaskan oleh fakta bahawa diet bayi tidak begitu luas, apalagi, gejala sudah muncul ketika menyusu..

Bentuk tersembunyi

Bagaimana reaksi alergi terhadap laktosa menampakkan diri pada kanak-kanak bergantung pada bentuk patologi. Dengan keadaan laten, bayi makan dengan teruk dan mengambil payudara, menjadi mudah marah, tidurnya terganggu, cirit-birit atau sembelit berlaku. Proses keradangan alergi di persekitaran usus disertai oleh sindrom kesakitan yang teruk, yang mengganggu keadaan umum.

Bentuk manifestasi

Dengan bentuk penyakit yang nyata, gejala-gejala foto pada anak dan tanda-tanda alergi terhadap laktosa dicirikan oleh reaksi kulit dalam bentuk dermatitis, ruam, mengelupas. Juga, organ pernafasan dimasukkan ke dalam lesi: rhinitis, sesak nafas, bronkitis berlaku. Tambahan dengan cirit-birit, najis berbuih dengan bau yang menyakitkan.

Tanda pada orang dewasa

Bagaimana reaksi alergi terhadap laktosa pada orang dewasa? Gejala tidak berbeza dengan manifestasi klinikal pada kanak-kanak. Ini dibahagikan kepada ekstraintestinal dan usus.

Manifestasi ekstraintestinal

Sekiranya sistem pernafasan terlibat dalam lesi, terdapat hidung berair, gejala asma bronkial, sesak nafas, bersin.

Seperti apa reaksi alergi: pada bahagian kulit, ruam, dermatitis, eksim muncul.

Manifestasi usus

Gejala usus termasuk sembelit atau cirit-birit, peningkatan pengeluaran gas, kekejangan, dan sakit di bahagian bawah perut.

Mendiagnosis alahan

Bagaimana mengenal pasti alergi laktosa pada bayi, kanak-kanak yang lebih tua dan orang dewasa? Anda boleh mengetahui tentang kehadiran patologi hanya dengan hasil diagnosis yang komprehensif, yang diresepkan oleh pakar alahan, alahan-imunologi, pakar pediatrik.

Pertama sekali, anamnesis dikumpulkan, maklumat mengenai tempoh permulaan gejala, sifat, tempoh dan pergantungan pada pemakanan, kemungkinan faktor yang memprovokasi. Ujian makmal akan membantu memeriksa alergi laktosa, iaitu ujian alergi kulit, imunogram.

Ujian kulit dilakukan untuk orang dewasa dan kanak-kanak dari usia 3 tahun jika terdapat reaksi alergi ringan. Alergen disuntik melalui jarum di bawah kulit dan reaksi dipantau.

Imunogram terdiri daripada pengambilan darah vena untuk penyelidikan lebih lanjut mengenai keadaan makmal. Alergen yang disyaki disuntik ke dalamnya dan reaksi dipantau.

Pemeriksaan najis

Diagnosis makmal alergi laktosa pada bayi dan orang dari kumpulan usia lain memerlukan ujian tinja untuk kehadiran asid laktik.

Acara ini disebut coprogram.

Beban ujian

Dalam beberapa kes, ujian tekanan dengan laktosa ditetapkan.

Derma darah ditunjukkan pada perut kosong pada waktu pagi dan 15, 30, 60 minit selepas bersenam. Langkah diagnostik diperlukan jika terdapat kecurigaan gangguan penyerapan laktosa usus dan kerosakan pada membran mukus organ.

Rawatan alahan

Apa yang perlu dilakukan jika alahan terhadap laktosa dan produk tenusu didiagnosis, doktor akan menentukan. Rawatan ditetapkan dengan mengambil kira tahap keparahan gejala penyakit dan keadaan kesihatan umum..

Diet

Semua makanan yang mengandungi laktosa harus dikecualikan daripada diet. Pertama sekali, diet melibatkan sekatan yang ketara terhadap penggunaan susu dan produk tenusu. Tidak semestinya tidak makan sepenuhnya makanan seperti itu, kerana mengandungi zat yang berguna untuk tubuh. Sebagai alternatif, anda boleh memasukkan susu kedelai dalam makanan anda..

Dadah

Untuk membetulkan keadaan umum dan mengurangkan risiko akibat negatif, imunoterapi khusus dijalankan. Pesakit diberi semacam inokulasi dengan menyuntikkan sedikit kasein secara subkutan. Akibatnya, tubuh mula aktif menghasilkan antigen yang meneutralkan bahan asing. Ini membolehkan anda meningkatkan daya tahan terhadap tindakan provokator.

Sekiranya terdapat tanda-tanda penyakit ini, antihistamin diambil:

  • Loratadin. Harga 95-150 r.
  • Fexofast. Harga 270-300 r.
  • Desal. Harga 250-400 rubel.
  • Erius. Harga 450-650 r.

Juga ditunjukkan adalah pengambilan enterosorben:

  • Polysorb. Harga 80-350 rubel.
  • Smecta. Harga 140-300 r.
  • Enterosgel. Harga 420-600 r.
  • Karbon diaktifkan. Harga 15-65 r.

Untuk menghilangkan gejala, terapi simptomatik dilakukan:

  • Titisan hidung Naphtizin, Galazolin, Sanorin. Harga 20-280 r.
  • Tetes untuk mata Lekrolin, Okumetil, Visoptik. Harga 94-384 r.
  • Salap Tsindol, salap Zink, Eplan. Harga 60-165 rubel.

Resipi rakyat

Kawasan dengan ruam pada kulit disapu dengan decoctions dan infus herba perubatan (chamomile, yarrow, St. John's wort, string, dll.). Bagi kanak-kanak dan orang dewasa yang lebih tua, formulasi seperti ini boleh diambil secara lisan untuk menguatkan sistem imun dan mempercepat usaha melawan penyakit. Daripada teh, lebih baik menggunakan rebusan rosehip, yang mempunyai kesan imunomodulator..

Mengapa keadaan itu berbahaya?

Sekiranya anda makan makanan dengan laktosa secara berterusan, risiko mengembangkan lesi ulseratif dan catarrhal pada mukosa mulut, iaitu gusi, lidah, bahagian dalam pipi, akan meningkat.

Komplikasi termasuk esofagitis esofagus, esofagospasme, kardiospasm. Dari perut, gejala gastritis berkembang: sakit, pedih ulu hati kronik, mual, muntah.

Pada bahagian kulit dan selaput lendir, edema Quincke mungkin muncul, yang meningkatkan risiko mati lemas dan kematian.

Kursus penyakit yang teruk menyebabkan kerosakan hati, perkembangan leukopenia, asma bronkial, trombositopenia.

Adakah penyakit ini mungkin tidak berkembang dengan adanya kecenderungan keturunan terutamanya bergantung pada keadaan kesihatan secara umum. Walaupun anda tidak dapat mengelakkan timbulnya alahan, anda tidak boleh mengubati diri sendiri. Hanya doktor yang akan memberitahu anda apa yang perlu dilakukan dalam kes ini atau kes itu..

5 gejala intoleransi laktosa dan apa yang perlu dilakukan mengenainya

Patogenesis dan sebab

Produk tenusu mengandungi laktosa (gula susu). Mukosa usus tidak dapat menyerap zat ini secara keseluruhan, oleh itu, pertama, enzim laktase khas memecahnya menjadi pecahan yang terpisah. Pada orang dengan intoleransi laktosa, enzim dihasilkan dalam jumlah yang tidak mencukupi, yang menyebabkan pelbagai gejala (kembung, cirit-birit, sakit kram, dll.).

Akibatnya, laktosa bergerak ke usus besar, di mana ia menjadi nutrien untuk bakteria. Oleh kerana itu, asid laktik, lemak, gas (hidrogen, karbon dioksida dan metana) terbentuk. Mereka juga menyebabkan gejala kekurangan laktase..

Bergantung pada penyebabnya, intoleransi laktosa diasingkan:

  • utama;
  • sekunder.

Intoleransi laktosa primer

Bayi biasanya mencerna susu dengan baik, hanya dengan intoleransi laktosa kongenital sekali-sekala

Varian ini biasanya turun temurun. Menurut statistik, kira-kira sepertiga penduduk dunia tidak dapat mencerna laktosa hingga satu tahap atau yang lain kerana mutasi genetik. Hari ini, di beberapa kawasan (China, Thailand, Afrika, dll.), Orang dewasa yang mencerna laktosa sepenuhnya adalah pengecualian daripada peraturan..

Kanak-kanak, terutamanya bayi yang baru lahir, bertoleransi dengan produk tenusu dengan baik, kerana ia adalah masalah untuk bertahan hidup. Telah diketahui bahawa susu ibu mengandungi peratusan gula susu yang lebih tinggi daripada, misalnya susu lembu. Apabila anda semakin tua, pengeluaran laktase anda secara beransur-ansur berkurang. Sekiranya jumlahnya jatuh di bawah tahap tertentu, gejala intoleransi laktosa akan muncul..

Jangkauan usia ketika kekurangan laktase primer muncul agak kabur. Ini biasanya berlaku antara usia lima hingga dua puluh, lebih kerap semasa remaja. Kanak-kanak di bawah umur lima tahun biasanya mencerna produk tenusu dengan baik.

Pilihan yang agak jarang berlaku ialah intoleransi laktosa kongenital pada bayi. Dalam kes ini, badan sama sekali tidak menghasilkan laktase, atau menghasilkannya dalam jumlah kecil. Bayi-bayi ini mengalami cirit-birit dalam beberapa hari sejak memulakan penyusuan atau pemberian susu formula. Terapi adalah penghindaran produk tenusu sepanjang hayat.

Intoleransi laktosa sekunder

Ini adalah akibat penyakit sistem pencernaan. Sebab yang paling biasa:

  • operasi pada saluran gastrousus;
  • penyakit autoimun (penyakit Crohn);
  • kerosakan mikro ke mukosa gastrointestinal (fistula, retak, bisul);
  • jangkitan rotavirus;
  • intoleransi gluten (penyakit seliak), dll..

Terdapat juga pendapat bahawa gangguan penyerapan gula susu menyebabkan dysbiosis usus. Dalam kes ini, bakteria patogen mula memecah gula susu bahkan sebelum rawatan dengan laktase. Sebaliknya, gangguan mikrobioma usus boleh menyebabkan kerosakan dalam proses pengeluaran enzim, yang semakin memperburuk keadaan..

Alergi terhadap laktosa

Perbezaan asas antara intoleransi dan alergi adalah bahawa intoleransi disebabkan oleh kekurangan enzim untuk penyerapan laktosa, dan alergi adalah tindak balas imun yang agresif terhadap kemasukan laktosa ke dalam tubuh. Perlu diperhatikan bahawa ketika memberi makan bayi yang baru lahir dengan formula pemakanan, risiko untuk mendapatkan alergi susu sepanjang masa meningkat secara mendadak. Campuran mengandungi sejumlah besar protein asing ke tubuh anak dan sistem kekebalan tubuh dapat bertindak balas secara agresif terhadapnya, yang akan segera mendapat pijakan dan menjadi reaksi berterusan.

Susu mengandungi kira-kira 25 protein yang berbeza yang dapat mencetuskan tindak balas imun badan. Tetapi yang paling alergenik adalah protein kasein dan whey..

1) Protein lactalbumin hanya terdapat dalam susu lembu dan dihancurkan pada suhu 70 darjah. Menyebabkan alahan pada separuh kes.

2) Protein lactoglobulin - ia lebih tahan panas dan hanya sebahagiannya musnah dengan mendidih. Menyebabkan alahan pada 60% kes.

3) Albumin serum bovine - berubah semasa rawatan haba dan terdapat dalam susu lembu dalam jumlah kecil. Tetapi boleh menyebabkan alahan hanya di bawah 50% kes..

4) Kasein - terdapat bukan hanya dalam susu lembu dan banyak digunakan dalam industri makanan dalam penyediaan pelbagai sos, roti bakar, ais krim, krim dan gula-gula. Menyebabkan alahan pada 60% kes.

Alergi susu adalah penyakit yang jauh lebih berbahaya daripada intoleransi susu. Sekiranya seseorang dengan intoleransi laktosa memakan produk yang mengandungi laktosa, dalam keadaan terburuk, ia akan berakhir dengan sedikit keracunan makanan. Sekiranya terdapat alahan, sebilangan kecil laktosa boleh membawa maut.

Kadar harian

Norma harian laktosa untuk kanak-kanak terkandung dalam dua gelas susu. Bagi orang dewasa, kadar ini dua kali lebih tinggi. Sudah tentu, tidak perlu mengambil susu sahaja - produk yang mengandungi laktosa akan berlaku..

Sekiranya anda merasa lesu, apatis, atau dalam mood yang tidak baik, kemungkinan kekurangan laktosa adalah sebabnya. Dengan kelebihan laktosa, masalah usus biasanya bermula: najis longgar, kembung perut dan gejala keracunan makanan lain.

Cara memilih makanan kerana tidak bertoleransi

Intoleransi laktosa adalah ketidakselesaan yang tidak menyenangkan yang tidak memerlukan anda untuk memotong semua produk tenusu sepenuhnya. Pada dasarnya, anda tidak boleh menggunakan gula susu - selebihnya komponen produk tenusu tidak menyebabkan intoleransi. Anda boleh mendapatkan susu bebas laktosa yang dijual, di mana gula susu digantikan oleh gula sayuran - susu seperti itu cukup diminum dan mengandungi unsur surih lain yang berguna.

Anda juga boleh menggunakan keju keras, tetapi keju kotej dan keju lembut harus dikeluarkan sepenuhnya dari diet. Semua produk tenusu lain boleh digantikan dengan analog bebas laktosa - ini adalah yogurt, krim, campuran kering dan produk susu fermentasi lain.

Anda harus meninggalkan produk yang mengandungi laktosa sepenuhnya sekiranya terdapat reaksi alergi terhadapnya. Dalam kes lain, pengecualian lengkap tidak digalakkan. Laktosa penting pada masa kanak-kanak - ia menguatkan tulang dan gigi. Pada masa dewasa, laktosa merangsang aktiviti mental dan memberi tenaga kepada tubuh. Orang tua perlu sedikit mengurangkan penggunaan makanan dengan laktosa, tetapi juga tidak meninggalkannya sepenuhnya..

Kalsium, Vitamin D dan Protein

Diet bebas laktosa boleh menyebabkan kekurangan kalsium, oleh itu, perlu memperkayakan diet dengan makanan yang mengandung unsur ini: pasli, kubis, kacang, dedak gandum, semolina, sprats dan sardin. Terdapat jus buah yang diperkaya kalsium dan perairan mineral dengan kandungan kalsium yang tinggi (sekurang-kurangnya 50 mg kalsium per liter air). Semasa menyusun menu, anda harus mengambil kira bahawa beberapa sayur-sayuran (bayam, sorrel, rhubarb, bit) dan perangsang (teh, kopi) mengandungi oksalat, yang mengurangkan penyerapan kalsium. Dalam beberapa kes, suplemen kalsium digunakan untuk menambah kandungan badan, terutama pada masa kanak-kanak, remaja, kehamilan dan menyusui, dan pada mereka yang berisiko terkena osteoporosis

Dalam beberapa kes, suplemen kalsium digunakan untuk menambah kandungan badan, terutama pada masa kanak-kanak, remaja, kehamilan dan menyusui, dan pada mereka yang berisiko terkena osteoporosis.

Sebaliknya, ikan adalah sumber vitamin D.

Kekurangan protein dikompensasikan oleh daging, unggas, ikan, telur dan kekacang. Susu kedelai, yang mengandungi jumlah protein yang sama dengan susu lembu, adalah penyelesaian yang baik..

Rawatan intoleransi laktosa

  • Rawatan penyakit ini terdiri daripada diet untuk mengurangkan gula susu dalam diet dan mengambil ubat-ubatan yang mengimbangi kekurangan enzim yang memecah laktosa. Selain itu, untuk mengatasi masalah ini, anda perlu meningkatkan pengambilan probiotik yang tidak mengandungi laktosa.
  • Contohnya, seperti "Bactisubtil", "Bifiform", "Bifistim", "Linex", "Enterol", dll. Untuk kesakitan yang disebabkan oleh intoleransi laktosa, anda boleh menggunakan antispasmodik myotropik
  • Malangnya, perubatan moden tidak sepenuhnya menghilangkan kekurangan laktase. Oleh itu, cara yang paling berkesan untuk mengurangkan masalah penyakit ini adalah dengan mengurangkan jumlah makanan yang mengandungi laktosa dalam makanan anda.
  • Untuk menghilangkan sebahagian besar sindrom masalah ini, cukup untuk mengurangkan jumlah makanan seperti susu, keju kotej, yogurt dan ais krim dalam diet anda. Hari ini adalah mungkin untuk membeli produk di mana gula susu sudah diperam atau menggantikannya. Contohnya, susu keseluruhan boleh digantikan dengan susu kedelai atau beras yang sama sihat.

Ketegasan diet bebas laktosa bergantung pada jumlah laktase yang dihasilkan oleh badan

Semakin kurang enzim ini, diet yang lebih ketat seharusnya..

Kelemahan utama enzim yang diperlukan bukanlah kerana ketika memakan produk tenusu, saluran pencernaan dapat terganggu, tetapi seseorang yang menderita penyakit ini sengaja menghilangkan banyak nutrien dengan mengurangkan jumlah produk tenusu dalam makanannya. Sebahagiannya sangat penting.

Sekiranya anda tidak toleran terhadap karbohidrat ini, penting untuk menebus kehilangan zat tersebut dengan memasukkan penggunaan makanan yang dapat mengimbangi kehilangannya. Sebagai contoh, anda boleh meningkatkan pengambilan kalsium dengan memakan brokoli, tuna, lobak, sardin dan bijirin.

Penyebab intoleransi laktosa

Penyebab utama intoleransi laktosa dianggap sebagai kecenderungan genetik. Semasa kelahiran, penanda genetik C1391OT dijumpai di dalam darah bayi, yang menunjukkan tahap pengeluaran laktase rendah tanpa adanya kerosakan usus.

Dalam genotip ini, 3 genom dibezakan:

  • CC (untuk orang dengan intoleransi laktosa lengkap);
  • CT (di mana enzim dihasilkan dalam jumlah kecil);
  • TT (apabila laktosa diserap secara normal).

Gejala intoleransi laktosa dengan mutasi gen muncul selepas pemberian makanan pertama, atau kadang-kadang tahap pengeluaran enzim mulai turun setelah 3 tahun. Setiap tahun simptomologi penyakit ini meningkat, dan tidak mungkin untuk mencapai pemulihan sepenuhnya..

Enzim laktase dihasilkan di sel rektum. Sebarang penyakit keradangan (cirit-birit, selesema usus) memberi kesan buruk kepada pengeluaran laktase, kerana sel-selnya rosak oleh bakteria patogen, mikroorganisma atau kesan lain. Kemunculan intoleransi laktosa dengan adanya penyebab dan faktor predisposisi disebut hipolaktasia sekunder.

Sebab-sebab berikut menyumbang kepada berlakunya hipolaktasia sekunder:

  • keradangan di usus (penyakit Crohn, kolitis, bisul);
  • pelbagai operasi pembedahan pada usus dan perut;
  • penyakit berjangkit, termasuk yang tidak berkaitan dengan usus (disentri, rotavirus, jangkitan usus, selesema);
  • kecederaan perut yang mempengaruhi fungsi normal organ dalaman;
  • penggunaan antibiotik jangka panjang atau kerap, di mana sintesis laktase dapat mengurangkan atau berhenti sepenuhnya;
  • penyakit dan patologi yang berkaitan dengan atrofi vili usus kecil (gastroenteritis, giardiasis, penyakit seliak);
  • pankreatitis kronik, apabila penghasilan enzim oleh pankreas tidak normal;
  • alahan makanan juga menimbulkan intoleransi laktosa melalui berlakunya reaksi imunologi pada permukaan mukosa rektum;
  • pendedahan radiasi, serta kemoterapi, di mana ubat atau pendedahan agresif membunuh sel-sel hidup tubuh;
  • keterlaluan dengan laktosa (pengambilan protein susu dalam kuantiti yang banyak) boleh menyebabkan hipolaktasia;
  • ketidakseimbangan hormon juga mempengaruhi jumlah laktase yang disintesis.

Apa-apa sebab, serta gabungannya, boleh menyebabkan intoleransi laktosa, yang dapat ditentukan oleh tanda-tanda primer dan sekunder. Pada masa yang sama, dengan jenis penyakit yang diperoleh, anda dapat mengandalkan pemulihan sepenuhnya, kerana setelah menghilangkan penyebab utama, sel-sel dalam usus dipulihkan, dan pengeluaran enzim dinormalisasi.

Punca tidak bertoleransi

  1. Kekurangan enzim laktase kongenital adalah perkara biasa pada orang dari bangsa Asia..
  2. Selepas tiga tahun, tahap laktase mula menurun secara semula jadi dan berapa banyak penurunannya akan bergantung pada ciri-ciri tubuh manusia. Sebilangan besar orang mula menderita intoleransi laktosa semakin tua..
  3. Penyakit yang mempengaruhi sel-sel usus kecil, terutama yang meradang, menyebabkan kekurangan laktase sekunder. Sebaik sahaja seseorang menyembuhkan penyakit ini, masalah ini akan hilang. Sel yang rosak akan membaiki dan mula menghasilkan enzim.
  4. Pembedahan ke usus dan perut dapat memusnahkan kemampuan tubuh untuk menghasilkan laktase.

Intoleransi laktosa pada orang dewasa

  • Najis longgar, sembelit, atau bergantian;
  • Kembung dan kehilangan selera makan;
  • Kekejangan perut, gemuruh berterusan, loya.

Dalam bentuk primer, gejala bergantung pada jumlah susu yang masuk ke dalam badan..

Bentuk sekunder bertindak balas walaupun pada jumlah minimum yang masuk ke dalam badan, kerana selaput lendir usus kecil menjadi meradang dan produknya tidak sepenuhnya rosak.

Gejala intoleransi laktosa

Apa yang boleh dibuat? Ketahui tahap intoleransi peribadi anda. Semasa mengambil produk tenusu, perhatikan bagaimana tubuh anda bertindak balas. Anda boleh mengikuti ujian toleransi oral atau ujian hidrogen nafas (yang mengukur tahap hidrogen yang anda hirup dan kemudian menentukan jumlah laktosa yang tidak dicerna).

Ramai orang mencerna laktosa yang terdapat dalam yogurt dengan baik, cubalah. Lebih-lebih lagi, ia mengandungi sejumlah besar kalsium. Cari yogurt anda sendiri yang boleh anda bawa dengan mudah. Cuba jangan membeli yogurt yang dipasteurisasi, praktikalnya tidak ada faedahnya, dan bahaya dari laktosa tetap sama.

Ambil laktosa dengan makanan, sehingga lebih mudah dicerna dan mempunyai akibat yang lebih sedikit. Sebaiknya minum susu semasa makan dan dengan bijirin. Anda perlu meminumnya beberapa kali sehari. Ini akan membantu menambah dos kalsium dalam badan dan tidak akan membawa anda masalah khusus, perhatikan diet anda.

Di mana ia mengandungi:

  • Dalam roti dan produk lain;
  • Dalam sayur-sayuran beku;
  • Dalam sup dalam tin;
  • Dalam sos dan pembalut;
  • Dalam sarapan bijirin;
  • Di manisan;
  • Dalam ubat-ubatan, dll..

Jejak bagaimana tubuh anda mempengaruhi intoleransi laktosa, tanda-tanda apa yang ditunjukkannya, kerana reaksi sedemikian mungkin berlaku pada anak-anak anda. Pada kanak-kanak yang baru lahir, intoleransi kongenital dapat mengorbankan nyawa mereka. Dengan setiap penyusuan atau penyusuan buatan, dia mengalami kolik, pembentukan gas dan cirit-birit bermula, dia tidak menambah berat badan. Hari ini, kedai menjual makanan yang tidak mengandungi laktosa. Makanan yang bebas laktosa:

  • Sayur-sayuran, buah-buahan, buah beri;
  • Madu Lebah;
  • Teh Kopi;
  • Minyak sayur;
  • Pasta, bijirin (mengikut berat);
  • Kacang soya dan produk yang mengandunginya;
  • Telur;
  • Daging, ayam, ikan, jeroan (mentah);
  • Kacang, biji.

Apakah faedah laktosa

Pengambilan laktosa ke dalam tubuh manusia adalah salah satu prasyarat untuk fungsi normal banyak organ..

Peranan biologi gula susu:

Meningkatkan pengeluaran vitamin B dan asid askorbik.
Di dalam usus, laktosa diperlukan untuk penyerapan dan asimilasi lengkap unsur penting - kalsium.
Gula susu adalah persekitaran di mana bifidobacteria dan lactobacilli, asas mikroflora usus, membiak dengan betul. Oleh itu, kekurangan laktosa yang menyebabkan dysbiosis..
Laktosa dalam badan diperlukan untuk penghasilan zat yang memberi air liur konsistensi likat.
Disakarida mempunyai kesan positif terhadap perkembangan sistem saraf pusat pada kanak-kanak

Bagi orang dewasa, bahan ini diperlukan untuk merangsang sistem saraf..
Laktosa menghalang perkembangan patologi sistem kardiovaskular.

Tetapi laktosa diperlukan bukan hanya untuk kesejahteraan dan fungsi normal kebanyakan sistem tubuh manusia..

Gula susu telah dipakai untuk digunakan di pelbagai kawasan pengeluaran dan tanpa bahan ini mustahil untuk mendapatkan jenis makanan tertentu.

Bergantung pada kawasan penggunaan laktosa, ia dihasilkan dalam tiga bentuk:

  1. Gula susu halus digunakan dalam pengeluaran ubat-ubatan;
  2. Gula mentah digunakan untuk tujuan teknikal;
  3. Gula susu halus digunakan semasa ditambahkan ke makanan.

Laktosa termasuk dalam ubat sebagai pengencer, pengisi lengai atau salah satu bahan aktif.

Gula susu halus yang digunakan dalam industri farmaseutikal sama sekali tidak mengubah sifat ubat utama.

Keperluan kualiti untuk laktosa perubatan mesti dipatuhi.

Semasa menyediakan antibiotik, gula mentah adalah media penapaian untuk ubat tersebut.

Pelbagai julap dan persediaan untuk pencegahan dan rawatan dysbiosis dibuat menggunakan laktosa..

Dalam industri makanan, coklat, karamel, susu pekat dan sejumlah produk gula-gula lain dibuat menggunakan laktosa. Gula susu memberi produk bau, warna, rasa tertentu.

Laktosa diet kelihatan seperti ini.

Penambahan komponen ini pada produk daging mengurangkan kemasinannya dan menghilangkan rasa pahit, menyumbang kepada penyimpanan yang lebih lama.

Laktosa juga digunakan untuk pembuatan pelbagai jenis makanan bayi - campuran, bijirin, puri.

Intoleransi laktosa

Perlu dibezakan antara intoleransi susu dan alergi susu. Dengan intoleransi laktosa, penggunaan makanan dengan kandungannya tidak dibenarkan. Biasanya, intoleransi laktosa dikaitkan dengan kekurangan enzim laktase dalam tubuh manusia, atau dengan aktiviti yang rendah. Masalah ini dapat diatasi sebahagiannya dengan memakan makanan dengan kandungan enzim ini yang tinggi..

Sebab-sebab penampilan

Penyebab intoleransi laktosa yang paling biasa pada seseorang adalah kecenderungan genetik untuk ini. Biasanya, intoleransi ini menampakkan diri sejak kecil. Dalam kes yang lebih jarang berlaku, kerosakan susu berlaku seiring bertambahnya usia. Gangguan ini disebut "kekurangan yang diperoleh.".

Tanda dan gejala intoleransi

Semua tanda dan gejala intoleransi utama dikurangkan kepada gangguan pencernaan dan usus. Ini adalah gas, kembung, dalam kes yang jarang berlaku, loya, cirit-birit, dan banyak lagi. Gejala boleh disebabkan oleh intoleransi laktosa dan makan berlebihan makanan yang mengandunginya. Lazimnya cukup untuk mengambil penyerap dan hanya dalam kes khas, lavage gastrik ditetapkan.

Diet

Peratusan orang dengan intoleransi laktosa di kalangan kumpulan Slavia adalah agak kecil dan hanya 15%. Oleh itu, persoalan bahaya bagi tubuh orang dewasa daripada memakan makanan yang mengandungi laktosa tidak begitu akut seperti di negara-negara Barat - hanya sedikit orang yang memikirkan norma pengambilan laktosa. Perlu diperhatikan bahawa di negara-negara Asia Tenggara dan di kalangan orang Afrika Amerika di Amerika Syarikat, intoleransi laktosa cenderung kepada 100%.

Sebilangan pakar pemakanan menegaskan penolakan sepenuhnya terhadap "gula susu" dan menggantinya dengan rakan-rakan herba. Ini mungkin berguna bagi sesetengah orang, tetapi tidak untuk semua orang. Dalam beberapa kes, mengelakkan makanan yang mengandungi laktosa boleh membahayakan orang dewasa. Oleh itu, sebelum akhirnya melepaskan laktosa, anda perlu memantau kesejahteraan anda dengan berhati-hati untuk beberapa tempoh dan membuat keputusan akhir berdasarkan perasaan anda..

Sama ada mahu makan makanan dengan laktosa atau tidak bukan merupakan persoalan yang jelas. Selain penentang penggunaannya, ada juga penyokong. Sifat utama laktosa adalah bahawa ia tidak menyebabkan kenaikan berat badan, sementara memuaskan rasa lapar - terdapat diet tenusu untuk menguatkan imuniti, membersihkan badan dan menghilangkan berat badan berlebihan.

Senarai sumber kalsium bukan tenusu

Kadar penggunaan yang disyorkan

Manfaat dan bahaya kalsium: 10 khasiat bermanfaat untuk tubuh
Sifat kalsium berguna dan penyembuhan untuk badan kita. Ciri-ciri pengaruh kalsium terhadap kesihatan kita dan makanan yang paling banyak mengandungnya.

ialah 1000 mg sehari.

Mudah bagi orang yang tidak bertoleransi laktosa untuk mencari alternatif untuk produk tenusu untuk mendapatkan mikronutrien yang mereka perlukan

. Banyak makanan tumbuhan mengandungi jumlah kalsium yang mencukupi, tetapi seringkali sukar diserap kerana adanya antinutrien seperti fitat dan oksalat.

Diet yang sihat boleh merangkumi sumber kalsium berikut:

Susu sayur badam

Susu badam - 14 fakta mengenai faedah dan bahaya
Mengapa susu badam berguna untuk tubuh kita dan apa kemungkinan bahaya dan kontraindikasi untuk penggunaannya? 14 faedah kesihatan susu badam dan kesihatan yang unik.

, soya, oat. Goncangkan kotak sebelum minum, kerana kalsium boleh menetap di bahagian bawah

Keju tahu soya - kebaikan dan keburukan dari kebahagiaan gourmet yang lazat
Fakta menarik mengenai faedah dan bahaya tauhu untuk badan kita. Penyakit apa yang disyorkan untuk memakan keju tahu dan bagaimana ia mempengaruhi kesihatan. Apakah bahan bermanfaat yang terdapat dalam keju ini.

Kubis - 14 sifat yang sangat bermanfaat. Kebaikan dan keburukan kubis putih.
Kebaikan dan keburukan kubis putih. Komposisi kubis - mineral, vitamin dan nilai pemakanan. Untuk penyakit apa, disyorkan untuk menggunakan kubis. Siapa yang harus menahan diri dari sayur ini. Fakta menarik mengenai kubis.

Produk Tempeh: apa itu, kebaikan dan keburukan, cara memasak
Apakah produk baru Tempe? Bahan berguna apa yang dikandungnya, bagaimana ia berguna dan kepada siapa ia boleh membahayakan? Resipi untuk Tempeh buatan sendiri yang betul.

ProdukSebahagianKandungan kalsium (mg)
240 ml300
Jus buah atau sayur240 ml300
0.5 cawan200
Hijau rebus0.5 cawan200
Buah ara kering5 keping.100
0.5 cawan100
Brokoli0.5 cawan100
Kacang soya0.5 cawan100
0.5 cawan75
Bok Choi yang dimasak (kubis Cina) atau sawi0.5 cawan75
Minyak badam2 sudu besar75
Tahini (pes bijan)2 sudu besar75

Senarai itu boleh ditambah dengan ikan kalengan dengan tulang (sardin,

Salmon - 12 sifat berguna, kontraindikasi dan penggunaannya
11 faedah kesihatan ikan salmon Kekhususan makan salmon dan apa kontraindikasi. Penyelidikan saintifik mengenai kesan ikan pada badan kita.

, smelt), kacang putih, oren, biji bijan, rumput laut.

Menarik: Susu soya - 8 sifat bermanfaat dan kontraindikasi
Susu kedelai - kebaikan dan keburukan: 8 khasiat unik susu soya, dan juga kepada siapa ia mungkin dikontraindikasikan. Kelebihan susu soya untuk lelaki dan wanita.

Intoleransi laktosa: gejala

Gejala berikut biasanya berlaku dengan intoleransi laktosa:

  • kembung
  • angin usus
  • bunyi usus kuat
  • kolik
  • Mual, jarang dengan muntah
  • cirit-birit

Perut kembung dan sakit perut disebabkan oleh gas yang dihasilkan bakteria di usus besar semasa mereka memecah laktosa. Bahan buangan lain yang dihasilkan, iaitu asid laktik dan lemak, mempunyai kesan menarik air. Akibatnya, lebih banyak cecair masuk ke dalam usus dan menyebabkan cirit-birit..

Aduan sering dibuat lebih teruk kerana mangsa keliru dengan angin usus yang kadang-kadang berbau, sehingga mereka dapat menahannya di khalayak ramai. Sekiranya udara tidak dapat keluar, usus melebar dan rasa sakit di perut bertambah..

Secara paradoks, intoleransi laktosa juga boleh menyebabkan sembelit. Ini berlaku apabila metana terbentuk terutamanya semasa penguraian laktosa. Gas ini melambatkan pergerakan usus dan menyebabkan sembelit..

Apa yang Mempengaruhi Gejala Intoleransi Laktosa?

Gejala intoleransi laktosa yang dinyatakan boleh sangat berbeza atau dirasakan dari orang ke orang. Ada yang mengalami keluhan berat setelah setiap makan mengandungi laktosa, yang lain hanya merasa tidak selesa. Faktor-faktor berikut mempengaruhi gejala intoleransi laktosa dengan ketara:

Tahap kekurangan laktase

Intoleransi laktosa disebabkan oleh kekurangan enzim laktase. Kekurangan laktase ini sangat berbeza dari orang ke orang. Sebilangan pesakit tidak lagi menghasilkan enzim, sementara yang lain masih mempunyai jumlah tertentu dan biasanya tidak merasakan gejala dengan gula susu yang kurang.

Kandungan makanan dalam laktosa

Sudah tentu, kandungan makanan laktosa memainkan peranan yang menentukan. Semakin banyak gula susu yang dikandungnya, semakin kuat gejala intoleransi laktosa. Komposisi makanan selanjutnya juga memberi kesan. Kerana bergantung kepada nutrien lain yang dibekalkan dengan laktosa, ini boleh mempengaruhi proses dalam usus secara berbeza.

Komposisi flora usus

Pelbagai bakteria hidup di usus besar (= flora usus). Semakin baik rakan sebilik ini memecah gula susu, semakin kuat rungutan intoleransi laktosa. Jumlah gas yang dihasilkan bukan sahaja berubah, tetapi mikroorganisma juga membentuk gas yang berbeza. Contohnya, jika mereka menghasilkan karbon dioksida, aliran usus akan berbau kurang menyenangkan daripada jika mereka menghasilkan lebih banyak metana..

Kelajuan pengangkutan makanan

Jalan yang diambil oleh makanan dalam pencernaan adalah sama untuk semua orang, tetapi masa yang diperlukan untuk melakukan ini tidak sama. Sebelum perut ada sedikit perbezaan, tetapi seberapa cepat makanan dicerna melalui usus tidak berbeza secara individu.

Ini seterusnya mempengaruhi gejala intoleransi laktosa. Kerana semakin lama bubur tinggal di usus kecil, semakin lama laktase memerlukan gula susu. Sekiranya bergerak dengan cepat, tidak ada lagi laktosa yang tidak dicerna masuk ke dalam usus, yang mengakibatkan gejala khas. Waktu pengangkutan di usus kecil berkisar antara satu hingga dua setengah jam, tetapi bagi sebilangan orang ia berada di luar jarak ini. Oleh itu, masa selepas itu gejala intoleransi laktosa muncul pada yang terjejas.

Sensasi kesakitan peribadi

Setiap orang merasakan kesakitan dengan cara mereka sendiri. Di suatu tempat pergi ke doktor untuk waktu yang lama, yang lain hampir tidak menyedari apa-apa. Walaupun dengan intoleransi laktosa, gejalanya dirasakan dengan cara yang berbeza. Intoleransi laktosa disebabkan oleh regangan usus yang berlebihan. Sebagai contoh, pesakit dengan sindrom iritasi usus biasanya mempunyai peningkatan kepekaan terhadap kesakitan pada saluran gastrousus. Sekiranya orang-orang ini juga mempunyai intoleransi terhadap gula susu, mereka mengambilnya dengan lebih kuat. Sebaliknya, seseorang juga terbukti tidak dapat mencerna gula susu tetapi masih tidak merasakan atau menunjukkan sedikit gejala intoleransi laktosa.

Pencegahan

Tidak ada profilaksis khusus terhadap penyakit ini. Walau bagaimanapun, adalah mungkin untuk mengurangkan risiko mengembangkan patologi seperti itu sekiranya semua jangkitan usus akut dirawat dengan segera dan dimakan dengan betul. Juga, seseorang tidak boleh melupakan lulus pemeriksaan pencegahan secara sistematik oleh pakar perubatan..

Adakah semua yang ada dalam artikel itu betul dari sudut perubatan??

Jawab hanya jika anda mempunyai pengetahuan perubatan yang terbukti

Penyakit dengan simptom yang serupa:

Penyumbatan usus adalah proses patologi yang teruk yang dicirikan oleh pelanggaran proses pelepasan bahan dari usus. Penyakit ini paling kerap menyerang orang yang vegetarian. Membezakan antara halangan usus yang dinamik dan mekanikal. Sekiranya gejala pertama penyakit dijumpai, perlu pergi ke pakar bedah. Hanya dia yang dapat menetapkan rawatan dengan tepat. Pesakit boleh mati tanpa bantuan perubatan tepat pada masanya.

Dolichosigma usus adalah keadaan tidak normal di mana berlakunya pemanjangan kolon sigmoid (kelahiran akhir usus besar, yang berakhir dengan rektum). Dalam beberapa kes, dolichosigma dapat berlanjutan tanpa gejala yang tidak menyenangkan sepanjang hidup seseorang. Dalam kes ini, doktor menganggap ini sebagai varian norma dan ciri struktur badan. Namun demikian, kolon sigmoid yang memanjang sering menyebabkan banyak ketidakselesaan seseorang - gejala yang tidak menyenangkan muncul yang menyulitkan kehidupan. Perlu diingat bahawa dolichosigma dapat berkembang pada orang dewasa dan kanak-kanak. Tidak ada sekatan terhadap jantina.

Clostridiosis adalah penyakit berjangkit yang paling sering berlaku dalam bentuk akut. Faktor pencetus untuk pengembangan proses patologi adalah mikroorganisma patogen Clostridium, yang mengeluarkan toksin, yang membawa kepada akibat yang sangat negatif..

Urolithiasis (urolithiasis) adalah proses patologi yang membawa kepada pembentukan batu di pundi kencing, ureter, atau buah pinggang. Penyakit ini didiagnosis pada 3% daripada jumlah populasi. Pada orang muda, batu dijumpai paling kerap di buah pinggang dan ureter. Pada orang tua, patologi terbentuk di kawasan pundi kencing. Penyakit ini tidak mempunyai batasan dari segi umur dan jantina..

Sindrom iritasi usus (IBS) adalah pelbagai gangguan fungsi yang berkaitan dengan kerja semua bahagian bawah saluran pencernaan. Dengan cara lain, ia disebut sindrom iritasi usus, tetapi tidak hanya menderita. Masalah ini berlaku pada separuh penduduk dunia, dan memberi kesan kepada orang tua dan kanak-kanak. Selalunya, sindrom iritasi usus berlaku pada wanita.

Intoleransi laktosa adalah keadaan yang dinyatakan secara klinikal yang berlaku dengan aktiviti laktase yang tidak mencukupi - enzim yang disintesis oleh enterosit, sel-sel mukosa usus.

Laktase wujud untuk membantu tubuh menguraikan komponen kompleks laktosa menjadi unsur-unsur sederhana - monosakarida galaktosa dan glukosa. Kemudian mereka diserap ke dalam selaput lendir usus kecil dan berakhir di aliran darah..

Laktosa adalah karbohidrat yang terdapat dalam susu dan produk tenusu dan oleh itu sering disebut sebagai "gula susu". Orang dengan intoleransi laktosa mungkin mengalami kesakitan di usus, kembung, cirit-birit, dan gemuruh di usus ketika mereka memakan makanan yang terbuat dari susu..

Apakah intoleransi laktosa?

Hipolaktasia, atau intoleransi laktosa, adalah keadaan patologi yang dinyatakan dalam ketiadaan atau kekurangan sepenuhnya enzim laktase, yang bertanggungjawab untuk pencernaan laktosa. Apa itu laktosa? Laktosa adalah disakarida yang terdapat dalam susu dan produk tenusu.

Pada zaman dahulu, intoleransi laktosa adalah biasa di seluruh umat manusia. Ketika orang belajar membiak lembu dan mula mengonsumsi banyak susu, mereka secara beransur-ansur memperoleh gen tersebut untuk toleransi laktosa..

Hipolaktasia yang paling biasa (sehingga 80%) di negara-negara Asia Tenggara, di mana tidak ada pengeluaran susu. Di negara Eropah, peratusan ini jauh lebih rendah (sekitar 30%). Ini disebabkan oleh awal pertanian tenusu, orang selalu menggunakan produk tenusu, sehingga mereka mengembangkan persepsi mengenai laktosa. Toleransi genetik terhadap gula susu pernah memberi kelebihan demografi kepada orang Eropah dan membiarkan mereka merebak ke wilayah besar.

Kekurangan laktase pada kanak-kanak kurang biasa daripada pada orang dewasa, dengan usia, keupayaan untuk menyerap laktosa menurun. Terdapat tiga bentuk hipolaktasia:

  • Kongenital. Jarang, menampakkan dirinya sejak anak dilahirkan.
  • Utama. Berlaku pada masa remaja atau dewasa kerana penurunan pengeluaran enzim.
  • Menengah. Ia berkembang akibat penyakit di mana sel usus rosak. Selalunya, setelah penyakit yang mendasari disembuhkan, keupayaan untuk mencerna susu kembali.

Kekurangan laktase dapat diselesaikan (enzim sama sekali tidak ada) dan sebahagian (enzim ada, tetapi dalam jumlah yang tidak mencukupi). Pesakit sering tidak menyedari kehadiran kekurangan enzimatik.


Penerbitan Tentang Punca-Punca Alahan