Kucing pembiakan hypoallergenic

Perkara pertama yang harus diingat oleh penghidap alergi ialah kucing hipoalergenik dan kucing bukan alahan adalah dua kucing yang berbeza. "Hypo" adalah (terjemahan Yunani) "kurang daripada." Dan bukan alahan sememangnya! Adakah anda merasakan perbezaannya? Jadi, tidak ada kucing yang tidak alergenik. Dari perkataan sepenuhnya!

Dikabarkan bahawa kucing kurang alergenik berbanding kucing, dan kucing dengan lapisan gelap lebih alergen daripada putih salji. Tetapi khabar angin ini tidak disahkan oleh apa-apa dan setiap penyelidikan baru di kawasan ini membantah yang sebelumnya..

Tetapi inilah fakta - kucing hypoallergenic menghasilkan protein Fel D1 yang kurang alergi daripada seluruh dunia kucing..

Jadi apakah batu ajaib ini? Untuk perhatian anda keturunan kucing hypoallergenic TOP-10.

Tempat ke-10 - kucing Bali

Kucing Bali. Orang Amerika yang atletik dan cergas dianggap sebagai jenis kucing Siam yang separuh panjang. Kucing Bali dijuluki kesamaannya dengan penari dari pulau Bali - gaya anggun dan garis halus yang sama. Kucing hypoallergenic ini sangat bergaul dan disukai oleh ahli kecantikan kecantikan kucing..

Tempat ke-9 - Kucing Oriental

Kucing Oriental. Seorang wanita Amerika lain termasuk dalam senarai bulan hypoallergenic. Pada mulanya, tentu saja, oriental tidak muncul di Amerika, tetapi di Thailand. Tetapi penternak Amerika yang menghabiskan masa dan tenaga untuk mencapai pengiktirafan rasmi oleh dunia wanita langsing ini. Kucing berambut pendek oriental, kemungkinan besar, tidak akan menyebabkan alergi pada pemiliknya, tetapi cinta yang luar biasa mudah. Sebagai tindak balas, dia akan memukau anda dengan kecerdasannya yang cepat dan sifat yang sangat jinak..

Tempat ke-8 - Yavanez

Javanez. Tidak, ini bukan keturunan Armenia, seperti namanya. Orang Jawa adalah kucing dengan rambut hypoallergenic, yang berasal dari, anda tidak akan percaya, Amerika! Dinamakan sempena pulau Jawa, kucing Jawa memiliki mantel mewah dan berkilat dan mempunyai warna mantel yang sangat indah ini. 6 warna monokrom yang diiktiraf, Jawa berasap, tabby, berlorek, kura-kura, torbie, perak, warna parti dan warna parti Siam, warna dengan medali - mustahil untuk menolak keindahan ini! Nah, kemampuan untuk memperuntukkan Fel D1 dalam bahagian kecil hanya menambah daya tarikannya.

Tempat ke-7 - kucing Siberia

Kucing Siberia. Baka ini adalah Rusia tradisional dan seperti semua perkara tradisional Rusia ia cukup misteri. Ngomong-ngomong, di Tyumen ada sebidang kucing Siberia, di mana 12 patung besi tuang kucing-fenomena memamerkan. Baka kucing hypoallergenic biasanya dicirikan oleh mantel yang sedikit atau tidak ada kot sama sekali, tetapi orang Siberia yang memecahkan stereotaip. Mereka tidak membeku, tidak basah, tidak gugup dan tidak menyebabkan alahan. Keajaiban ini menentang penjelasan, tetapi 75% orang yang alergi terhadap orang Siberia tidak mengalami reaksi yang menyakitkan!

Tempat ke-6 - Likoi

Likoi. Hanya estetika halus yang segera melihat putera tampan di makhluk ini, sementara bagi kebanyakan kucing dari baka ini menyerupai anak itik yang jelek dan sangat jelek. Tetapi ini hanya pada pandangan pertama. Mengenal lykoi dengan lebih dekat, banyak yang memperhatikan pesona tersembunyi dari kucing-kucing iblis ini. Tidak ramai yang tahu bahawa tidak ada yang menyangka lykoi dengan sengaja. Sebaliknya, para pakar mengimpikan baka telanjang baru, tetapi anak kucing dengan tompok botak di seluruh tubuhnya dilahirkan dan dengan lantang menyatakan dirinya kepada dunia. Ngomong-ngomong, sesiapa yang memanggil Lykoi sebagai Sphynx akan salah - secara rasmi Lykoi tergolong dalam keturunan berambut pendek domestik..
"Werewolves" tidak mempunyai mantel bulu yang mewah, dan yang tidak mempunyai jaket bawah. Mungkin inilah yang menimbulkan mitos hypoallergenicity baka..

Tempat ke-5 - Devon Rex

Devon Rex. Telinga - sayap rama-rama, jiwa - lautan besar, bulu... Ada bulu kecil. Tetapi kurang bulu - kurang Fel D1, ini logik. Sesungguhnya, dalam kucing seperti itu, yang kita lihat dalam foto dalam katalog Devon Rex, bulu, baik secara teoritis maupun praktikal, berselerak di sekitar apartmen, membawa tupai berbahaya ke semua sudut yang mungkin. Ulasan pemilik Devon Rex juga paling bersemangat: Devons, de, pintar dan bagus, dan secara umum, ini bukan kucing hypoallergenic, tetapi kucing kucing hypoallergenic, yang, kadang-kadang, bahkan boleh membawa selipar..

Tempat ke-4 - Cornish Rex

Cornish Rex. Orang Inggeris sejati dari County Cornwall mempunyai keistimewaan - bulu berkualiti dengan keriting dan tidak semestinya watak utama. Cornish suka bermain pada usia apa pun. Dan ya, mereka tidak terlalu alergen. Kucing Cornish hypoallergenic akan lebih "kurang daripada" jika dimandikan dengan kerap dan kerap. Kemudian rembesan, yang biasanya melembapkan lapisan kucing yang lebih lembut, dibersihkan dari kulit keriting. Oleh itu, protein yang memprovokasi berakhir di lubang saliran, dan bukan di badan anda..

Tempat ke-3 - Peterbald

Peterbald. Kucing Petersburg yang anggun dan elegan pintar dan tidak bertentangan. Nampaknya, nenek moyang keturunan, Don Sphynx Afinogen Mitos dan kucing oriental Radma von Jagerhof, mewariskan keturunan mereka gen yang sangat cerdas dan kemampuan untuk sangat menggembirakan pemilik alergi dengan kehadiran mereka. Walaupun tidak berbulu, kucing itu menggerutu "seperti yang sebenarnya" dan juga membiarkan dirinya disayangi. "Botak Peter" dalam perawatan tidak berbeza dengan yang lain botak - mandi seminggu sekali (dan lebih kerap pada musim panas) akan mengurangkan risiko alergi sehingga tidak ada.

Tempat ke-2 - Donskoy Sphynx

Don Sphynx. Keturunan moden pengasas separuh telanjang Varvara (ditemui di Rostov-on-Don pada tahun 1987) merawat sakit kepala dan gangguan saraf, membantu penyakit sistem muskuloskeletal, dan melegakan sakit otot. Dan ya, ia adalah hypoallergenic. Secara praktikal.

Tempat pertama - Canadian Sphynx

Tetapi di tempat pertama dari segi kemampuannya untuk hidup berdampingan dengan sistem imun manusia yang paling halus adalah Sphynx Kanada. Untuk beberapa sebab, kucing ini, menurut statistik, adalah yang paling hypoallergenic. Para saintis masih tidak dapat menjelaskan mengapa, di antara semua orang botak, orang Kanada yang mengatasi Levkoy Ukraine, dan Bambino, dan rakannya Don. Di antara semua baka "telanjang", Sphynx Kanada dianggap paling kuno.

Akhirnya, beberapa lagi statistik. Ternyata sehingga 15% penduduk dunia alah kepada kucing. Lebih-lebih lagi, sepertiga dari mereka memelihara kucing di rumah. Itu petunjuk!

Kucing pembiakan hypoallergenic

Ketahui baka kucing mana yang dianggap paling sesuai untuk mereka yang mengalami alahan kucing.

Kucing pembiakan hypoallergenic. Alahan bukan penghalang untuk memiliki anak kucing.

Sekiranya anda ingin memiliki kucing, tetapi alahan menghalangnya daripada melakukannya, itu tidak menjadi masalah. Terdapat sebilangan besar keturunan kucing yang, untuk satu atau lain sebab, tidak menyebabkan reaksi alergi pada manusia. Pertama sekali, ini sangat penting bagi penghidap alergi - orang yang mempunyai kepekaan khas seperti bulu, sisa kulit, dan juga mikroorganisma kecil yang terdapat di bulu lembut haiwan peliharaan kita.

Sebaliknya, banyak keturunan kucing hypoallergenic juga mungkin menarik bagi mereka yang tidak menyukai bulu pada perabot berlapis dan biasanya tidak menyukai kucing berambut panjang. Senarai ini juga merangkumi keturunan botak, iaitu keturunan tanpa rambut, dan juga keturunan berambut panjang - sejenis pengecualian dari peraturan umum.

Kucing Bengal

Di tempat pertama, kucing Bengal terletak dengan hebatnya. Asalnya kuno, rahmat semula jadi dan watak ramah dengan sentuhan suka bermain semula jadi, digabungkan dengan mantel pendek, tanpa lapisan bawah. Tubuh bersaiz sederhana, anggota badan memanjang. Mereka adalah haiwan yang sangat cerdas dan baik hati yang memperlakukan anak-anak dengan baik dan memiliki sihir semula jadi yang diwarisi dari nenek moyang mereka yang jauh..

Kucing Burma

Baka yang sangat penyayang, baik dan cerdas, kadang-kadang dapat mengikuti pemiliknya di mana sahaja, tanpa mengira jenis aktiviti semasa. Kucing ini sangat ingin tahu, orang Burma boleh datang dan melihat anda mencuci atau bekerja. Mereka mempunyai badan yang kemas, harmoni, berotot, rambut pendek dan telinga sederhana. Mata berwarna kuning, ekspresif, sedikit membulat.

Don Sphynx

Baka tanpa rambut dari Rostov-on-Don. Penampilan mereka sangat aneh, kerana lipatan pada kulit dan struktur moncong yang sedikit tidak teratur dapat ditambahkan pada rambut yang tidak ada, yang membuat mereka kelihatan seperti makhluk asing dari dunia lain. Walau bagaimanapun, ini bukan sahaja berkembang biak kucing yang tidak alergenik dengan penampilan yang tidak standard, tetapi juga rakan baik untuk seisi keluarga. Termasuk kanak-kanak dan haiwan peliharaan lain. Donskoy suka bermain, cerdas, suka meneroka dunia di sekeliling mereka dan sangat dekat dengan keluarga mereka. Secara tradisinya, dipercayai bahawa keturunan kucing tidak alah, pertama sekali, mereka tidak berbulu.

Kucing Siberia

Walau bagaimanapun, baka kucing hypoallergenic merangkumi bukan sahaja haiwan peliharaan berambut atau berambut pendek - terdapat pengecualian dalam senarai ini. Kucing Siberia dibezakan dengan mantel bulu yang benar-benar kerajaan dengan longgokan panjang, yang tidak membenarkan air dan frosts teruk di bahagian utara Rusia, di mana ia dibentuk. Milik keturunan asli, mempunyai sejarah yang sangat panjang. Separuh kucing Siberia mempunyai antara 20% dan 50% alergen pada air liur dan rambutnya, bahan yang kebanyakannya menyebabkan alergi pada manusia. Mereka adalah makhluk yang sangat baik dan penyayang, mereka mencintai anak-anak dan menyesuaikan diri dengan keadaan persekitaran yang berubah-ubah..

Kucing Siam

Keturunan kuno dan legenda. Disebutkan dalam teks kuno seawal abad ke-13. Baka kucing hypoallergenic sebahagian besarnya termasuk berbaju pendek, dan orang Siam adalah salah satu wakil yang paling terang. Mantelnya tidak mempunyai lapisan bawah, pendek dan hampir tidak memerlukan penyelenggaraan. Haiwan yang sangat pintar, penyayang dan pintar.

Ocicat

Mereka kelihatan seperti kucing versi mainan. Berukuran kecil, suka bermain dan suka, mereka mempunyai mantel pendek, jarang menyebabkan alergi, tetapi mereka selalu bersedia untuk bersorak dan mengambil bahagian dalam permainan. Ocicats mempunyai telinga yang besar, badan yang sedikit memanjang dan anggota badan yang memanjang. Dikendalikan dengan betul, mereka berteman dengan seisi keluarga, termasuk kanak-kanak dan haiwan peliharaan lain..

Kucing Oriental

Haiwan peliharaan ini dibezakan, pertama sekali, dengan penampilannya. Oriental mempunyai struktur telinga yang sangat luar biasa, kerana ia bahkan disebut kucing elf. Muncung memanjang, badan berotot, tetapi kurus, kerana kerangka halus. Baka kucing hypoallergenic pasti merangkumi oriental - haiwan yang baik, penyayang dan "bercakap" ini sangat sesuai untuk tinggal di apartmen dengan pemilik alahan.

Kucing pembiakan hypoallergenic

Sekiranya anda ingin memiliki binatang peliharaan berkaki empat di rumah, pemilik masa depan kadang-kadang mendapat pertanyaan: "Bagaimana jika anda ingin mempunyai kucing, tetapi anda alah di rumah?" Dalam kes ini, disarankan untuk mempunyai kucing yang hypoallergenic..

Ramai orang pernah mendengar bahawa ada kucing yang tidak alahan. Artinya, ini adalah binatang, yang tidak dapat timbul alergi pada bulu. Mari kita fikirkan. Lapisan dan rembesan mana-mana kucing mengandungi protein Fel D1, yang bertanggungjawab untuk manifestasi alahan pada manusia. Bahkan kucing yang tidak berbulu mempunyai protein yang sama pada kulitnya seperti pada air liur haiwan. Perkara lain adalah bahawa beberapa wakil kucing mempunyai protein Fel D1 yang sangat sedikit di bulu mereka, kucing berkaki empat inilah yang disebut kucing hypoallergenic..

Penting untuk mengetahui bahawa kucing benar-benar tidak alergenik..

Memilih baka untuk diri sendiri, anda harus membaca dengan teliti ciri-ciri haiwan itu, parameternya. Kami berminat untuk menjaga kesihatan, jadi dalam keterangan kucing kami mencari kata "hypoallergenic".

Sebab alahan kucing

Sekiranya anak kucing tinggal di rumah, maka ke mana sahaja dia pergi, sebahagian daripadanya tetap tersisa: unsur kulit, sisa air liur, titisan air kencing. Protein kucing tersebar di seluruh ruangan, masuk ke dalam makanan, dan menetap di perabot. Ternyata kepekatan utama alergen tetap ada pada kucing itu sendiri, iaitu pada kot bulu. Petomitsa terus menjilat pakaian wolnya, sehingga air liurnya menyebar ke seluruh tubuhnya.

Sekiranya haiwan kesayangan anda masih anak kucing yang kecil dan bodoh, tidak mungkin seseorang yang alergi akan mendapat reaksi terhadapnya, kerana fisiologi anak kucing sedemikian rupa sehingga alergen yang tidak sihat dihasilkan dalam jumlah yang tidak dapat diabaikan.

Sekiranya alergi terhadap kucing telah timbul, anda perlu memahami bahawa ubat tidak akan menghilangkan penyebabnya, tetapi hanya akan meredakan gejala. Oleh itu, jika anda mempunyai keinginan untuk memiliki kucing, tetapi anda tidak mahu mengambil risiko, lebih baik anda belajar lebih banyak mengenai keturunan kucing hypoallergenic..

10 keturunan kucing terbaik untuk penghidap alergi

Ahli Felinologi mempertimbangkan fakta kemungkinan alahan pada pemilik masa depan, oleh itu, ketika membiak dan memperbaiki beberapa baka, mereka memberi tumpuan untuk mengurangkan jumlah protein berbahaya di dalam tubuh kucing. Oleh itu, baka kucing yang tidak alergi mula berjalan di seluruh dunia. Hari ini, ada juga haiwan untuk kekasih yang paling pilih-pilih, kerana perwakilan kucing seperti itu berasal dari baka yang sangat berbeza, sering berbeza dalam banyak aspek.

Kami memutuskan untuk menjimatkan masa orang lain dan dengan teliti mengkaji masalah alahan kucing. Sebagai hasil kerja kami, kami menawarkan 10 keturunan kucing hypoallergenic teratas.

10. Kucing Bali

Seperti seekor anjing, kucing berambut separuh panjang ini, yang dikhaskan untuk pemiliknya, dengan keanggunan luar biasa, tiba di benua kita dari Amerika. Baka ini telah dikenali sejak tahun 60-an abad yang lalu. Banyak orang jatuh cinta dengan orang Bali bukan hanya untuk badan atletik mereka, tetapi juga untuk sifat watak mereka: kelembutan digabungkan dengan keramahan, perhatian pemiliknya sangat penting untuk.

Secara luaran, kucing Bali mirip dengan kucing Siam: anggota badan yang sama panjang, moncong berbentuk baji yang memanjang dan ekor berpinggir. Keindahan seperti itu akan mencairkan hati yang paling keras.

9. Kucing Jawa

Kucing anggun berambut panjang ini adalah saudara langsung dari keturunan Oriental. Orang Jawa dinamai pulau Jawa. Garis-garis badan memanjang, secara visual kelihatan bahawa tubuh haiwan itu mengalir dan menyempit. Ekor bulu yang indah melengkapkan tarikan kucing.

Kucing Jawa mempunyai banyak peminat di seluruh dunia. Mereka sentiasa bersedia untuk mengikuti tuan mereka dan akan sesuai dengan orang yang sangat menyukai komunikasi yang begitu dekat. Anak kucing sangat suka bermain, dan seiring bertambahnya usia, anda boleh mengajar mereka untuk melakukan tali dan melakukan beberapa muslihat..

Kanak-kanak sangat menyukai Yavanez kerana sikap suka bermain dan ringan.

8. Kucing Oriental

Terjemahan perkataan "oriental" dari bahasa Inggeris memberikan idea awal mengenai gambar kucing ini: "oriental". Standard oriental sama dengan keturunan Siam, tetapi kucing oriental boleh berambut panjang atau berambut pendek.

Kucing hypoallergenic sporty ini mempunyai fikiran yang luar biasa. Latihan mendengkur seperti itu akan membawa kegembiraan yang besar kepada pemilik yang sabar dan penuh perhatian. Baka Oriental dianggap berani, penyayang dan sangat ingin tahu..

7. Kucing Siberia

Tempat ketujuh dalam senarai baka kucing hypoallergenic diambil oleh kecantikan Siberia yang tidak asing lagi bagi banyak orang. Bertentangan dengan kepercayaan popular, kucing ini bukan berasal dari Rusia asli, tetapi berasal dari Asia. Pada zaman kucing stepa liar - nenek moyang kucing Siberia, Siberia bukan milik negara Rusia. Dari nenek moyang mereka, wanita Siberia mewarisi perangai yang sejuk, semangat untuk memburu, ini adalah pemangsa yang benar.

Asal di kalangan orang Siberia adalah yang paling semula jadi, hanya alam yang berfungsi untuk meningkatkan kualiti keturunan dan pembentukan penampilan luaran hingga tahun 1990. Dan sejak tahun 90-an abad yang lalu, setelah mendapat persetujuan standard kucing Siberia, kecantikan ini menakluki banyak negara dengan wataknya..

6. Devon Rex

Kucing yang cantik dengan rambut bergelombang dan telinga seperti peri menimbulkan suasana yang luar biasa di dalam rumah. Anak kucing Devon Rex telah disesuaikan secara sosial sejak kecil dan dianggap sebagai pasangan terbaik untuk permainan kanak-kanak dan disyorkan untuk orang yang mengalami alahan.

Devon Rex telah dikenali sejak tahun 1960. Seal bulu bergelombang dijumpai di Devonshire, England. Dia tidak bersendirian, tetapi bersama rakannya. Selepas beberapa ketika, keturunan mereka dilahirkan, ayah yang bahagia itu hilang, dan dunia melihat seekor anak kucing kerinting. Dia dinamakan demikian: Keriting, dan dalam bahasa Inggeris Kirley. Dari ini kucing Kirly dan hypoallergenic Devon Rex turun..

5. Likoi

Likoi berada di tengah-tengah senarai. Mungkin sukar untuk mencari baka yang lebih eksotik. Peminat filem seram dan tema vampir bergembira: ada serigala mini di dunia, dan namanya Lykoi! Tidak ada yang aneh dalam namanya, terjemahan dari bahasa Yunani bermaksud "catwolf".

Kemunculan haiwan ini yang kini dikenali secara tidak sedar tidak dirancang. Penternak Amerika terlibat dalam pembiakan baka botak, tetapi ternyata keajaiban dengan tompok botak di beberapa bahagian badan. Baka ini didaftarkan pada tahun 2012, dan sebelum itu, kajian kesihatan kucing luar biasa seperti itu dilakukan, pemeriksaan dilakukan, DNA mereka dikaji. Semua kajian menyetujui satu perkara: kita mempunyai mutasi semula jadi, bukan penyakit sphinx.

Ciri positifnya adalah sifat binatang yang ramah dan fakta bahawa kucing itu hypoallergenic.

4. Cornish Rex

Negara kita bertemu pada tahun 1989 dengan sepasang Cornish Rexes. Mereka dibawa oleh IV Kharchenko untuk pameran tersebut. Kucing seperti mainan mewah yang kerinting itu segera jatuh cinta kepada orang ramai. Walau bagaimanapun, sejarah pengiktirafan spesies Cornish ini di dunia mempunyai permulaan yang menyedihkan..

Kucing kerinting pertama dijumpai di Moravia pada tahun 1936 dan... mereka dibakar. Orang-orang takut bahawa ini adalah akibat penyakit kudis, dan dengan cepat memusnahkan haiwan tersebut. Tetapi pada tahun 50-an abad yang lalu, wakil-wakil baka Cornish Rex masa depan ditemui di Berlin. Sejak itu, penternak memperhatikan Rex..

3. Peterbald

Ahli felinologi Petersburg Mironova O.S. terlibat dalam menyeberangi Don Sphynx dan Oriental. Beginilah kelahiran St. Petersburg Sphinx. Seekor kucing menggabungkan banyak kualiti positif: kecantikan luaran, rahmat dan badan atletik yang melengkapkan ciri-ciri watak seperti kebajikan dan kebersamaan. Kucing mempunyai sifat yang sangat lembut, mereka adalah rakan kongsi terbaik dengan anak kecil. Orang yang mempunyai alahan kucing dengan mudah menghidupkan peterbald dan menikmati komunikasi dengan anak kucing yang sangat menenangkan..

2. Don Sphynx

Nenek moyang dari botak Rusia bernama Varvara. Varya sendiri separuh botak dan tinggal di Rostov-on-Don. Keturunan Don Sphynx muda mengekalkan ciri luarannya kerana pengaruh gen berambut pendek Eropah.

Perwatakan Don Sphynx sangat lembut. Kebersamaan dengan wakil-wakil dari baka ini hampir bebas dan hanya membawa kegembiraan.

1. Kanada Sphynx

Ini adalah haiwan terbaik untuk orang yang mudah alergi atau asma.

Baka Sphynx Kanada memerlukan masa yang lama untuk menjadi terkenal. Pada tahun 1966, di Ontario (Kanada), anak kucing itu melahirkan anak kucing tanpa rambut, Prunt, yang kemudiannya disilangkan dengan ibu, saudara perempuan, dan anak perempuannya. Tetapi pada tahun 1971, baka ini ditutup sebagai tidak berjaya. Kisah orang Kanada disambung semula pada tahun 1975 ketika beberapa anak kucing tanpa rambut muncul di bandar Vaden. Salah seorang dari mereka, setelah menyeberang dengan Devon Rex, melahirkan beberapa bayi botak.

Hari ini standardnya sangat ketat, orang Kanada kecil mempunyai banyak lipatan yang dilicinkan ketika mereka tumbuh, hanya ada satu yang tersisa, bukan leher. Kucing-kucing ini tidak mempunyai misai dan penampilannya kelihatan ajaib, namun, watak tersebut boleh menjadi kejutan yang menyenangkan bagi pemiliknya.

Penjagaan kucing hypoallergenic

Petua penjagaan ada sedikit:

  • Haiwan peliharaan harus mandi hingga 3 kali seminggu, dan lebih baik jika kecantikannya tidak alah ketika mandi;
  • Semua barang-barang peribadi haiwan itu, seperti mainan, tempat tidur, mangkuk, harus dibasuh dan dibersihkan setiap hari. Pembersih vakum mencuci akan menjadi pembantu yang baik;
  • Akan lebih baik jika pemiliknya mencuci tangannya segera setelah ada kontak dengan haiwan kesayangan;
  • Pembersihan rumah basah harus menjadi rutin.

Sekiranya anda bersedia untuk prosedur biasa seperti itu, maka anda boleh berhenti menolak keinginan anda untuk memiliki haiwan peliharaan yang menggemaskan dan memilih kucing yang hypoallergenic..

Kucing hipoalergenik untuk pesakit asma

Apa yang Menyebabkan Alahan Kucing?

Sebilangan besar orang yang menderita penyakit alergi, tetapi mempunyai keinginan untuk memiliki haiwan kesayangan, berminat: adakah baka kucing hypoallergenic yang selamat untuk penghidap alergi atau asma.

Alergi terhadap kucing adalah fenomena yang biasa berlaku pada mana-mana kumpulan umur: dari bayi hingga tua.

Penyebab penyakit ini bukan terletak pada kepekaan tubuh manusia terhadap rambut kucing, seperti yang dipercayai oleh banyak orang, tetapi pada peningkatan reaksi sistem kekebalan tubuh terhadap protein Fel D1, antigen yang terkandung dalam kelenjar air liur dan sebaceous kucing, urin dan epitelium haiwan..

Alergen ini sangat mudah menguap kerana ukuran mikroskopiknya - 1-10 mikron, kerana ia mempunyai keupayaan untuk mencampurkan dengan debu rumah dan menetap di perabot, langsir, permaidani dan tinggal di dalamnya untuk waktu yang lama, walaupun haiwan itu telah lama tinggal di dalam rumah... Kerana seseorang mungkin mengalami serangan asma, atau gejala reaksi alergi.

Berdasarkan ini, kesimpulan berikut: tidak ada kucing anti-alergenik, tanpa mengira panjang atau warna lapisan haiwan. Walau bagaimanapun, beberapa spesies mampu menghasilkan lebih sedikit alergen. Mari pertimbangkan senarai baka dengan lebih terperinci.

Adakah terdapat baka kucing yang tidak alah?

Para saintis terus mengatakan bahawa tidak ada kucing bebas alergen di dunia. Memiliki haiwan peliharaan bermaksud memilih individu yang mengalami hypoallergenic dengan jumlah alergen yang paling sedikit.

Perlu difahami bahawa bukan bulu yang membawa kepada alergi, tetapi protein adalah perengsa dengan pengeluaran berlebihan oleh kelenjar air liur binatang peliharaan. Sebagai peraturan, kucing rendah alergi tidak mempunyai lapisan bawah, lapisan tebal yang tidak perlu. Terdapat spesies yang mengeluarkan sejumlah kecil alergen, iaitu protein protein dalam integumen kulit terkandung dalam kepekatan yang tidak signifikan.

Teliti untuk mengurangkan alahan

Para saintis sampai pada kesimpulan bahawa ubat terbaik untuk menghilangkan tanda-tanda alahan yang tidak menyenangkan adalah alergi monomer (tablet) di bawah lidah. Satu eksperimen dilakukan dengan penyertaan sekumpulan pesakit hipersensitif dengan cadangan untuk menjalani terapi dengan tablet ini. Intinya mengagumkan. Reaksi alahan tidak dapat diselesaikan hanya dalam 7 peserta. Selebihnya meningkatkan kesihatan mereka. Perbezaan reaksi sistemik tidak lagi diperhatikan.

Oleh itu, saintis Jerman telah mencipta ubat moden dalam memerangi reaksi terhadap rambut kucing, yang sangat diperlukan oleh penghidap asma dan penderita alergi untuk melegakan gejala alahan..

Kucing mana yang hendak dipilih?

Sekiranya anda memutuskan untuk membeli kucing yang tidak alergi, tidak perlu tergesa-gesa. Cuba luangkan sedikit masa dengan rakan baru, amati bagaimana perasaan anda, cuba fahami jika anda mempunyai gejala alergi atau asma.

Semasa membeli kucing dari penternak, pastikan anda dapat mengembalikan kucing sekiranya berlaku serangan alergi. Penternak yang berpengalaman dan ternama akan bersetuju dengan senang hati.

Adakah alahan kucing akan berkembang??

Tanda-tanda alahan boleh muncul sebaik sahaja bersentuhan dengan haiwan, tetapi ini jarang terjadi. Selalunya memerlukan masa sekurang-kurangnya 30 minit atau satu jam untuk gejala pertama mata berair dan gatal-gatal berkembang, tetapi lebih kerap memerlukan lebih lama. Semasa pertama kali bertemu dengan haiwan, alahan mungkin tidak muncul sama sekali. Tanda-tandanya menjadi jelas hanya setelah beberapa hari, apabila sejumlah besar protein berbahaya telah terkumpul..

Adakah alahan kucing akan muncul??

Bahkan sebelum membeli anak kucing dengan penghidap alergi, disarankan untuk tinggal bersamanya di wilayah yang sama untuk sementara waktu

Untuk mengelakkan situasi seperti itu, anda perlu berusaha untuk mengetahui terlebih dahulu sama ada protein haiwan akan berbahaya bagi manusia. Anda boleh mengumpulkan biomaterial, misalnya, rambut kucing dan air liur, dan menyerahkannya ke makmal. Pakar akan memeriksa keserasian protein Fel D1 dengan darah orang tertentu dan akan memberi pendapat mengenai kemungkinan menjaga haiwan ini di rumah.

Kucing mana yang sesuai untuk asma dan alahan??

Seperti yang telah dinyatakan, ketika memilih baka untuk orang sensitif, perlu bergantung bukan hanya pada pilihan visual, tetapi juga pada tanda-tanda lain yang mungkin menunjukkan kucing hypoallergenic..

Dalam tempoh penumpahan, alergi bulu juga boleh terjadi pada orang yang sebelumnya tidak menderita penyakit itu.

Penternak mengesyorkan agar segera memperhatikan lapisan haiwan. Rambut tebal dan lapisan bawah yang tebal menunjukkan bahawa kucing akan mengalami penumpahan secara berkala. Dalam tempoh ini, bulu menyebar ke seluruh apartmen dan sentiasa di udara. Ia boleh menimbulkan gejala biasa walaupun pada mereka yang sebelumnya tidak mengalami alahan..

Lapisan bawah yang tipis atau ketiadaannya dalam haiwan peliharaan akan menjadikan hidup lebih mudah bagi penghidap alergi

Pilihan terbaik untuk kanak-kanak yang asma atau sensitif adalah haiwan dengan rambut pendek tanpa mantel atau kucing tanpa rambut. Walau bagaimanapun, walaupun dalam kes ini, anda perlu mengikuti peraturan penjagaan untuk mengurangkan risiko kemerosotan kesejahteraan anda pada tahap minimum..

Keturunan kucing hypoallergenic: 10 teratas

Kucing tidak berbulu

Sphinx Kanada

Terdapat 4 jenis:

  • telanjang atau "getah", botak sepenuhnya;
  • velor - terdapat bulu halus di badan;
  • kawanan - haiwan dengan timbunan yang menyerupai kain dengan nama yang sama;
  • sikat - kucing di tempat dengan rambut bergelombang nipis dan keras.

Mana-mana warna haiwan boleh didapati, tidak ada batasan pada standard pembiakan di sini.

Kucing itu memerlukan perhatian. Lap kulitnya dengan serbet, jika dia berkeringat, sering mandi, jika tidak, peluh haiwan itu akan mengotorkan pakaian dan perabot anda. Ini adalah ciri umum semua sphinx..

Perhatikan bau haiwan. Mereka mempunyai yang istimewa, tetapi jika haiwan itu sakit, nota masam muncul di dalamnya..

Kucing menderita dermatitis, eksim, terdedah kepada penyakit kulat dan konjungtivitis kerana ketiadaan silia pada kelopak mata.

Haiwan membeku atau mungkin terbakar matahari, jadi mereka memerlukan pakaian. Pakaian untuk haiwan peliharaan mahal, jadi jika anda tahu menjahit atau merajut, kucing anda akan berterima kasih atas saman pengarang..

Kucing baka ini sangat sayang. Mereka bersedia untuk mengurniakan cinta mereka di seluruh dunia. Mereka suka duduk berlutut dan di lengan orang asing yang lengkap. Mereka berkawan dengan kanak-kanak dan haiwan lain. Sangat ingin tahu, mereka naik ke mana-mana dan mencucuk hidung.

Don Sphynx

Baka kedua paling popular, Don Sphynx, berasal dari kucing tanpa rambut setengah, baka ini ditemui dan mula dibiakkan tidak lama dahulu, kira-kira 3 dekad yang lalu, tidak kuno. Haiwan ramah ini membantu pemiliknya untuk melegakan sakit kepala, membantu memperbaiki keadaan sekiranya terdapat gangguan saraf, melegakan sakit otot, dan mempercepat rawatan penyakit sistem muskuloskeletal. Keturunan ini sedekat mungkin dengan status hypoallergenic.

Peterbald

Keturunan berbulu Petersburg. Kucing itu luar biasa anggun dan pintar. Sama sekali tidak bercanggah secara semula jadi. Baka ini dibiakkan oleh penternak dari kucing Don Sphynx dan Oriental. Pelbagai yang diterima dengan baik oleh tuan rumah asma.

Nota! Kucing itu digelar "Bald Peter". Merawatnya sama seperti keturunan lain yang serupa. Memandikannya seminggu sekali akan mengurangkan risiko reaksi alergi..

Baka berbadan pendek

Cornish Rex

Kucing dari baka ini mempunyai lapisan unik yang terdiri daripada rambut kerinting lembut yang menyerupai bulu astrakhan. Mereka tidak mempunyai rambut pelindung, dan seluruh penutup diwakili secara eksklusif oleh lapisan bawah. Ia terbaring dalam gelombang yang lebat. Kucing ini berasa halus dan halus.

The Cornish Rex adalah kucing bersaiz sederhana dengan kepala berbentuk baji dan telinga besar. Mata bulat dan terang. Warna mantel boleh berbeza, termasuk berbintik. Cornish Rexes adalah kucing di rumah yang ideal. Mereka tenang, jarang sakit, tetapi cenderung makan berlebihan. Ini perlu dipertimbangkan bagi mereka yang memutuskan untuk membeli kucing seperti itu..

Devon rex

Penampilan wakil baka ini menyerupai Cornish Rex, tetapi mereka tidak dianggap saudara. The Devon Rex mengembangkan keriting bawah lembut di bahagian belakang. Terdapat sedikit bulu sendiri, kucing secara praktikalnya tidak menumpahkan.

Mereka adalah kucing anggun dengan badan yang kuat, kepala kecil dan moncong rata. Mereka mempunyai mata bulat yang besar dan telinga yang lebar. Devon Rex mempunyai anggota badan yang berkembang dengan baik, kerana kucing mempunyai mobiliti dan kemampuan melompat yang tinggi. Devon Rexes mempunyai sikap yang jinak. Mereka berhubungan rapat dengan manusia dan tetap suka bermain walaupun dewasa..

Kucing Likoy

Pada pandangan pertama, hampir mustahil untuk jatuh cinta dengan baka Likoy. Penampilan yang terlalu luar biasa. Nampaknya ini adalah mirip seekor itik jelek. Sebenarnya, ini tidak berlaku, kucing ini mempunyai banyak kebaikan. Penampilan ajaib dan semua kelebihannya dapat dilihat hanya dengan kenalan rapat. Baka ini tidak dibiakkan secara buatan.

Diandaikan bahawa pakar mengembangkan keturunan botak baru, tetapi nenek moyang mempunyai tompok botak di badan dan bukannya kulit halus. Kucing jenis ini bukan jenis Sphinx. Sebenarnya, ini adalah salah satu wakil kucing domestik berambut pendek. Serigala dari keluarga kucing kekurangan kulit yang kaya, dan mantel yang ada tidak dilengkapi dengan lapisan bawah. Mungkin, fakta ini menjadikan baka itu hipoalergenik..

Javanez

Kucing ini dibiakkan di Amerika. Ia mendapat namanya setelah pulau Jawa. Mereka memanggilnya orang Jawa. Dia memiliki mantel berkilat mewah yang mempunyai pelbagai warna yang sangat indah..

Terdapat beberapa warna haiwan satu warna yang diketahui. Antaranya ialah:

  • warna kot berasap;
  • tabby;
  • berlorek;
  • warna kulit kura-kura;
  • torby;
  • warna kot perak;
  • warna parti;
  • warna pesta dengan jenis warna Siam;
  • warna kot dengan medali.

Kucing dianggap sebagai spesies yang mahal, tetapi banyak orang ingin memperoleh keindahan tersebut. Lebih-lebih lagi, kemampuan untuk menghasilkan elemen Fel D1 dalam tubuh haiwan dalam bahagian kecil meletakkannya dalam kategori baka hipoalergenik yang dapat bergaul dengan baik di rumah dengan penghidap alergi dan asma..

Kucing Oriental

Baka hypoallergenic Amerika. Pada asalnya dikembangkan di Thailand. Tetapi terima kasih kepada penternak Amerika, dia mendapat pengiktirafan perosak rasmi. Baka ini sangat menarik. Haiwan yang tergolong dalam kumpulan oriental ini mempunyai penampilan yang tidak biasa, yang menjadikannya menarik.

Tubuh kucing oriental langsing dan memanjang, ekornya panjang. Muncung mempunyai bentuk yang sedikit memanjang. Haiwan itu sangat anggun, plastik. Telinga yang besar dianggap sebagai ciri khas Orientals..

Kucing oriental mempunyai rambut pendek, yang merupakan petanda baik untuk meneutralkan alergi. Ia sesuai dengan badan. Tidak ada lapisan bawah. Rambut lembut dan sutera pada sentuhan. Alahan dari haiwan ini jarang berlaku. Baka ini disyorkan untuk menjaga di rumah walaupun untuk pesakit asma..

Karakter kucing oriental, menurut pemiliknya, tidak tipikal untuk genus kucing. Dalam banyak cara, dia menyerupai watak anjing. Dia memilih seorang tuan dari kalangan ahli keluarga, menjadi ikatan dengannya, selalu berusaha dekat dengannya. Ini adalah baka yang sangat ramah dan suka bermain..

Sebagai tambahan kepada spesies di atas, terdapat kucing bebas alergen lain..

Kucing hypoallergenic berambut panjang

Orang Siberia

Keindahan Rusia yang sebenar - pemilik bulu cantik, satu-satunya kucing berambut panjang yang mampu dimiliki oleh orang yang mengalami alahan.

Para saintis telah membuktikan bahawa kecantikan Siberia mengeluarkan alergen 20% lebih sedikit daripada baka lain.

Haiwan kuat dan berotot, agak besar. Berat orang Siberia boleh mencapai 12 kg. Mereka adalah pemburu yang sangat baik, lucu. Tidak takut pada anjing, orang yang tidak dikenali dan suara yang kuat, sangat patuh dan fleksibel.

Orang Siberia mempunyai kesihatan yang sangat baik, mereka tidak mempunyai penyakit keturunan. Memilih makanan, bersahaja dalam penjagaan. Mereka suka kasih sayang, tetapi mereka tidak pernah memaksakan pemiliknya.

Warna haiwan sangat berbeza:

  • biru;
  • kulit kura-kura;
  • warna tiga;
  • perak;
  • putih;
  • titik warna khas - kucing penyamar neva.

Orang Bali

Keindahan elegan yang indah ini dengan mata biru bunga jagung, mengingatkan kucing Siam dalam warna. Binatang miniatur anggun dengan kaki anggun panjang, pergerakannya serupa dengan penari terkenal dari pulau Bali. Oleh itu nama baka.

Lapisan kucing lembut untuk disentuh, tanpa lapisan bawah, memanjang dari kepala ke ekor. Mantel bulu Bali tidak memerlukan penjagaan khas. Yang perlu anda jaga adalah kebersihan telinga, lubang lubang dan menyikat biasa.

Warna biasa:

  • titik biru;
  • titik meterai;
  • titik coklat;
  • titik fros.

Perwatakan mereka sangat fleksibel dan bergaul. Haiwan banyak bercakap dan penuh kasih sayang, memuja pemiliknya dan bersedia untuk tidak berpisah dengannya selama satu minit. Mereka asing dengan pencerobohan, jadi mereka adalah haiwan peliharaan yang ideal untuk anak kecil..

Cara menjaga kucing dengan betul?

Seekor kucing akan hipoalergenik jika dijaga dengan betul. Tubuh mana-mana haiwan menghasilkan protein berbahaya, jadi penting untuk memastikannya tidak dapat merebak ke seluruh ruangan tempat kucing itu dipelihara. Pematuhan dengan peraturan kebersihan asas akan membantu mencegah penyebarannya..

  1. Haiwan itu perlu dibasuh. Kucing dengan rambut pendek dimandikan lebih kerap daripada "Siberians" berambut panjang. Mandi haiwan peliharaan secara berkala membolehkan anda mengurangkan risiko alergi pada pemiliknya dengan minimum
  2. Sekiranya tidak ada bulu, maka lap badan secara berkala dengan kain lembap atau serbet akan sesuai.
  3. Kucing yang dilapisi mesti disikat dengan kerap. Lebih baik menjalankan prosedur ini di luar rumah atau di kawasan yang berventilasi baik. Hari ini, selipar, sikat dan penyapu bulu mempunyai mana-mana kedai haiwan peliharaan.
  4. Ia diperlukan untuk memantau kesihatan haiwan kesayangan. Keracunan, gangguan usus tidak boleh dibenarkan, kerana dalam keadaan ini penyebaran protein berbahaya meningkat.
Cara merawat kucing yang menghidap asma?

Penting untuk mengambil pendekatan yang bertanggungjawab untuk menjaga haiwan di apartmen. Semakin wolnya terkumpul di permukaan perabot, semakin tinggi risiko alergi, jadi jangan mengabaikan pembersihan basah secara berkala..

Kesejahteraan orang yang alergi bergantung pada pembersihan basah yang tepat pada masanya.

Lebih baik melepaskan permaidani dan memilih lantai yang licin - linoleum atau lamina. Semua barang dalaman tekstil - langsir, sprei, bantal hiasan - mesti dicuci dengan kerap. Dalam kes ini, risiko terkena alergi kucing akan diminimumkan..

Kulit sphinx, tidak dilindungi oleh bulu, memerlukan perhatian khusus. Kami akan memberitahu anda cara menjaga kebersihan perwakilan baka..

Harga untuk kucing hypoallergenic

Tidak mungkin membeli haiwan yang tidak menimbulkan alergi akan menjadi murah. Penting untuk mengambil kucing dari penternak yang menjamin kesucian baka. Harga di taska berbeza. Jumlah kos selalu bergantung pada kelas anak kucing. Haiwan peliharaan untuk menjaga rumah lebih murah daripada wakil kelas pertunjukan, yang digunakan dalam pembiakan. Rata-rata, julat harga adalah seperti berikut:

  1. Harga untuk anak kucing keturunan Siberia bermula dari 7,000-10,000 rubel.
  2. Devon atau Cornish Rex berharga sekurang-kurangnya 12,000.
  3. Mereka yang ingin membeli sphinx perlu bersiap dengan harga 15,000 rubel, dan pilihan yang telanjang biasanya berharga lebih tinggi dan bernilai lebih tinggi.
  4. Harga untuk anak kucing oriental bermula dari 10,000-12,000 rubel.
  5. Kos kucing Bali untuk penjagaan rumah adalah 15,000 rubel.

Tidak digalakkan mengambil kucing tulen dari tangan - anda akan menerima maklumat lengkap mengenai haiwan itu hanya dari penternak

Penting untuk difahami bahawa kucing dengan cepat melekat pada tempat dan orang. Anda tidak boleh membeli haiwan jika anda tidak pasti bahawa alahan tidak akan berlaku. Sekiranya anda mempunyai keinginan yang kuat untuk memiliki haiwan kesayangan, lebih baik anda terlebih dahulu membiasakan diri dengan senarai baka hipoalergenik, memilih taman asuhan kanak-kanak dan menjalankan kajian mengenai air liur haiwan untuk mengetahui adanya protein berbahaya di dalamnya..

Calon Sains Perubatan. Ketua Jabatan Pulmonologi.

Pelawat yang dihormati, sebelum menggunakan nasihat saya - ikuti ujian dan berjumpa doktor!
Buat janji temu dengan doktor yang baik:

Kucing bukan alergi: memilih haiwan kesayangan untuk penghidap alergi

Alergi, menurut WHO, mempengaruhi kira-kira satu pertiga daripada populasi dunia. Dan salah satu alergen yang paling biasa adalah rambut haiwan peliharaan, terutamanya kucing. Tetapi ramai orang mahu, walaupun sakit, mempunyai bola yang lembut di rumah. Adakah terdapat kucing yang tidak alergi? Sympaty.net akan cuba memahami isu ini.

Apa yang menjadikan kucing tidak alergenik?

Kucing hypoallergenic adalah haiwan yang kurang alergen. Kata kunci di sini adalah "kurang".

Hypoallergenic tidak bermaksud tidak alergi, dan tidak ada kucing yang sepenuhnya tidak alergenik.

Pendapat bahawa kucing berambut panjang adalah yang paling alergenik adalah satu kesalahan. Alergen kucing utama adalah protein dalam air liur. Kucing menjilat bulu, protein di atasnya, dari bulu kering ke udara, dan dari udara ke sinus hidung. Beberapa baka kucing mempunyai kurang protein ini, yang menjadikannya hypoallergenic..

Beberapa Fakta Tentang Feline Allergen

  • Terdapat lebih banyak alergen pada air liur kucing daripada air liur kucing;
  • Pada haiwan yang dikebiri, jumlah alergen dikurangkan;
  • Kucing berwarna gelap lebih alergenik berbanding kucing berwarna terang;
  • Anak kucing mempunyai alergen yang lebih sedikit daripada haiwan dewasa.

Berdasarkan ini, laman web wanita "Cantik dan Berjaya" percaya bahawa kucing yang disembur dengan lapisan ringan mungkin lebih sesuai untuk alahan daripada yang lain.

Kucing yang tidak alahan

Walaupun tidak ada keturunan yang boleh dikategorikan sebagai tidak alergenik, terdapat tujuh keturunan kucing dengan tahap alergen terendah. Tetapi senarai di bawah seharusnya bukan satu-satunya kriteria untuk memilih haiwan kesayangan. Oleh itu, sebelum memulakan baka kucing hypoallergenic, anda perlu mempertimbangkan ciri-ciri keturunan lain dan memilih yang paling sesuai dengan anda dan keluarga anda..

Keturunan kucing yang tidak alahan

Jadi kucing mana yang tidak alah?

Tiga daripada tujuh keturunan adalah oriental. Mereka adalah keturunan Bali, Oriental Shorthair dan Jawa (Jawa). Mereka adalah pilihan yang baik untuk penghidap alergi kucing Siam..

1. baka Bali

Baka ini sering disebut Siam Longhair, jadi pada pandangan pertama dan menurut kepercayaan popular, ia tidak sesuai untuk penderita alergi. Sebenarnya, kucing dari baka ini menghasilkan protein alergenik paling sedikit, sebab itulah orang Bali adalah salah satu kucing yang paling tidak alergi..

2. Shorthair Oriental (timur)

Selain hypoallergenic, baka ini mudah dijaga. Dengan menyikat rambut pendek dan memandikan kucing secara berkala, anda akan mengurangkan risiko terkena reaksi alahan secara minimum..

3. Bahasa Jawa (Jawa)

Seperti orang Bali, lapisan Javanez panjangnya sederhana. Tetapi kerana kekurangan lapisan bawah, bulu, pertama, tidak jatuh, dan kedua, ia mengekalkan jumlah alergen yang lebih kecil.

Senarai ini juga merangkumi dua rex - Devonian dan Cornish. Mereka menumpahkan sedikit, yang tentunya baik untuk penghidap alergi.

4. Devon Rex

Devon Rex mempunyai rambut pendek dan nipis. Mereka mudah dijaga - mereka perlu membersihkan telinga dan tuala wanita secara berkala daripada rembesan terkumpul, tetapi tidak perlu mandi sekerap sphinx.

5. Cornish Rex

Cornish Rexes sedikit lebih sukar untuk dijaga daripada Devon Rexes. Mereka perlu dibasuh secara berkala untuk membersihkan kulit dari rembesan..

Dan dua keturunan terakhir, saling bertentangan: tidak berambut dan berambut panjang.

The Hairless Sphynx adalah jenis pertama yang terlintas di fikiran ketika kucing yang tidak alergen disebutkan. Kucing ini memang tidak menyebabkan alahan. Walaupun begitu, sphinx agak sukar dijaga. Kucing anda perlu mandi kerap untuk menghilangkan rembesan yang melekit dari kulit. Kerana trauma kulit dengan lidah ketika menjilat, sphinxes enggan pengantin lelaki, dan tanggungjawab ini akan jatuh sepenuhnya di bahu anda.

7. Baka Siberia

Kucing Siberia mempunyai mantel yang agak panjang dan gebu, tetapi jumlah enzim alergenik sangat rendah. Dipercayai bahawa sehingga 75% penghidap alergi tidak alah kepada baka ini..

Apa jenis kucing yang akan diperolehi?

Setelah anda memutuskan untuk mendapatkan kucing yang tidak alergi, jangan tergesa-gesa untuk membeli anak kucing dengan segera. Cuba luangkan masa dengannya terlebih dahulu untuk memahami bahawa anda benar-benar tidak mempunyai alahan..

Setelah membeli kucing, pastikan dengan penternak bahawa sekiranya berlaku reaksi alergi, anda boleh mengembalikannya. Mana-mana pembiakan yang normal akan bersetuju dengan ini..

Apa lagi yang perlu dibuat

Memilih baka kucing yang tidak alergi bukanlah segalanya. Mari kita bincangkan langkah tambahan yang harus anda ambil untuk mengurangkan risiko alahan anda.

  • Mandi dan dandanan yang kerap

Sekiranya anda mengalami alahan, andaikan prosedur ini kepada ahli keluarga yang lain..

Telah terbukti bahawa mandi biasa (3-4 kali seminggu) dapat membuang sehingga 84% alergen yang diperuntukkan.

  • Mencuci sampah dan mencuci mainan

Mencuci dan mencuci mainan secara berkala juga akan mengurangkan jumlah alergen di udara, jadi lakukan sekurang-kurangnya sekali seminggu..

  • Memicit dan membelai

Selepas membelai kucing, basuh tangan dan muka anda. Jangan sekali-kali menyentuh mata atau wajah anda dengan tangan yang tidak dicuci.

Sekarang anda tahu kucing mana yang tidak menyebabkan alahan dan alahan bukanlah larangan mutlak untuk menjaga haiwan kesayangan di rumah. Pilih baka yang paling sesuai untuk anda sendiri, ikuti petua mudah yang dinyatakan di atas - dan anda dapat menikmati kegembiraan berkomunikasi dengan haiwan yang selesa dan penuh kasih sayang ini.

Tidak ada binatang yang lebih dahsyat daripada kucing. Haiwan peliharaan apa yang berbahaya bagi orang yang alah

Sekiranya terdapat orang yang alergi dalam keluarga, maka keputusan untuk membeli haiwan peliharaan harus ditimbang dengan berhati-hati. Apa yang boleh dan harus dilakukan sebelum mendapatkan haiwan kesayangan?

Pakar terkemuka Pusat Diagnostik Molekul Institut Penyelidikan Pusat melaporkan
epidemiologi Rospotrebnadzor Marina Vershinina.

Objek berbahaya

Di antara semua haiwan peliharaan, kucing paling sering menjadi objek pencerobohan oleh sistem imun manusia. Ini bukan mengenai bahaya tertentu keluarga kucing. Alergi adalah kesalahan sistem imun manusia. Sistem kekebalannya tiba-tiba mula menganggap faktor biasa dan biasa sebagai berbahaya. Sistem kekebalan menggunakan tindakan ketenteraan sebenar untuk memerangi ancaman luaran, mencetuskan mekanisme tindak balas keradangan, dan tidak tenang sehingga "objek berbahaya" hilang dari zon kontak.

Maksudnya, penyebab alahan tidak terletak di luar, ia terletak pada diri sendiri. Kecenderungan untuk alahan dicatatkan dalam gen. Semakin banyak penghidap alergi dalam keluarga, semakin tinggi kemungkinan alahan anak. Tetapi mustahil untuk menghitung terlebih dahulu kemungkinan penyakit dan menentukan faktor mana yang akan menyebabkan reaksi..

Secara umum, nasihat mengenai "langkah keselamatan" bagi penghidap alergi seperti ini:

  • Sekiranya tiada ahli keluarga yang mempunyai alahan, anda tidak boleh membatasi keinginan anda untuk memiliki haiwan kesayangan.
  • Sekiranya ada ahli keluarga yang alah kepada serbuk sari, habuk rumah, makanan, tidak digalakkan untuk memiliki kucing. Tidak ada sekatan untuk haiwan peliharaan lain dalam keadaan ini..
  • Dan tidak digalakkan untuk meninggalkan haiwan yang sudah ada alergi.

Gejala yang membimbangkan:

Alergi terhadap haiwan dimanifestasikan oleh hidung berair (dengan pembuangan mukus yang banyak), kemerahan konjungtiva mata, lakrimasi, kegagalan pernafasan (bronkospasme, sesak nafas). Gejala seperti itu muncul dengan latar belakang kesihatan yang lengkap ketika bersentuhan dengan haiwan atau di bilik tempat ia disimpan. Dengan reaksi yang sangat ketara, gejala mungkin muncul walaupun semasa berkomunikasi dengan pemilik haiwan (kerana zarah rambut dan epitelium haiwan yang selalu ada di pakaian orang-orang di rumahnya ada binatang peliharaan). Alergen kucing sangat stabil di persekitaran sehingga enam bulan selepas berpisah dengan haiwan itu, mereka masih boleh menyebabkan reaksi pada orang yang mengalami hipersensitiviti alergi.

Ini bukan mengenai bulu!

Bertentangan dengan kepercayaan popular, rambut kucing tidak mempunyai sifat alergenik yang ketara. Alergen kucing utama adalah sebatian protein yang terdapat dalam air liur, sebum, dalam rembesan, dan sisik kulit yang dikupas. Rambut kucing hanyalah takungan di mana alergen berkumpul.

Kucing hypoallergenic tidak wujud di alam semula jadi. Semua cerita mengenai keturunan kucing "istimewa" (contohnya, dipercayai bahawa sphinxes dan kucing tanpa rambut lain tidak menyebabkan alahan) sama ada strategi pemasaran pembiakan, atau khayalan teliti.

Walau bagaimanapun, penyelidikan kini sedang dijalankan untuk mengurangkan sifat alergi kucing. Salah satu bidang tugas para saintis adalah berusaha mengembangkan barisan kucing di mana pengeluaran protein alergenik Fel d1 disekat secara genetik. Arah lain adalah pengembangan makanan khas, yang mengandungi sebatian yang dapat mengikat Fel d1 dalam tubuh haiwan..

Menilai risiko

Sekiranya anda memutuskan sama ada mempunyai haiwan, tetapi takut akan alahan, berjumpa dengan ahli imunologi alergi. Doktor akan dapat menilai risiko secara profesional dan, jika perlu, menetapkan pemeriksaan: ujian kulit dan ujian makmal. Di antara kajian makmal, yang paling dipercayai adalah kajian yang dilakukan dengan penggunaan teknologi topi.

Badan anda sendiri juga akan menjadi penasihat yang baik. Sebelum memulakan kucing anda, cubalah berinteraksi dengan debaran orang lain. Pantau kesejahteraan anda dengan teliti. Sekiranya, apabila bersentuhan dengan haiwan, rasa tidak selesa berlaku, gatal di hidung, mata, mata berair, sakit tekak - ini boleh dianggap sebagai manifestasi alergi. Perhatikan bahawa mungkin tidak ada gejala pada mulanya. Kadang-kadang diperlukan beberapa minggu untuk reaksi alahan berterusan.

Memilih anak kucing

Bilangan alergen yang dikeluarkan oleh kucing yang berbeza tidak sama.

Anak kucing cenderung menyebabkan alahan berbanding kucing dewasa. Tubuh bayi belum terbentuk, dan mereka mengeluarkan protein yang kurang spesifik. Oleh itu, walaupun anak kucing tidak menyebabkan reaksi alergi, masih terlalu awal untuk berehat..

Penghasilan alergen protein bergantung pada tahap hormon kucing, jadi haiwan yang disebarkan cenderung menyebabkan reaksi yang tidak diingini.

Haiwan dengan rambut ringan cenderung menyebabkan alahan berbanding kucing dan kucing gelap. Mengapa demikian, saintis belum mengetahui, tetapi ada versi bahawa jumlah protein alergenik yang dirembeskan oleh kucing bergantung pada pigmentasi kot.

Tetapi panjang lapisan tidak mempengaruhi jumlah alergen, tetapi ketumpatannya berlaku. Semakin tebal lapisan bawahnya, semakin banyak sebum dan zarah kulit yang terkumpul.
Tetapi, walaupun anda memilih kucing putih salji dan mensterilkannya, tidak ada jaminan bahawa tidak akan ada reaksi alergi.

Ia akan berlalu dengan sendirinya

Ia berlaku bahawa reaksi alergi terhadap kucing hilang dari masa ke masa dengan sendirinya. Kekebalan, seperti dulu, "terbiasa" dengan alergen dan berhenti menganggapnya berbahaya. Tetapi, sayangnya, hasil yang menggembirakan ini agak jarang berlaku - ia diperhatikan oleh sekitar 20% penghidap alergi. Selebihnya harus berpisah dengan haiwan kesayangan, atau minum ubat seumur hidup..

Imunoterapi khusus alergen (ASIT), yang secara beransur-ansur "menyesuaikan" tubuh dengan alergen dan berjaya digunakan, sebagai contoh, untuk rawatan demam hay, belum digunakan di Rusia untuk rawatan alahan kucing. Walau bagaimanapun, vaksin untuk ASIT terhadap alergi kucing sedang didaftarkan di Persekutuan Rusia. Maksudnya, ia adalah masalah masa.

Kucing membiak yang tidak menyebabkan alergi rambut pada manusia, dan kucing hypoallergenic untuk seseorang yang mempunyai penyakit alergi

Percaya atau tidak

Kadang-kadang, orang yang mempunyai keinginan yang tidak terbatas untuk memperoleh duri yang indah, menjadikannya ahli keluarga kegemaran, memberikannya kasih sayang dan cinta membeli kucing keturunan dan menghadapi sejumlah besar masalah. Mereka boleh dalam bentuk pelbagai manifestasi, seperti: ruam merah, terbakar di seluruh badan, mata berlinang, hidung berair, batuk yang dahsyat, serangan asma, dll..

Apa yang perlu dilakukan untuk penghidap alergi dan asma yang suka kucing? Nasib baik, masalah ini dapat diselesaikan! Sekiranya tidak sepenuhnya, maka sebahagiannya. Penternak yang berpengalaman dan tidak bertanggungjawab menjerit bahawa mereka membiakkan baka kucing hypoallergenic yang tidak akan merengsa penderita alergi dan asma.

Tetapi, sayangnya, kebenaran ini tidak semanis yang disampaikan kepada kita. Dan kucing itu membiak, dengan nama yang mencolok - "hypoallergenic", hanya mengeluarkan lebih sedikit alergen protein, berbanding biasa.

Ciri penjagaan

Bahkan haiwan peliharaan yang hypoallergenic dapat memprovokasi keadaan patologi jika mereka tidak diberi rawatan yang betul..

Untuk mengelakkan ini, anda mesti mengikuti cadangannya:

  • Basuh dulang dengan kerap, gunakan pengisi penyerap air kencing. Ia mengandungi banyak alergen.
  • Haiwan peliharaan yang lembab selalu disisir (terutamanya ketika mereka mencair). Rambut dilekatkan pada barang, perabot, angkat dengan sarung tangan getah.
  • Basuh haiwan itu sekali atau dua kali seminggu dengan agen anti-alergenik.
  • Jaga kebersihan barang-barang peribadi haiwan kesayangan anda: tandas, tempat tidur, mangkuk, mainan.
  • Ajarkan haiwan kesayangan anda untuk tidak memanjat meja, tidur.

Sekiranya alahan tidak dapat dielakkan, anda perlu berjumpa doktor. Dia akan memberi ubat yang dapat menghilangkan gejala yang tidak menyenangkan..

Apa jenis kucing yang akan diperolehi?

Setelah anda memutuskan untuk mendapatkan kucing yang tidak alergi, jangan tergesa-gesa untuk membeli anak kucing dengan segera. Cuba luangkan masa dengannya terlebih dahulu untuk memahami bahawa anda benar-benar tidak mempunyai alahan..

Setelah membeli kucing, pastikan dengan penternak bahawa sekiranya berlaku reaksi alergi, anda boleh mengembalikannya. Mana-mana pembiakan yang normal akan bersetuju dengan ini..

Apa lagi yang perlu dibuat

Memilih baka kucing yang tidak alergi bukanlah segalanya. Mari kita bincangkan langkah tambahan yang harus anda ambil untuk mengurangkan risiko alahan anda.

Sekiranya anda mengalami alahan, andaikan prosedur ini kepada ahli keluarga yang lain..

Telah terbukti bahawa mandi biasa (3-4 kali seminggu) dapat membuang sehingga 84% alergen yang diperuntukkan.

Mencuci dan mencuci mainan secara berkala juga akan mengurangkan jumlah alergen di udara, jadi lakukan sekurang-kurangnya sekali seminggu..

Selepas membelai kucing, basuh tangan dan muka anda. Jangan sekali-kali menyentuh mata atau wajah anda dengan tangan yang tidak dicuci.

Sekarang anda tahu kucing mana yang tidak menyebabkan alahan dan alahan bukanlah larangan mutlak untuk menjaga haiwan kesayangan di rumah. Pilih baka yang paling sesuai untuk anda sendiri, ikuti petua mudah yang dinyatakan di atas - dan anda dapat menikmati kegembiraan berkomunikasi dengan haiwan yang selesa dan penuh kasih sayang ini.

Pengarang - Svetlana Feldsherova, doktor haiwan yang berlatih, khas untuk laman web www.sympaty.net - Cantik dan Berjaya

Dilarang menyalin artikel ini.!

Kebetulan anda jatuh cinta pada baka pada pandangan pertama. Saya memilikinya dengan bahasa Jawa. Cantik, bukan kucing!

P.S. Saya tidak alah kepada kucing, tetapi saya membacanya dengan minat. Tidak tahu bahawa alahan itu sebenarnya air liur, bukan bulu!

Sekiranya anda tahu bagaimana saya mengimpikan kucing. Betapa saya menyayangi mereka. Dan dari semua keturunan, jenis dan saiz. Ngomong-ngomong, saya tidak faham apa-apa mengenai baka. Sekiranya saya mempunyai kucing, ia akan disterilkan 100%. Saya untuk pembiakan yang wajar dan cekap. Tetapi saya alah. Setelah membaca artikel itu, saya sampai pada kesimpulan bahawa wanita ringan berambut pendek sesuai untuk saya, sudah tentu disterilkan.

Lera, kerana saya faham anda! Saya alahan yang teruk. mata saya mengalir hanya dari kehadiran kucing berdekatan. tapi saya sayang mereka. Saya membeli anak saya anak kucing dari Neva Masquerade Dad dan Siberian Mom. Saya membasuhnya sendiri, membelai, menciumnya. ini adalah bagaimana saya membuat vaksin sendiri)))) alergi hilang. Saya jujur ‚Äč‚Äčmemberitahu anda. sekarang saya tidur dengannya di atas bantal yang sama! dan bukan juga milik saya, kerana dia dewasa besar dan tidak mahu))) jadi saya mengambil peluang, mencubanya dan jangan menyesal. sekarang mencari anak kucing kedua)))

Julia, bagus kerana anda berjaya melakukannya. Dan pada mulanya alergi saya terserlah ketika bersin, dan ketika saya cuba mengabaikan ini dan membiasakan tubuh dengan kehadiran haiwan (walaupun bukan kucing, tetapi anjing), pernafasan menjadi sukar (Oleh itu, lebih baik jangan bergurau dengan alahan.

Alergen dalam badan cenderung berkumpul, jadi mustahil untuk memvaksinasi diri sendiri seperti yang anda gambarkan.

Kami mempunyai kucing putih, disterilkan, dipotong secara berkala, dibasuh. Dan buah ara di sana ((((.. Kanak-kanak itu mempunyai alahan yang teruk - saya harus memberi kucing itu (((.

Sia-sia anda membaca artikel itu secara selektif, ada lebih dari dua ratus baka kucing, dan subspesies baka ini tidak dapat dihitung. Saya sendiri seorang yang alergi, begitu di jalan mereka menjumpai seekor anak kucing hitam yang sangat lembik dipukul dengan noda berdarah, walaupun terdapat alahan yang mereka bawa keluar - dan lihatlah, tidak ada alergi terhadapnya, ada seorang gadis warna warni Siberia, dia telah tinggal bersama kami selama 2.5 tahun, tolak hakikat bahawa kita tidak mempunyai masa untuk menanggalkan bulu sudah menjadi bantal yang baik. Putih bukan penunjuk, kucing botak jauh lebih alergen daripada kucing gebu, kucing atau kucing juga berperanan. Rakan-rakan saya mempunyai kucing tua, mati pada usia tua 2 tahun yang lalu, tidak ada orang lain yang dihidupkan, dan peliknya saya duduk di kerusi kegemarannya dan alergi naik lagi, dan ini 2 tahun kemudian.

Nasihat yang sangat baik untuk nenek saya kucing Bali.

Punca alahan

Umumnya diterima bahawa alahan manusia berkaitan dengan rambut kucing. Tetapi sebenarnya, ini tidak selalu berlaku, sering terjadi kerengsaan pada kulit dan saluran pernafasan pada protein yang terkandung dalam air liur, air kencing kucing, epidermis haiwan.

Protein protein melekat pada zarah debu mikroskopik yang menetap di perabot dan barang-barang. Mereka menembusi saluran udara seseorang, menyebabkan keadaan patologi: dia bersin, batuk. Pesakit mengalami gatal, terkoyak teruk.

Devon Rex dan Peterbald

Reaksi alahan menampakkan diri dengan cara yang berbeza. Ia boleh timbul bukan hanya disebabkan oleh protein protein, tetapi juga disebabkan oleh tinja, air liur, air kencing, dll. Adalah mustahil untuk meramalkan sama ada patologi akan muncul dalam baka tertentu. Untuk melakukan ini, anda perlu meluangkan masa dengan haiwan itu. Sekiranya terdapat kecenderungan untuk penyakit ini, lebih baik memberi keutamaan kepada baka kucing tertentu.

Senarai kucing tanpa lapisan bawah

Pilihan terbaik untuk penghidap alergi adalah kucing anti-alergi yang memakai rambut pendek dan nipis dan tidak mempunyai jaket bawah. Haiwan peliharaan seperti itu tidak cair, dan alergen tidak terkumpul di kot. Oleh itu, kemungkinan berlakunya reaksi alergi pada orang di rumahnya haiwan peliharaan itu hidup..

Spesies berikut ditambahkan ke dalam senarai kucing tanpa lapisan bawah:

  • Sphynx Kanada;
  • baka shorthaired oriental;
  • Baka Abyssinian;
  • alahan.

Dengan mempertimbangkan setiap baka secara berasingan, perlu diperhatikan bahawa orang yang mengalami alergi atau asma mempunyai persepsi yang berbeza tentang berada di sekitar haiwan tersebut. Seseorang dengan mudah bertolak ansur dengan mereka tinggal di rumah, tanpa mengira jenisnya

Seseorang mesti memilih rakan berkaki empat dengan berhati-hati, berunding dengan pakar.

Sekiranya pilihan dibuat dan rumah itu menantikan ahli keluarga baru, maka berkaitan dengan beberapa jenis kucing yang sesuai dengan asma, beberapa nuansa harus diperhatikan.

Canadian Sphynx menghasilkan tahap protein yang rendah yang menyebabkan alahan. Oleh kerana kucing benar-benar bebas dari rambut, pengumpulan dan penyebaran alergen dikecualikan.

Mereka mengatakan bahawa baka ini adalah "untuk semua orang". Sebenarnya, ini adalah makhluk yang sangat comel dengan watak yang indah dan fikiran yang luar biasa. Haiwan memberikan kasih sayang kepada pemiliknya, sangat melekat pada mereka. Untuk menunjukkan sikap yang sama terhadap haiwan peliharaan, mereka harus sentiasa dijaga. Kulit sphinx memerlukan penjagaan khas. Di samping itu, perlu diingat bahawa baka tertentu sangat termofilik..

Baka Abyssinian diwakili oleh kucing atau kucing berambut pendek. Mereka agak selamat untuk penghidap asma dan alergi. Selalu disarankan untuk memilih anak kucing dengan warna terang. Sebaiknya hubungi penternak ternama untuk anak kucing Abyssinian..

Membeli "membabi buta" tidak menguntungkan bukan kerana "kehilangan wang", tetapi kerana baka mungkin bercampur. Haiwan itu mungkin tidak berketulenan. Ini seterusnya akan menimbulkan risiko kepada kesihatan manusia..

Kucing Abyssinian sangat pintar. Mereka aktif, bergaul, ingin tahu. Mereka tidak mempunyai kebiasaan bertentangan dengan binatang peliharaan lain, setia kepada pemiliknya, selalu berada di sebelah mereka.

Baka Allerca dicipta oleh syarikat Allerca. Ini adalah hasil penerapan pengubahsuaian genetik.

Penampilan yang dihasilkan adalah salah satu pilihan terbaik untuk asma dan alergi. Menurut beberapa ulasan, kucing seperti itu praktikalnya tidak mempunyai keupayaan untuk menyebabkan serangan reaksi alergi pada manusia. Ini adalah matlamat utama syarikat. Walau bagaimanapun, ujian akhir belum berlaku, jadi fakta ini tidak dapat disahkan sepenuhnya..

Kucing eksotik, Scotland, Inggeris dianggap sebagai baka yang paling alergenik. Semuanya disebabkan oleh fakta bahawa spesies ini mempunyai bulu yang "disumbat". Di samping itu, mereka mempunyai lapisan bawah yang padat. Semasa haiwan jatuh, rambut dibawa ke sekitar rumah dalam jumlah banyak..

Juga bulu menetap di sofa, permaidani, jalan di lantai. Ini tidak selamat untuk penghidap alergi. Oleh itu, baka ini, serta jenis lain yang tidak termasuk dalam kategori kucing bukan alergenik, di rumah di mana terdapat pesakit asma dan penderita alergi tidak mempunyai.

Membeli kucing hypoallergenic adalah keputusan penting bagi orang yang alergi. Ini bukan hanya untuk membeli haiwan kesayangan keluarga masa depan, tetapi juga mengenai kemampuan berkomunikasi dengannya

Oleh itu, adalah lebih baik untuk melihat terlebih dahulu perihal baka, berunding dengan pakar dan memilih haiwan kesayangan pada akhirnya.

* Harga berlaku untuk bulan September 2019.

Langkah pencegahan dan penjagaan kucing

Memerhatikan langkah-langkah pencegahan sederhana, tidak sukar untuk menghilangkan alergen:

  • mengebiri, mensterilkan haiwan;
  • mandi lebih kerap, membersihkan alergen;
  • menjaga kotak sampah bersih;
  • gunakan pengisi bukan alahan;
  • basuh tempat tidur haiwan kesayangan anda dengan kerap;
  • jaga kebersihan mainan kucing;
  • menyisir rambut yang mati dari haiwan peliharaan.

Kebersihan diri

Penting bagi pemilik kucing bukan sahaja menjaga kebersihan haiwan peliharaannya, tetapi juga tidak mengabaikan langkah-langkah kebersihan diri yang sederhana:

  • basuh tangan dengan sabun dan air setelah bersentuhan rapat dengan haiwan;
  • menjalankan pembersihan basah secara berkala di dalam bilik;
  • permaidani bersih;
  • mengekalkan iklim mikro yang optimum, mengelakkan pengeringan udara di dalam bilik tempat haiwan kesayangan itu tinggal.

Sudah tentu, anda tidak dapat menghilangkan alahan sepenuhnya, kerana kucing yang tidak betul-betul hypoallergenic tidak wujud. Sekiranya anda ingin mendapatkan haiwan kesayangan, pilihan terbaik adalah baka kucing yang rendah alergi. Memberi penjagaan yang betul, emosi positif dan sikap yang baik terhadap pemiliknya terjamin.

Ciri-ciri keturunan kucing yang tidak alergi

Perbezaan ciri antara wakil hypoallergenic dari keluarga kucing:

  1. Cornish Rex dan Devon Rex. Statistik menunjukkan bahawa 10% orang dengan tindak balas sistem imun yang tidak biasa terhadap Felix domesticus tidak mengalami ketidakselesaan ketika terdedah kepada mereka. Menurut versi rasmi, rambut kerinting dan pendek tidak terlalu banyak, yang menyumbang kepada penyebaran kecil perengsa. Mereka kelihatan sangat luar biasa, berat orang dewasa hanya 3.5-4.5 kg. Sifat Rex adalah jinak dan ceria. Ciri-ciri negatif - kecenderungan penyakit sistem kardiovaskular dan masalah pada sendi.
  2. Orang Bali. Sebilangan kecil rembesan dilepaskan, yang secara praktikalnya tidak mempengaruhi orang, tumpuannya pada tubuh haiwan diminimumkan. Baliek tergolong dalam keturunan berambut separuh panjang. Haiwan peliharaan perlu kerap mandi dan menyikat.
  3. Arab Mau. Mereka tidak mempunyai lapisan bawah, jadi protein protein terkumpul dalam kepekatan yang lebih rendah. Haiwan peliharaan ini jarang dan sukar dibeli..
  4. Sphinx. Keturunan ini sama sekali tidak berbulu, yang menjadikan kelenjar sebum mengeluarkan sejumlah kecil protein yang menjengkelkan dan lebih mudah dibersihkan. Kelemahannya adalah bahawa haiwan perlu sering dimandikan agar protein tidak tertumpu pada kulit. Juga, haiwan peliharaan mempunyai penampilan khusus yang tidak disukai semua orang..
  5. Siberia dan oriental. Jangan menyebabkan reaksi pada penghidap alergi dalam 75% kes. Bangsal Siberia memerlukan penjagaan khas, kerana rambutnya panjang dan tebal.
  6. Allerk. Ini adalah baka yang dibiakkan khas, yang dianggap paling hypoallergenic hari ini, mempunyai warna yang sangat menarik dan mesra. Satu-satunya kelemahan adalah kos yang tinggi (dari 7.000 hingga 10.000 dolar AS).

Para saintis belum dapat menghilangkan enzim Felix domesticus sepenuhnya, sebab itulah tidak ada kucing yang benar-benar selamat untuk penghidap alergi. Juga tidak dapat dinafikan bahawa penyakit ini dapat sembuh kapan saja atau merebak lagi. Pakar telah mengembangkan sejumlah langkah untuk mengurangkan hipersensitiviti sistem imun tubuh menjadi perengsa.

Nasihat umum untuk penghidap alergi

Sekiranya pemilik kucing mempunyai reaksi negatif terhadap alergen kucing, tetapi dia tidak mahu menyingkirkan haiwan kesayangan, maka beberapa langkah mesti diambil untuk mengurangkan manifestasi gejala alergi:

  • Ambil ubat yang ditetapkan oleh doktor anda dan berada di bawah pengawasan berkala dari pakar;
  • Elakkan bersentuhan dengan alergen. Tidak perlu menyeterika haiwan, mencuci tangan anda dengan bersih dan menukar pakaian setelah bermain bersama;
  • Jangan biarkan kucing masuk ke bilik tidur, jangan biarkan dia di tempat tidur;
  • Tutup barang peribadi, tuala, seluar dalam almari di luar jangkauan haiwan;
  • Mintalah orang tersayang yang tidak mengalami alahan untuk melakukan pembersihan basah setiap hari di rumah, membersihkan dulang. Lantai, permaidani dinding, langsir berat, seprai kawanan atau velor disyorkan sama ada untuk selalu dibersihkan, atau, jika boleh, diganti dengan barang dalaman yang bebas serat;
  • Makanan, mainan, pembawa haiwan peliharaan harus disimpan di tempat terpencil;
  • Sekiranya boleh, kucing tersebut dikebiri paling baik;
  • Anda perlu memandikan kucing anda dua kali seminggu;
  • Haiwan peliharaan harus disisir lebih kerap dengan bantuan furminator untuk kucing dan sarung tangan dengan telapak tangan khas;
  • Atas nasihat doktor haiwan, makanan dan bahan tambahan ditambahkan ke dalam diet rakan berkaki empat yang memperbaiki keadaan mantelnya. Untuk mengurangkan alergen dalam air liur haiwan, dosis kecil acepromazine ditambahkan. Ubat dalam jumlah 5 mg dilarutkan dalam 30 ml air dan ditambahkan ke makanan kucing, 5-6 tetes sehari;
  • Pengisi untuk dulang dipilih dari gel silika atau kayu penumpuk, tetapi bukan jenis yang dapat menghasilkan habuk;
  • Perlu kerap membersihkan atau mencuci barang-barang kucing: mainan, mangkuk, rumah, tempat tidur;
  • Pantau kesihatan anda. Sekiranya kemerosotan kesihatan pemiliknya, lebih baik memindahkan haiwan itu ke tangan yang baik.

Apa alergen dan manifestasi penyakit pada manusia

Alergen kucing adalah bahan mikroskopik alergen epidermis yang melekat pada mantel dan boleh mencetuskan reaksi alergi.

Alergen kucing termasuk:

  • mikropartikel air liur;
  • sel kulit mati;
  • rembesan kelenjar sebum dan peluh;
  • najis haiwan kesayangan;
  • kencing kucing;
  • cecair mani.

Umumnya diterima bahawa penderita alergi mempunyai reaksi terhadap rambut binatang. Rambut mantel itu sendiri tidak menyebabkan manifestasi alahan, tetapi orang yang sensitif bertindak balas terhadap zarah alergen terkecil yang terdapat pada mantel atau pada kulit haiwan kesayangan..

Apabila kucing sering berada di luar rumah, reaksi alergi terhadap unsur surih dapat lebih jelas, kerana selain alergennya sendiri, ia dapat menimbulkan reaksi alergi yang lebih kuat terhadap kotoran: habuk, bulu, debunga, jamur.

Reaksi alergi ketika berkomunikasi dengan kucing menampakkan diri dengan cara yang berbeza: kadang-kadang anda dapat melihat kemerahan segera setelah hubungan pendek dengan kucing dan merasakan serangan asma. Ia berlaku bahawa reaksi itu muncul setelah beberapa jam atau bahkan beberapa hari, yang sangat merumitkan pengenalan agen penyebab reaksi.

Alergi terhadap rambut haiwan dapat dinyatakan sebagai berikut:

  • dalam bentuk konjungtivitis (bengkak, gatal-gatal di mata, pembakaran membran mata, lakrimasi);
  • dalam bentuk angioedema (bibir, muka, kelopak mata);
  • kesukaran bernafas (tanda-tanda penyakit asma), batuk kering;
  • penampilan urtikaria;
  • dalam bentuk hidung berair, edema mukosa hidung.

Setelah muncul pada manusia sekali, reaksi alahan berlaku sekali lagi apabila bersentuhan dengan kucing. Terdapat kes apabila, sebaliknya, alergi berlaku semasa bersentuhan dengan haiwan, dan kemudian, setelah jangka waktu yang lama tanpa komunikasi dengan kucing, ia tidak muncul kembali.

Ini mungkin disebabkan oleh perkembangan imuniti terhadap alergen kucing di dalam tubuh manusia. Orang yang alergi bertindak balas terhadap dua bahan yang memprovokasi, jadi orang yang alah kepada anjing, sebagai peraturan, tidak bertindak balas terhadap kucing.

Video: Kucing hypoallergenic Siberia

Anak saya alah. Berbunga musim bunga, bulu poplar - mata segera berair, bersin. Seperti setiap kanak-kanak, dia mahukan anak kucing. Apa nak buat? Saya berunding dengan doktor kami, dia memberitahu saya bahawa terdapat kucing hypoallergenic. Setelah mempelajari Internet, saya memilih Sphinx. Selama beberapa bulan sekarang, seorang gadis kecil yang comel telah tinggal di rumah kami, dan anak saya juga tidak pernah bersin.

Sejak kecil, saya mengimpikan haiwan peliharaan, saya sangat menginginkan anak kucing, tetapi alahan itu menyeksa saya. Terima kasih kepada penternak yang merawat orang yang menghidap penyakit seperti itu. Ini satu keajaiban untuk sentiasa memelihara haiwan kesayangan anda tanpa bersin. The Cornish Rex telah tinggal bersama saya selama beberapa tahun sekarang. Pada masa yang sama, alahan saya sedang tidur, dan saya gembira.

Apa kucing Bali yang cantik! Saya selalu mengimpikannya, tetapi saya takut memulakannya kerana alahan yang kuat. Sebagai orang dewasa, ketika saya bosan bermimpi, saya membelinya. Oh, keajaiban! Tidak ada hidung berair, walaupun bola gebu ini hampir selalu ada di tangan saya. Kebenaran ditulis mengenai mereka - mereka tidak membahayakan seseorang. Hanya kegembiraan dan kesenangan yang luar biasa.

Baka kucing sesuai untuk penghidap alergi

Sebelum memutuskan keturunan kucing hypoallergenic mana yang sesuai untuk orang yang mengalami alahan, ada beberapa perkara yang perlu dipertimbangkan untuk membantu mengurangkan risiko reaksi:

  • disarankan untuk memiliki haiwan betina, kerana kucing mengeluarkan lebih banyak bahan berbahaya bagi penghidap alergi. Sekiranya, bagaimanapun, kucing, lebih baik mengebiri dia;
  • lebih baik memilih anak kucing dengan rambut putih. Kucing berwarna terang, yang tidak alah, jauh lebih biasa daripada haiwan peliharaan dengan mantel gelap..

Rembesan kulit dan mikropartikel air liur yang menyebabkan reaksi kurang jelas pada baka berikut:

  • devon rex;
  • Orang Bali;
  • Bahasa Jawa;
  • sphinx;
  • shorthair oriental;
  • Cornish Rex;
  • Biru Rusia.
  • Semasa membeli haiwan peliharaan dari penternak, anda harus menyetujui kemungkinan pemulangan anak kucing, jika tidak, jika berlaku alergi, anda harus mencari pemilik baru untuk haiwan kesayangan.

    Orang Siberia

    Wakil keturunan kucing yang tidak menyebabkan alahan. Haiwan peliharaan seperti itu dianggap paling tidak memprovokasi reaksi alergi, walaupun rambut panjangnya tebal dan cantik. Ini disebabkan oleh jumlah alergen dalam air liur haiwan.

    Dalam kebanyakan kes, FEL D-1 (protein proteinaceous) yang terdapat dalam air liur kucing menyebabkan alahan pada manusia. Alergen, menyebar melalui bulu, mempunyai kepekatan yang lebih rendah, sehingga wapnya hampir tidak ada di udara.

    Devon rex

    Lapisan pendek dan bergelombang dari Devon Rex mengeluarkan rahsia yang melindunginya dan menjadikannya seperti sutera. Ini adalah kucing yang tidak menyebabkan alahan, mereka sering hidup dengan orang yang terdedah kepada reaksi seperti itu. Tidak disyorkan untuk kerap mencuci Devon Rex, tetapi telinga yang besar memerlukan pembersihan biasa.

    Orang Bali

    Kucing Shorthair dengan ekor gebu. Keturunan ini berasal dari orang Siam. Jumlah protein dalam air liur boleh diabaikan, jadi penternak mengelaskan baka ini sebagai hypoallergenic. Tidak seperti keturunan Siam, orang Bali kurang agresif, tetapi suka kebebasan dan lebih suka kesendirian. Kucing bebas alahan ini sangat sesuai untuk keluarga yang mempunyai anak..

    Bahasa Jawa atau orang Jawa

    Haiwan keturunan ini mempunyai rambut pendek atau sederhana dan ekor lembut. Lapisan itu tidak mempunyai lapisan bawah dan mempunyai struktur yang halus. Keturunan berasal dari pelbagai jenis oriental. Anak kucing, dan kadang-kadang orang dewasa dari baka ini, mempunyai rambut panjang. Sekiranya anda mencari kucing yang tidak alah, maka pilihan ini semestinya wajar dipertimbangkan..

    Sphinx

    Baka Sphynx tergolong dalam kategori kucing tanpa rambut (tanpa rambut). Wakil keturunan kucing ini, yang tidak menyebabkan alahan pada manusia, tergolong dalam kategori haiwan peliharaan hypoallergenic (Canadian Sphynx, St. Petersburg Sphynx, Don Sphynx).

    Ketiadaan rambut sepenuhnya pada haiwan ini memungkinkan perawatannya lebih rapi: kerap mencuci dan membersihkan meminimumkan pengumpulan protein pada kulit, yang memberikan kesan anti-alergenik. Sphynx adalah salah satu keturunan kucing tertua di Bumi..

    Shorthair Oriental

    Ia boleh dikelaskan kepada Longhaired dan Shorthaired. Ini adalah kucing tanpa alahan dari baka oriental. Mantel perwakilan ini tidak mempunyai jaket bawah, telinga sangat besar, dibandingkan dengan ukuran kepala, dan perlu dibersihkan secara berkala. Telah diperhatikan bahawa oriental adalah kucing yang tidak menyebabkan alahan pada manusia.

    Cornish Rex

    Perwakilan baka yang anggun ini mempunyai rambut kerinting. Pembiakan oleh penternak adalah baka yang agak muda. Ia dengan cepat mendapat populariti di kalangan penternak, dan kepekatan bahan yang agresif bagi penghidap alergi adalah minimum. Kucing yang tidak alergi sering menjadi haiwan peliharaan untuk pesakit asma tanpa menyebabkan reaksi pada manusia.

    Biru Rusia

    Sekiranya anda memikirkan jenis kucing yang anda boleh mendapat alahan, maka ini adalah salah satu pilihan yang paling sesuai. Biru Rusia dianggap sebagai baka hypoallergenic kerana kandungan protein yang rendah dalam air liur dan rembesan kulit, yang merupakan provokator alergi pada manusia..

    Ia dibiakkan oleh penternak. Seekor binatang dengan warna hitam menerima mantel perak (biru). Lapisan licin mempunyai penumpahan yang dinyatakan dengan lemah, yang menyumbang kepada penyebaran alergen yang kurang di persekitaran. Itulah sebabnya dipercayai bahawa kucing ini bebas alergi bagi manusia.

    Oleh itu, ada keturunan yang dapat digunakan oleh orang yang sensitif tanpa akibat, tetapi pada masa yang sama, seseorang harus ingat tentang langkah-langkah pencegahan, tentang menjaga haiwan dan tempat kediamannya..

    Keturunan mana yang lebih sesuai untuk penghidap alergi dan pesakit asma??

    Penghidap alergi dan pesakit asma tidak perlu mempunyai kucing yang tidak berambut. Baka kucing hypoallergenic juga dijumpai di antara haiwan dengan rambut pendek tanpa jaket bawah, dan jika bulu sentiasa terbang di sekitar rumah, alergi akan muncul walaupun pada seseorang yang tidak pernah menderita. Semasa memilih anak kucing, anda perlu bersendirian dengannya selama beberapa waktu untuk memastikan tidak ada reaksi alergi. Kucing mana yang terbaik untuk penghidap alergi?

    Kucing tanpa rambut

    Kucing apa yang tidak ditumpahkan? Sudah tentu, tidak berambut. Wakil keturunan ini secara tradisional mendahului senarai haiwan peliharaan yang jarang mengalami alahan. Haiwan peliharaan yang cenderung menyebabkan alahan:

    Sphynx Kanada. Kucing tanpa rambut pertama di dunia. Daripada bulu, badan perwakilan baka ini ditutup dengan bulu yang jarang, memberikan kulit seperti persik. Sebilangan kecil bulu dibenarkan di belakang telinga, di kaki dan di ekor, tetapi mereka tidak mempunyai vibrissae.

    Don Sphynx. Haiwan ini dibezakan dengan pelbagai lapisan: telanjang ("getah"), kawanan, velor dan sikat. Dalam kes pertama, haiwan peliharaan sama sekali tidak mempunyai rambut dan vibrissae, dan kulitnya menyerupai bola silikon elastik. Pada yang kedua, badan ditutup dengan banyak rambut lembut pendek, yang mati dari masa ke masa, di ketiga - dengan bulu tebal yang lebih panjang, di keempat - dengan bulu kaku yang sesuai dengan ketat ke badan. Perbezaan antara Don Sphynx dan Kanada terletak pada otot yang lebih maju dan mata berbentuk badam, memberikan mereka penampilan yang tidak jelas.

    Kucing tanpa rambut Hawaii

    Tanpa rambut Hawaii. Wakil keturunan anti-alergenik ini kekurangan folikel rambut, jadi mereka tidak mempunyai bulu atau vibrissae. Kucing ini juga dipanggil getah kerana kulitnya yang licin dan lilin. Ia dibezakan oleh otot yang berkembang dengan baik dan adanya banyak lipatan (lihat foto).

    Perwakilan keturunan kucing hypoallergenic ini bersilang antara satu sama lain dan dengan haiwan peliharaan dengan mantel. Hasilnya, keturunan kucing baru diperoleh: Peterbald, Bambino, Levkoy Ukraine, Minskin dan Elf. Perwakilan kumpulan kucing ini memerlukan penjagaan khas: kulit mereka harus disapu secara berkala dengan tisu khas dan dibalut dengan krim, agar tidak lama terdedah kepada cahaya matahari dan hipotermia.

    Haiwan peliharaan berambut pendek dengan dan tanpa lapisan bawah

    Nama kucing berambut pendek yang paling hypoallergenic:

    Cornish Rex. Tubuh haiwan ini ditutup dengan lapisan bawah keriting yang padat, yang menjadikannya kelihatan seperti bulu astrakhan. Cornish Rexes tidak menumpahkan haiwan peliharaan. Untuk menghilangkan kelemumur alergi, mereka dimandikan setiap 2 bulan..

    • Devon Rex. Perwakilan baka ini serupa dengan yang sebelumnya, tetapi mantel mereka kelihatan sedikit kusut (lihat foto). Di samping itu, ia boleh meluruskan dan memusingkan secara berkala. Haiwan peliharaan ini mempunyai watak yang serupa - ramah, ingin tahu dan setia, seperti anjing.
    • Kucing Oriental. Terdapat 2 jenis baka ini: berambut pendek dan berambut panjang. Mantel itu tidak mempunyai lapisan bawah dan sesuai dengan badan. Haiwan itu mempunyai penampilan yang tidak biasa - moncong memanjang, telinga besar dan anggota badan yang panjang, serta watak yang baik dan ramah. Mereka tetap aktif hingga usia tua dan suka bermain dengan ahli keluarga, yang menjadikan mereka kelihatan seperti anjing..

    Kucing biru Rusia

    Kucing biru Rusia. Haiwan ini mempunyai lapisan halus dan lembut dengan kemilau keperakan, lapisan bawah dan rambut pengawal yang sama panjang. Salah satu kelebihan haiwan peliharaan ini adalah molting halus..

    Haiwan berambut panjang

    Kucing kelabu Siberia

    Kucing dengan rambut panjang mana yang sesuai untuk penghidap alergi? Di antara keturunan berambut panjang, kucing Siberia mempunyai jumlah protein Fel D1 paling sedikit. Walaupun kurang kerap, kucing Siberia kelabu menyebabkan alahan. Untuk mengurangkan jumlah alergen yang dikeluarkan kucing Siberia, kot mesti disisir dengan kerap. Kelebihan haiwan ini adalah watak mereka. Mereka dibezakan oleh pengabdian, kecerdasan cepat, kebijaksanaan dan ketenangan, tetapi mereka tidak suka dihimpit. Sebagai tindak balas terhadap sikap yang biasa, mereka mungkin menggigit.

    Pecinta haiwan peliharaan hipoalergenik berambut panjang harus melihat kucing Bali dengan lebih dekat. Mereka tidak mempunyai jaket bawah, jadi anda perlu menjauhkannya dari keadaan sejuk dan kering. Kucing bebas, bahkan keras kepala, dan tidak bertoleransi dengan rawatan biasa. Perlu memberi perhatian yang cukup kepada mereka, kerana mereka bergaul dan tidak bertolak ansur dengan kesepian.

    Cara untuk mengurangkan tahap alergen haiwan kesayangan anda

    Seperti semua makhluk hidup, kucing dan kucing memerlukan kebersihan. Pertama sekali, jika ada orang yang mempunyai alahan dalam keluarga, maka haiwan itu mesti dimandikan seminggu sekali, menggunakan syampu khas. Dalam kes ini, sisa-sisa air liur, habuk dan bahan berbahaya meninggalkan bersama air. Sekiranya kucing tergolong dalam keturunan yang tidak berbulu, maka anda boleh membeli tisu khas untuk membersihkan haiwan itu. Seperti dalam syampu, ia mengandungi bahan khas yang mengurangkan kesan bahan alergenik.
    Kucing dan kucing dengan rambut tebal dan lapisan bawah disarankan untuk disisir setiap hari. Bulu mesti dikeluarkan dari sofa dan permaidani dengan berus khas atau span lembap.
    Sampah untuk dulang mestilah berkualiti tinggi sehingga air kencing dapat diserap dengan cepat dan baik. Ia mengandungi kepekatan alergen yang tinggi, yang dapat disebarkan oleh binatang pada cakarnya jika dioleskan. Sebaiknya ganti sampah di dulang lebih kerap. Dalam kes ini, penjagaan harus dilakukan oleh orang yang tidak menderita penyakit alergi..
    Kesihatan adalah aspek penting dalam kehidupan haiwan peliharaan. Oleh itu, pemilik mesti mengawasi keadaan kucing atau kucing dengan teliti.

    Ini penting bukan sahaja untuk haiwan, kerana dalam keadaan sakit ia akan mengeluarkan lebih banyak alergen..
    Sebagai tambahan kepada semua perkara di atas, untuk mengurangkan kesan bahan berbahaya yang dilepaskan oleh haiwan peliharaan, perlu memantau kebersihan dan ketenteraman diri di rumah. Basuh tangan dan muka dengan kerap, terutamanya selepas bersentuhan dengan haiwan kesayangan

    Simpan linen dan tuala dalam bekas tertutup dan pel basah setiap hari.
    Anda juga tidak digalakkan membeli mainan mewah, tempat tidur dan rumah untuk haiwan kesayangan anda kerana ia boleh mengumpulkan bahan berbahaya. Adalah baik untuk menguduskan barang-barang bulu setelah dicuci, kerana alergen mungkin tetap ada di atasnya. Walaupun sebahagian besar penduduk menderita alergi, hampir semua orang dapat memiliki haiwan peliharaan berbulu. Sekiranya anda mahu, anda boleh memilih baka yang sesuai untuk diri anda sendiri..

    Penjagaan tepat pada masanya, pemakanan yang betul dan kesihatan haiwan kesayangan anda akan memastikan pelepasan alergen minimum. Dan pembersihan basah setiap hari, ketertiban dan pematuhan dengan peraturan kebersihan asas menjamin perlindungan terhadap penyakit.

    Sumber

    • http://mur-mayu.ru/cat-adoption/360-luchshie-gipoallergennye-porody-koshek-dlya-lyudey-s-allergiey.htmlhttp://murkote.com/gipoallergennie-porodi-koshek/https:// kotobormot.ru/gipoallergennye-porody-koshek/http://www.catstock.ru/article/hypoallergenic-cats/

    Pertimbangkan pilihan tanpa bulu

    Pada orang yang alergi terhadap rambut haiwan, pilihannya terutama pada haiwan peliharaan "telanjang" yang tidak mempunyai rambut, dan dalam kebanyakan kes ini adalah pilihan yang optimum dan universal.

    Salah satu jenis haiwan hypoallergenic yang paling biasa yang tidak mempunyai tumbuh-tumbuhan adalah penyu.

    Satu-satunya peringatan ialah anda perlu memulakan penyu laut, kerana perwakilan daratan spesies ini juga dapat menumpahkan: ada rambut di badan mereka yang mulai rontok pada musim bunga, dan walaupun reptilia ini mempunyai tumbuh-tumbuhan yang sangat sedikit, ia dapat menyebabkan reaksi alergi.

    Sekiranya seseorang menyukai hidupan laut, reptilia dan amfibia - anda boleh mempunyai kadal, tokek, bunglon - haiwan seperti ini tidak hanya mempunyai tumbuh-tumbuhan, tetapi kelenjar yang bertanggungjawab untuk berpeluh.

    Selalunya, alergi tidak dinyatakan pada tumbuh-tumbuhan, tetapi pada peluh dan rembesan kulit haiwan..

    Dan pilihan yang benar-benar selamat - siput Achatina gergasi. Sudah tentu, pemeliharaan dan perawatan dalam kes ini akan sangat sukar, tetapi tidak lebih sukar daripada berjalan anjing dalam cuaca apa-apa pada awal pagi atau selalu membersihkan kotak sampah selepas kucing..

    Di samping itu, Achatin adalah makhluk yang cukup cerdas dan dapat mengenali tuannya, menunjukkan kepintaran semasa permainan, dan beberapa pemilik siput seperti itu mendakwa bahawa Achatin bahkan tidak mempunyai emosi.

    Selalunya, penghidap alergi memulakan ikan akuarium di rumah, percaya bahawa mereka pasti tidak menyebabkan alahan. Ini benar, bagaimanapun, untuk beberapa sebab, reaksi alergi pada pemilik akuarium kadang-kadang menampakkan diri, dan orang-orang, yang mempercayai bahawa alasannya ada pada ikan, mengucapkan selamat tinggal kepada haiwan peliharaan mereka..

    Tetapi intinya di sini bukan pada penghuni akuarium, tetapi pada makanan yang mempunyai hubungan langsung dengan seseorang, oleh itu, apabila reaksi alergi muncul, sudah cukup untuk mematuhi dua peraturan mudah:

    1. makan harus dilakukan dengan memakai sarung tangan getah untuk mengelakkan sentuhan langsung dengan makanan;
    2. jangan biarkan makanan terbuka dan berhampiran akuarium, yang seterusnya boleh berdiri di sebelah katil seseorang. Bekas makanan hanya boleh dimasukkan ke dalam kabinet tertutup, setelah memasukkannya ke dalam beg plastik - dan masalahnya akan diselesaikan.

    Sekiranya anda masih tidak mahu makhluk laut yang senyap, tetapi haiwan peliharaan yang hangat dan lembut, perlu dipertimbangkan pilihan untuk membeli arnab, tetapi ia tidak akan menyebabkan alergi hanya jika disterilkan, kerana dalam hal ini rembesan feromon penyebab alergi akan berhenti (ini penting untuk wanita dan lelaki). Dan tentu saja, hanya baka berambut halus yang dianggap hypoallergenic..

    3 Cara menjaga haiwan peliharaan hypoallergenic dengan betul

    Sebelum membeli anak kucing, anda perlu memastikan bahawa penternak dalam keadaan baik. Jika tidak, terdapat risiko memperoleh haiwan dengan kekotoran keturunan asing, yang sebenarnya tidak hypoallergenic.

    Alahan tidak selalu dapat diramalkan dan dapat membuat diri mereka terasa setelah beberapa minggu, atau bahkan berbulan-bulan. Oleh itu, perlu bagi penternak untuk kemungkinan mengembalikan haiwan dalam keadaan seperti itu..

    Semasa menjaga haiwan peliharaan hypoallergenic, peraturan berikut mesti dipatuhi:

    1. 1. Mandi kucing. Prosedur ini harus dilakukan oleh ahli keluarga yang tidak mengalami alahan..
    2. 2. Basuh secara kerap objek yang dimainkan oleh haiwan itu.
    3. 3. Mengosongkan rumah kucing setiap hari.
    4. 4. Jauhkan pinggan dari mana kucing makan bersih.
    5. 5. Sikat kot - terutamanya jika kucing berambut separuh panjang atau gebu.
    6. 6. Bersihkan premis secara berkala - mengosongkan permaidani dan perabot berlapis, mencuci lantai.

    Penerbitan Tentang Punca-Punca Alahan