Mata terkoyak dari cahaya matahari atau cahaya terang

Dos radiasi ultraviolet yang banyak terdapat pada sinar matahari. Ia berbahaya bagi organ penglihatan, boleh menyebabkan penurunan fungsi mereka.

Peningkatan lacrimation sering berlaku apabila terkena cahaya matahari yang terang.

Ini boleh menjadi proses refleks atau reaksi yang disebabkan oleh penyakit intraokular. Untuk memeriksa organ penglihatan, anda perlu berjumpa pakar oftalmologi. Dia akan melakukan ujian diagnostik, setelah itu dia akan membuat diagnosis yang tepat..

Punca

Terdapat sebab fisiologi mengapa mata mula menyiram. Ini bermaksud bahawa prosesnya bersifat sementara. Setelah menghilangkan cahaya matahari yang terang, peningkatan pengeluaran cecair air mata akan berhenti.

Proses fisiologi berikut dalam tubuh dibezakan, yang menyebabkan peningkatan jumlah air mata yang dikeluarkan semasa terdedah kepada cahaya terang:

  • reaksi pelindung, dengan bantuan organ penglihatan yang cuba menghilangkan kesan negatif dari penembusan sinar ultraviolet;
  • reaksi pelindung, yang mana organ penglihatan berusaha mencegah penyebaran sinar ultraviolet ke retina;
  • peningkatan kekeringan mata, apabila cairan pemedih mata diperlukan untuk menghilangkan kerosakan pada kornea, pembentukan mikrotrauma dan retakan di atasnya;
  • peningkatan kepekaan mata (fotofobia), iaitu, kantung lakrimal secara refleks mengeluarkan cecair, kerana cahaya matahari yang terang mempengaruhi reseptor saraf.

Oleh itu, proses fisiologi dalam bentuk pengeluaran air mata terhadap peningkatan pendedahan kepada sinaran ultraviolet adalah reaksi pelindung. Oleh itu, tidak perlu ada terapi.

Kemungkinan patologi

Terdapat pelbagai penyakit di mana mata mulai berair akibat tindakan cahaya matahari yang terang:

  • glaukoma - peningkatan tekanan intraokular, yang mula meningkat lebih banyak lagi apabila mata terlalu banyak terkena paparan radiasi ultraviolet;
  • penyakit berjangkit atau virus bola mata;
  • sentuhan objek asing pada membran mukus mata;
  • proses keradangan pada kelopak mata, kornea, konjunktiva, kantung lakrimal;
  • manifestasi alahan bermusim atau berkala;
  • luka bakar, yang mungkin atau tidak berkaitan dengan pendedahan cahaya matahari;
  • baru-baru ini mengalami kerosakan mekanikal pada membran mukus mata;
  • pemulihan pasca operasi, di mana tindakan cahaya matahari yang terang tidak boleh merebak ke mata.

Senarai penyakit yang membawa kepada peningkatan air mata semasa terdedah kepada sinaran ultraviolet adalah lebih luas. Oleh itu, sangat penting untuk berjumpa doktor tepat pada waktunya, menjalankan pemeriksaan diagnostik agar dapat menjalani rawatan tepat pada masanya..

Diagnostik

Pesakit diperiksa dalam beberapa peringkat:

  • Pengumpulan aduan dari kata-kata pesakit. Dia mungkin mengalami sakit kepala, rasa tidak selesa di mata, sensasi terbakar.
  • Pemeriksaan am. Selain peningkatan lak, pesakit mungkin mengalami kemerahan pada mata, keadaan radang pada kelopak mata, konjungtiva, kornea, dan kantung lakrimal. Doktor boleh menggunakan celah lampu untuk pemeriksaan yang lebih terperinci. Dengan bantuannya, anda dapat mengenal pasti zarah rakyat pada membran mukus..
  • Pengukuran ketajaman visual menggunakan jadual diagnostik. Semakin banyak garis yang dilihat oleh pesakit, semakin baik kualiti penglihatannya.
  • Pemeriksaan fundus. Ubat ini ditanamkan secara awal, yang melanggar tempat tinggal murid. Doktor dapat menilai keadaan semua elemen intraokular.
  • Pengukuran tekanan intraokular untuk mengesan atau mengecualikan glaukoma.
  • Budaya bakteria untuk menentukan jangkitan.
  • Kaedah PCR untuk mengesan virus.

Setelah mengenal pasti punca sebenar keadaan tersebut, doktor boleh memulakan rawatan.

Rawatan

Sekiranya penyebabnya adalah penyakit, ubat digunakan:

  • terapi antibiotik;
  • agen antivirus;
  • ubat anti-radang bukan steroid;
  • antihistamin.

Sekiranya keadaan itu disebabkan oleh kerosakan mekanikal, doktor membuang objek asing, menanamkan bahan antibakteria.

Sekiranya peningkatan pengeluaran air mata disebabkan oleh kepekaan mata, pakar oftalmologi mengesyorkan membeli cermin mata hitam yang berkualiti. Semakin tinggi tahap perlindungan, semakin kecil kesan permukaan dan struktur dalaman mata.

Pencegahan

Untuk pencegahan pelbagai penyakit, disarankan untuk berkunjung ke doktor mata secara berkala. Dia akan melakukan ujian diagnostik, menetapkan rawatan mengikut keperluan. Penting untuk memakai cermin mata hitam setiap musim apabila terdedah kepada cahaya matahari yang kuat. Ia sangat berkesan pada musim sejuk dan musim panas..

Mata berair di jalan: kemungkinan penyebab, pilihan rawatan, pencegahan

Jangan risau sekiranya air mata itu disebabkan oleh reaksi badan terhadap keadaan emosi, selepas tidur atau menguap. Walau bagaimanapun, dalam keadaan apa pun, organ penglihatan mesti dilindungi dan penyebab masalahnya mesti diketahui sekiranya mata berair di jalan. Faktanya adalah bahawa merobek dapat bertindak sebagai reaksi semula jadi tubuh manusia, atau ia dapat menjadi tanda perkembangan beberapa jenis penyakit. Dalam kes ini, jika mata anda berair di jalan, anda mesti berjumpa pakar oftalmologi untuk berunding..

Maklumat am

Sebelum memahami penyebab penyakit seperti itu, perlu difahami bahawa air mata dihasilkan oleh kelenjar lakrimal untuk mencuci bola mata, dan juga untuk melindungi konjungtiva dari bakteria, masuknya benda asing, dan juga mengering. Dalam keadaan normal, jika mata berair, kelembapan harus dikaitkan ketika bangun tidur, ketika menguap. Tentu saja perkumuhan cecair dalam jumlah besar diperhatikan semasa menangis. Bercakap tentang mengapa mata menyiram di jalanan, perlu diperhatikan bahawa ini dapat diperhatikan di bawah pengaruh perengsa tertentu, dengan perkembangan beberapa penyakit, kerana pelanggaran struktur saluran lakrimal, dan juga karena terlalu banyak organ. Sebagai tambahan, lakrimasi sering kali merupakan akibat perubahan yang berkaitan dengan usia dalam badan..

Punca

Mengapa mata saya berair di jalan? Anda tidak harus segera menganggap penampilan air mata di jalan sebagai tanda penyakit. Sekiranya mata sangat berair di jalan, maka ini mungkin merupakan reaksi pelindung tubuh manusia terhadap perengsa persekitaran. Tetapi mengapa air mata berlaku di bawah sinar matahari yang terang atau angin? Sekiranya mata berair di bawah sinar matahari, maka air mata dihasilkan untuk melindungi dari pengeringan bola mata. Lachrymation kadang-kadang diperhatikan apabila mana-mana zarah pepejal memasuki mata, dan dengan bantuan rembesan cecair yang banyak, tubuh manusia menyingkirkan benda asing.

Apabila mata anda berair di luar dalam cuaca sejuk atau panas, anda perlu bimbang jika gejala ini juga disertai dengan kemerahan konjungtiva dan gatal. Sebab fenomena ini mungkin terletak pada perkara berikut:

  1. Alergi terhadap debunga beberapa tumbuh-tumbuhan. Biasanya, reaksi alergi bermusim. Pesakit mengalami reaksi seperti itu, sebagai peraturan, dari musim semi hingga musim luruh..
  2. Penggunaan kosmetik berkualiti rendah. Peningkatan lacrimation di jalan akan menyumbang kepada percampuran air mata dengan komponen maskara, serta kerengsaan membran mukus, bola mata dan kelopak mata.

Pada orang dewasa

Sekiranya mata orang dewasa berair di jalan atau di dalam rumah, maka faktor agresif, seperti penyejatan beberapa bahan kimia, dan juga asap tembakau, dapat memprovokasi tindakan ini. Walau bagaimanapun, kes-kes lain diketahui di mana berlakunya pemusnahan. Ia adalah seperti berikut:

  1. Sindrom mata kering. Kehadiran jangka panjang seseorang di depan TV atau komputer menyebabkan ketegangan mata, serta penurunan kelembapan semula jadi dan jumlah berkelip. Itulah sebabnya air mata mulai secara spontan menonjol sebagai perlindungan yang membuat kornea tidak kering. Air mata yang teruk boleh disebabkan oleh udara yang terlalu kering di bilik yang berhawa dingin, keletihan mata yang teruk akibat pembacaan yang berpanjangan atau pencahayaan yang buruk..
  2. Perubahan usia. Bercakap tentang mengapa mata berair di jalan dan di dalam rumah, kami perhatikan bahawa perubahan yang berkaitan dengan usia boleh menjadi penyebab fenomena ini. Faktanya ialah pada orang tua, peredaran darah, tertumpu di saluran darah bola mata terganggu. Selari dengan ini, nada otot dan kelopak mata, yang menahan kantung lakrimal, berkurang, disebabkan oleh itu terdapat pelepasan cecair secara tidak sengaja dari organ penglihatan.
  3. Pembetulan penglihatan. Sekiranya seseorang memakai lensa atau cermin mata yang tidak betul dipilih untuk ketajaman penglihatan, ini akan menimbulkan rasa tidak selesa. Dan sebagai tindak balas kepada ketidakselesaan tersebut, organ penglihatan mula menjadi sangat lembap..
  4. Penyakit radang umum badan. Faktanya ialah selsema, seperti radang amandel atau rinitis, menimbulkan koyakan berlebihan. Air mata juga dapat hilang dengan migrain, namun fenomena seperti itu hilang dengan pemulihan pesakit sepenuhnya.
  5. Lecuran bola mata. Ini diperhatikan di luar rumah di bawah pengaruh sinar ultraviolet, juga semasa kimpalan atau di solarium.

Dari sebelah mata

Apabila seseorang keluar ke jalan, dan matanya berair, maka ini menimbulkan ketidakselesaan yang teruk, penampilannya bertambah buruk, tetapi kegelisahan khas terjadi jika air mata hanya diperhatikan dari satu organ penglihatan. Penyebab masalah ini mungkin terletak pada keradangan, kecederaan atau jangkitan. Penyakit mata berjangkit merangkumi perkara berikut.

Konjungtivitis

Penyakit ini berkembang dengan virus, dan kadang-kadang dengan jangkitan kulat. Penyakit ini disertai dengan kemerahan bola mata, gatal-gatal, bengkak kelopak mata, serta pelepasan bernanah.

Demodecosis

Penyakit ini disebabkan oleh tungau Demodex. Ia dicirikan oleh keluarnya nanah, sakit, kehilangan bulu mata dan kemerahan kelopak mata..

Blepharitis

Penyebab penyakit ini adalah jangkitan virus. Penyakit ini dicirikan oleh kemerahan dan pembengkakan kelopak mata, penglihatan kabur, gatal-gatal dan kehilangan bulu mata.

Lacrimation yang tidak masuk akal

Kadang-kadang ia berlaku apabila tidak ada bengkak dan kemerahan kelopak mata, tetapi air mata mula mengalir tanpa alasan di ruangan dengan pencahayaan yang baik dan kelembapan normal. Dalam keadaan seperti itu, hanya pakar oftalmologi berpengalaman yang dapat memahami. Peningkatan air mata mungkin muncul kerana sebab-sebab berikut:

  1. Penyempitan tubul yang mengalirkan air mata. Air mata setelah meninggalkan kantung lakrimal mengalir ke kelopak mata dalam ke dalam saluran dan dikeluarkan melalui hidung, dan penyempitan lumen adalah halangan untuk melepaskan air mata. Penyimpangan dalam struktur saluran keluar mungkin merupakan akibat dari perubahan yang berkaitan dengan usia, bertindak sebagai patologi kongenital, atau terjadi setelah pembentukan batu di hidung atau pertumbuhan polip di dalamnya.
  2. Entropi. Penyakit ini dicirikan oleh pertumbuhan bulu mata ke dalam kelopak mata, yang menyebabkan konjungtiva jengkel..
  3. Avitaminosis. Untuk menjalankan fungsinya, mata memerlukan vitamin C, B2, A, dan juga kalium. Kekurangan unsur surih dan vitamin ini boleh menyebabkan lakrimasi dan kekeringan kornea. Pengambilan kopi, garam, pengambilan ubat diuretik atau pil tidur secara berlebihan boleh menyebabkan kekurangan kalium dalam tubuh manusia. Kekurangan vitamin A menyebabkan struktur epitel pelindung kornea yang tidak betul dan menyumbang kepada pengeringan. Selepas itu, duri muncul di kawasan pengeringan, orang itu kehilangan penglihatan sepenuhnya.

Kanak-kanak itu mempunyai

Harus diingat bahawa selama 3 bulan pertama setelah lahir, anak-anak menangis tanpa air mata, itulah sebabnya pelanggaran diperhatikan kemudian. Tetapi mengapa kanak-kanak mempunyai mata berair di jalan? Sebabnya mungkin terletak pada adanya septum dalaman yang terletak di saluran perkumuhan, yang, sebagai peraturan, pecah semasa melahirkan atau larut segera setelah kelahiran. Masalahnya sering kali terletak pada keadaan terbelakang atau pada kedudukan tubulus yang salah. Hanya pakar oftalmologi profesional yang dapat mendiagnosis dan mengenal pasti penyebab utamanya..

Dalam kesejukan

Selalunya, orang mempunyai mata berair kerana sejuk. Sebabnya terletak pada kekejangan saluran keluar. Faktanya adalah bahawa dalam keadaan seperti itu, lumen untuk penyingkiran cairan menyempit, dan air mata tidak mempunyai masa untuk mengalir, oleh itu ia terkumpul di mata. Selalunya, lak di musim sejuk kelihatan dalam cuaca cerah. Kesan penyinaran sinaran ultraviolet yang menjengkelkan mula meningkat pada musim sejuk, di bawah pengaruh reflektifiti salji. Dalam keadaan cuaca seperti itu, ada rasa geram. Selain itu, fros bagi sesetengah orang bertindak sebagai alergen, dan juga menyebabkan pembengkakan pada kulit..

Apa yang perlu dilakukan jika mata anda berair di jalan?

Oleh itu, kami telah mempertimbangkan sebab-sebab apa yang boleh menyebabkan berlakunya penderaan. Sekiranya mata anda berair di jalan, rawatan menunjukkan pemakanan yang baik untuk organ penglihatan. Sebagai contoh, untuk mencegah dan merawat penyakit mata tertentu, para pakar mengesyorkan menggunakan blueberry. Faktanya ialah antosianin yang terkandung di dalam buah beri ini meningkatkan peredaran darah di bola mata. Selain itu, jika mata anda berair di jalan, maka paprika, wortel, kacang, telur, aprikot, pinggul mawar, labu dapat digunakan untuk mengatasi gejala ini. Produk ini digunakan sekiranya penderitaan disebabkan oleh beberapa jenis penyakit mata. Anda tidak boleh menyelesaikan masalah itu sendiri; anda harus mendapatkan bantuan daripada pakar oftalmologi profesional. Lacrimation dapat dihilangkan sekiranya penyebab yang diprovokasi dapat diatasi. Contohnya, cermin mata hitam harus dipakai pada hari yang cerah..

Untuk menghilangkan keadaan keterlaluan organ penglihatan, perlu untuk melengkapkan tempat kerja anda dengan pencahayaan yang baik, berhenti sejenak semasa bekerja di dekat komputer atau dengan dokumentasi. Di ruangan yang berhawa dingin dengan udara kering, kelembapan harus ditingkatkan dengan menggunakan penyembur khas.

Sekiranya lensa atau kosmetik menyebabkan kerengsaan, maka anda harus berhenti menggunakannya..

Sekiranya terdapat benda asing di mata anda, bilas dengan air rebusan untuk mengeluarkan objek tersebut. Sekiranya anda tidak dapat melakukan ini sendiri, maka anda perlu mendapatkan bantuan daripada pakar.

Air mata harus disapu hanya dengan serbet bersih atau sapu tangan ke arah dari tepi luar mata ke hidung.

Untuk menghilangkan kekejangan tubulus mata, pengerasan harus dilakukan dengan bantuan pencuci muka yang kontras, menggosok dengan kepingan ais.

Untuk melegakan kemerahan dan ketegangan mata, anda boleh menggunakan kompres hangat berdasarkan daun teh yang kuat, merebus chamomile, bunga jagung, calendula atau pisang. Memperbaiki keadaan lotion lidah buaya, minyak pudina dan Kalanchoe dengan ketara.

Titis mata

Sekiranya mata berair di jalan, doktor harus memberi rawatan. Sebelum doktor menetapkan terapi untuk pesakit, dia mesti menunjukkan sebab utama perkembangan penyakit tersebut. Sekiranya terdapat reaksi alergi, pakar oftalmologi menetapkan ubat tetes mata antihistamin yang bertujuan untuk memerangi lacrimation di jalan, serta antihistamin untuk pentadbiran oral. Dalam memerangi masalah ini, menanam larutan retinol dengan minyak akan membantu. Sekiranya terdapat lesi berjangkit, pakar menetapkan ubat antivirus untuk robek. Dengan sindrom mata kering, titisan pelembap diresepkan, sebagai contoh, "Vizin".

Tetes untuk warga tua

Seperti yang telah disebutkan sebelumnya, lakrimasi pada orang tua dijelaskan oleh perubahan yang berkaitan dengan usia dalam tubuh. Kadang-kadang, semasa memeriksa pesakit, pakar menemui beberapa penyebab penyakit mata sekaligus, akibatnya beberapa ubat diresepkan untuk terapi, tetapi tidak lebih dari tiga. Kenyataannya adalah bahawa sebilangan besar ubat boleh mencetuskan reaksi alergi, dan juga memperburuk keadaan umum pesakit. Tetes dari merobek orang tua harus digunakan pada selang waktu seperempat jam.

Pencegahan

Untuk mengelakkan mata berair, anda mesti mengikuti langkah pencegahan sederhana. Ia adalah seperti berikut:

  1. Mata harus dilindungi dari masuknya pelbagai benda asing, serta dari penurunan suhu udara yang tajam.
  2. Kanta lekap harus digunakan dengan betul dan seperti yang diarahkan.
  3. Diet harus merangkumi sebanyak mungkin sayur-sayuran dan buah-buahan segar, yang kaya dengan vitamin A. Sebaiknya makan banyak teh herba dan hijau, kerana ia membantu meningkatkan penglihatan.
  4. Semua penyakit berjangkit dan virus harus ditangani tepat pada masanya..
  5. Secara berkala, perlu dilakukan pemeriksaan organ penglihatan oleh pakar oftalmologi.

Kesimpulannya

Dalam kebanyakan kes, keadaan cuaca adalah penyebab utama mata berair. Itulah sebabnya reaksi tubuh ini normal, tetapi ini berlaku sekiranya jumlah cecair tidak terlalu besar. Tetapi jika gejala ini muncul dalam iklim yang baik dan tidak berhenti menyeksa seseorang walaupun di dalam rumah, maka ini adalah alasan untuk meminta bantuan doktor. Kemungkinan besar, kita bercakap mengenai beberapa patologi serius, yang disertai dengan gejala mata berair.

Mengapa mata saya berair di bawah sinar matahari?

Mata manusia adalah organ yang paling sensitif, kerana terkena rangsangan luaran. Air mata adalah tindak balas pertahanan terhadap rangsangan ini. Pasti anda masing-masing memperhatikan bahawa mata anda berair di bawah sinar matahari. Terdapat beberapa penjelasan untuk fenomena ini, dan hari ini kita akan membincangkannya..

Mata sangat berair di bawah sinar matahari - sebab

Penyebab yang paling biasa adalah keadaan cuaca: angin, perubahan suhu secara tiba-tiba, fros dan cahaya matahari langsung, yang menimbulkan air mata. Ini tidak menimbulkan bahaya, tetapi rasa tidak selesa tidak dapat dielakkan, terutama bagi wanita yang menggunakan kosmetik.

Penyebab merobek adalah proses fisiologi normal yang memanifestasikan dirinya pada setiap orang ke tahap yang berbeza. Di angin, air mata banyak dikeluarkan untuk melindungi mata dari habuk dan serpihan. Dalam keadaan sejuk, saluran lakrimal menyempit dengan ketara, sehingga cairan tidak dapat sepenuhnya melalui nasofaring dan keluar melalui mata.

Oleh kerana anda sudah faham bahawa anda tidak perlu takut untuk menatap mata akibat keadaan cuaca, terdapat juga beberapa alasan yang lebih biasa:

  • Pada waktu pagi, sejurus selepas tidur;
  • Semasa menguap;
  • Hasil daripada ketawa yang kuat.

Pada waktu pagi, ini berlaku kerana badan berusaha untuk mengisi kelembapan pada bola mata yang hilang semasa tidur. Air mata disebabkan oleh dua sebab pertama disebabkan oleh pengecutan otot muka.

Penyakit yang menyebabkan mata berair

Selain penyebab normal, ada penyakit yang menyebabkan terkoyak:

  • Keradangan mata kerana jangkitan, kecederaan luaran, atau pencemaran badan asing. Keadaan ini disertai dengan kemerahan yang tajam, gatal yang teruk dan keinginan untuk terus menggosok. Dalam kes ini, anda mesti segera menghubungi doktor, kerana rawatan diri boleh mengakibatkan akibat yang lebih serius;
  • Alergi terhadap cahaya matahari, mata berair kerana tubuh bertindak balas terhadap alergen. Juga, serbuk sari tumbuhan, rambut haiwan, buah sitrus dan lain-lain boleh bertindak seperti itu;
  • Penyakit radang, boleh jadi selsema, selesema, radang amandel. Penyakit ini disertai oleh batuk, hidung tersumbat dan mata berair;
  • Kemasukan badan asing. Ini sering berlaku, kerana angin boleh membawa bintik, bulu mata atau debu. Dalam kes ini, lap dengan lembut dengan kain yang bersih dan lembap;
  • Kerja berlebihan. Apabila seseorang duduk di hadapan skrin komputer, TV untuk waktu yang lama, membaca untuk waktu yang lama, tidur sedikit atau dalam keadaan tertekan, matanya mula berair. Dalam keadaan ini, urut mata, rehat dan tidur nyenyak sangat diperlukan;
  • Kekurangan vitamin. Dengan gaya hidup yang sibuk, tubuh menghabiskan sejumlah besar tenaga dan vitamin, yang mesti sentiasa diisi semula. Sekiranya ini tidak berlaku, air mata akan berlaku;
  • Penggunaan lensa berkualiti rendah, cermin mata yang tidak sesuai, atau kosmetik berasaskan kimia. Dalam kes ini, anda perlu menukar lensa. Cermin mata atau kosmetik;
  • Bekerja di dalam rumah dengan pencahayaan yang buruk. Selalunya orang bekerja di bilik yang remang-remang, ini menyebabkan keletihan mata cepat.

Ramai orang tertanya-tanya bagaimana menghilangkan mata berair. Sekiranya mata anda hanya berair dari sinar matahari, tidak ada yang perlu dikhawatirkan, cukup untuk menghilangkan perengsa dan semuanya akan berlalu. Sekiranya alasannya berbeza, maka lebih baik berjumpa doktor. Dia akan melakukan penyelidikan yang diperlukan, mengetahui sebab yang tepat dan menetapkan rawatan yang sesuai.

Pusat perubatan "Vash zir" mempekerjakan pakar yang berkelayakan secara eksklusif dengan pendidikan dan pengalaman yang sesuai. Setiap daripada mereka akan memberi anda maklumat lengkap mengenai keadaan kesihatan anda dan hasil ujian. Semua peralatan dan persiapan mempunyai semua sijil yang diperlukan dan memenuhi piawaian Eropah, oleh itu mereka dijamin memberikan hasil yang tepat dan benar. Kami bersedia menerima semua pesakit, tanpa mengira usia, dan kos perkhidmatan kami berpatutan untuk orang yang berpendapatan rata-rata. Sekiranya anda mempunyai pertanyaan tambahan, sila hubungi pengurus kami, dia akan melakukan perundingan penuh.

Lachrymation

Kandungan artikel:

Lachrymation adalah proses semula jadi. Cecair, yang dikeluarkan oleh kelenjar khas, melindungi bola mata dari pelbagai mikroorganisma patogen, membasahi permukaan sehingga tidak kering, dan juga membantu mengeluarkan benda kecil atau debu asing dari membran mukus. Pada orang yang sihat, cairan air mata mencuci selaput lendir mata, dan melalui saluran lakrimal memasuki beg khas, setelah itu mengalir ke rongga hidung.

Lacrimation berlebihan kadang-kadang berlaku. Masalah ini berlaku tanpa mengira usia, dan mungkin hanya muncul pada waktu-waktu tertentu dalam setahun atau secara berterusan..

Selalunya, kedua-dua mata terkoyak, tetapi juga berlaku bahawa proses keradangan hanya mempengaruhi satu mata. Ini juga dianggap penyimpangan dari norma, dan memerlukan campur tangan pakar..

Terlepas dari tanda-tanda penyakit ini, anda tidak boleh melakukan rawatan sendiri. Ubat-ubatan secara bebas sering melegakan gejala akut tetapi tidak mengatasi penyebabnya..

Klasifikasi lakrimasi

Dua jenis lakrimasi diklasifikasikan - hipersecretory dan retention.

Penyebab lakrimasi hipersecretori adalah rembesan cecair yang berlebihan. Fenomena ini berlaku akibat keradangan konjungtiva atau kornea, serta luka bakar akibat cahaya, bahan kimia, atau kecederaan mekanikal..

Lacrimation retensi berlaku akibat gangguan dalam proses penyaliran cecair dari mata. Penyebab lacrimasi jenis ini yang paling biasa adalah gangguan pada kerja-kerja laluan di mana cecair dikeluarkan. Mereka boleh menjadi terlalu sempit, mengalami penyumbatan separa atau lengkap.Sering, lakrimasi berlaku sebagai reaksi refleks terhadap emosi yang kuat. Punca, fenomena yang tidak menyenangkan itu mungkin disebabkan oleh alergi terhadap debunga, rempah panas atau bahan kimia..

Kadang-kadang fenomena atmosfera, seperti hujan, salji, hembusan angin atau fros yang kuat, boleh menyebabkan terkoyak. Punca tindak balas tersebut adalah patologi kongenital atau diperolehi kelenjar lakrimal..

Punca mata berair

Penyebab lakrimasi hipersecretori:

  • reaksi alahan badan;
  • kerengsaan konjunktiva atau kornea akibat terdedah kepada cahaya terang, bahan kimia, dan kesan fizikal (kejutan);
  • proses keradangan (konjungtivitis, keratitis);
  • sejuk.

Dalam kes seperti itu, rawatan harus dimulakan seawal mungkin..

Sebab-sebab berlakunya penahanan:

  • saluran air mata terlalu sempit atau terlalu banyak;
  • penghapusan kelopak mata dan pelanggaran lain;
  • proses keradangan di kantung lakrimal;
  • polip, pembengkakan mukosa hidung, sinusitis dan patologi lain.

Punca berkaitan dengan pembuangan cecair yang berlebihan dari mata juga mungkin berlaku..

Penyebab lakrimasi sukarela pada bayi:

  • trauma kelahiran;
  • distrofi atau lokasi atipikal saluran lakrimal;
  • kecederaan mekanikal;
  • alahan kongenital.
Mengapa lakrimasi berlaku pada usia tua:

  • Penyakit ENT yang menjadi lebih kerap dengan usia;
  • bola mata tenggelam ke dalam, dan bulu mata mula merengsakan permukaan;
  • papilla lakrimal cacat, dan penyerapan cecair lakrimal terganggu;
  • kedudukan bukaan lakrimal berubah, yang menyebabkan pembuangan cecair yang tidak konsisten;
  • ubat sendiri dengan titisan mata, yang ditetapkan oleh pesakit untuk dirinya sendiri;
  • atony tubulus lakrimal;
  • penyakit berjangkit yang sukar dirawat.

Punca pembebasan cecair boleh menjadi pembentukan malignan, pecahnya saluran lakrimal, benda asing di mata, anjakan serpihan tulang, jamur atau tungau demodex.

Kadang-kadang masalah merobek adalah tekanan atau gangguan saraf. Sekiranya rawatan yang ditetapkan oleh pakar oftalmologi tidak membawa kepada hasil yang diinginkan, maka anda harus menghubungi pakar neurologi atau psikologi.

Sekiranya penyakit itu disebabkan oleh pendedahan kepada alergen, maka pesakit harus berjumpa dengan ahli alergi. Dalam kes di mana pakar oftalmologi mengesyaki pesakit mempunyai penyakit pernafasan, sinusitis atau sinusitis, dia merujuk pesakit ke pakar otolaryngolog.

Mata berair di jalan

Penyebab rembesan cecair yang berlebihan adalah reaksi pertahanan badan. Cecair yang dikeluarkan oleh kelenjar lakrimal melindungi organ penglihatan dari kemungkinan kerosakan dan pengeringan. Sekiranya sejumlah kecil air mata dilepaskan, dan setelah menghilangkan faktor yang menjengkelkan, keadaan kembali normal, maka tidak perlu risau.

Mata berair di jalan dapat muncul dengan tenaga yang berlebihan. Sekiranya anda menumpukan pandangan anda pada satu objek untuk waktu yang lama, sementara sinar matahari yang terang bersinar di jalan, dan angin yang kuat bertiup, maka dalam situasi ini air mata adalah reaksi semula jadi yang melindungi mata dari mengering.

Kadang-kadang pengeluaran cecair berlebihan adalah akibat daripada kerja berlebihan. Gejala seperti itu diperhatikan pada pemandu atau orang yang bekerja di komputer untuk masa yang lama. Di jalan, mata terdedah kepada faktor tambahan dan berair.

Masalah serupa berlaku pada orang yang memakai cermin mata. Dalam kebanyakan kes, penyebab mata berair adalah lensa yang dipasang dengan tidak betul. Cahaya matahari yang terang dan perubahan suhu meningkatkan tekanan.

Mata berair sering disebabkan oleh pasir atau debu di mata. Adalah mustahil untuk memahami apa yang menyebabkan pembebasan cecair. Sekiranya, walaupun setelah membilas mata, masalahnya berlanjutan, anda harus berjumpa doktor. Kadang-kadang badan asing boleh memasuki mata dengan angin kencang. Sekiranya lakrimasi disebabkan oleh alergi, maka reaksi ini paling sering disertai dengan gatal dan bengkak pada kelopak mata. Selalunya ini adalah fenomena bermusim, penyebabnya adalah debunga tumbuhan yang ada di udara..

Kadang-kadang penyebab mata berair adalah kekurangan nutrien dalam badan. Untuk mengatasi masalah tersebut, anda harus menjadikan diet anda lebih bervariasi dan termasuk dalam produk menu seperti ikan, wortel, kacang, keju cottage, blueberry.

Gejala lakrimasi

Gejala lacrimation pertama dan utama adalah pelepasan cecair air mata yang berlebihan dan tidak terkawal tanpa sebab yang jelas. Fenomena ini tidak boleh diabaikan, kerana boleh menjadi tanda penyakit serius. Perlu berjumpa pakar. Sekiranya laserasi berlaku secara berterusan selama 48 jam, maka ini adalah tanda jelas pelanggaran fungsi organ penglihatan..

Adalah mustahil untuk mengenal pasti penyebabnya dengan mata. Pakar oftalmologi memeriksa mata menggunakan instrumen dan alat khas.

Kadang kala, untuk membantah atau mengesahkan diagnosis, tidak hanya perlu menilai keadaan konjunktiva, kelopak mata dan kornea. Dalam beberapa kes, kajian tambahan dilakukan, seperti kajian kontras sinar-X atau ujian warna.

Diagnosis lakrimasi

Untuk menentukan diagnosis dan penyebab penyakit, perlu mendapatkan nasihat pakar oftalmologi. Untuk diagnosis yang lebih tepat, doktor mesti mengetahui semua gejala yang diperhatikan pada pesakit, seperti sakit di hidung atau kepekaan terhadap cahaya..

Pakar oftalmologi kemudian memeriksa mata. Lampu celah digunakan untuk tujuan ini. Doktor menilai keadaan kornea, membran konjungtiva, kelopak mata dan nada mereka.

Keadaan terusan lakrimal juga diperiksa. Untuk tujuan ini, ujian warna digunakan. Penyelesaian berwarna menetes ke setiap mata. Periksa masa transit melalui rongga hidung. Sekiranya terdapat kecurigaan penyempitan rongga, diagnosis sinar-x dengan agen kontras ditetapkan. Ini membolehkan anda mengenal pasti tempat yang terlalu sempit..

Juga, dalam beberapa kes, tekanan intraokular diukur, imbasan ultrasound dilakukan, dan cecair yang dirembes diperiksa di bawah mikroskop..

Kadang-kadang tidak ada sebab objektif untuk lacrimation, dalam kes seperti keletihan atau berlebihan organ penglihatan didiagnosis.

Rawatan lakrimasi

Kursus rawatan untuk lakrimasi, yang diresepkan oleh pakar oftalmologi, bergantung terutamanya kepada penyebab penyakit ini. Sekiranya, misalnya, saluran pembuangan air mata tersumbat, maka perlu dilakukan operasi untuk membetulkan kawasan ini..

Sekiranya berlaku proses keradangan, ubat berikut ditetapkan:

  • anti-alahan;
  • antihistamin;
  • antibiotik;
  • anti-radang.

Juga, titisan sering diresepkan, yang dapat mengurangkan gejala penyakit. Mereka mengurangkan bengkak dan melegakan gatal. Selalunya, doktor menetapkan ubat "Vizin", "Lotoprednol" dan lain-lain.

Titisan kortikosteroid mengurangkan pengeluaran cecair. Ubat semacam itu tidak mempunyai kontraindikasi..

Juga, dengan beberapa diagnosis, doktor mungkin menetapkan fisioterapi. Ini termasuk fototerapi, urut, magnetoterapi, elektroforesis.

Kadang-kadang ubat-ubatan rakyat digunakan untuk menyelesaikan masalah dengan laserasi berlebihan. Mata dicuci dengan ramuan ramuan herba dan losyen dibuat dari daun teh segar yang kuat. Ubat ini dapat melegakan simptom atau sementara. Sebelum rawatan diri, anda harus berjumpa doktor..

Rawatan orang tua mempunyai ciri tersendiri. Kadang kala doktor menetapkan titisan khas atau melakukan pembedahan.

Titisan mata dari laserasi

Oleh kerana sebab-sebab mata berair sangat berbeza, ubat apa pun harus diresepkan oleh doktor..

Sekiranya lakrimasi diprovokasi oleh keradangan atau jangkitan, maka ubat (tetes) dengan antibiotik dalam komposisi dipilih. Anda hanya boleh menggunakan ubat yang telah ditetapkan oleh pakar oftalmologi. Jangan mengubati diri sendiri kerana mata berair yang berlebihan mungkin merupakan gejala keadaan perubatan yang lebih serius.

Semasa penggunaan ubat-ubatan yang ditetapkan oleh pakar oftalmologi, anda mesti mematuhi peraturan ini dengan ketat:

  • jangan gunakan lebih daripada tiga ubat pada masa yang sama;
  • antara penggunaan dua ubat yang berbeza, perlu mengekalkan selang 10-15 minit;
  • sebelum meneruskan penanaman, anda harus mencuci tangan dengan teliti;
  • untuk menanamkan, kelopak mata bawah ditarik ke belakang, atau mereka cuba masuk ke sudut dalam mata;
  • jika penyebab penyakit ini adalah volvulus kelopak mata bawah, maka ketika menanam kelopak mata atas ditarik ke belakang;
  • sangat penting untuk membersihkan air mata dengan betul: mata tertutup, dan pergerakan kotoran dibuat dari sudut luar mata ke bahagian dalam dengan swab atau kain kasa yang bersih (lebih baik steril).

Titisan mata yang paling berkesan untuk laserasi:

  • Alergodil;
  • Vidisik;
  • Vizin;
  • Visomitin;
  • Cromohexal;
  • Lacrisin;
  • Levoximed;
  • Lekrolin;
  • Maxitrol;
  • Okomistin;
  • Octylia;
  • Okumetil;
  • Opatanol;
  • Opcon-A;
  • Prenasid;
  • Sofradex;
  • Tobradex.

Komplikasi lakrimasi

Agar rawatannya seefektif mungkin, anda harus berjumpa doktor dan melakukan pemeriksaan tepat pada masanya. Ini akan membolehkan anda mengetahui sebab-sebab penyakit ini, serta menetapkan rawatan yang akan menyelamatkan pesakit dari masalah tersebut..

Jangan lupa bahawa laserasi itu sendiri bukanlah penyakit. Ini adalah gejala keadaan patologi. Rembesan cecair yang berlebihan akan hilang dengan sendirinya hanya apabila dapat menghapuskan penyebabnya.

Semua penyakit yang berkaitan dengan organ penglihatan boleh menyebabkan atrofi saraf optik. Komplikasi selepas lakrimasi jauh lebih sukar dan mahal untuk dirawat daripada ketika gejala pertama dikesan.

Pencegahan lakrimasi

Sekiranya terdapat lebihan cecair dari mata, anda harus segera menghubungi pakar oftalmologi. Hanya dia yang dapat mengenal pasti penyebabnya dan menetapkan kaedah rawatan yang betul..

Untuk mengelakkan mata berair, anda harus memakai cermin mata hitam dan menggunakan kosmetik mata berkualiti tinggi.

Sekiranya objek asing masuk ke mata, anda tidak boleh mengeluarkannya sendiri. Sebaiknya berjumpa doktor. Juga, para pakar menasihatkan agar membasahi mata.

Bagi orang yang selalu mengetatkan mata, senam khas digalakkan. Latihan perlu dilakukan setiap dua hingga tiga jam. Untuk melakukan ini, anda perlu menutup mata dan menggerakkan bola mata dengan lancar ke arah yang berbeza. Latihan ini akan menurunkan saraf optik dan mengembalikan keseimbangan kelembapan..

Sekiranya laserasi diperhatikan pada bayi, maka titisan khas yang ditetapkan oleh pakar pediatrik harus digunakan. Terdapat kes-kes apabila bayi sentiasa menggosok mata. Dalam kes sedemikian, kanak-kanak harus kerap dibasuh dan tangan harus dipantau dengan teliti..

Mata orang dewasa dan kanak-kanak berair: sebab dan rawatan

Semua kandungan iLive ditinjau oleh pakar perubatan untuk memastikannya setepat dan faktual mungkin.

Kami mempunyai garis panduan yang ketat untuk pemilihan sumber maklumat dan kami hanya menghubungkan ke laman web terkemuka, institusi penyelidikan akademik dan, di mana mungkin, penyelidikan perubatan yang terbukti. Harap maklum bahawa nombor dalam tanda kurung ([1], [2], dll.) Adalah pautan interaktif untuk kajian sedemikian.

Sekiranya anda yakin bahawa mana-mana kandungan kami tidak tepat, ketinggalan zaman atau boleh dipersoalkan, pilih dan tekan Ctrl + Enter.

  • Kod ICD-10
  • Epidemiologi
  • Punca
  • Faktor-faktor risiko
  • Patogenesis
  • Gejala
  • Tahap
  • Komplikasi dan akibatnya
  • Diagnostik
  • Diagnosis pembezaan
  • Rawatan
  • Siapa yang hendak dihubungi?
  • Ubat-ubatan
  • Ramalan

Mata adalah organ penglihatan, di mana persepsi kita terhadap persekitaran bergantung sepenuhnya. Mereka terdedah kepada faktor luaran yang agresif: angin, matahari, suhu tinggi dan rendah, cahaya dan kegelapan. Agar mata dapat menjalankan fungsinya, air mata dihasilkan, yang melindungi dari pelbagai perengsa. Proses berterusan ini diberikan kepada kelenjar lakrimal. Selepas sintesis, air mata memasuki kornea mata dan melalui kanaliculi lacrimal berada dalam beg khas, dari mana ia keluar. Tetapi dengan fungsi proses yang normal, air mata yang berlebihan tidak akan berlaku. Mata terkoyak - ini bermaksud ada kegagalan dalam sistem ini.

Kod ICD-10

Epidemiologi

Statistik menyatakan bahawa sekitar 300 ribu orang di dunia menderita patologi mata. Sebilangan besar orang dipengaruhi oleh masalah ini di negara-negara dengan taraf hidup yang rendah. Sejak 20 tahun kebelakangan ini, jumlah orang yang menderita penyakit mata akibat jangkitan telah menurun. Di kalangan bayi yang baru lahir, 5% bayi mengalami penyumbatan saluran lakrimal.

Punca koyak

Cecair lakrimal membersihkan dan melindungi kornea mata, menyuburkan mata, meningkatkan ketajaman penglihatan, membentuk lensa air, dan membasmi kuman dengan bahan bakteria lisozim. Mengapa kita tiba-tiba menjadi tidak selesa dan mata kita mula berair? Terdapat beberapa sebab untuk ini. Kesakitan boleh disebabkan oleh konjungtivitis, dacryocystitis, penyakit vaskular mata, pengambilan badan asing, alergi, penyakit virus berjangkit, patologi hati dan pundi hempedu, usia tua, ketika nada otot kelopak mata dan kantung lakrimal melemah, kecederaan mata.

Faktor-faktor risiko

Faktor risiko yang menyumbang kepada berlakunya fenomena tersebut termasuk:

  • kekurangan vitamin B dan kalsium;
  • pemakaian lensa yang berpanjangan, pelanggaran peraturan operasi mereka;
  • penggunaan kosmetik berkualiti rendah;
  • kekeringan udara yang berlebihan;
  • cuaca sejuk sejuk;
  • perbezaan suhu;
  • cahaya matahari yang terang;
  • kerja berlebihan dan keletihan kronik.

Patogenesis

Terdapat dua mekanisme untuk permulaan lakrimasi: hypersecretory, yang berlaku dengan pengeluaran air mata yang berlebihan, dan penahanan, yang berkaitan dengan halangan atau gangguan patensi saluran lakrimal.

Gejala air mata

Dos pengeluaran air mata setiap hari adalah 1 ml, kenaikan hingga 10 ml dianggap tidak normal. Sebenarnya, tidak ada yang mengukur jumlah cecair lakrimal, tidak ada yang memikirkannya sama sekali, sehingga ketidakselesaan berlaku dalam kehidupan seharian yang berkaitan dengan gejala yang tidak menyenangkan. Tanda-tanda pertama adalah kemerahan mata, lakrimasi yang tidak terkawal, fotofobia, dan kadang-kadang rasa sakit. Ia tidak boleh dikelirukan dengan tangisan akibat tekanan, dalam hal ini peranan air mata memiliki aspek positif, kerana melindungi mereka berkat bahan psikotropik yang terdapat dalam cecair.

Mata berkaca di jalan dalam cuaca sejuk

Sekiranya mata anda berair di luar dalam cuaca sejuk atau sejuk, tidak ada alasan untuk risau. Ini adalah reaksi pertahanan semula jadi tubuh terhadap rangsangan luaran, air mata melembapkan kornea mata, mencegahnya daripada kerosakan. Penyebab lain mungkin alergi terhadap selesema, yang disebut konjungtivitis selesema. Intinya adalah bahawa di bawah pengaruh suhu rendah, histamin dibebaskan - bahan aktif secara biologi yang menyebabkan vasodilatasi, kemerahan kelopak mata, bengkaknya, dan kadang-kadang serangan asma dan urtikaria pada badan - semua sifat reaksi alergi. Wanita lebih mudah mendapat reaksi ini daripada lelaki..

Sakit dan mata berair

Sekiranya mata sakit dan berair, mungkin luka. Kerosakan itu boleh dilakukan secara mikroskopik dan tidak disedari oleh seseorang. Ini diprovokasi oleh masuknya titik kecil atau bahan kimia apa pun, katakanlah, hairspray, spray spray, pembersih permukaan. Dalam kes ini, anda harus segera bilas mata anda dengan air atau teh sejuk. Terlalu banyak otot mata akibat kerja jangka panjang di depan komputer, membaca dalam keadaan kurang cahaya, berjam-jam menonton TV sering menyebabkan fakta bahawa mata menjadi merah dan berair. Ini adalah isyarat bahawa anda perlu mengubah pendekatan terhadap hobi anda. Ia berlaku bahawa di dalam ruangan dengan penghawa dingin yang berfungsi, udara sangat kering dan keadaan ini juga menyebabkan gejala ketika mata sangat berair.

Mata gatal dan berair

Reaksi alergi membawa kepada fakta bahawa mata gatal dan berair. Sekiranya perengsa diketahui, maka anda hanya perlu menghindarinya; jika tidak, bantuan alergi diperlukan. Apabila jangkitan memasuki mata, ia menjadi radang. Semuanya bermula, biasanya, mata berair dan meriah, terutama setelah tidur malam, kemudian yang lain dijangkiti. Selalunya, jangkitan berlaku kerana ketidakpatuhan kebersihan diri, penggunaan bangkai oleh wanita, tarikh luputnya berakhir.

Hidung berair dan mata berair

Kita semua menyedari bahawa apabila hidung berair muncul, mata kita mula berair. Ini disebabkan oleh sinusitis - keradangan sinus paranasal pada nasofaring, di mana septum hidung membengkak dan menutup laluan kepada mereka. Dalam kes ini, pembuangan cairan sukar dilakukan, terkumpul, menekan soket mata dan dahi, dan tidak mencari jalan keluar dilepaskan melalui saluran lakrimal. Sebab lain untuk gabungan gejala ini adalah alergi atau rhinitis bermusim, di mana ia juga mempunyai hidung yang sakit, hidung tersumbat dan mata berair..

Mata sentiasa menyiram

Ada kalanya mata sentiasa menyiram. Ini berlaku terutamanya pada orang tua. Ini dijelaskan oleh fakta bahawa otot okular melemah, mereka tidak dapat menahan saluran dan kantung lakrimal. Sekiranya gejala seperti itu tidak dikaitkan dengan perubahan yang berkaitan dengan usia, maka perlu menjalani pemeriksaan oleh doktor gigi, ENT dan ahli gastroenterologi. Jangkitan nasofaring, karies, penyakit sistem pencernaan, hati, pundi hempedu boleh menyebabkan fenomena yang tidak menyenangkan dan tidak selesa.

Mata bengkak dan berair

Terdapat beberapa penjelasan untuk ini. Bengkak yang dijumpai pada waktu pagi selepas tidur kadang-kadang menunjukkan penyakit buah pinggang atau jantung. Ini terutama dapat dilihat pada orang yang menyalahgunakan alkohol, makanan pedas, berlemak dan masin. Sebab lain adalah gigitan serangga yang menyengat dan melepaskan bahan toksik. Reaksi alergi adalah mungkin, disebabkan oleh debu, buah sitrus, madu, semasa musim berbunga pelbagai tumbuhan - debunga dan alergen lain. Mata boleh menjadi bengkak dan berair akibat lebam kecil apabila tisu lembut rosak. Tidak dikecualikan bahawa jangkitan akan masuk. konjungtivitis mempunyai simptom yang serupa. Walau apa pun, anda perlu berjumpa doktor dan tidak memburukkan keadaan anda dengan rawatan diri.

Suhu dan mata berair

Sejauh mana pun, orang mula mengalami masalah dengan laserasi ketika mereka jatuh sakit dengan ARVI atau selesema. Selsema menampakkan dirinya secara mendadak dan agresif: ia menggelitik di hidung, suhunya naik tajam, bersin bermula dan mata menyiram. Mata terkoyak dengan selesema atau jangkitan kerana fakta bahawa nasofaring terlibat dalam proses keradangan, septum hidung membengkak, laluan ke sinus hidung ditutup, cecair lakrimal menemui jalan keluar - ke dalam saluran lakrimal. Pada masa yang sama, hidung tersumbat, batuk, sakit kepala, dan mata berair sepanjang masa. cecair yang terkumpul menekan pada bola mata, kadang-kadang bahkan pelepasan bernanah dari mata muncul. Gejala ini berakhir dengan berlalunya fasa akut penyakit yang mendasari.

Mata berair dan mencubit

Ia berlaku, terutama sekali pada wanita yang menggunakan kosmetik hiasan, mata berair dan menyengat. Ini disebabkan penggunaan maskara berkualiti rendah atau habis masa berlakunya. Selalunya, gadis-gadis muda yang tinggal bersama teman wanita mereka di asrama menggunakan alat solek atau penguji antara satu sama lain di kedai, tanpa memikirkan bahawa ini adalah perkara-perkara yang semata-mata individu. Akibatnya, mata berair dari maskara akibat jangkitan dan mengakibatkan masalah yang memerlukan lebih banyak dana daripada membeli kosmetik. Mata mungkin berair dan mencubit kerana keradangan pada kelopak mata - blepharitis atau barli - keradangan pada folikel bulu mata.

Mata berair pada waktu pagi

Mata yang terkoyak tidak selalu menunjukkan patologi, fenomena ini mungkin menunjukkan reaksi normal badan. Apabila mata berair pada waktu pagi, ini hanyalah manifestasi fungsi pelindung untuk melembapkan bola mata setelah malam ketika kering, untuk melindunginya dari kerosakan dan jangkitan. Semasa menguap, otot memerah kantung lakrimal dan air mata dilepaskan. Selepas tidur, mata berair, jika penghawa dingin berfungsi di bilik tidur, ia mengeringkan selaput lendir, sehingga terkoyak untuk mengembalikan keseimbangan.

Mata terkoyak dari angin

Ramai orang mempunyai mata berair dari angin di luar dan ini adalah perkara biasa. Mata adalah organ yang sangat sensitif dan angin merengsa kuat. Untuk melindungi daripada faktor agresif luaran, lebih banyak cecair dikeluarkan untuk melembapkan bola mata. Lebih kerap orang usia menghadapi fenomena ini, kerana mereka mempunyai keadaan saluran mata yang lebih teruk, dan otot yang memegang saluran lakrimal lebih lemah. Sekiranya laserasi berhenti ketika memasuki bilik, jangan risau, jika tidak, anda harus berjumpa doktor.

Mata berair di sudut

Mata berair di sudut kerana kenyataan bahawa bukaan lakrimal menopang tubulus di sudut mata berhampiran jambatan hidung. Pada gilirannya, mereka disambungkan ke kantung lakrimal, yang masuk ke kanal nasolacrimal. Kerana pertalian inilah mata menyiram ketika mengalir dari hidung. Mata ditutup dengan lapisan tiga lapisan, lapisan pertama adalah lendir dan menutupi kornea mata, yang kedua adalah air (air mata), yang ketiga adalah bahan berminyak yang menahan lapisan kedua dan mencegah air mata kering. Ini adalah lapisan terakhir yang mengering dan membentuk sejenis serpihan di sudut mata yang tidak membahayakan..

Mata berair selepas pembedahan

Operasi pada mata diperlukan untuk katarak dan ini adalah untuk mengganti lensa yang kabur dengan lensa tiruan. Sekiranya tidak ada komplikasi, beberapa jam setelah operasi, orang itu sudah berjalan, dan setelah 5-6 hari dia keluar dari hospital. Dalam tempoh ini, penting untuk mengikuti semua cadangan doktor: jangan melakukan kerja keras, jangan mencederakan mata secara tidak sengaja, menanamkan titisan yang ditetapkan. Sekiranya mata berair selepas operasi, dan lebih teruk lagi - ia menjadi merah dan sakit, anda harus segera berjumpa doktor, kerana ini mungkin menunjukkan jangkitan dan permulaan keradangan.

Mata saya berkaca pada waktu malam

Kadang-kadang seseorang menghadapi masalah ketika matanya berair walaupun pada waktu malam. Patologi semacam itu mungkin berkaitan dengan perubahan yang berkaitan dengan usia, di mana kulit di bawah mata merosot, kelopak mata bawah jatuh dan lakrimasi tidak sengaja berlaku. Mata mungkin berair pada waktu malam dengan ARVI atau selesema. Penyakit ini, yang telah disebutkan, memberikan keadaan ketika mata berair ketika tidur, demam, hidung berair, batuk. Kesan kimia pada mata mungkin berlaku sekiranya terdapat kosmetik atau pelbagai bahan pembersih, detergen yang mengeluarkan bau di kawasan berhampiran. Patologi kelenjar sebum tidak dikecualikan. Pakar oftalmologi akan menentukan penyebabnya, tetapi rawatan diri boleh membahayakan.

Mata berair selepas pemanjangan bulu mata

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, sudah menjadi kebiasaan untuk memperbaiki pelbagai kecacatan alam dalam fisiologi manusia dengan kaedah buatan. Perkara yang sama berlaku dengan bulu mata. Adalah mudah bagi wanita untuk tidak membuang-buang waktu setiap pagi untuk solek dan kelihatan cantik, jadi mereka terpaksa terus bertambah. Tetapi kadang-kadang masalah timbul dan mata mula berair setelah pemanjangan bulu mata. Sebab untuk ini mungkin terletak pada prosedur itu sendiri, kerana ia bertahan selama 1.5-2 jam dengan penggunaan pelbagai persediaan dan alat, termasuk gam khas yang memperbaiki silia. Ia mampu menyebabkan alahan, dan hypoallergenic tidak begitu berterusan. Selain itu, mata dan kelopak mata merah berair kerana pada masa pemanjangan, substrat digunakan untuk mengasingkan bulu mata bawah. Sekiranya tidak dilekatkan dengan betul, kecederaan mungkin berlaku. Lebih baik menggunakan gel atau silikon pad untuk ini..

Mata berkaca-kaca

Ada kalanya mata yang berkaca mata berair. Terdapat beberapa sebab untuk fenomena ini. Sekiranya cermin mata dibeli tanpa preskripsi dari pakar oftalmologi, maka jarak antara pusat optik lensa mungkin dipilih dengan tidak betul, kerana mana otot mata terlalu terlampau, dan mata meradang dan berair. Ketidakselesaan juga dapat terjadi jika diopter dipilih dengan tidak benar, ketika sistem fokus terlalu ditekankan, ketika bingkai tidak sesuai dengan benar, atau lensa tidak berbentuk dengan benar..

Mata berair dan sakit di telinga

Keradangan telinga tengah - otitis media mempunyai beberapa peringkat dalam perkembangannya. Ia bermula dengan fakta bahawa telinga tersumbat dan mata berair, kemudian muncul rasa sakit yang tajam, yang dari masa ke masa tumbuh dan merebak ke tekak, leher, gigi, mata, suhu meningkat. Untuk tahap otitis media akut ini, kombinasi adalah ciri - mata berair dan sakit di telinga. Pada peringkat seterusnya, rasa sakit mereda, mula mengalir dari telinga, suhu turun, tekanan pada mata hilang dan lakrimasi berhenti.

Mata berair ketika tumbuh gigi

Selalunya, ketika tumbuh gigi, seorang kanak-kanak mempunyai mata berair dan air liur meningkat. Ini disebabkan oleh fakta bahawa gigi yang tumbuh memecah tisu lembut dan proses ini agak menyakitkan. Kadang-kadang suhu meningkat, rasa tidak selesa dirasakan. Air liur memasuki nasofaring, menyebabkan hidung berair, yang disertai dengan pelepasan cecair air mata dari mata. Di samping itu, pada masa ini kekebalan tubuh sangat lemah, yang penuh dengan selsema, yang mempunyai manifestasi yang sama.

Mata terkeluar dari busur

Mata terkoyak dari busur? Ia tidak menakutkan, kerana ini adalah reaksi semula jadi tubuh terhadap rangsangan. Apabila bawang dipotong, enzim dilepaskan - enzim yang mempercepat tindak balas kimia pada organisma hidup. Belerang yang mudah menguap, yang terdapat di dalam bawang, ketika sampai ke mata, bercampur dengan air mata, mula membakar dan merengsakan selaput lendir. Untuk melindungi organ, sintesis cecair air mata meningkat. Selain itu, belerang yang mudah menguap memasuki hidung, menyebabkan reaksi yang sama, yang meningkatkan lagi pengeluaran air mata. Untuk mengurangkan kesan enzim pada organ penglihatan, perlu mencelupkan bawang atau pisau ke dalam air sebelum memotong, maka reaksi akan datang lebih awal dan sulfur yang tidak menentu tidak akan masuk ke dalam mata.

Sakit tekak dan mata berair

Gejala sakit tekak dan mata berair adalah ciri jangkitan adenovirus. Ini adalah penyakit pernafasan berjangkit akut yang mempengaruhi membran mukus nasofaring, mata, usus dan limfa. Ia dicirikan oleh demam (demam), hidung berair (rhinitis), sakit tekak (faringitis), kelemahan dan mata berair (konjungtivitis) masih muncul. Terdapat beberapa bentuk penyakit ini. Pada penyakit pernafasan akut, dengan latar belakang keradangan teruk pada saluran faring dan hidung, selaput lendir mata dan kornea terjejas. Pesakit mengalami gatal di hidung dan mata berair. Demam Pharyngo-konjungtiva disertai dengan sensasi terbakar, sensasi benda asing di mata. Dengan keratoconjunctivitis wabak, mata berair dan kelopak mata membengkak, kornea menjadi keruh, kadang-kadang ia menyebabkan kehancuran dan kehilangan penglihatan.

Mata berkaca-kaca melihat lensa

Mata terkena lensa - tanda pasti bahawa ada sesuatu yang tidak kena. Kanta mungkin tidak dipasang dengan betul (diopter, kelengkungan atau diameter). Melebihi masa operasi mereka yang dibenarkan (tidak lebih dari 12 jam sehari), penggunaan yang telah habis tempoh dari pembukaan bungkusan adalah faktor yang boleh menyebabkan reaksi sedemikian. Penyelesaian atau komposisi penyimpanan lensa boleh menyebabkan alahan. Bersama lensa, titik dapat menembusi, yang akan menyebabkan mikrotrauma pada mata. Sekiranya terdapat jangkitan, pelepasan bernanah bergabung dengan lakrimasi.

Mata terkoyak dari cahaya

Sebarang cahaya boleh merengsakan mata kita. Mata terkoyak dari cahaya - ini adalah bagaimana pertahanan semula jadi tubuh menampakkan diri. Orang dengan mata biru dan kelabu sangat mudah terkena fotofobia. terdapat sedikit pigmen di iris mereka. Agar tidak mengalami ketidakselesaan dari ini, anda perlu memakai cermin mata hitam atau melakukan solarisasi mata. Penulis kaedah ini yakin bahawa mata ada sebagai organ persepsi dan penggunaan cahaya, dan matahari adalah penyembuhnya. Untuk bersembunyi dari cahaya dengan cermin mata - hanya membahayakan diri sendiri, lebih baik menyesuaikan organ penglihatan kita dengannya.

Mata berair selepas kimpalan

Semasa pengelasan, bunga api terbang dengan bantuan alat kimpalan elektrik, timbul busur elektrik, memancarkan sinar ultraviolet dan menyebabkan luka bakar pada kornea mata. Keadaan ini disebut electrophthalmia dan ditunjukkan oleh ketajaman mata, kemerahan, fotofobia, keruh epitel kornea, juga mata berair, kerudung. Dalam kes ini, anda tidak boleh menggosoknya, bilas di bawah air dan titiskan dengan titisan pertama yang datang. Dengan mata berair setelah mengelas, anda mesti berjumpa doktor, kerana hanya dia yang dapat menilai keparahan lesi dan menetapkan rawatan yang betul yang akan membantu mengelakkan komplikasi.

Mata muntah dan berair

Jangkitan adenovirus, yang telah disebutkan, mempengaruhi membran mukus bukan sahaja dari nasofaring dan saluran pernafasan atas, tetapi juga pada organ pencernaan. Akibatnya, terdapat rasa mual selepas makan, muntah dan mata berair. Jalan utama penularan jangkitan seperti ini adalah kontak fecal-oral (melalui tangan kotor, produk yang tidak dicuci), makanan (melalui air di takungan yang tersekat, kolam renang), udara (semasa bersin, batuk). Virus ini mempunyai hingga 90 jenis. Kejadian puncak berlaku semasa musim sejuk, ketika sistem kekebalan tubuh lemah dan keadaan pembiakannya lebih sesuai.

Mata terkoyak dan berkedut

Ramai yang menghadapi fenomena kerutan mata. Tics mata disebabkan oleh pengecutan otot yang tidak disengajakan dan, selalunya, mencerminkan keadaan sistem saraf kita - peningkatan kegembiraan neuro-refleks. Tekanan dan pelbagai pengalaman membawa kepada tics. Apabila mata berair dan berkedut, mungkin ada sebab lain. Salah satunya adalah kekurangan vitamin dan mineral. Jadi, kalsium bertanggungjawab untuk pengaliran neuromuskular, kekurangannya menyebabkan kejang dan kekejangan. Kekurangan magnesium memprovokasi tics, berkedut. Kekurangan glisin menyebabkan gangguan dalam fungsi sistem saraf pusat. Selalunya berair dan berkedut mata dari monitor kerana terlalu banyak kerja. Duduk di skrin komputer selama berjam-jam menyebabkan hiperkinesis serupa..

Mata berair selepas solek

Kosmetik murah berkualiti rendah kadang-kadang menyebabkan reaksi alergi, dan ini membawa kepada fakta bahawa mata berair selepas kosmetik. Tidak semestinya maskara, bayang-bayang membawa kepada mata berair, bahkan dari landasan dapat mata berair. Faktanya adalah bahawa setiap produk penjagaan wajah, selain bahan utama, mengandungi bahan pengawet kimia, jika tidak, produk tersebut tidak akan disimpan selama tempoh yang dinyatakan pada bungkusan. Komponen berkualiti lebih mahal dan lebih selamat digunakan. Oleh itu, walaupun tidak berlaku hipersensitiviti, tindak balas yang serupa terhadap tubuh adalah mungkin. Lebih baik menggunakan sampel jenama atau kosmetik terlebih dahulu..

Mata terkoyak ketika membaca

Keletihan mata sering mengakibatkan mata berair ketika membaca. Sebilangan orang cenderung membaca "mabuk", lebih-lebih lagi, ada karya penuh aksi dari mana mustahil untuk menjauhkan diri. Tetapi anda perlu mengawal diri, berehat dan membiarkan mata anda berehat. Penting untuk mempunyai pencahayaan bilik yang baik di mana anda membaca dan parameter gelas yang dipilih dengan baik, jika anda menggunakannya.

Mata berair selepas mandi

Mandi dan suhu tinggi adalah konsep yang tidak dapat dipisahkan. Pelbagai bahan yang digunakan dalam reka bentuk bilik, alat pemanasan dapat memancarkan sebatian kimia berbahaya di bawah pengaruh suhu. Sekiranya mata anda berair setelah mandi, maka inilah yang berlaku kepada anda. Untuk mengesahkan kecurigaan anda, anda perlu berhenti dari institusi ini untuk sementara waktu, dan kemudian memilih yang lain, dihiasi dengan bahan binaan kayu..

Mata berair dengan diabetes

Akibat diabetes mellitus, perkembangan penyakit mata yang serius adalah mungkin: katarak, glaukoma, retinopati. Tahap gula darah tinggi memberi kesan negatif terhadap mekanisme penglihatan, mengganggu penglihatan, dan boleh menyebabkan kebutaan. Dan mata yang berair pada diabetes boleh disebabkan oleh glaukoma, blepharoconjunctivitis, yang berlaku dengan latar belakang gula darah tinggi dan bersifat bakteria atau demodektik. Sebab lain adalah sindrom mata kering, yang berkembang akibat pengambilan ubat antihiperglikemik..

Mata berair dengan glaukoma

Mata terkoyak dengan glaukoma, kerana dengan penyakit ini, saluran cairan di dalam mata terganggu, pengumpulannya terjadi, akibatnya tekanan pada pembuluh dan saraf mata meningkat. Selain lacrimation, terdapat sakit kepala dan sakit di mata, kerudung sebelum mata menjadi kabur, ketajaman penglihatan bertambah buruk, seseorang melihat lingkaran cahaya di sekitar sumber cahaya. Mengabaikan masalah membawa kepada malapetaka - kehilangan penglihatan sepenuhnya.

Mata saya mengalirkan air mata dari TV

Sebab utama bahawa mata mengalir dari TV adalah terlalu banyak kerja mereka. Skrin TV atau monitor komputer memerlukan ketegangan mata tertentu, dan pandangan yang berpanjangan pada satu titik meningkatkan beban pada mereka. Sekiranya anda mempunyai masalah dengan mata semasa menonton program, anda perlu lebih berhati-hati dalam memilih jarak dari TV, menerangi bilik. Jeda iklan memberi peluang untuk mengubah fokus, menjauh dari layar, melakukan beberapa latihan mata.

Mata berair selepas albucide

Albucid adalah titisan mata antimikroba. Mereka digunakan untuk konjungtivitis, blepharitis, keratitis (penyakit yang disebabkan oleh streptokokus, staphylococci, Escherichia coli, gonococci, chlamydia). Mereka juga digunakan untuk profilaksis selepas pembedahan. Mata terkoyak setelah albucide dengan peningkatan kepekaan individu terhadap sulfonamida, yang menjadi miliknya, sekiranya berlebihan, penggunaan serentak dengan sediaan yang mengandungi garam perak, setelah berakhirnya jangka hayat dan pelanggaran syarat penyimpanan (28 hari setelah membuka botol di tempat yang gelap, suhu 8-15 0 C).

Mata berair selepas anestesia

Apabila mata berair selepas anestesia - komplikasi anestesia yang agak jarang berlaku (menurut statistik, 1 kes pada tahun 2000) yang tidak menyebabkan gangguan penglihatan. Ini disebabkan oleh fakta bahawa kelopak mata tidak selalu ditutup semasa anestesia, dan jika operasi berlangsung cukup lama, kornea mata menjadi kering dan kelopak mata melekat padanya. Apabila mata dibuka, ia sedikit terluka, yang menyebabkan berlakunya laserasi, kadang-kadang titik yang tidak jelas muncul.

Mata berair selepas alkohol

Orang-orang selepas perayaan ribut atau pesta panjang dapat dihitung dengan segera: mata berair, wajah bengkak, penampilan tidak bahagia. Kemunculan alkoholik kronik tidak menimbulkan keraguan sama sekali tentang adanya kecanduan: wajah biru yang bengkak, kelopak mata merah, bibir pecah-pecah, dan berjabat tangan. Kesan berbahaya alkohol pada sistem kardiovaskular, kerja sistem saraf pusat diketahui, tetapi mengapa mata menyiram selepas alkohol? Penjelasan untuk ini terletak pada kenyataan bahawa alkohol membawa kepada penyempitan saluran otot oculomotor dan saraf optik. Akibatnya, bekalan darah dan oksigen ke organ visual berkurang. Selain itu, tekanan darah mata meningkat, saluran kecil pecah, dan efusi mikro muncul. Selalunya, orang yang mengalami mabuk tidak hanya mempunyai mata berair, tetapi juga rangkaian bentuk garis merah pada putih mata, rasa sakit, sengatan dan gatal-gatal terasa. Dengan sensasi seperti itu, ada keinginan untuk menggosok mata, dan ini menyebabkan masuknya bakteria patogen ke dalamnya. Semua ini adalah prasyarat untuk kehilangan ketajaman penglihatan.

Mata saya terkoyak dan saya mahu tidur

Mata dan mengantuk berair adalah fenomena yang saling berkaitan. ketika kita mahu tidur kita menguap, pada masa ini otot tubulus mata diperah dan air mata mengalir secara spontan. Mekanisme menguap sangat berkaitan dengan fungsi otak. Kekurangan oksigen, yang berlaku semasa kerja terlalu banyak, berada di bilik yang kurang berventilasi, menyebabkan refleks ini. Menguap, seseorang menelan oksigen dalam jumlah yang lebih banyak, ia memasuki otak dan memperkayakannya, dan karbon dioksida yang dihabiskan dikeluarkan dari tubuh. Oleh itu, tandem: mata berair dan ingin tidur - proses fisiologi yang normal. Sekiranya mata tidak cedera, tidak meradang, maka tidak ada masalah jika mata berair sebelum tidur.

Mata berair musim bunga

Ketika mata berair pada musim bunga dan musim gugur, ini adalah reaksi badan terhadap perubahan rejim suhu atau terhadap cahaya matahari yang terang. Kadang kala organ visual kita tidak dapat membina semula dengan cepat dari satu keadaan iklim ke keadaan lain. Perlu sedikit masa untuk membiasakan diri. Cermin mata hitam dan mandian air panas dan sejuk yang berbeza dapat membantu. Sekiranya mata berair dan rasa pasir, maka alergi terhadap pembungaan tanaman pada musim bunga adalah mungkin. Dalam kes ini, lebih baik menghubungi pakar oftalmologi dan alergi untuk menentukan penyebabnya dan mendapatkan cadangan untuk menghilangkan gejala yang tidak menyenangkan..

Mata berair selepas DPT

Singkatan DTP - vaksin difteria-tetanus-pertussis yang terserap mencegah berlakunya penyakit berjangkit berbahaya ini pada kanak-kanak. Vaksinasi ini, seperti yang lain, membawa seluruh tubuh anak dan boleh menyebabkan tindak balas badan yang berbeza: demam, kemerahan di tempat suntikan, hilang selera makan, kegelisahan. Ia berlaku bahawa selepas DPT, mata air, hidung berair muncul. Ini berlaku kerana kekebalan yang lemah, gejala selesema muncul, dan hidung berair dikaitkan dengan edema septum hidung, akibatnya berlakunya lakrimasi.

Mata berair, murid disipit

Murid adalah lubang bulat kecil di iris mata, berdiameter 2-6mm, di mana sinar cahaya menembusi. Penyempitan atau pengembangannya berlaku kerana otot bulat dan radial. Murid biasanya menyempit dalam cahaya terang, setelah penghapusan rangsangan, ia mengembang. Tetapi gejala seperti itu juga dapat menunjukkan adanya penyakit, penggunaan ubat-ubatan atau ubat-ubatan tertentu, kepupusan aktiviti otak seseorang, disfungsi kelenjar tiroid, dan strok. Sekiranya mata berair dan murid tersekat, ini mungkin merupakan tanda penyakit mata: radang pada iris mata (iritis), lesi kornea, radang vaskular, dll. Hanya doktor yang akan menentukan diagnosis yang betul.

Mata berair selepas hubungan seks

Sekiranya seks menyebabkan air mata kegembiraan, maka ini hanyalah manifestasi emosi, kebahagiaan. Hubungan seksual dikaitkan dengan kegembiraan, ketegangan, yang sering ditunjukkan dengan kemerahan pada wajah dan mata berair. Akibat seks yang lebih malang adalah klamidia. Sindrom Reiter adalah penyakit di mana beberapa organ terjejas secara berurutan atau serentak, termasuk mata dalam bentuk konjungtivitis. Gatal muncul, fotofobia, air mata mengalir.

Mata berkaca ketika ketawa

Sekiranya anda ketawa terbahak-bahak dan kuat, air mata akan mula mengalir. Mata terkoyak ketika ketawa disebabkan oleh fakta bahawa semasa proses ini seseorang berkedip, otot berkontraksi dan menekan kanal lakrimal, yang pada gilirannya memberi tekanan pada kantung lakrimal, cairan dilepaskan.

Selepas neuritis saraf muka, mata berair

Neuritis wajah adalah penyakit di mana saraf kraniofasial, yang bertanggungjawab untuk ekspresi wajah, pergerakan bibir dan kelopak mata, terjejas. Mata pada bahagian yang terkena tidak menutup, dan kelopak mata bawah mungkin terbalik. Oleh kerana mata tetap terbuka terus-menerus, membran kornea mengering, dan berlakunya lacrimation. Kemungkinan timbulnya konjungtivitis dan keratitis - keradangan kornea mata, yang mana fenomena ini juga bersifat.

Setelah memeriksa saluran lakrimal, mata berair

Menguji saluran lakrimal adalah prosedur yang digunakan ketika tersumbat. Halangan berlaku disebabkan oleh patologi kepala kongenital, fungsi sistem saliran yang lemah, perubahan berkaitan dengan usia, penyakit berjangkit, kecederaan, neoplasma, dan ubat-ubatan. Sekiranya saluran tersumbat, aliran keluar cecair secara semula jadi terganggu, mata berair, membengkak, berubah menjadi merah, dan jangkitan berlaku. Untuk memeriksa kepatuhan saluran, bunyi digunakan. Alat khas dimasukkan ke dalam kanal, mengembangkannya. Sekiranya ini adalah masalahnya, maka gejala yang tidak menyenangkan akan hilang. Setelah meneliti saluran lakrimal, mata akan menyiram beberapa lama. Tetapi jika anda merawat mata dengan betul selepas prosedur, ikuti peraturan kebersihan dan urut, semuanya akan baik-baik saja. Sekiranya laserasi tidak hilang, maka anda perlu mencari alasan lain..

Mata berair dengan VSD

Vegeto-vaskular dystonia disebut sebagai neurosis di mana pengaturan nada vaskular terganggu. Di bawah nama ini terdapat banyak gejala yang berkaitan dengan kerosakan sistem kardiovaskular, pernafasan dan sistem lain. Secara berkala terdapat serangan, di mana nafas tersekat, jantung berdegup lebih cepat atau ada gangguan dalam kerjanya, peluh muncul di badan, wajah dan mata menjadi merah, ada perasaan takut, gegaran dalaman, dan mata mengalir deras. Semua manifestasi ini bersifat sekunder, oleh itu perlu untuk mengenal pasti punca sebenar keadaan tersebut dan rawatan langsung kepada mereka..

Mata kanak-kanak terkoyak

Kami telah memeriksa mengapa mata orang tua berair, tetapi mengapa mata anak yang baru lahir berair? Di dalam rahim, mata janin dilindungi oleh filem gelatin khas dari masuknya cairan ketuban ke dalamnya. Selepas kelahiran, filem ini pecah pada tangisan pertamanya. Cecair lakrimal mula dihasilkan pada bulan ketiga kehidupan, sehingga kali ini anak menangis tanpa jemu. Kadang kala filem itu tetap utuh dan mencegah cecair keluar dari kantung lakrimal, terkumpul di sana dan menyebabkan keradangan. Doktor mengesyorkan mengurutnya, tetapi jika ini tidak hilang, maka meneliti kanaliculus lacrimal, yang dilakukan pada usia 2-3 bulan setelah kelahiran anak, dapat menyingkirkan masalah ini..

Mata berair semasa mengandung

Ketidakselesaan ketika membawa bayi juga boleh mempengaruhi organ penglihatan. Mata terkoyak semasa mengandung sekiranya tidak ada cukup air mata untuk melembapkannya. Ini boleh berlaku akibat perubahan hormon, apabila tahap pengeluaran estrogen menurun. Sebab lain mungkin alergi, selesema, SARS, atau kecederaan mata.

Tahap

Sekiranya lakrimasi berlaku disebabkan oleh penyakit mata, dan tidak disebabkan oleh perengsa sementara, maka lama-kelamaan, keadaan mereka hanya akan bertambah buruk. Pada peringkat awal, air mata mengalir, kemudian kemerahan, pembengkakan kelopak mata, supurasi akan berlaku. Tanpa diagnosis dan rawatan, penyakit ini berkembang dan dapat mencapai tahap berbahaya bukan hanya untuk organ penglihatan, tetapi juga untuk kehidupan manusia..

Komplikasi dan akibatnya

Akibat dan komplikasi lakrimasi yang diabaikan adalah mungkin dalam bentuk kemerosotan dan bahkan kehilangan penglihatan, dan massa purulen yang terkumpul di mata dapat menyebabkan sepsis dan meningitis.

Diagnosis merobek

Dalam oftalmologi, terdapat banyak kaedah yang berbeza untuk membantu menetapkan diagnosis yang betul. Pemeriksaan dilakukan oleh pakar oftalmologi di pejabat yang dilengkapi dengan pelbagai alat khas. Oleh itu, jika anda mengesyaki penyumbatan saluran lakrimal, ujian dengan pewarna pendarfluor digunakan. Ia membantu menentukan fungsi sistem saliran mata. Ujian Schirmer dapat mengesan sindrom mata kering. Sekeping kertas diletakkan di belakang kelopak mata bawah dan dianalisis berapa banyak yang direndam dalam air mata. Pemeriksaan bulu mata di bawah mikroskop untuk Demodex adalah asas untuk diagnosis Demodecosis. Pengukuran tekanan mata.

Di gudang diagnostik instrumental penyakit mata, terdapat pelbagai alat dengan bantuan diagnosisnya. Pemeriksaan saluran mata dilakukan dengan alat tipis khas, yang dimasukkan ke dalam. Prosedur ini dijalankan untuk tujuan diagnostik dan terapi. Dacryocystography atau dacryoscintigraphy memberikan gambaran sistem aliran keluar mata. Untuk melakukan ini, agen kontras dititis ke mata dan dilakukan sinar-x, CT atau MRI. Ultrasound bola mata akan memungkinkan untuk mengenal pasti benda asing atau neoplasma. Glaukoma ditentukan menggunakan lensa khas, dan prosedurnya disebut gonioskopi. Dengan menggunakan lensa Goldman, periksa fundus.

Diagnosis pembezaan

Penyakit mata satu atau lain yang membawa kepada lakrimasi didiagnosis berdasarkan aduan pesakit, data anamnesis, pemeriksaan oleh pakar oftalmologi dan, jika perlu, kajian instrumental tambahan. Biasanya, pembezaan berlaku antara sindrom mata kering, glaukoma, konjungtivitis, reaksi alahan, badan asing, keratitis.

Siapa yang hendak dihubungi?

Rawatan lakrimasi

Apa yang perlu dilakukan sekiranya mata anda berair? Sudah tentu, langkah pertama adalah untuk menentukan punca fenomena ini. Adalah sangat wajar untuk diperiksa oleh pakar oftalmologi. Mata adalah organ yang sangat halus dan sensitif, jadi rawatan diri dapat membahayakannya dengan mudah. Sekiranya terdapat alahan, penting untuk mengenal pasti alergen dan, jika boleh, hilangkan dari diri anda sendiri. Untuk melegakan gejala alergi, mereka menggunakan penyekat reseptor histamin dan penstabil membran sel mast. Ubat anti-radang digunakan untuk melegakan bengkak..

Keletihan mata yang cepat (asthenopia) sering menunjukkan penglihatan yang buruk dan memerlukan pembetulannya, susunan tempat kerja yang betul dan mematuhi jadual kerja (pencahayaan yang baik, rehat di tempat kerja, latihan yang menguatkan otot mata).

Blepharitis sukar dirawat. Tidak kira apa pun penyebabnya, kebersihan kelopak mata perlu dilakukan. Untuk ini, terdapat gel dan losyen khas. Di samping itu, salap dan titisan diresepkan (pelembap, mengandungi antibiotik, dll.), Bergantung pada jenis penyakit.

Dacryocystitis - keradangan kantung lakrimal paling sering dirawat di persekitaran hospital. Tentukan ubat anti-radang, antibakteria dan pemulihan.

Semasa menjalankan rawatan mata, harus diingat bahawa ubat alergi yang merangsang sistem saraf pusat harus ditanamkan tidak lebih dari 5 hari, lebih-lebih lagi, ubat-ubatan tersebut dikontraindikasikan sekiranya berlaku penyakit jantung koroner, hipertensi, penyakit tiroid. Rawatan untuk rawatan konjungtivitis virus tidak boleh melebihi 10 hari. Penggunaan titisan jangka panjang yang mengandungi kortikosteroid boleh menyebabkan pembentukan glaukoma..

Ubat untuk mata berair

Ubat untuk mata berair termasuk titisan mata, kelebihannya berbanding ubat lain adalah bahawa mereka bertindak secara langsung pada fokus patologi. Di pasaran farmaseutikal, terdapat pelbagai tetes untuk mata yang terkoyak. Oleh itu, apabila anda letih semasa bekerja dengan komputer, teteskan tetes, melembapkan mata dan membuat filem pelindung di permukaannya. Ini termasuk penyediaan air mata buatan, air mata murni, systein, vidisik.

Vizin adalah air mata murni - menetes ke dalam kantung konjungtiva. Untuk melakukan ini, bawa kepala ke belakang, tarik kelopak mata bawah dengan tangan yang bersih, pegang botol dengan kepala ke bawah. Setitik menetes dengan setiap penekan. Ini mesti dilakukan empat kali sehari. Kesan sampingan dari penggunaan jarang berlaku dalam bentuk reaksi alergi. Dalam kes ini, rawatan harus dihentikan. Semasa mengandung, ubat hanya boleh digunakan seperti yang diarahkan oleh doktor. Kanta dikeluarkan sebelum disemai.

Bagi mereka yang menggunakan kanta lekap, artelak, oksial, hilo-laci, hilosar-laci dan lain-lain sesuai..

Artelak - sebelum menggunakan titisan ini, anda juga perlu menanggalkan lensa dan memakainya setelah seperempat jam. Dos yang diperlukan adalah 1 penurunan beberapa kali sehari. Kesan sampingan adalah mungkin kerana sensasi terbakar, penglihatan kabur, perasaan kehadiran badan asing, jarang - alahan. Kontraindikasi sekiranya berlaku hipersensitiviti terhadap komponen ubat.

Untuk alahan, titisan mata antihistamin ditetapkan: lecrolin, allergodil, spersallerg, opatanol.

Allergodil - digunakan secara bertahap pada waktu pagi dan petang, dengan alahan yang teruk, disyorkan untuk menggandakan frekuensi, tetapi tidak lebih dari satu setengah bulan. Dipohon dari umur 4 tahun. Kemungkinan reaksi tidak bertoleransi, rasa pahit di mulut, kerengsaan mata. Kontraindikasi semasa kehamilan dan menyusui, serta semasa memandu.

Untuk alahan dan pelbagai keradangan, ubat anti-radang diresepkan. Mereka dibahagikan kepada dua kumpulan: titisan mata bukan steroid (diclofenac, indocollir) dan kortikosteroid (dexamethasone, maxidex).

Indocollir - digunakan untuk sifat patologi yang tidak berjangkit. Singgah sebentar 4 kali sehari. Sekiranya tidak bertoleransi terhadap komponen ubat, ketika ada sensasi terbakar di mata, gatal-gatal, kemerahan pada kelopak mata, perawatan harus dihentikan.
Titisan anestetik termasuk lidocaine, alcoin, ia hanya digunakan seperti yang diarahkan oleh doktor. Untuk mengurangkan tekanan intraokular, gunakan Trusopt, Taflotan, Betoptic. Dengan keradangan bakteria, rawatan ditetapkan setelah menentukan patogen, bergantung kepada kepekaannya terhadap antibiotik. Ia boleh menjadi ubat tobrex, futsitalmic, maxitrol. Sekiranya lakrimasi disebabkan oleh jangkitan virus, maka mereka menggunakan ubat antivirus seperti interferon. Titisan Ophthalmoferon dan Okoferon mengandungi interferon manusia yang sudah siap.

Vitamin

Telah diketahui bahawa seseorang yang mempunyai imuniti yang kuat kurang rentan terhadap pelbagai penyakit berjangkit dan bakteria. Oleh itu, untuk menguatkannya, perlu mengambil vitamin C, A, E, kumpulan B, retinol. Makanan berikut baik untuk mata: wortel, paprika, aprikot, jeruk, bayam, brokoli, kacang, aprikot kering dan lain-lain. Terdapat pelbagai kompleks vitamin dan vitamin-mineral yang akan mengisi stok unsur-unsur yang hilang yang melindungi mata: seperti, ophthalmo komplit, okuwait, kompleks lutein, ophthalmovitis, vitamin aktif doppelherz untuk mata dengan lutein. Titisan mata vitamin juga dihasilkan, yang digunakan untuk rawatan penyakit mata dan untuk pencegahannya: catachroma, crystalline, taufon, taurine, riboflavin.

Rawatan fisioterapi

Untuk rawatan penyakit mata dalam kombinasi dengan kaedah ubat, rawatan konservatif banyak digunakan. Rawatan fisioterapi merangkumi elektroterapi (galvanisasi, terapi UHF, rangsangan elektrik, magnetoterapi frekuensi rendah, elektrorefleksoterapi), fototerapi (terapi laser dan kuantum), mekanoterapi (fonoforesis), baroterapi. Tetapi kaedah yang paling biasa adalah elektroforesis ubat..

Apa yang perlu dilakukan di rumah jika mata anda berair?

Sebilangan besar orang dirancang untuk pertama kali mengatasi masalah kesihatan mereka sendiri. Apa yang perlu dilakukan di rumah jika mata anda berair? Terdapat rawatan alternatif, resipi yang boleh anda cuba gunakan. Losyen untuk mata berkesan:

  • bancuh teh hitam yang sejuk, sejuk, lembapkan pelapik kapas dan pasangkan kelopak mata tertutup;
  • parut kentang mentah, campurkan dengan kuning telur dan sapukan sebagai kompres;
  • buat infus daun bay (3-4 daun untuk segelas air), untuk membilas mata anda, buat losyen.

Digunakan untuk merawat larutan dan larutan propolis 2%. Untuk melakukan ini, larutkan dalam air rebus suam, titiskan beberapa tetes 3-4 kali sehari. Anda juga boleh mencuba mengurut kelopak mata, terutamanya pada kawasan kantung konjungtiva, ini akan menguatkan otot lakrimal.

Rawatan herba

Alam telah memastikan bahawa orang mencari di flora sekitarnya ubat untuk pelbagai penyakit. Oleh itu, rawatan herba juga terdapat dalam oftalmologi. Herba seperti Kalanchoe, aloe, thyme, chamomile, cornflower, plantain, jintan, marshmallow bunga akan membantu menghilangkan keradangan. Infus menetes dari mereka, mencuci mata dengan mereka, membuat kompres untuk kelopak mata.

Homeopati

Homeopati biasanya digunakan bersama dengan langkah-langkah terapi lain. Penyelesaiannya dipilih oleh homeopati mengikut prinsip perlembagaan. Tetapi hakikat bahawa mereka digunakan dalam pengenceran yang lemah dan tidak berbahaya, memberikan hak untuk mengesyorkannya untuk rawatan laserasi..

Alergin-ARN dihasilkan dalam butiran, mengandungi 5 komponen asal tumbuhan dan haiwan. Ia digunakan untuk konjungtivitis alergi. Dos bergantung pada usia pesakit: dari 3 hingga 6 tahun, ambil pada kadar 1 butiran per tahun kehidupan. Selepas 6 tahun - 6 butiran di bawah lidah 30 minit sebelum atau 1.5 jam selepas makan sehingga diserap sepenuhnya. Kursus rawatan adalah 3-8 minggu. Kontraindikasi sekiranya berlaku hipersensitiviti terhadap komponen ubat, juga pada wanita hamil dan semasa menyusui, kerana kesannya terhadap kategori pesakit ini belum dikaji. Alergi mungkin sebagai kesan sampingan.

Delufen - semburan, digunakan untuk selesema, disertai hidung berair, laserasi yang banyak. Orang dewasa melakukan dua suntikan ke dalam setiap lubang hidung 4 kali sehari, kanak-kanak ditunjukkan satu. Kursus rawatan adalah sehingga sebulan. Kontraindikasi sekiranya berlaku hipersensitiviti. Tiada kesan sampingan.

Dentokind adalah ubat yang membawa kelegaan kepada anak-anak yang mempunyai gigi. Terdapat dalam tablet putih. Untuk bayi, dua hari pertama disyorkan untuk tablet setiap jam. Harga harian tidak boleh melebihi 6 keping. Kemudian, 1 tablet tiga kali sehari. Selepas setahun, mereka diresepkan mengikut skema yang sama, tetapi 2 keping pada masa yang sama. Tidak ada kesan sampingan yang diamati, hanya terdapat gejala jangka pendek yang memburuk, yang berlalu setelah dos dikurangkan.

Garam Kalium sulfurukum Dr. Schusler No. 6 - digunakan untuk keradangan membran mukus mulut, hidung, tekak, mata. Kanak-kanak di bawah satu tahun diberi tablet 2 kali, dari 1 hingga 6 tahun - tiga kali, dari 6 hingga 11 - 4 kali, selepas usia ini hingga 6 kali sehari. Kontraindikasi untuk alergi gandum dan penyakit seliak.

Oculoheel - titisan mata digunakan untuk sindrom mata kering, keletihannya. Kanak-kanak kecil disyorkan 1 tetes setiap mata sekali sehari, untuk kanak-kanak yang lebih tua, dosnya meningkat menjadi 2 tetes dua kali sehari, untuk orang dewasa - 2 tetes tiga kali. Kesan sampingan dalam bentuk alahan tempatan adalah mungkin. Wanita hamil dan menyusui perlu menyelaraskan rawatan ubat dengan doktor mereka.

Pembedahan

Dalam oftalmologi moden, terdapat pelbagai teknik menggunakan teknologi dan instrumen terkini untuk campur tangan pembedahan, termasuk menggunakan laser. Mereka berlalu tanpa darah, tanpa rasa sakit, dalam jangka waktu yang singkat, tanpa menimbulkan rasa tidak selesa kepada orang itu. Oleh itu, rawatan pembedahan dilakukan sekiranya terdapat penyumbatan saluran kongenital atau diperolehi saluran lakrimal, jika semua langkah sebelumnya tidak memberikan hasil. Salah satunya adalah dacryocystorhinostomy, yang terdiri dalam mewujudkan saluran baru yang menghubungkan kantung lakrimal dan rongga hidung. Ini adalah operasi kompleks yang dilakukan di bawah anestesia umum. Campur tangan pembedahan untuk rawatan glaukoma melibatkan membuat lubang dengan laser atau pisau di mana lebihan cecair dikeluarkan dari mata. Semua rawatan pembedahan mempunyai risiko dan komplikasi tersendiri, yang mesti diberitahu oleh doktor..


Penerbitan Tentang Punca-Punca Alahan