Diet terapeutik untuk asma bronkial

Sebilangan besar pesakit yang telah didiagnosis dengan asma bronkial harus menghadapi akibat penyakit serius ini sepanjang hidup mereka. Diet untuk asma bronkial diperlukan bagi mereka yang ingin mengurangkan akibat negatif penyakit ini.
Serangan tercekik diperburuk oleh kontak dengan alergen. Sekiranya anda mengecualikannya, tubuh dapat melawan penyakit dengan berkesan. Pertama sekali, perengsa termasuk debu, rambut haiwan, debunga. Mengawal apa yang pesakit makan adalah sama pentingnya..

Peraturan asas untuk pemakanan sihat

Pemakanan untuk asma bronkus harus difikirkan dan seimbang. Jangan mengecualikan semua makanan yang berpotensi berbahaya, jika tidak, menu boleh menjadi terlalu sukar..
Adalah lebih baik jika pesakit mengetahui dengan tepat makanan apa yang badannya bertindak balas. Kemudian anda boleh menghilangkan perengsa sepenuhnya. Perlu mematuhi cadangan asas yang dikembangkan khusus untuk pesakit:

  • garam dan gula harus dihadkan atau dihilangkan;
  • makanan yang dimakan mestilah mengandungi lemak dan protein yang mencukupi, tetapi perlu dibatasi hidangan daging dan ikan;
  • anda perlu makan dengan kerap dan dalam bahagian kecil;
  • lebih baik menggantikan gula-gula dengan buah-buahan;
  • makanan terakhir harus dimakan 2 hingga 3 jam sebelum tidur;
  • beberapa minggu sekali, anda boleh mengatur hari "puasa".

Diet untuk pesakit asma menyediakan masakan berkualiti tinggi. Dalam kes ini, anda perlu meninggalkan penggorengan. Lebih baik rebus atau bakar daging dan ikan. Sekiranya menu termasuk sayur-sayuran atau buah-buahan yang belum diproses, mereka mesti segar, kerana pesakit sering mengalami reaksi terhadap kulat jamur.
Sekiranya anda mengikuti peraturan mudah ini, akan lebih mudah untuk mengurangkan manifestasi negatif penyakit ini..

Makanan yang akan dikecualikan

Makanan dalam tin, daging asap, produk separuh siap dilarang sama sekali kerana kandungan bahan kimia tambahan dan bahan pengawet di dalamnya. Terdapat juga sejumlah produk yang tidak termasuk diet hypoallergenic untuk asma bronkial:

  • makanan laut;
  • strawberi, raspberi, pic, buah sitrus;
  • kacang dan kekacang;
  • tomato;
  • madu dan coklat;
  • telur.

Dalam jumlah yang sedikit, produk ini boleh dimakan hanya jika orang itu tahu pasti bahawa ini tidak akan mempengaruhi keadaannya dengan cara apa pun..
Kurangkan bahagian roti gandum, daging berlemak, produk tenusu, soda, kopi, dan alkohol.

Produk apa yang dibenarkan

Walaupun terdapat banyak larangan, pemakanan untuk asma haruslah bervariasi dan lengkap. Pakar mengesyorkan memasukkan dalam menu:

  • daging tanpa lemak (arnab, daging sapi muda);
  • hijau;
  • soba, barli, oatmeal;
  • sayur-sayuran (kentang, bawang, wortel, timun, zucchini);
  • buah-buahan (epal, pir);
  • produk susu yang ditapai (kefir, susu bakar yang ditapai);
  • mentega dan minyak bunga matahari;
  • manisan yang direka untuk pesakit diabetes.

Kami membuat menu untuk hari itu

Diet untuk asma bronkial harus tepu dengan karbohidrat. Mereka menguasai menu pesakit. Anda perlu mengambil hingga 700 g karbohidrat, 100 g protein dan 70 g lemak setiap hari.
Menu contoh untuk hari tersebut:

  • Hidangan pertama termasuk keju kotej dengan buah atau oatmeal rebus. Kami mengesyorkan teh lemah, kompot buatan sendiri atau jus semula jadi sebagai minuman..
  • Sarapan kedua biasanya terdiri daripada buah-buahan.
  • Untuk makan tengah hari, anda boleh makan sup dengan sup sayur. Sebagai hidangan kedua, rebusan sayur dan sekeping daging atau ikan sesuai..
  • Pilihan terbaik untuk makanan ringan petang adalah produk susu yang diperam atau jeli buah tanpa gula..
  • Untuk makan malam, anda boleh memasak sepotong daging tanpa lemak dengan sayur-sayuran.
  • Makanan terakhir adalah segelas kefir, yang diminum sejurus sebelum tidur..

Menu untuk kanak-kanak

Lebih baik jika diet untuk asma bronkial pada kanak-kanak dikembangkan oleh doktor profesional. Ini bertujuan untuk memastikan anak mendapat pelbagai vitamin dan mineral yang diperlukan untuk tumbesaran. Dalam kes ini, makanan yang dimakan harus membantu menghilangkan kahak dan lendir..
Biasanya, semasa menyusun menu, keadaan anak dipantau selama satu atau dua bulan. Diet berterusan dengan hasil yang positif.
Walaupun tidak ada kejengkelan, kanak-kanak tidak boleh diberi sosej, makanan dalam tin, keju keras dan sauerkraut. Madu adalah ekspektoran semula jadi yang baik, tetapi dialah yang sering memprovokasi serangan. Ia hanya boleh digunakan apabila yakin bahawa produk tersebut tidak akan menimbulkan reaksi..
Garis panduan umum untuk membuat rancangan makan untuk kanak-kanak adalah sama seperti untuk orang dewasa. Menu harus merangkumi daging tanpa lemak, bijirin, produk tenusu, sayur-sayuran dan buah-buahan.

Diet penghapusan

Ia diresepkan untuk pesakit yang mengalami alahan makanan. Untuk mengenal pasti perengsa, buku harian makanan biasanya disimpan, di mana maklumat mengenai semua makanan yang dimakan direkodkan. Setelah mengenal pasti alergen dari menu, mereka dikecualikan. Diet ini mengurangkan beban sistem imun dan meminimumkan serangan penyakit..
Mereka menolak bukan sahaja dari makanan yang menyebabkan reaksi, tetapi juga dari hidangan yang mengandunginya. Sebagai contoh, sekiranya terdapat alergi teruk pada telur ayam, perlu mengecualikan mayonis dan semua produk gula-gula yang mengandunginya..

Diet semasa tempoh memburukkan lagi

Dengan asma bronkial, diet mengelakkan kemerosotan keadaan. Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, eksaserbasi disebabkan oleh faktor lain yang tidak berkaitan dengan pemakanan. Ini boleh menjadi bunga herba bermusim. Dalam keadaan seperti itu, disarankan untuk mematuhi menu sebelumnya dan menambahkan hidangan khas untuk makanan anda..

  • Merebus buah ara dianggap berkesan. 3 buah kering dituangkan dengan air dan dibiarkan semalaman. Pada waktu pagi mereka dibawa keluar dan dimakan satu demi satu untuk sarapan, makan tengah hari dan makan malam..
  • Bawang putih juga dapat melegakan serangan asma. Tuangkan beberapa ulas ke dalam segelas susu dan didihkan. Tapis kuahnya dan gunakan 100 ml tiga kali sehari.
  • Infusi biji rami juga dapat mengurangkan simptom. Kisar sesudu biji dan rebus selama 15 minit dalam segelas air. Kaldu diminum setiap hari.
  • Jus halia dan teh halia mempunyai kesan yang baik.

Pakar bersetuju bahawa diet untuk asma, walaupun tidak dapat menyembuhkan penyakit ini, akan membantu mengelakkan serangan sesak nafas yang kerap. Untuk kesan yang akan dinyatakan, diet tidak boleh berubah sepanjang hayat..
Beritahu kami dalam komen jika sukar bagi anda untuk membatasi diri dalam diet dan makanan apa yang anda alah.

Diet untuk asma

Penyakit seperti asma adalah patologi kronik. Rawatannya panjang, sering sepanjang hayat. Penting bukan hanya untuk melawan jangkitan yang ada, tetapi juga untuk menghilangkan alergen dari persekitaran orang yang sakit, yang antara lain dapat dijumpai dalam makanan. Ini akan menguatkan sistem imun dan mengarahkan kekuatannya untuk melawan penyakit ini..

Doktor mengesyorkan agar penghidap asma berpegang pada jadual diet nombor sembilan. Berkat diet yang disusun, dapat mengurangkan jumlah kambuh penyakit ini, melegakan keparahan gejala, dan menormalkan metabolisme. Nilai tenaga diet berada dalam julat normal, iaitu seseorang menerima dari 2300 hingga 2500 kkal sehari. Ini membolehkan anda mengatur metabolisme karbohidrat dan lemak, tidak menambah berat badan dan mencegah terjadinya komplikasi penyakit.

Diet untuk pesakit asma melibatkan mengelakkan makanan yang menimbulkan alahan. Sekiranya tidak dipasang, maka anda harus mematuhi peraturan pemakanan umum untuk penghidap alergi..

Apa yang harus dikecualikan dari menu:

Garam meja berada di bawah sekatan yang ketat. Jumlahnya sehari tidak boleh melebihi 6-8 g.

Anda perlu melepaskan semua jenis kacang, terutama kacang.

Telur ayam, dan kadang-kadang unggas, terutama angsa dan itik adalah alergen yang kuat..

Larangan itu berlaku untuk makanan laut, ikan laut, kaviar.

Sekatan itu merangkumi cendawan, buah sitrus, raspberi, strawberi, tomato.

Reaksi alergi disebabkan oleh coklat, kopi, gula-gula, minuman berkarbonat dan madu.

Adalah mustahak untuk melepaskan semua bumbu, dari produk dengan rasa dan bau yang tajam - ini adalah lobak, lobak, lobak, dan lain-lain. Semua bahan seperti histamin boleh menyebabkan pemburukan penyakit, senarai ini juga termasuk rempah seperti bawang dan bawang putih.

Daging lembu dan daging babi berlemak mesti dikeluarkan dari diet.

Diet untuk asma melibatkan penolakan makanan dengan tiamin dan histamin, kerana mereka melepaskan perantara alergi dari sel sasaran. Sebilangan besar bahan ini terdapat dalam minuman beralkohol, keju, ikan dalam tin, sauerkraut dan sosis salai mentah. Yaitu, dalam produk yang telah diperam. Dalam hal ini, makanan dalam tin, acar, perap, daging asap dilarang dalam bentuk apa pun.

Diet penghapusan asma

Diet penghapusan melibatkan mengelakkan makanan yang berpotensi menjadi alergen. Untuk lebih mudah mengenalinya, seseorang yang menghidap asma disarankan untuk menyimpan buku harian makanan. Di dalamnya, anda perlu merakam apa yang dimakan pada siang hari, pukul berapa ia berlaku dan sama ada terdapat reaksi alahan dari badan terhadap hidangan ini atau hidangan itu. Ini akan membolehkan anda mengenal pasti alergen dengan tepat tanpa melepaskan banyak makanan. Sebagai contoh, jika reaksi terhadap bubur soba dengan mentega, kemungkinan besar bubur yang mengandungi gluten adalah alergen. Pada masa yang sama, anda tidak boleh menolak minyak dengan menambahkannya ke pinggan lain..

Mereka menolak soba sepenuhnya hingga 3 minggu. Sekiranya terdapat peningkatan, maka usaha lain dilakukan untuk memasukkan produk ke dalam menu, tetapi ini dilakukan dengan sangat berhati-hati. Apabila reaksi yang tidak diinginkan diulang lagi, produk tersebut dianggap bermasalah dan dibuang. Secara semula jadi, sistem ujian seperti itu berlarutan tepat pada waktunya, tetapi sistem ini membolehkan anda menyusun diet penghapusan individu, yang tidak dapat diperoleh dengan berunding dengan ahli alergi.

Skim pemakanan yang dibuat dengan cara ini akan mengurangkan manifestasi alahan makanan secara minimum, dan ini bermaksud penurunan risiko peningkatan penyakit. Pada masa yang sama, tekanan berlebihan akan dihilangkan dari sistem imun.

Peraturan diet untuk asma

Reaksi alergi disebabkan oleh bahan tambahan kimia yang banyak digunakan dalam industri makanan. Telah terbukti bahawa penyakit asma dipengaruhi secara negatif oleh bahan seperti: tartrazine, salisilat, benzoat, natrium nitrit dan sulfat, natrium glutamat. Oleh itu, pesakit dengan asma bronkial harus menjadikannya peraturan untuk meminimumkan penggunaan makanan dalam tin, gula-gula, produk separuh siap - semua produk yang mempunyai jangka hayat yang panjang. Memang, selalunya, selain bahan kimia tambahan yang tertera pada bungkusan, produk ini mengandungi kesan antibiotik, kacang tanah dan alergen lain yang berpotensi.

Penyebab asma bronkial selalunya kepekaan tinggi terhadap acuan. Mereka terdapat dalam keju, keju kotej, sayur-sayuran dan buah-buahan. Oleh itu, peraturan seterusnya untuk pesakit asma adalah hanya mengambil makanan segar yang telah disimpan di dalam peti sejuk tidak lebih dari satu hari. Sayur-sayuran dan buah-buahan harus diproses dengan teliti sebelum makan.

Peraturan ketiga bagi penghidap asma adalah memasak yang cekap. Produk boleh direbus, direbus, dibakar. Tetapi perlu diingat bahawa kaldu pada daging, ikan dan ayam lebih sering menimbulkan alergi daripada sekadar ikan rebus, ayam atau daging. Oleh itu, ia mesti diubah sekurang-kurangnya tiga kali semasa memasak. Serahkan makanan goreng sepenuhnya.

Peraturan keempat adalah menjaga fungsi normal saluran pencernaan. Penting agar fungsi penghalang usus tidak terganggu, dan organ membenarkan alergen melewati penghalang usus-hepatik secara bebas. Ini akan membolehkan mereka tidak berlama-lama di dalam badan, yang bermaksud bahawa risiko mengembangkan reaksi yang tidak diingini akan diminimumkan. Minuman susu yang ditapai, seperti susu curdled, kefir, yogurt, berguna dalam hal ini. Perkara yang sama berlaku untuk serat makanan, yang menormalkan pergerakan usus dan merangsang imuniti tempatan..

Peraturan terakhir tetapi yang paling penting bagi pesakit dengan asma bronkial adalah menu yang pelbagai dan lengkap. Pemakanan yang buruk memberi kesan buruk kepada kesihatan sama seperti penggunaan makanan yang tidak sihat. Dengan bekalan nutrien yang terhad, kerja otot pernafasan terganggu, pertukaran gas menderita, kekebalan melakukan tugasnya lebih teruk.

Cara membuat menu yang tepat untuk asma?

Pengiraan ransum harian harus berdasarkan pada ketinggian dan berat badan seseorang, berdasarkan usia dan aktiviti fizikalnya. Cadangan utama adalah seperti berikut:

Protein - hingga 80 gram sehari (tetapi tidak kurang dari 70 g). 50% daripadanya mestilah berasal dari tumbuhan.

Lemak hingga 70 g sehari (tetapi tidak kurang dari 50 g). Jumlah lemak sayuran - 40 g.

Karbohidrat - 300 g sehari.

Adalah mungkin untuk menghilangkan keradangan dari bronkus kerana penolakan karbohidrat, yang cepat diserap - ini adalah gula, jem, madu, dan lain-lain. Adalah penting bahawa terdapat pengambilan antioksidan semula jadi yang mencukupi dalam makanan. Ini adalah produk yang mengandungi selenium, vitamin C, E, A. Kebanyakannya boleh didapati dari minyak sayuran, sayur-sayuran dan buah-buahan..

Pastikan memasukkan beras perang, kekacang, sayur-sayuran hijau dalam makanan. Mereka mengandungi magnesium, yang membantu menormalkan nada otot bronkus dan mengurangkan aktiviti berlebihan mereka..

Menu contoh mungkin kelihatan seperti ini:

Sarapan pagi: bubur nasi dengan gula, pir bakar, teh.

Snek: penkek labu dengan jem currant.

Makan tengah hari: vinaigrette dengan minyak sayuran, potongan daging sapi kukus dengan kentang tumbuk, kaldu rosehip.

Makanan ringan: kompot pisang dan buah kering.

Makan malam: rebusan arnab, kubis rebus dengan bawang, teh hijau.

Sebelum tidur, segelas kefir atau minuman susu fermentasi lain.

Tidak mungkin menyediakan satu menu makanan untuk semua pesakit dengan asma bronkial, kerana alergen makanan adalah individu. Walaupun begitu, larangan dan peraturan yang dijelaskan adalah yang paling umum dan, mengikutinya, anda boleh membuat diet yang paling disesuaikan dengan orang tertentu untuk menghidap asma..

Pengarang artikel: Kuzmina Vera Valerievna | Ahli endokrinologi, pakar pemakanan

Pendidikan: Diploma Universiti Perubatan Negeri Rusia dinamakan NI Pirogov dengan ijazah dalam Perubatan Am (2004). Residensi di Universiti Perubatan dan Pergigian Negeri Moscow, diploma Endokrinologi (2006).

"Joint Healer" - ramuan yang mengurangkan sakit sendi sebanyak 65% dalam 7 hari.

Manfaat Lentil Terbukti, Resepi Sedap

Asma adalah penyakit kronik, asas penyakit ini adalah keradangan tidak berjangkit di saluran udara. Kedua-dua faktor kerengsaan luaran dan dalaman menyumbang kepada perkembangan asma bronkial. Sejumlah faktor luaran merangkumi pelbagai alergen serta faktor kimia, mekanikal dan cuaca.

Menurut doktor Iran F. Batmanghelidj, dehidrasi tubuh manusia dan perkembangan asma bronkial adalah dua proses yang saling berkaitan secara langsung antara satu sama lain. Mengikuti kaedah F. Batmanghelidj, seseorang dapat memastikan bahawa air masin membersihkan paru-paru lendir dan kahak, menghentikan batuk kering, dan meningkatkan kapasiti pertukaran udara paru-paru.

Asma alergi adalah bentuk asma yang paling biasa, mengakibatkan hipersensitiviti pernafasan terhadap alergen tertentu. Menghirup alergen, tubuh menerima isyarat mengenai perengsa, sistem kekebalan tubuh mula bertindak balas, yang dinyatakan oleh penguncupan otot yang tajam di sekitar saluran udara.

Asma bronkial adalah penyakit saluran pernafasan moden yang agak biasa. Ia menampakkan diri dalam bentuk sesak nafas berkala, batuk yang teruk, kadang-kadang mampu berkembang menjadi serangan sesak nafas. Sebabnya ialah reaksi saluran pernafasan terhadap perengsa yang masuk ke dalamnya..

Asma adalah penyakit kronik yang teruk yang mempengaruhi sistem broncho-pulmonari. Akibat asma, saluran udara menjadi sempit dengan ketara. Pesakit mengalami batuk khas, setelah senaman fizikal, sesak nafas berlaku. Penyakit ini boleh disertai dengan serangan sesak nafas yang berpanjangan.

Diet untuk asma bronkial

Peraturan umum

Diet untuk asma bronkial adalah pelengkap yang baik dalam rawatan dan pencegahan serangan asma. Diet diet sebahagian besarnya ditentukan oleh bentuk asma bronkial (berjangkit-alergi atau atonik). Sekiranya pesakit tidak mempunyai reaksi alergi terhadap pencetus makanan, sebagai peraturan, pilihan diet No. 9 (untuk pesakit dengan asma bronkial) ditetapkan, yang merupakan diet hypoallergenic.

Tujuan utamanya adalah untuk mengurangkan kepekaan radas bronkus, untuk mengurangkan intensiti serangan dan keparahan proses keradangan alergi. Prinsip utama diet seperti ini adalah pengecualian dari diet makanan berpotensi alergenik yang mempunyai kesan sensitif dan perengsa ekstraktif. Secara amnya, ini adalah diet yang lengkap secara fisiologi, tetapi dengan had gula dan produk yang mengandunginya.

Kandungan kalori dalam diet harian pesakit dengan asma bronkial rata-rata 2400-2700 kcal. Jumlah cecair adalah 1.7-1.8 liter. Makanannya pecahan (4-5 kali makan). Sekatan itu berlaku untuk sup daging, cendawan dan ikan yang kuat dan garam meja (hingga 10-11 g). Memasak makanan - membawa kepada pemecahan protein.

Makanan alergen yang berpotensi termasuk: makanan laut dan ikan, kaviar, daging angsa dan itik, telur, kacang, kekacang, buah sitrus, tomato, tembikai, pic, strawberi, raspberry, coklat dan madu, ragi. Semasa peningkatan asma bronkial, produk ini harus dikecualikan daripada diet..

Penting untuk menghadkan karbohidrat yang mudah dicerna dalam makanan (madu, gula, jem, sirap dan lain-lain), yang menyumbang kepada peningkatan proses keradangan. Penggunaan roti gandum, daging babi berlemak / daging lembu, susu keseluruhan, keju cottage, semolina, krim masam juga terhad.

Perhatian khusus harus diberikan kepada produk yang mengandungi sejumlah besar tiramina dan histamin, yang secara aktif terlibat dalam perkembangan reaksi alergi. Kandungan tertinggi bahan ini terdapat dalam produk yang dihasilkan menggunakan teknologi yang merangkumi proses fermentasi (keju keras, ikan kalengan, sauerkraut, sosis salai, sosis dan sosis kecil).

Juga penting untuk membatasi penggunaan makanan yang mempercepat penyerapan alergen: rempah dan rempah (bawang, lada, bawang putih, mustard), minuman berkarbonat dan alkohol, ikan masin dan sayur-sayuran, kopi.

Reaksi alergi boleh disebabkan bukan sahaja oleh makanan, tetapi juga oleh pelbagai bahan kimia tambahan yang banyak digunakan dalam industri makanan (pengemulsi, pewarna, pengawet, perasa). Yang paling berbahaya adalah salisilat, tartrazin, nitrit, glutamat, natrium benzoat. Oleh itu, adalah mustahak untuk mengecualikan semua makanan dalam tin dan makanan keselesaan..

Untuk memastikan pemakanan yang mencukupi dengan diet ini, disarankan untuk memasukkan dalam menu:

  • produk yang mengandungi protein haiwan (daging lembu tanpa lemak, daging sapi muda, daging arnab);
  • karbohidrat (kentang, barli mutiara, soba, oatmeal);
  • sayur-sayuran dan buah-buahan yang mengandungi vitamin dan unsur mikro (kubis, timun, zucchini, pir, epal);
  • lemak (mentega, minyak sayuran);
  • produk susu yang ditapai (kefir, yogurt, susu bakar yang ditapai);
  • rebusan buah mawar liar, kompot buah, teh, air mineral.

Diet mempunyai beberapa kekhasan ketika didiagnosis dengan asma bronkial aspirin. Dalam kes ini, semua produk yang mengandungi asid acetylsalicylic dan benzoat digunakan sebagai pengawet. Makanan yang mengandungi salisilat termasuk jeruk, raspberi, anggur, aprikot, ceri, cengkeh, strawberi, beri hitam, pudina, gooseberries, pic, plum..

Salisilat terdapat dalam sebilangan besar makanan, jadi anda boleh mengecualikannya secara selektif, dengan mempertimbangkan tahap kepekaan terhadapnya. Bronkospasme yang teruk boleh disebabkan oleh tartrazine pewarna makanan, yang terdapat dalam ais krim, gula-gula, pasta, roti halia, puding, marshmallow berwarna.

Varieti

Diet penghapusan

Dalam bentuk penyakit atonik dengan alergen makanan yang dikenal pasti, diet penghapusan ditetapkan, di mana hanya produk yang boleh menyebabkan serangan asma bronkus yang dikecualikan, dan tidak semua produk dengan "potensi antigenik tinggi". Makanan yang boleh dipercayai menyebabkan reaksi alergi tidak termasuk dalam diet. Pada masa yang sama, bukan sahaja produk itu sendiri dikecualikan, tetapi juga hidangan yang mengandunginya. Contohnya, sekiranya tidak bertoleransi terhadap telur ayam, tidak termasuk mayonis, krim, produk tepung bakar, kaserol dan semua hidangan dalam resipi telur. Jika tidak, pemakanan harus lengkap secara fisiologi, dengan sekatan karbohidrat yang mudah dicerna.

Adalah disyorkan untuk mengganti gula dengan sakarin, xylitol, pemanis. Mengurangkan garam meja dan penggunaan makanan masin dengan ketara, adalah wajar untuk meningkatkan kandungan minyak sayuran dalam makanan. Hidangan dimasak rebus, direbus, dibakar, tetapi tidak digoreng. Pergerakan usus yang teratur sangat penting dalam bentuk atonik..

Sekiranya sembelit, makanan dan makanan yang mempunyai kesan pencahar dimasukkan ke dalam makanan. Diet diperkaya dengan makanan yang mengandungi kalsium (produk susu fermentasi, keju cottage), yang mempunyai kesan anti-alergi. Apabila mengecualikan sebarang produk dari diet, pengganti setara yang sesuai harus dipilih. Contohnya, ganti susu lembu keseluruhan dengan susu kedelai, ikan - kekacang, keju kotej.

Pemunggahan dan terapi diet

Sejenis terapi diet termasuk pemunggahan dan terapi diet yang ditetapkan untuk bentuk penyakit yang teruk (gabungan ubat-ubatan dan alahan makanan polyvalent, asma bronkial dan obesiti, dengan psoriasis dan eksim). Ia dikontraindikasikan pada kehamilan dan menyusui, tuberkulosis aktif, disfungsi organ dalaman, kanak-kanak dan orang tua..

Pembongkaran dan terapi diet pada pesakit asma melibatkan kemasukan ke hospital pesakit, dilarang sama sekali melaksanakannya di rumah dan tanpa preskripsi doktor. Namun, sebagai alternatif, kursus puasa pendek dapat dianjurkan, yang praktikalnya tidak lebih rendah dari segi kecekapan, tetapi kurang berbahaya dari segi komplikasi yang berkaitan. Tempoh kursus sedemikian adalah 3-7 hari.

Petunjuk

Produk yang dibenarkan

Diet mesti merangkumi kursus pertama yang dimasak pada daging rendah lemak, kaldu ikan dan sayur-sayuran yang mengandungi jumlah minimum ekstrak.

Daging lembu tanpa lemak, daging sapi atau arnab digunakan untuk kursus kedua. Hiasan untuk kursus kedua disyorkan untuk disediakan dari sayur-sayuran, soba, barli mutiara atau oatmeal, kentang. Untuk pengisian bahan bakar, disarankan menggunakan minyak sayuran terutamanya (bunga matahari, jagung, zaitun), kaya dengan Omega-3 PUFA.

Keutamaan diberikan kepada mendidih, merebus atau mengukus.

Terapi diet untuk asma bronkial

Asma bronkial adalah penyakit yang dicirikan oleh adanya proses keradangan kronik pada mukosa bronkus. Kerengsaannya sering diprovokasi oleh pelbagai jenis alergen. Atas sebab inilah makanan untuk asma bronkial harus mengandungi sebilangan kecil bahan seperti itu, yang kebanyakannya adalah protein..

Peraturan pemakanan asas

Diet untuk asma bronkial pada kanak-kanak dan orang dewasa harus mengecualikan makanan yang mempunyai peningkatan aktiviti alergenik. Akibatnya, pesakit perlu menghadkan kategori makanan berikut dalam diet mereka:

  • sitrus,
  • kacang,
  • rempah panas, termasuk yang berasal dari sayur,
  • telur,
  • susu pekat,
  • susu keseluruhan,
  • kebanyakan makanan tambahan, termasuk monosodium glutamat,
  • makanan terlalu masin,
  • kuah kaya,
  • makanan laut,
  • apa-apa makanan dalam tin.

Tidak perlu bagi diet asma untuk mengecualikan semua kategori makanan ini. Dalam jumlah yang kecil, mereka tidak boleh mempengaruhi perjalanan penyakit dengan ketara..

Mengenai peningkatan asma bronkial, dalam tempoh ini lebih baik meninggalkan produk di atas sepenuhnya. Ini akan menyumbang kepada pemulihan pesakit yang cepat..

Selain menolak kumpulan produk di atas semasa pemburukan penyakit ini, beberapa peraturan lain harus dipatuhi, yang utama di antaranya adalah berikut:

  1. Hadkan pengambilan gula.
  2. Kurangkan jumlah garam dalam makanan lebih banyak lagi.
  3. Makan lebih banyak makanan yang kaya dengan vitamin B, A, C dan P.
  4. Ambil makanan dalam bahagian pecahan kecil (ukurannya kira-kira sesuai dengan jumlah kepalan tangan pesakit) 6 kali sehari.
  5. Makan malam hendaklah dimakan selewat-lewatnya 2 jam sebelum tidur..
  6. Sekiranya boleh, aturkan hari "puasa" setiap minggu atau dua makanan biasa. Dalam kes ini, anda hanya boleh minum teh yang lemah dan sedikit manis..

Sekiranya anda mengikuti semua peraturan yang cukup mudah ini, maka ini akan sangat menyumbang kepada peralihan awal perjalanan penyakit ke tahap pengampunan..

Di hospital, biasanya jadual untuk asma bronkial diresepkan dengan kemasukan produk hypoallergenic eksklusif. Selepas keluar, para pakar mengesyorkan agar pesakit asma terus mematuhinya. Diet yang dibenarkan oleh ahli alergi dan ahli pulmonologi untuk penyakit ini termasuk produk berikut:

  • hijau,
  • bit,
  • kentang,
  • kobis,
  • lobak merah,
  • bawang besar,
  • ikan tanpa lemak,
  • daging tanpa lemak (standard "emas" - arnab),
  • unggas tanpa lemak (pilihan terbaik adalah dada ayam rebus),
  • buah kering (lebih baik menggunakan jenis produk baru dalam jumlah yang sangat terhad, kerana dalam beberapa kes mereka boleh menyebabkan reaksi alergi),
  • buah segar (lebih baik membuang jenis eksotik dari diet dan membatasi diri dengan makanan tradisional, seperti epal dan pir),
  • sebarang produk susu yang ditapai tanpa bahan tambahan,
  • roti putih, bijirin dan rai,
  • sebarang pasta,
  • teh (lebih baik lemah),
  • kuah rosehip,
  • perah jus epal secara langsung,
  • susu pasteur rendah lemak (lebih baik 1-2%).

Mana-mana produk ini dengan asma bronkial boleh dimakan secara praktikal tanpa sekatan..

Terapi diet aktif semasa eksaserbasi

Makanan pemakanan untuk penyakit ini membolehkan anda mencegah perkembangan serangan asma kerana pengambilan makanan. Sekiranya aktiviti eksaserbasi meningkat dengan alasan lain, maka anda boleh mencuba mengurangkannya dengan bantuan produk dan hidangan khas. Yang paling popular di kalangan pesakit asma adalah yang berikut:

  1. Rendam 3 buah ara kering dalam air semalaman. Setelah bangun, mereka harus dibawa keluar dari air dan dimakan. Dalam kes ini, anda tidak boleh makan 3 buah sekaligus. Lebih baik makan 1 untuk sarapan, makan tengah hari dan makan malam.
  2. Walaupun bawang putih boleh dikaitkan dengan hidangan pedas, diet tidak melarangnya dengan asma bronkial. Lebih-lebih lagi, produk ini juga boleh digunakan semasa eksaserbasi untuk memperbaiki keadaan pesakit. Untuk melakukan ini, ambil sedozen cengkih bawang putih dan letakkan di dalam periuk. Selanjutnya, 0.3 liter susu harus dituangkan ke dalam pinggan yang sama. Kemudian anda perlu meletakkan periuk api, biarkan susu di dalamnya mendidih. Keluarkan pinggan dari api hanya seperempat jam selepas permulaan aktif mendidih. Setelah kaldu bawang telah sejuk, ia harus melewati kain lap yang dilipat dalam beberapa lapisan. Pada masa akan datang, produk yang dihasilkan mesti diminum 3 kali sehari, 0.1 l.
  3. Dalam menu diet hypoallergenic untuk asma bronkial, anda boleh memasukkan jus atau teh halia. Ia mempunyai kesan positif yang ringan pada keadaan selaput lendir saluran pernafasan dan dapat mengurangkan keparahan serangan asma.
  4. Ramai orang melaporkan peningkatan setelah minum secawan kopi yang kuat. Dalam kes ini, anda harus berhati-hati, kerana minuman ini dapat meningkatkan kadar denyutan jantung, dan juga tahap tekanan darah. Sekiranya terdapat penyakit sistem kardiovaskular, disyorkan untuk meninggalkannya. Secara semula jadi, kanak-kanak itu tidak boleh mengambil minuman ini..
  5. Adalah mungkin untuk mencegah terjadinya serangan mati lemas yang teruk dan bahkan status asthmaticus dengan bantuan kaldu biji rami. Untuk melakukan ini, ambil satu sudu teh biji tanaman ini dan hancurkannya. Setelah gruel aneh ini dituangkan 250 ml air dan dibakar, didihkan. Rebus biji rami yang dihancurkan selama 15 minit. Setelah kuah ini disalurkan melalui kain kasa yang dilipat dalam beberapa lapisan, dibahagikan kepada 4 bahagian yang sama dan diminum pada siang hari.

Sekiranya anda mengikuti diet untuk pesakit asma, anda boleh mencapai kesan yang paling besar..

Eksaserbasi secara beransur-ansur akan mengurangkan keparahannya kerana penurunan aktiviti proses keradangan pada mukosa bronkus.

Menu contoh

Ramai pesakit asma tidak tahu makanan apa yang boleh mereka makan, dan mula melampau, membatasi diri dalam segala hal. Pada masa yang sama, pemakanan untuk penyakit ini, terutama pada kanak-kanak, haruslah selengkap mungkin. Diet harian anggaran mungkin kelihatan seperti ini:

  1. Sarapan pagi mesti mengandungi kalori yang tinggi untuk memberi tenaga kepada tubuh sepanjang hari. Pilihan yang sangat baik sebagai makanan pagi untuk pesakit asma adalah bubur soba dengan pate daging. Anda boleh minum hidangan seperti teh lemah..
  2. Sarapan kedua mestilah "puasa". Pilihan terbaik untuk makanan ini adalah buah-buahan dari pelbagai jenis, terutamanya epal segar..
  3. Dengan asma bronkial pada orang dewasa dan terutamanya pada kanak-kanak, makan tengah hari harus menjadi makanan utama sepanjang hari. Daging rebus dengan kentang tumbuk akan menjadi pilihan tepat untuknya. Sup sayur sangat sesuai sebagai hidangan panas. Anda boleh mencuci semuanya dengan kompot buah kering.
  4. Makanan ringan pada waktu petang mesti termasuk minuman. Pilihan yang sangat baik adalah jus sayur atau kompot rosehip.
  5. Lebih daripada makanan lain, orang biasanya mengambil berat tentang apa yang harus dimakan untuk makan malam. Sebaik-baiknya, makanan ini sekurang-kurangnya sepertiga lebih rendah daripada sarapan dan makan malam dari segi kandungan kalori. Ikan rebus dengan keju kotej dan wortel zraz sangat sesuai dalam kes ini. Anda boleh minum hidangan seperti teh lemah..
  6. Versi klasik makanan akhir akan menjadi segelas kefir, diminum pada waktu malam..

Diet hipoalergenik untuk asma akan membantu melegakan kegembiraan dan membekalkan tubuh dengan semua vitamin dan unsur surih yang diperlukan..

Cadangan di atas boleh digunakan dengan selamat bukan sahaja untuk asma bronkial, tetapi juga untuk alahan etiologi apa pun..

Mengenai kehadiran penyakit kardiovaskular, pencernaan, genitouriner, endokrin dan sistem lain, pendapat pakar adalah penting di sini. Hampir mustahil untuk menyusun menu berkualiti tinggi sendiri tanpa pengetahuan khusus..

Pakar pemakanan yang berpengalaman bukan sahaja akan memberitahu anda apa yang tidak boleh anda makan sekiranya berlaku asma bronkial, tetapi juga makanan apa yang tidak boleh anda makan atau, sebaliknya, harus digunakan sekiranya terdapat penyakit pada organ dan sistem lain. Pada masa yang sama, dia akan mempertimbangkan kemungkinan status pemakanan alergi, dan jumlah kalori yang diperlukan, dan kekerapan pengambilan makanan..

Pemakanan untuk asma

Penerangan umum mengenai penyakit ini

Sistem pernafasan mempunyai penyakit seperti asma. Serangannya berlaku apabila badan asing atau alergen, udara sejuk atau lembap, masuk melalui trakea ke dalam paru-paru, sebagai akibat dari senaman fizikal, menyebabkan kerengsaan membran mukus di saluran pernafasan, diikuti oleh penyumbatan dan permulaan sesak nafas. Keadaan inilah yang disebut asma..

Nafas bebas dalam penyakit ini adalah minit gembira bagi pesakit. Apabila serangan berlaku, kekejangan bronkus, lumen menyempit, menghalang aliran udara bebas. Kini lebih daripada separuh kes asma didiagnosis pada kanak-kanak di bawah umur 10 tahun. Selalunya, penyakit ini berlaku pada lelaki. Juga, doktor mencatat komponen keturunan penyakit ini. Asma paling kerap berlaku di kalangan perokok.

Dalam kebanyakan kes pesakit asma, jangka masa serangan dan keparahan penyakit tidak dapat diramalkan. Kadang-kadang sawan mengancam kehidupan dan kesihatan seseorang sekiranya rawatan perubatan tidak diberikan tepat pada waktunya.

Baca artikel khusus kami Pemakanan Paru dan Pemakanan Bronkial.

Gejala asma boleh merangkumi:

  • mengi;
  • rasa panik;
  • kesukaran bernafas;
  • berpeluh;
  • sesak dada yang tidak menyakitkan;
  • batuk kering.

Asma yang teruk dicirikan oleh gejala berikut:

  • sukar bagi seseorang untuk menyelesaikan frasa kerana sesak nafas yang teruk;
  • mengi menjadi hampir tidak dapat didengar, kerana udara yang sangat sedikit melalui saluran pernafasan;
  • kekurangan oksigen membawa kepada bibir biru, lidah, jari dan jari kaki;
  • kekeliruan dan koma.

Untuk pendekatan moden dalam rawatan asma, doktor merujuk pemeriksaan wajib untuk mengesan alergen, latihan sebagai tindak balas dan pertolongan diri sekiranya berlaku serangan asma, dan pemilihan ubat. Terdapat dua bentuk ubat utama - ubat pencegahan simptom cepat dan ubat kawalan.

Makanan sihat untuk asma

Doktor mengesyorkan agar pesakit asma mengikuti diet yang ketat. Sekiranya makanan adalah alergen, maka mereka mesti dikecualikan sepenuhnya dari diet. Makanan dimasak dengan baik melalui stim, direbus, dibakar atau didihkan setelah didih. Sebaiknya lakukan pra-pemprosesan khas untuk beberapa produk. Contohnya, sebelum memasak kentang direndam selama 12-14 jam, sayur-sayuran dan bijirin direndam selama 1-2 jam, dan daging direbus dua kali.

Tujuan diet adalah:

  • normalisasi imuniti;
  • penurunan tahap keradangan;
  • penstabilan membran sel mast;
  • pengurangan bronkospasme;
  • penghapusan makanan yang menimbulkan kejang dari diet;
  • pemulihan kepekaan mukosa bronkus;
  • penurunan kebolehtelapan usus terhadap alergen makanan.

Doktor mengesyorkan makan:

  • ghee, biji rami, jagung, rapeseed, bunga matahari, kacang soya dan minyak zaitun sebagai sumber asid lemak omega-3 dan omega-9;
  • Epal adalah sumber pektin yang berpatutan, yang boleh dimakan mentah atau dibakar, dalam saus epal atau dibakar dengan makanan lain;
  • sayur-sayuran hijau: kubis, labu, zucchini, pasli, kacang hijau muda, dill, kacang hijau, labu ringan - yang merupakan ubat yang sangat baik untuk melegakan otot licin spasmodik bronkus;
  • biji-bijian, lentil, beras perang, biji wijen, keju cottage, keju keras - menyediakan tubuh dengan jumlah kalsium, fosforus, magnesium diet yang diperlukan dan membantu mengurangkan kebolehtelapan mukosa usus dan menormalkan proses metabolik;
  • buah sitrus kaya akan vitamin C dan membantu memerangi radikal bebas, yang terkumpul di dinding bronkus dan menyebabkan reaksi alergi;
  • pir, plum, ceri ringan, kismis putih dan merah, gooseberry - adalah bioflavonoid dan meneutralkan proses oksidatif dalam badan;
  • wortel, paprika, brokoli, tomato, hijau berdaun - kaya dengan beta-karoten dan selenium dan menyokong badan, meningkatkan daya tahannya;
  • bijirin (kecuali semolina) - sumber vitamin E, isi badan dengan produk reaksi oksidatif;
  • yoghurt tanpa bahan tambahan buah, jenis keju ringan - sumber kalsium dan zink, sangat diperlukan untuk pesakit asma;
  • hati bukan sahaja merupakan produk pembentuk darah yang sangat baik, tetapi juga sumber tembaga yang sangat baik, komponen penting dari fungsi normal seluruh organisma;
  • bijirin, roti gandum kelas dua, kekacang, biji labu, roti bijirin, pengeringan sederhana, jagung dan serpihan beras - membantu mengembalikan kereaktifan imun badan yang normal dan memperkaya dengan zink;
  • daging tanpa lemak daging lembu, arnab, daging babi, daging kuda, ayam belanda kaya dengan produk haiwan fosforus dan protein, dan juga mengandungi serat makanan yang diperlukan untuk tubuh kita.

Asas diet untuk asma adalah:

  • sup vegetarian;
  • bubur;
  • borscht tanpa lemak yang dimasak di dalam air;
  • daging rebus atau kukus;
  • dadih berkapur;
  • vinaigrette;
  • salad sayur-sayuran dan buah-buahan;
  • kentang lenyek;
  • kaserol;
  • potongan sayur;
  • sayur-sayuran mentah segar;
  • buah;
  • merebus oat dan pinggul mawar;
  • minyak sayuran.

Sekiranya tanda-tanda asma atau hipersensitiviti terhadap makanan dikesan, menu individu harus dibuat dan dikembangkan secara beransur-ansur semasa anda pulih.

Ubat tradisional untuk asma

Tetapi kaedah rawatan bukan tradisional menjanjikan bukan hanya penghentian serangan asma, tetapi juga penyembuhan lengkap untuk penyakit ini dengan penggunaan resipi yang berpanjangan:

  • untuk menghentikan kejang, anda boleh makan pisang yang telah dipanaskan dan ditaburkan dengan lada hitam;
  • penyerapan kon hijau pain dan resin pain membantu;
  • semua jenis serangan asma dirawat dengan campuran rimpang kunyit dan madu yang dihancurkan;
  • titisan hidrogen peroksida;
  • infusi artichoke Yerusalem dengan sempurna membantu menghidap asma;
  • madu - berkesan mengawal serangan asma;
  • mengikut resipi nenek, dengan asma kronik, penyerapan kulit bawang membantu.

Makanan berbahaya dan berbahaya untuk asma

Produk dalam kategori ini berisiko terkena asma. Mereka mesti dikeluarkan sepenuhnya dari diet, atau dimakan dalam bentuk dos.

  • ikan - ikan hering, makarel, salmon, sardin dan kacang - kenari, kacang mete, kacang Brazil, kacang almond, yang, walaupun kaya dengan asid lemak omega-3 dan omega-9, dapat menyebabkan kekejangan bronkus yang teruk;
  • semolina, pasta;
  • susu keseluruhan dan krim masam;
  • yogurt dengan bahan tambahan buah;
  • sayur-sayuran awal - mereka memerlukan rendaman awal yang wajib, kerana mungkin mengandungi racun perosak yang berbahaya bagi tubuh;
  • ayam;
  • lingonberry, cranberry, blackberry - kaya dengan asid lendir yang menjengkelkan;
  • mentega tulen;
  • roti dengan nilai tertinggi;
  • kaldu kaya yang mengandungi garam logam berat, sebatian merkuri dan arsenik;
  • acar pedas, makanan goreng - menjengkelkan usus dan membran mukus;
  • daging dan rempah salai;
  • sosej dan produk gastronomi - kaya dengan nitrit dan bahan tambahan makanan;
  • telur adalah produk yang paling "asthmogenic";
  • lemak tahan api dan marjerin yang mengandungi lemak trans;
  • kvass, koko, kopi, jeli;
  • marshmallow, coklat, karamel, permen karet, muffin, marshmallow, kuih-muih, makanan panggang segar - kerana sebilangan besar ramuan buatan;
  • garam meja - yang merupakan sumber pengekalan air di dalam badan, yang bagi pesakit asma boleh menyebabkan serangan yang teruk;

Sentimen alergi dapat dikurangkan jika diketahui alergen makanan atau penyedutan. Ini termasuk:

  • debunga rumput - biji-bijian makanan;
  • debunga bunga matahari - biji bunga matahari;
  • debunga hazel - kacang;
  • daphnia - ketam, udang karang, udang;
  • debunga kayu cacing - mustard makanan atau plaster sawi.

Alahan makanan silang juga berlaku:

  • wortel - pasli, saderi;
  • kentang - tomato, terung, lada;
  • strawberi - blackberry, raspberi, currants, lingonberry;
  • kekacang - mangga, kacang;
  • bit - bayam.

Penting untuk mengesan alergen silang makanan ini lebih awal untuk mengelakkan sawan. Walaupun alergen hanya untuk makanan tumbuhan dikenal pasti, diet tidak boleh mengandungi sejumlah besar protein hewani, kerana protein asing dari arah bakteria, rumah tangga atau makanan yang menjadi penyebab utama serangan asma.

Diet dan pemakanan untuk asma bronkial pada orang dewasa dan kanak-kanak

Rawatan penyakit ini sangat lama, dan kadang-kadang perlu untuk melawan penyakit ini seumur hidup. Rawatan adalah dengan menghilangkan jangkitan dan reaksi alergi. Ia juga perlu untuk meningkatkan imuniti pesakit dan oleh itu pemakanan memainkan peranan yang sangat penting dalam asma bronkial pada orang dewasa..

Seseorang yang menderita asma bronkial mesti mematuhi diet tertentu sepanjang hidup. Diet harus seimbang, merangkumi pelbagai vitamin dan unsur bermanfaat lain. Pemakanan yang betul akan membantu mengurangkan keadaan pesakit dan menghilangkan komplikasi yang mungkin berlaku.

Peraturan pemakanan umum untuk asma bronkial

Serangan asma boleh dipicu oleh pelbagai alasan - dari debu dan makanan hingga aliran udara sejuk atau panas. Oleh itu, rejim dan diet untuk asma bronkial harus ditujukan untuk memperkuat sistem imun dan mengurangkan tindak balas terhadap alergen.

Diet dibentuk mengikut jenis penyakit, tetapi peraturan asasnya adalah seperti berikut:

  1. Pemakanan berdasarkan prinsip hypoallergenicity.
  2. Nombor diet untuk asma bronkial - 9.
  3. Penyingkiran produk yang merangsang sensitiviti membran mukus.
  4. Mengelakkan makanan goreng digemari makanan kukus, rebus dan bakar.
  5. Meminimumkan jumlah rempah pada menu.
  6. Kandungan kalori total diet harian tidak lebih dari 2500 kkal.
  7. Makanan kerap, pecahan, dengan pengambilan air yang banyak (dari 1.8 liter).

Perhatian! Alkohol tidak apa-apa, tetapi secara sederhana dan terbaik dalam bentuk arak.

Menggabungkan diet dengan ubat

Diet untuk asma bronkus sering berkaitan dengan pengambilan ubat (baca mengenai ubat-ubatan percuma untuk asma). Oleh itu, terdapat beberapa peraturan yang perlu diingat:

  • tahap pengambilan ubat harus bersamaan dengan pengambilan makanan;
  • sebilangan ubat mengecualikan makanan tertentu dari diet;
  • kawalan asma bronkial secara amnya menunjukkan kawalan terhadap penggunaan ubat-ubatan dan kawalan terhadap diet. Oleh itu, adalah perlu untuk memeriksa nadi dan berdehit setiap hari..

PENTING! Menurut statistik, pada 1/3 pesakit asma, alergi diaktifkan dengan kerap menggunakan hidangan yang sama. Oleh itu, perlu mempelbagaikan diet dan juga berunding dengan pakar pemakanan.

Petua berasingan

Reaksi alahan silang sangat berbahaya pada asma bronkial. Alergi boleh disebabkan oleh gabungan komponen seperti:

  1. Pasli (jarang saderi) dengan wortel.
  2. Kekacang dengan kacang tanah / mangga.
  3. Tomato / terung dengan kentang.
  4. Stroberi dengan blackberry / raspberi / currants.
  5. Bayam dengan bit.

Adalah mustahak untuk mengelakkan kombinasi seperti itu, kerana bersamaan dengan penggunaan ubat-ubatan, mereka pasti akan menyebabkan serangan lain. Perlu diingat, dan lebih baik membuat peringatan mengenai kombinasi yang tidak dapat diterima ini. Pemilihan diet yang teliti akan membantu mengelakkan serangan baru dan meredakan perjalanan penyakit ini.

Menu contoh untuk asma bronkial

Pemakanan yang dipilih dengan betul untuk asma mengatur pengambilan vitamin, mineral dan bahan kimia yang diperlukan ke dalam badan dan mempunyai kesan positif terhadap metabolisme karbohidrat dan proses metabolik lain. Pada masa yang sama, makanan harus berada pada suhu bilik dan termasuk jumlah garam minimum, kerana meningkatkan kepekaan pada bronkus.

Diet untuk asma bronkial pada orang dewasa:

  • Sarapan pagi: 200 gr. bubur soba dengan 100 gr. pate, teh tanpa gula.
  • Makanan ringan: 2 biji epal segar.
  • Makan tengah hari: bahagian sup sayur-sayuran, 200 gr. kentang tumbuk dan 100 gr. daging rebus, cawan kaldu buah kering (uzvar).
  • Makanan ringan petang: cawan kaldu rosehip.
  • Makan malam: 2 potong lobak merah, 100 gr. ikan rebus, teh lemah.
  • Untuk malam: cawan kefir atau susu panggang yang ditapai.

Selain itu, ia dibenarkan makan tidak lebih dari 300 gram sehari. roti, serta menambah menu vitamin dan kompleks mineral yang mengandungi vitamin C, E dan kumpulan B.

Makanan untuk asma bronkial tidak boleh mengandungi:

  1. Cuka dan pelbagai sos.
  2. Bawang segar dan bawang putih juga harus dibuang, yang menjengkelkan..
  3. Sebarang acar, daging asap dan makanan eksotik juga dilarang..
  4. Perkara yang sama berlaku untuk semua buah sitrus..
  5. Teh dan kopi mestilah berkualiti tinggi dan tidak mengandungi aroma..

Menu diet anggaran untuk asma bronkial pada kanak-kanak:

  • Sarapan pagi: bubur soba susu, kompot atau teh lemah.
  • Snek: secawan beri pelbagai.
  • Makan tengah hari: sayur-sayuran kukus dan sepotong daging lembu rebus.
  • Makanan ringan petang: sandwic mentega dan cawan teh.
  • Makan malam: oatmeal dan segelas kefir.

Perhatian! Perkara yang paling penting dalam diet kanak-kanak dengan asma bronkial adalah ketiadaan histamin dan tiramina dalam makanan, yang sangat alergen pada masa kanak-kanak..

Sebilangan besar bahan ini terdapat dalam keju keras, sosej, daging asap dan acar. Rempah dan perasa juga mempercepat penyerapan zat yang berpotensi berbahaya bagi kanak-kanak, jadi mereka juga mesti dibuang agar tidak menimbulkan keadaan kambuh asma..

Produk yang dibenarkan

Diet pesakit yang menghidap asma mesti merangkumi:

  • sayur-sayuran dan buah-buahan segar;
  • makanan laut;
  • daging tanpa lemak (daging sapi muda, arnab, ayam belanda);
  • roti hitam.

Minuman yang disyorkan untuk asma termasuk jus buah, jus segar, teh lemah, rebusan yang disediakan berdasarkan ramuan perubatan. Bijirin, roti diet dan buah sitrus dikelaskan sebagai makanan neutral. Makanan untuk asma mempunyai ciri tersendiri:

  • Menambah bilangan makanan dan mengurangkan saiz hidangan.
  • Pengambilan garam harian maksimum ialah 6-8 gram.
  • Diet haruslah pelbagai.


Makanan yang termasuk dalam diet orang yang alergi mengandungi sejumlah besar unsur penting. Asid lemak terdapat dalam mentega (mentega dan sayur-sayuran). Dengan pengambilan epal secara berkala, pektin memasuki tubuh pesakit asma. Sayuran hijau adalah sumber sebatian organik yang dapat membantu melegakan kekejangan otot.

Magnesium, kalsium dan fosforus boleh didapati dalam bijirin, biji bijan dan produk tenusu. Mereka diperlukan untuk mengurangkan kebolehtelapan membran mukus pada asma. Jeruk mengandungi asid askorbik, di mana ia menyingkirkan radikal bebas. Untuk meneutralkan proses oksidatif, berikut dimasukkan ke dalam diet seseorang yang menderita asma:

  • gooseberry;
  • pir;
  • currant dari pelbagai jenis;
  • plum;
  • ceri.

Sistem imun pada asma diperkuat dengan makanan yang diperbuat daripada wortel, sayuran hijau, lada dan brokoli. Bijirin mengandungi vitamin E, yogurt dan keju mengandungi zink.

Diet hypoallergenic untuk asma bronkial

Sekiranya asma bronkial dikaitkan dengan alergi terhadap debunga, pesakit pasti mesti menghilangkan semua kacang dan biji dari diet..

Menu contoh untuk alahan debunga:

  • Sarapan pagi: 200 gr. keju kotej rendah lemak, teh hitam.
  • Makanan ringan: beri segar (atau dicairkan).
  • Makan tengah hari: sebahagian sup dengan sup daging sayur atau rendah lemak, rebusan sayur, kompot.
  • Makanan ringan petang: yogurt tanpa bahan tambahan atau pengisi.
  • Makan malam: rebusan sayur, sepotong daging rebus, segelas kefir.

Secara umum, jika anda menghidap asma bronkial, diet harian anda harus merangkumi makanan seperti epal, semua jenis sayur-sayuran, pelbagai bijirin, daging tanpa lemak, roti gandum, hati ayam dan yogurt. Epal mengandungi banyak pektin, yang dapat menghilangkan sebatian berbahaya dari tubuh, dan mereka boleh dimakan bukan hanya segar, tetapi juga dipanggang, dan juga dalam bentuk kentang tumbuk. Dari sayur-sayuran, perhatian khusus harus diberikan kepada wortel, tomato dan paprika, yang mempunyai kesan tonik. Yoghurt tanpa bahan tambahan memenuhi badan dengan kalsium dan zink (bahan tambahan boleh bertindak sebagai alergen).

Penting! Asma atopik juga mempunyai sifat alergi, oleh itu, ketika menyusun menu untuk diet, perlu dipertimbangkan peraturan di atas untuk mengelakkan serangan sesak nafas.

Komen pakar:

"Mengenai pemakanan dan diet untuk asma bronkial, saya ingin mengatakan yang berikut: pada akhir abad yang lalu, pendapat doktor mengenai perkara ini hampir tidak jelas - diet hipoalergenik yang ketat! Sekarang pendapat telah banyak berubah dan sikap terhadap pemakanan asma juga telah berubah. Dan ini sangat baik. Sebagai doktor yang berpengalaman lebih dari 20 tahun, saya percaya bahawa mustahil untuk membatasi makanan seseorang dengan teruk. Kita semua tahu ungkapan, "Buah terlarang selalu manis." Dalam kes ini, ia pasti akan berfungsi sekiranya anda mengehadkan makanan sehingga hadnya..
Begitu banyak makanan yang dikecualikan dari diet sehingga kesihatan seseorang tidak bertambah baik, tetapi sebaliknya. Tidak perlu membincangkan kualiti hidup pesakit sama sekali. Dalam perubatan moden, banyak pakar mempunyai pendekatan rawatan yang berbeza. Pertama sekali, kami cuba menentukan intoleransi terhadap produk setiap individu pesakit. Ringkasnya, seseorang tidak dibenarkan coklat, tetapi buah sitrus dibenarkan, sementara yang lain tidak dibenarkan. Dan ini adalah pendekatan pemakanan yang lebih tepat. Ya, diet yang ketat boleh diresepkan, tetapi untuk jangka waktu yang sangat singkat (2-3 minggu) untuk mengenal pasti alergen terhadap makanan, dengan memperkenalkannya secara bergantian dan memantau reaksi tubuh.

Bagi pesakit dengan asma bronkial, pemakanan yang baik, pada pendapat saya, lebih penting daripada orang sihat biasa. Adalah mungkin untuk mengeluarkan produk dari diet pesakit hanya setelah memastikan reaksi negatif terhadapnya dalam bentuk alergi.

Sangat penting untuk mematuhi pemakanan dan pengambilan makanan yang betul: jangan makan berlebihan atau makan pada waktu malam. Adalah perlu untuk mematuhi peraturan minum - untuk mengambil jumlah cecair yang mencukupi, dengan bantuan bronkus dibasahi, yang sangat penting bagi pesakit asma. Satu-satunya perkara yang tidak berubah adalah sekatan pengambilan garam, kerana ia meningkatkan kepekaan bronkus.

Teliti komposisi produk dengan teliti - serangan dan kemerosotan mungkin timbul akibat adanya bahan tambahan buatan (salisilat, glutamat, nitrit, natrium benzoat dan lain-lain) ".

Irina Zhurova, pengamal am, Kazan

Varieti

Dalam bentuk penyakit atonik dengan alergen makanan yang dikenal pasti, diet penghapusan ditetapkan, di mana hanya produk yang boleh menyebabkan serangan asma bronkus yang dikecualikan, dan tidak semua produk dengan "potensi antigenik tinggi". Makanan yang boleh dipercayai menyebabkan reaksi alergi tidak termasuk dalam diet.

Pada masa yang sama, bukan sahaja produk itu sendiri dikecualikan, tetapi juga hidangan yang mengandunginya. Contohnya, sekiranya tidak bertoleransi terhadap telur ayam, tidak termasuk mayonis, krim, produk tepung bakar, kaserol dan semua hidangan dalam resipi telur. Jika tidak, pemakanan harus lengkap secara fisiologi, dengan sekatan karbohidrat yang mudah dicerna.

Adalah disyorkan untuk mengganti gula dengan sakarin, xylitol, pemanis. Mengurangkan garam meja dan penggunaan makanan masin dengan ketara, adalah wajar untuk meningkatkan kandungan minyak sayuran dalam makanan. Hidangan dimasak rebus, direbus, dibakar, tetapi tidak digoreng. Pergerakan usus yang teratur sangat penting dalam bentuk atonik..

Sekiranya sembelit, makanan dan makanan yang mempunyai kesan pencahar dimasukkan ke dalam makanan. Diet diperkaya dengan makanan yang mengandungi kalsium (produk susu fermentasi, keju cottage), yang mempunyai kesan anti-alergi. Apabila mengecualikan sebarang produk dari diet, pengganti setara yang sesuai harus dipilih. Contohnya, ganti susu lembu keseluruhan dengan susu kedelai, ikan - kekacang, keju kotej.

Sejenis terapi diet termasuk pemunggahan dan terapi diet yang ditetapkan untuk bentuk penyakit yang teruk (gabungan ubat-ubatan dan alahan makanan polyvalent, asma bronkial dan obesiti, dengan psoriasis dan eksim). Ia dikontraindikasikan pada kehamilan dan menyusui, tuberkulosis aktif, disfungsi organ dalaman, kanak-kanak dan orang tua..

Pembongkaran dan terapi diet pada pesakit asma melibatkan kemasukan ke hospital pesakit, dilarang sama sekali melaksanakannya di rumah dan tanpa preskripsi doktor. Namun, sebagai alternatif, kursus puasa pendek dapat dianjurkan, yang praktikalnya tidak lebih rendah dari segi kecekapan, tetapi kurang berbahaya dari segi komplikasi yang berkaitan. Tempoh kursus sedemikian adalah 3-7 hari.

Makanan diet untuk asma aspirin

Aspirin bronkial jenis aspirin berbeza kerana serangan boleh menyebabkan pengambilan aspirin itu sendiri dan IVS lain (ibuprofen, diclofenac, dll.). Oleh itu, selain menolak ubat dengan asid asetilsalisilat dan lain-lain dari kumpulan risiko, pesakit asma juga harus mematuhi diet yang ketat..

Faktanya adalah bahawa dalam pengeluaran ubat-ubatan tertentu, tartrazine digunakan - pewarna dengan reaksi alergi yang tinggi, yang juga digunakan dalam pembuatan banyak produk makanan. Khususnya, kita bercakap mengenai sos siap, pelbagai minuman, makanan segera, pastri, ais krim dan keju. Sekiranya komposisi produk tidak dapat dibaca, maka kandungan tartrazine boleh dicurigai oleh warna kuning terang dan kaya.

Tetapi, sebagai tambahan kepada semua produk separuh siap dan produk sintetik, dengan asma aspirin, perlu meninggalkan sayur-sayuran dan buah-buahan yang mengandungi salisilat - ini adalah epal, ceri, blueberry, anggur, timun, brokoli, buah sitrus dan kacang. Dan juga makanan goreng dan berlemak dilarang, semua makanan dalam tin (termasuk sayur-sayuran dan buah-buahan), daging asap dan kemasinan.

Asas diet dalam keadaan seperti itu adalah kubis, wortel dan saderi - segar dan dimasak..

Tetapi anggaran anggaran untuk asma aspirin sebenarnya lebih bervariasi:

  • Sarapan pagi: oatmeal di atas air dan secawan kefir atau teh.
  • Sarapan pagi kedua: yogurt biasa atau hidangan keju kotej rendah lemak.
  • Makan tengah hari: sup tanpa lemak, sayur rebus dengan bahagian dada ayam bakar.
  • Snek tengah hari: secawan kefir, susu panggang atau bahagian lain dari keju kotej.
  • Makan malam: sayur-sayuran bakar dengan daging.

Penting: semua limun dilarang kerana mengandungi pewarna dan asid asetilsalisilat.

Menu anggaran

Doktor yang memerhatikan asma biasanya menerangkan menu perkiraan, yang menunjukkan makanan mana pada waktu apa yang diinginkan untuk dimakan. Menu anggaran kelihatan seperti ini:

  • Sarapan pagi mesti merangkumi sebarang produk curd dengan sedikit tambahan krim masam rendah lemak, mentega atau buah. Kadang kala anda boleh makan bubur yang berbeza yang dimasak dalam air atau susu. Untuk memasak, jangan mengambil susu berlemak terlalu banyak. Sarapan pagi dicuci dengan teh dengan susu, jus yang tidak pekat atau rebusan ramuan ubat.
  • Untuk makan tengah hari, anda boleh mengambil puding, salad buah campuran, atau yogurt rendah lemak.
  • Untuk makan tengah hari, anda boleh mengambil sup sayur-sayuran, serta borscht atau sup lain dalam kaldu kedua. Untuk yang kedua, pesakit ditawarkan rebusan sayur atau bubur, dengan sekeping daging atau ikan rebus. Anda boleh membuat potongan daging wap dan soufflĂ© daging. Basuh makan tengah hari dengan kompot atau minuman chicory tanpa gula.
  • Untuk snek petang, anda boleh makan keju kotej dengan krim masam, jeli dengan buah atau buah segar.
  • Makan malam dengan bebola daging kukus, sayur rebus atau kaserol daging.

Sebelum tidur, disarankan bagi pesakit dengan asma bronkial untuk minum segelas kefir rendah lemak.

Anda boleh makan susu dan produk tenusu lain hanya jika anda tidak alah dengan protein susu lembu.

Produk terlarang atau terhad

Diet untuk asma bronkial - alahan, aspirin atau lain-lain, semestinya menunjukkan penolakan beberapa produk.

Senarai berikut dilarang:

  • Segala makanan goreng, termasuk makanan yang dibakar hingga kekuningan.
  • Coklat dan semua produk yang mengandungi koko.
  • Roti putih dan roti bakar lain yang dibuat dari tepung premium, termasuk roti bakar.
  • Bukan sahaja manisan, tetapi juga madu dengan jem.
  • Beri dengan status alahan tinggi - raspberi dan strawberi, serta sitrus.
  • Babi, daging lembu berlemak dan itik.
  • Marjerin dan merebak.
  • Ikan kering dan masin.
  • Daging asap, makanan dalam tin dan perap.
  • Semua jenis sos kedai, termasuk sawi.

Perhatian! Soda rasa / warna apa pun boleh mencetuskan serangan asma.

Secara berasingan, harus dikatakan bahawa telur, produk tenusu, keju pedas keras, keju berjamur, dan juga makanan laut juga dapat menyebabkan kekambuhan pada anak-anak. Tidak diingini memberi anak dan permen karet, kerana ia mengandungi banyak bahan tambahan makanan. Sekiranya seorang kanak-kanak, dengan latar belakang asma bronkial, mempunyai kemerahan di pipi, perut, kaki dan lengan, dari mana kerak kemudian terbentuk, maka susu adalah alergen.

Apa yang anda tidak boleh makan?

Pemakanan pesakit harus berdasarkan produk bebas alergen, dan oleh itu perlu meninggalkan buah sitrus, coklat, susu lembu, telur, madu, makanan laut, ikan, kaviar merah dan hitam, daging ayam dengan kulit.

Adapun buah-buahan, nanas, tembikai, blackberry, anggur, kesemek, delima, strawberi, raspberi dan strawberi harus dikeluarkan dari diet. Jangan makan kacang, marmalade, gula-gula.

Dari sayur-sayuran - tomato, saderi, wortel, bit, keluarkan dari menu diet. Makan makanan ini boleh mencetuskan serangan alergi yang teruk. Penting untuk memperkuat sistem kekebalan tubuh, jangan bereksperimen dengan kesihatan anda, tidak memasukkan semua alergen makanan ke dalam diet, walaupun dalam jumlah minimum.

Perhatian! Semasa berdiet, anda mesti meninggalkan:

  • makanan goreng;
  • produk gula-gula dan roti;
  • daging berlemak dan kuah primer;
  • pemuliharaan;
  • alkohol dan minuman dengan gas.

Apa yang akan membantu mengurangkan serangan asma?

Sebagai peraturan, pesakit dengan asma bronkial mengetahui set ubat yang mereka perlukan dan apa yang harus mereka lakukan sekiranya berlaku serangan - segera gunakan alat sedut dan minum beberapa pil yang diresepkan dalam kes tertentu. Tetapi kebiasaannya ubat-ubatan ini tidak dapat digunakan, dan alat penyedut sudah habis (contohnya, jika sudah lama tidak ada serangan). Dalam keadaan seperti ini, anda boleh menghidu bau ammonia atau segera mandi air panas untuk tangan dan kaki..

Penting! Melarang panas atau sejuk ke dada atau belakang dilarang sama sekali!

Di samping itu, anda boleh minum rebusan jelatang, tetapi memerlukan masa untuk menyiapkannya, jadi lebih baik menggunakan bantuan soda - larutkan 2 sudu teh dalam segelas air mendidih dan tambahkan beberapa tetes yodium, dan kemudian (setelah menyejukkan ke keadaan suam) minum 3-4 menghirup setiap setengah jam. Dan setelah sesak nafas selesai, latihan pernafasan menjadi baik..

Anda boleh mengganti alat sedut dengan penyedutan rumah yang biasa di atas kentang dengan pakaian seragamnya. Kaedah ini membantu membuka bronkus dan menghasilkan kahak yang lebih baik. Dan anda juga boleh menghirup larutan soda-yodium yang disediakan sehingga ia menyejuk. Sebagai langkah terakhir, anda boleh membuat kompres bawang - parut bawang pada parutan halus dan sapukan pada bahagian bilah bahu. Minum teh panas atau kopi juga melonggarkan saluran pernafasan, selain itu, minuman ini mengandungi teofilin, yang mengurangkan reaksi bronkus terhadap perengsa.

Walaupun cadangan pemakanan di atas agak mudah, doktor harus memilih menu untuk orang yang menderita asma bronkial - berdasarkan keadaan individu pesakit dan pemeriksaan yang dilakukan. Sekiranya anda mematuhi cadangan ini, serangan asma akan menjadi lebih jarang berlaku, sementara mengabaikannya akan menyebabkan penyakit bertambah buruk dan kemerosotan kesejahteraan yang ketara..

Terapi diet aktif semasa eksaserbasi

Makanan pemakanan untuk penyakit ini membolehkan anda mencegah perkembangan serangan asma kerana pengambilan makanan. Sekiranya aktiviti eksaserbasi meningkat dengan alasan lain, maka anda boleh mencuba mengurangkannya dengan bantuan produk dan hidangan khas. Yang paling popular di kalangan pesakit asma adalah yang berikut:

  1. Rendam 3 buah ara kering dalam air semalaman. Setelah bangun, mereka harus dibawa keluar dari air dan dimakan. Dalam kes ini, anda tidak boleh makan 3 buah sekaligus. Lebih baik makan 1 untuk sarapan, makan tengah hari dan makan malam.
  2. Walaupun bawang putih boleh dikaitkan dengan hidangan pedas, diet tidak melarangnya dengan asma bronkial. Lebih-lebih lagi, produk ini juga boleh digunakan semasa eksaserbasi untuk memperbaiki keadaan pesakit. Untuk melakukan ini, ambil sedozen cengkih bawang putih dan letakkan di dalam periuk. Selanjutnya, 0.3 liter susu harus dituangkan ke dalam pinggan yang sama. Kemudian anda perlu meletakkan periuk api, biarkan susu di dalamnya mendidih. Keluarkan pinggan dari api hanya seperempat jam selepas permulaan aktif mendidih. Setelah kaldu bawang telah sejuk, ia harus melewati kain lap yang dilipat dalam beberapa lapisan. Pada masa akan datang, produk yang dihasilkan mesti diminum 3 kali sehari, 0.1 l.
  3. Dalam menu diet hypoallergenic untuk asma bronkial, anda boleh memasukkan jus atau teh halia. Ia mempunyai kesan positif yang ringan pada keadaan selaput lendir saluran pernafasan dan dapat mengurangkan keparahan serangan asma.
  4. Ramai orang melaporkan peningkatan setelah minum secawan kopi yang kuat. Dalam kes ini, anda harus berhati-hati, kerana minuman ini dapat meningkatkan kadar denyutan jantung, dan juga tahap tekanan darah. Sekiranya terdapat penyakit sistem kardiovaskular, disyorkan untuk meninggalkannya. Secara semula jadi, kanak-kanak itu tidak boleh mengambil minuman ini..
  5. Adalah mungkin untuk mencegah terjadinya serangan mati lemas yang teruk dan bahkan status asthmaticus dengan bantuan kaldu biji rami. Untuk melakukan ini, ambil satu sudu teh biji tanaman ini dan hancurkannya. Setelah gruel aneh ini dituangkan 250 ml air dan dibakar, didihkan. Rebus biji rami yang dihancurkan selama 15 minit. Setelah kuah ini disalurkan melalui kain kasa yang dilipat dalam beberapa lapisan, dibahagikan kepada 4 bahagian yang sama dan diminum pada siang hari.

Sekiranya anda mengikuti diet untuk pesakit asma, anda boleh mencapai kesan yang paling besar..

Eksaserbasi secara beransur-ansur akan mengurangkan keparahannya kerana penurunan aktiviti proses keradangan pada mukosa bronkus.

Ciri-ciri diet yang disebabkan oleh demam

Sekiranya asma bronkial dipicu oleh debunga, pembentukan jadual asma mengambil kira jenis debunga yang mencetuskan serangan. Pengambilan makanan alergenik yang dimakan oleh pesakit adalah terhad. Apabila alahan dipicu oleh debunga atau kayu cacing, dilarang menggunakan:

  • Labu
  • Biji bunga matahari
  • Perasa, rempah, herba
  • Balsam

Apabila tindak balas alahan berlaku kerana serbuk sari atau poplar, anda tidak boleh:

  • Kacang
  • Epal, pir, pic
  • Lobak
  • Hijau
  • Jus birch

Sekiranya anda alah kepada debunga bijirin, jangan gunakan:

  • Roti segar, gulung, produk lain
  • Kvass, bir
  • Macaron, mi
  • Bijirin
  • Minuman yang merangsang sistem saraf

Penerbitan Tentang Punca-Punca Alahan