Alergi terhadap kucing: manifestasi dan rawatan

Pemilik haiwan peliharaan berbulu sering menghadapi masalah serius seperti alahan kucing. Tetapi walaupun mereka yang tidak mempunyai haiwan kesayangan di rumah kadang-kadang mengalami reaksi alergi. Doktor memanggil gejala tertentu yang dapat disimpulkan seseorang mengenai tahap perkembangan penyakit ini. Ujian diagnostik dilakukan untuk mengesahkan atau membantah alergi kucing. Sekiranya terdapat tindak balas positif, rawatan diresepkan untuk mengekalkan status kekebalan tubuh dan membantu, jika tidak menyingkirkan alergi, maka prosesnya tetap terkendali.

Apa itu alahan kucing

Istilah "alergi kucing" bermaksud reaksi spesifik tubuh manusia untuk bersentuhan dengan protein yang terkandung dalam rembesan kucing (air liur, air kencing, rembesan lakrimal, epitel). Para saintis telah mengenal pasti hingga sepuluh protein yang bertahan lama di persekitaran dan memprovokasi penyakit: secretoglobin, lipocalin, serum albumin dan lain-lain..

Dengan menjilatnya sendiri, haiwan itu membawa protein alergenik ke bulu. Ini adalah bagaimana kesalahpahaman yang muncul bahawa alergi kucing disebabkan tepat oleh bulu, yang dapat tetap pada objek dan bahkan jika tidak ada binatang peliharaan di dalam bilik, menyebabkan gejala keradangan..

Masalah intoleransi protein kucing adalah relevan bagi orang dewasa dan kanak-kanak. Pada masa-masa tertentu, ia boleh bertambah buruk atau, sebaliknya, hilang. Reaksi alahan bergantung kepada keadaan kesihatan orang tersebut. Telah diperhatikan bahawa manifestasi gejala dapat dipengaruhi oleh tekanan, gangguan hormon, kelemahan sistem kekebalan tubuh.

Rusia menduduki tempat kelima dalam jumlah kucing domestik. Dianggarkan 33.7 juta kucing tinggal di rumah orang Rusia. Dengan bilangan yang begitu tinggi, statistik menunjukkan bahawa 15% populasi terdedah kepada alahan bulu. Kumpulan risiko termasuk orang yang sudah menderita demam. Pada masa yang sama, diperhatikan bahawa seperempat, iaitu, 25% pemilik haiwan peliharaan berkaki empat, dalam satu atau lain cara, mengalami pengaruh negatif protein kucing "agresif". Kajian menunjukkan bahawa orang yang terdedah kepada alergi kucing juga alergi terhadap alergen lain (protein tertentu dalam makanan atau debunga).

Para saintis mengesahkan fakta bahawa keturunan memainkan peranan penting dalam perkembangan reaksi menyakitkan terhadap kucing. Sekiranya ibu bapa sihat, maka kemungkinan alergi pada keturunan hanya 10-15%. Apabila ibu atau ayah menderita penyakit ini, risiko untuk anak meningkat hingga 30%. Dalam keluarga di mana kedua ibu bapa alah, kadar potensi ancaman kepada bayi boleh mencapai 50%.

Gejala alahan kucing

Tanda-tanda reaksi timbul mungkin muncul sebaik sahaja bersentuhan dengan alergen atau selepas beberapa ketika. Tahap manifestasi gejala alergi bergantung pada ketahanan badan dan kepekatan protein di persekitaran. Permulaan alergi terhadap kucing dinilai oleh satu atau beberapa petunjuk sekaligus. Gejala termasuk:

Apakah tanda-tanda alahan kucing

Menurut statistik, di setiap rumah kedua terdapat haiwan peliharaan yang ramping, kucing adalah yang paling biasa. Sekiranya tiba-tiba anda, bayi anda atau orang yang tinggal bersama anda tiba-tiba mengalami alergi terhadap kucing, apa yang perlu dilakukan? Adakah anda benar-benar harus memberi haiwan peliharaan secara langsung atau adakah kaedah lain untuk menyelesaikan masalah tersebut? Bagaimana mengetahui alergi kucing anda dan bagaimana merawatnya?

Mengapa alahan kucing berlaku?

Sebelum membincangkan sebab-sebab kejadiannya, adalah perlu untuk membincangkan apa itu alergi kucing. Alergi adalah reaksi spesifik badan, yang disebabkan oleh alergen. Dalam kes kita, alergen adalah kucing.

Alergi terhadap bulu, air kencing, air liur kucing.

Sebaliknya, bulu adalah alasan yang paling biasa, kerana kucing dapat menyebarkannya ke mana-mana - ia dibawa oleh haiwan kesayangan dan orang itu sendiri. Rambut di pangsapuri pemilik kucing berada di habitat kucing, almari, pakaian, dinding, dan juga makanan. Bulu boleh terbang di udara, memukul di mana sahaja.

Tetapi dari semasa ke semasa, seseorang boleh keliru, menyalahkan kucing kerana reaksi alergi, kerana ia tidak boleh disebabkan oleh kucing, tetapi oleh debu atau kotoran yang dia bawa ke rumahnya. Khususnya, sangat penting untuk mengetahui penyebabnya seawal mungkin dan berjumpa pakar untuk mendapatkan bantuan dalam diagnosis yang jelas mengenai latar belakang penyakit dan rawatannya..

Sebab-sebab penampilan tidak bertoleransi

Kucing menyebabkan reaksi alahan kerana beberapa sebab:

  1. Protein khusus yang dikeluarkan melalui air liur dan air kencing;
  2. Kelemumur, sel kulit mati dan protein yang membentuk bulu;
  3. Alergen lain yang mungkin dibawa kucing, berjalan di jalan atau di halaman rumah, seperti debunga, habuk, dan lain-lain.

Sebilangan orang juga bertindak balas terhadap bau air kencing yang tidak sedap di mana bulu itu membasahi tandasnya sendiri..

Tetapi mengapa seseorang mempunyai intoleransi terhadap kucing??

Apabila alergen memasuki saluran pernafasan orang yang alergi, dan setelah memasuki aliran darah, sistem imun mula menerimanya sebagai unsur asing patologi.

Sebagai tindak balas, dia mula mengeluarkan sejumlah besar antibodi, yang menimbulkan tanda-tanda alergi..

Terdapat beberapa sebab yang meningkatkan risiko reaksi alergi, antaranya:

  • Genetik, keturunan;
  • Ekologi buruk;
  • Penyakit berjangkit berterusan;
  • Kurangnya kebersihan, terutama ketika berurusan dengan haiwan;
  • Menurunkan imuniti.

Apa alahan kucing??

Protein khusus, yang merupakan alergen, dirembeskan pada kucing dengan beberapa cara:

  1. Bulu;
  2. Kelemumur;
  3. Kencing;
  4. Air liur.

Itulah sebabnya sangat penting untuk menjaga kebersihan barang-barang rumah tangga yang digunakan oleh anak kucing atau kucing, dan juga pada asasnya menjaga pencernaan kucing.

Pemakanan kucing yang tidak betul juga meningkatkan risiko alahan pada manusia..

Daripada penyakit ini tidak selamat - kemungkinan komplikasi

Reaksi alergi menampakkan diri dalam bentuk tanda-tanda seperti ruam, rinitis, lakrimasi, tetapi ia selamat untuk kesihatan manusia, tetapi bersama-sama dengan ini terdapat sejumlah gejala lumpuh yang dapat mengakibatkan akibat lesu. Sebagai contoh, alergi menimbulkan pembengkakan selaput lendir, terutama tekak, yang sangat tidak selamat, terutama bagi bayi kecil, akibatnya mungkin sukar bernafas, dan akibatnya akan menyebabkan sesak nafas.

Juga, penyembuhan atau bentuk alergi yang berlarutan boleh menyebabkan penyakit kronik yang serius - asma bronkial..

Dalam kes ini, anak akan selalu mengalami kesukaran bernafas, dan sesak nafas akan dinyatakan. Anak seperti itu, kerana proses keradangan yang berterusan di saluran pernafasan, akan selalu sakit.

Rahsia Alergi Cross-Cat

Sebilangan alergen mempunyai struktur yang sama antara satu sama lain, oleh itu seseorang yang mempunyai reaksi alergi terhadap beberapa alergen boleh mengalami reaksi yang lain, yang disebut alergi silang.

Ciri-ciri: protein yang termasuk dalam bulu atau air kencing kucing, yang disebut Fel d1, sangat serupa dengan protein babi.

Oleh itu, terdapat banyak kes penghidap alergi terhadap rambut kucing, dan juga alahan terhadap produk babi..

Oleh itu, seseorang yang mempunyai alergi kucing mempunyai peluang yang lebih besar untuk mengembangkan reaksi terhadap daging babi, dan sebaliknya. Keperibadian lain ialah gigitan serangga, seperti kutu, kutu dan lain-lain, yang dibawa oleh anak kucing, juga boleh menyebabkan reaksi badan yang lemah pada orang yang alergi. Protein yang juga serupa dalam komposisi adalah udang, yang juga boleh menyebabkan alergi silang..

Manifestasi penyakit ini

Bagaimanakah alahan kucing menampakkan diri??

Alergi terhadap kucing ditunjukkan dengan cara yang sama seperti pada haiwan lain, misalnya, anjing, tikus, dan khususnya - ruam pada kulit, gatal-gatal, berlendir kuat, hidung berair dan bersin. Selalunya, dengan penyakit, mereka sebenarnya timbul sebaik sahaja bersentuhan dengan haiwan, walaupun ia pendek.

Bagaimana gambaran klinikal awam?

Setelah bermain dengan haiwan itu, dan dengan alergi yang kuat - semasa orang alergi berada di rumah tempat kucing itu tinggal, pesakit mula segera menunjukkan tanda-tanda reaksi alergi. Menyebabkan gejala alergi kucing pada orang dewasa dan kanak-kanak.

Yang pertama adalah gatal yang kuat di hidung, dan kemudian bersin yang sangat kerap berlaku, seolah-olah dari lada tanah yang tumpah.

Selepas hidung tersumbat, dan penghidap alergi sukar bernafas melalui hidung. Selalunya, rhinitis tidak hilang pada siang hari, kerana orang yang tidak sihat wajib tidur dengan hidung terbuka.

Selanjutnya, pesakit mengalami: lakrimasi, mata mulai gatal, dan ketika jari bersentuhan dengan alergen, gatal menjadi lebih kuat. Langkah seterusnya adalah ruam, paling sering dalam bentuk titik burgundy, yang dengan cepat mulai gatal.

Sekiranya anda tidak mengambil tindakan - jangan berjumpa doktor atau tidak mengambil produk anti-alergi, maka selaput lendir tekak di bawah pengaruh alergen menjadi radang, membengkak, dan akibatnya, sesak nafas mungkin berlaku..

Bagaimana gejala alergi kucing muncul pada orang dewasa??

Tanda-tanda pertama yang muncul ialah: hidung berair, ruam kecil, gatal-gatal yang teruk di hidung dan kulit, kerap bersin, mata kemerahan dan berlinang.

Untuk membongkar simptom alergi kucing dengan lebih tepat, kami akan menganalisis semuanya mengikut urutan.

Reaksi alahan badan terhadap badan asing mempengaruhi sistem berikut:

  1. Pernafasan;
  2. Vestibular;
  3. Pencernaan;
  4. Kulit.

Gejala sistem pernafasan lebih ketara, kerana alergen memasuki badan paling kerap melaluinya. Di sini terdapat gatal-gatal di hidung, kesesakan, bersin, batuk, sesak nafas, pernafasan berat, dan yang paling teruk - tersedak atau kejutan anafilaksis. Komplikasi di sini adalah asma bronkial..

Adapun sistem vestibular, ada pening, kekurangan koordinasi, dari masa ke masa kehilangan kesedaran.

Sistem pencernaan menampakkan diri dalam gangguan pencernaan, sakit perut, mual dan muntah.

Kulit, seterusnya, terkena ruam - gatal-gatal, kekeringan, gatal-gatal yang teruk. Setelah dia mulai terkelupas, ruam memburuk, lepuh muncul, yang kemudian dapat membuang bisul.

Bagaimana tanda-tanda patologi dinyatakan pada kanak-kanak?

Gejala alahan pada kanak-kanak sama dengan yang berlaku pada orang dewasa. Tanda-tanda pertama reaksi alergi pada bayi adalah:

  • Hidung tersumbat;
  • Kerap bersin
  • Mata dan air mata merah;
  • Ruam pada kulit, terutamanya pada leher, dada, lutut dan siku;
  • Gatal di hidung, mata, dan kulit;
  • Bengkak;
  • Pernafasan yang bekerja;
  • Batuk dangkal;
  • Mengantuk dan murung.

Apabila tanda-tanda ini berlaku, langkah pertama adalah memberi pertolongan cemas kepada anak, dan kemudian berjumpa doktor.

Adalah perlu untuk mengudarakan bilik, mengeluarkan haiwan itu, dan sekiranya ada persetujuan sebelumnya dengan ahli alergi, berikan ubat kepada anak.

Penting: Dilarang menyembuhkan bayi tanpa bantuan orang lain, agar tidak menimbulkan komplikasi. Adalah mungkin untuk memberi ubat kepada bayi yang baru lahir hanya jika doktor yang hadir menyatakannya.

Sekiranya anda tidak mengambil tindakan, keadaan bayi akan bertambah buruk. Gejala berikut muncul:

  • Ruam pada kulit boleh berubah menjadi bentuk yang paling lemah, seperti lepuh atau ulser;
  • Tercekik atau kejutan anafilaksis;
  • Kekebalan melemah, akibatnya, tubuh terdedah kepada penyakit berjangkit lain;
  • Pembengkakan tekak dan angioedema;

Sebagai akibat daripada alergi yang tidak dirawat atau diabaikan, asma bronkial mungkin kelihatan, yang mempunyai kesan yang sangat buruk pada kehidupan tubuh bayi..

Bagaimana untuk memeriksa sama ada anda alah pada rambut kucing atau kencing kucing?

Sebagai peraturan, kebiasaannya orang dewasa menangguhkan lawatan ke doktor secara melampau, dan berusaha dengan segala cara untuk melawan alahan tanpa bantuan orang lain di rumah..

Tetapi lebih baik tidak melakukan ini, agar tidak membahayakan diri sendiri atau penghidap alergi. Di rumah, anda hanya dapat mengetahui sama ada reaksi alergi terhadap haiwan kesayangan atau ada faktor lain.

Cara mencari alergen?

Pasti ada 2 cara untuk mencari alergen:

  • Periksa di rumah;
  • Ujian hospital.

Dalam kes pertama, ujian boleh dianggap bersyarat, tidak memberikan hasil yang jelas.

Kesalahan sering berlaku, dan hasilnya untuk alergen yang jelas mungkin salah. Dalam kes kedua, penyelidikan dan analisis adalah yang paling tepat, pemeriksaan dilakukan oleh pakar, mereka boleh dilakukan tanpa risiko terhadap kesihatan.

Bagaimana untuk mengetahui sama ada terdapat reaksi alergi terhadap kucing di rumah?

Di rumah, langkah pertama adalah menyedari sama ada terdapat alergi terhadap kucing atau sebab-sebab lain yang boleh dibawa kucing, atau alergen boleh datang dari jalan dengan angin atau dengan pakaian tetamu.

Intinya adalah untuk menghadkan hubungan dengan haiwan.

Sekiranya semua gejala hilang dalam beberapa hari, maka ini menunjukkan alergi terhadap kucing, dan jika gejala alahan dijumpai atau dimanifestasikan, maka alergi tersebut berlaku kerana sebab-sebab lain yang lebih baik dikenal pasti oleh ahli alergi.

Cara memeriksa alergi itu - diagnosis di hospital

Diagnosis paling jelas adalah penentuan alergen dalam kriteria hospital. Ahli alahan terlebih dahulu akan mengambil anamnesis, melakukan pemeriksaan awal, dan kemudian menetapkan ujian dan rawatan yang diperlukan.

Kaedah diagnostik merangkumi ujian darah dan ujian kulit. Kaedah pertama membolehkan anda mengenal pasti antibodi - imunoglobulin khas yang dilepaskan apabila alergen muncul dalam darah pesakit, menunjukkan manifestasi alahan.

Untuk ini, rambut haiwan sering digunakan..

Sekiranya terdapat ujian kulit, maka alergen diberikan pada kulit pesakit, dan setelah di sebelahnya, kulitnya mengalami kerusakan akibat tusukan kecil, jika terjadi ruam dan gatal, reaksi terhadap alergi dianggap positif.

Adakah mungkin untuk menyembuhkan penyakit?

Selalunya orang bertanya mengenai cara menghilangkan alahan kucing. Digunakan untuk merawat alahan, baik ubat tradisional maupun rakyat. Anehnya bahawa secara khusus untuk penyembuhan, dan bukan untuk menghilangkan gejala, ubat tradisional sering digunakan. Oleh itu, bagaimana ia sebenarnya tidak menimbulkan kesan sampingan.

Adakah mungkin untuk menghilangkan alahan kucing selama-lamanya??

Para saintis percaya bahawa anda dapat menyingkirkannya selama-lamanya.

Selalunya, tubuh kanak-kanak "mengatasi" alahan, dan sudah dewasa tidak bertindak balas terhadap kucing. Bagi orang dewasa, tidaklah lebih sukar di sini, dan bergantung kepada keparahan penyakit, serta cara penyembuhan yang betul dan pemerhatiannya oleh pesakit..

Bagaimana menangani patologi dengan ubat-ubatan?

Ubat difokuskan untuk menyekat tindak balas badan terhadap alergen. Reaksi alergi berlaku di bawah pengaruh histamin, yang bermaksud bahawa antihistamin mesti digunakan untuk memerangi gejala penyakit.

Terdapat ubat yang melegakan simptom alergi lain, contohnya produk Cetrin atau Zyrtec akan membantu melegakan gatal dan kemerahan..

Ubat lain melegakan muntah dan mual, rhinitis, kemerahan mata. Untuk bronkospasme, antispasmodik dan kortikosteroid yang dihirup sangat baik..

Baru-baru ini, saintis telah mengembangkan sejenis ubat baru yang membentuk filem pelindung pada membran mukus hidung dan mulut, mencegah alergen memasuki aliran darah, ia akan dapat mengatasi timbulnya gejala.

Ubat semacam itu hanya melegakan simptom, tetapi tidak menyembuhkan penyakit sepenuhnya..

Bolehkah alergi hilang selepas imunoterapi khusus alergen??

Terapi seperti itu tidak muncul sejak lama, kaedahnya terdiri daripada fakta bahawa alergen dibersihkan, dan kemudian disuntik secara buatan di bawah kulit untuk mengatasi penyakit ini.

Kaedah ini dijalankan selama 6 bulan, di bawah pengawasan ketat doktor yang merawat.

Oleh itu, mereka bertindak pada elemen patologi imuniti, yang bertindak balas terhadap satu atau lebih alergen. Mereka cuba "menerangkan" kepada tubuh bahawa ia bukan alergen dan tidak berbahaya.

Dengan terapi seperti itu, secara tradisional, pesakit tidak mengalami simptom penyakit untuk waktu yang lama, yang bermaksud bahawa ia akan bertahan lama..

Adakah penyakit itu dirawat dengan ubat yang tidak standard?

Ya! Terdapat pandangan dunia bahawa ubat konvensional menyebabkan banyak kesan sampingan, oleh itu ubat-ubatan rakyat dianggap paling selamat.

Tetapi bagaimana menyembuhkan alergi kucing?

Sebagai penyembuhan, decoctions dan tincture herba perubatan digunakan, seperti wort, senar, celandine, chamomile, dandelion St. John. Ramuan yang paling berkesan adalah duckweed..

Ketagihan dianggap kaedah penyembuhan yang lebih membina. Ini bermaksud bahawa seseorang hidup dan sedikit demi sedikit bersentuhan dengan haiwan, sehingga tubuh terbiasa dengan alergen dan berhenti bertindak balas terhadapnya. Kaedah ini sering digunakan untuk kanak-kanak..

Mengalami alahan kucing

Alergi yang diperoleh adalah salah satu yang muncul pada suatu ketika dalam usia, pada usia tertua, untuk beberapa sebab, baik sebagai penyakit yang sebelumnya memburuk, atau sebagai akibat kemerosotan imuniti.

Ia boleh dibeli oleh kanak-kanak dan orang dewasa..

Apa yang perlu dilakukan sekiranya terdapat reaksi alergi, tetapi tidak ada yang lebih awal?

Dalam kes ini, pesakit perlu meminta pertolongan dari pakar untuk penyembuhan, dan juga mematuhi langkah berjaga-jaga sekiranya berlakunya reaksi alergi.

Juga, ahli alahan mungkin menyarankan agar anda memberikan haiwan kesayangan anda dengan tangan yang baik, tetapi di sini semuanya hanya bergantung pada anda dan keparahan penyakit.

Adakah saya perlu membuang haiwan kesayangan?

Pertama, anda mesti mengetahui sama ada reaksi alergi khusus untuk kucing, dan kemudian - membuat keputusan yang sukar..

Varian kejadian yang pertama adalah jika penyakit ini berlaku pada orang dewasa, dalam hal ini dia dapat memutuskan sendiri.

Selalunya, simptomnya hanya dihilangkan dengan produk madu, oleh itu cukup untuk mempunyai alat pertolongan cemas yang sesuai di rumah. Tetapi mesti diluluskan oleh doktor. Sekiranya seseorang yang alergi menderita bentuk penyakit yang teruk, di mana gejalanya muncul dengan terang, dengan kemerosotan keadaan badan yang kuat, lebih baik memberi haiwan kesayangan. Pilihan yang baik adalah memberikannya kepada saudara-mara atau rakan-rakan, dalam hal ini, anda sentiasa dapat mengetahui urusan haiwan anda sendiri.

Pilihan lain adalah kelahiran bayi, dan akibatnya, nenek moyang ingin melindunginya dari kemungkinan manifestasi penyakit ini.

Di sini anda hanya perlu mematuhi peraturan hidup dengan haiwan dan langkah pencegahan. Juga, ada pilihan untuk memberi kucing sebentar sehingga bayi menjadi lebih kuat..

Menarik: Sebilangan saintis percaya bahawa memiliki haiwan peliharaan di mana anak membesar, sebaliknya, membantu menguatkan sistem imun dan kesihatan bayi secara umum..

Adakah mungkin untuk mengatasi penyakit ini dengan mengambil anak kucing keturunan hypoallergenic?

Terdapat mitos bahawa pembiakan kucing tertentu tidak menyebabkan alergi sama sekali, tetapi sedih kerana kedengarannya, ini tidak benar..

Tetapi ada beberapa baka kucing yang dianggap hypoallergenic, yang bermaksud mereka paling kecil kemungkinannya menyebabkan penyakit..

Tetapi ini tidak bermaksud bahawa mereka sama sekali tidak memanggilnya..

Mereka dipanggil hypoallergenic kerana mereka mengeluarkan protein yang kurang alergi, yang bermaksud risiko penyakit yang paling rendah. Secara khusus, kucing seperti ini disarankan untuk mempunyai pelanggan yang sangat menginginkan haiwan peliharaan asli..

Mitos mengenai kucing Inggeris

Mitos lain adalah legenda kucing Inggeris, yang mana penternak menyebutnya tidak alergenik. Tetapi itu tidak berlaku lagi! Mereka mengatakan demikian untuk mendapatkan wang hasil penjualan anak kucing, terutama baka segar yang semakin popular.

Orang Inggeris hanyalah baka terbaru yang popular, tetapi kebanyakannya mahal dan wol.

Sebenarnya, kerana kot yang dirobohkan, lapisan bawah yang padat, baka Inggeris, sebaliknya, menyebabkan alahan lebih banyak lagi. Orang Inggeris sama sekali tidak mendekati penghidap alergi.

Keturunan hypoallergenic secara bersyarat

Keturunan ini merangkumi:

  1. Sphynxes, kerana mereka tidak mempunyai bulu, yang bermaksud jumlah protein yang dirembeskan jauh lebih sedikit;
  2. Devon Rex dan selebihnya dari Rex - mereka juga tidak mempunyai bulu yang mencukupi, oleh itu mereka paling tidak alergenik;
  3. Kucing Siam - mereka mempunyai mantel khas, serta tingkah laku yang terlepas dari manusia, yang juga tidak penting;
  4. Keturunan Abyssinian - eksotik yang juga mempunyai lapisan khas.

Tetapi perlu diingat bahawa baka ini masih boleh menyebabkan alergi, dan perlu mengikuti peraturan untuk tinggal bersama di kawasan yang sama dengannya..

Apabila kita membeli anak kucing, kita mesti bertanggungjawab terhadap pilihan kita sendiri..

Cara melegakan simptom ketika anda berada di dekat kucing?

Selalunya orang masih tidak dapat memberikan haiwan peliharaan mereka sendiri dengan tangan yang sempurna. Dalam kes ini, ada kaedah untuk menjadikan hidup dengan alergen lebih mudah..

Penting! Sekiranya alergi tidak berlaku pada orang dewasa, tetapi pada bayi, maka lebih baik memberi haiwan itu sekurang-kurangnya sehingga imuniti bayi diperkuat, agar tidak menyebabkan komplikasi - sesak nafas, atau akibatnya - asma bronkial.

Terdapat beberapa peraturan untuk hidup berdampingan di kawasan yang sama dengan kucing:

    Kebersihan - setelah bersentuhan dengan kucing, aksesori kucing dan mainan yang direndam dalam air liur, walaupun untuk waktu yang singkat, anda perlu mencuci tangan, lebih baik menggunakan agen hypoallergenic.

Anda juga perlu melakukan pengudaraan secara kerap di rumah dan melakukan pembersihan basah. Bersihkan kotak sampah sekali sehari.

  • Menyingkirkan barang-barang dalaman yang dipenuhi dengan habuk dan bulu - mainan lembut, lukisan tenunan, permaidani dan lain-lain.
  • Anda tidak perlu membiarkan kucing naik ke tempat yang sering anda berehat atau bekerja, seperti tempat tidur, meja, kerusi dan lain-lain..
  • Kurangkan hubungan dengan haiwan dengan minimum.

    Anda tidak boleh membiarkannya menggaru, menggigit atau menjilat.

    Kaedah ini tidak akan dapat melindungi anda sepenuhnya dari reaksi alergi, tetapi kaedah ini akan mengurangkan risiko satu..

    Menarik: Kucing neuter dan kucing neutered mengeluarkan lebih sedikit alergen. Begitu juga, anak kucing membebaskan mereka kurang daripada kucing dewasa..

    Cadangan untuk pencegahan alahan kucing

    Mengenai pencegahan, maka perlu mematuhi peraturan hidup bersama kucing, jika dia berada di rumah, dan juga mengikuti langkah pencegahan, yang meliputi:

    • Pembersihan yang kerap, terutamanya pembersihan basah;
    • Menguatkan sistem ketahanan badan - anda memerlukan gaya hidup sihat, bersukan, sering berjalan-jalan di udara;
    • Ozonizer moden mengurangkan risiko alergi dengan membersihkan udara.

    Terdapat syarat untuk tinggal bersama kucing, jika alergi tidak hilang atau keadaan orang alergi bertambah buruk, maka anda perlu segera berjumpa doktor.

    Alergi terhadap kucing tidak jarang berlaku, oleh itu banyak kaedah yang berbeza telah dibuat mengenai cara hidup dengannya.

    Ada kes-kes ketika tidak perlu menyingkirkan binatang, kerana ada norma hidup dengannya, dan gejala penyakit itu akan berlalu dengan sendirinya. Penyakit ini sangat tidak selamat untuk bayi dan penderita alergi yang lemah, mereka mengalami serangan sesak nafas dari semasa ke semasa, tetapi tidak banyak kes seperti itu. Lebih kerap seseorang boleh mengambil ubat dan hidup dengan tenang.

    Terdapat juga sekumpulan pembiakan kucing hypoallergenic bersyarat yang paling mungkin menyebabkan alahan. Walau apa pun, tidak perlu segera menyingkirkan haiwan, anda hanya dapat menyembuhkan penyakit pada tahap awal kejadiannya, dan juga berusaha mencegah terjadinya reaksi alergi, mengikuti peraturan pencegahan.

    Bagaimana alahan kucing menampakkan: gejala dan tanda-tanda penyakit

    Alergi adalah salah satu penyakit manusia yang tertua, sejak sekian lama. Perubatan moden telah mengkaji mekanisme permulaan penyakit baru-baru ini.

    Alergi bukan penyakit dalam pengertian klasik, tetapi serangkaian keadaan yang disebabkan oleh tindak balas sistem imun yang tidak mencukupi terhadap bahan yang hampir tidak berbahaya.

    Hipersensitiviti terhadap alergen dinyatakan dalam peningkatan pengeluaran imunoglobulin (antibodi, khususnya, protein pelindung E). Imunoglobulin berfungsi untuk melindungi tubuh daripada "tetamu" yang tidak diingini, menekan jangkitan, membantu memusnahkan racun, cacing dan parasit lain, pelbagai bahan asing.

    Dalam artikel ini, anda akan belajar:

    Mengapa reaksi alahan berlaku??

    Biasanya, kandungan antibodi dalam darah tidak signifikan, dan apabila terdapat terlalu banyak, gejala-gejala menyakitkan dengan keparahan yang berbeza-beza muncul. Bagaimana ia kelihatan?

    Antibodi "menyerang" orang "luar" (ia adalah protein asing, alergen) dan menetap pada membran "sel mast" di mana bahan aktif disimpan.

    Histamine, bahan aktif yang mengambil bahagian dalam pemusnahan protein asing, dikeluarkan secara aktif dari sel mast. Semasa konflik antara "kawan" dan "makhluk asing", fokus keradangan muncul, di mana peneutralan dan penggunaan molekul asing berlaku. Sekiranya alergen tidak berbahaya, tubuh menghidupkan sistem kekebalan tubuh, malah melawan dirinya sendiri.

    Secara luaran, proses ini menampakkan diri dalam bentuk reaksi keradangan: ruam, gatal, pengeluaran lendir dalam jumlah besar dan rembesannya, batuk, hidung berair, konjungtivitis, pelbagai edema.
    Walau bagaimanapun, sistem ketahanan badan seperti ini tidak begitu teruk..

    Perubatan mendakwa bahawa orang yang mempunyai reaksi alergi lebih cenderung kepada tumor ganas..

    Apakah punca penyakit ini? Seberapa cepat ia nyata?

    Hampir semuanya boleh menjadi alergen: dari bahan kimia rumah tangga dan ubat-ubatan hingga debunga, zarah peluh asing, alkohol, habuk, bulu, logam dan bahan lain. Dengan kemerosotan persekitaran, alahan ditunjukkan pada semakin banyak orang. Ini adalah bagaimana tubuh melindungi dirinya dari persekitaran luaran yang agresif..

    Menurut statistik, hari ini satu daripada lima penduduk planet ini mengalami alahan. "Pemimpin" alah kepada haiwan, dan terutama pada kucing. Bagaimana mengenali alahan haiwan kesayangan?

    Malangnya, perkara ini tidak dapat ditentukan dengan segera. Biasanya, alergi menjadi jelas apabila pergantungan penampilan penyakit pada kontak dengan haiwan dinyatakan. Ini mungkin hanya selepas pemerhatian sementara..

    Keturunan secara tidak langsung mempengaruhi alahan. Sekiranya terdapat alahan dalam keluarga, risiko alergi meningkat.

    Lebih-lebih lagi, alergen tidak semestinya sama: sifat penyakit ini berakar pada tingkah laku sistem imun, dan bukan pada bahan dan reaksi tertentu terhadapnya.

    Reaksi terhadap kucing dinyatakan dengan cara yang berbeza, tetapi serangannya terutama pada kulit, mata, saluran pernafasan dan darah. Reaksinya boleh mempunyai intensiti yang berbeza: dari gatal ringan, rhinitis atau kemerahan mata hingga akibat yang paling teruk dalam bentuk kejutan anafilaksis, edema Quincke, ulser menangis yang serupa dengan eksim dan penyakit akut yang lain.

    Apa sebenarnya yang menyebabkan reaksi pelindung semasa bersentuhan dengan haiwan?

    Punca masalah adalah protein khas - protein kucing. Berinteraksi dengan protein "asli", ia menyebabkan reaksi sistem kekebalan tubuh, dan sebilangan besar antibodi dilepaskan ke dalam darah, yang seterusnya memprovokasi pelepasan histamin.

    Alergen kucing tidak hanya dijumpai di bulu, seperti yang biasa difikirkan. Protein agresif terdapat secara harfiah di mana-mana:

    • dalam bulu,
    • dalam skala kulit keratinized (kucing dander),
    • dalam air liur haiwan,
    • dalam tinja,
    • di cakar.

    Semuanya berbahaya: malah tempat di mana kucing suka berada. Zarah protein tetap di permaidani, permaidani, di tempat tidur, di kerusi berlengan - di mana-mana haiwan peliharaan meninggalkan jejak "protein". Oleh itu, jika ada kecenderungan yang menyakitkan, haiwan peliharaan yang comel berubah menjadi ancaman, menjadi "bom berjalan".

    Alergi terhadap kucing: gejala

    Tanda-tanda pertama alergi kucing dapat muncul dengan segera, dalam bentuk akut, atau bahkan setelah beberapa saat..

      Permulaan malaise agak perlahan.

    Ia dapat berkembang secara beransur-ansur, memperoleh "kejutan" baru. Kadang-kadang, setelah tiba-tiba berhenti bersentuhan dengan haiwan kesayangan, mencuci pakaian dan linen, membersihkan diri dengan bersih dan mengudara ruangan, reaksi itu reda dan hilang. Dalam kes sedemikian, antihistamin konvensional mencukupi dan berpandangan jauh untuk masa depan..

    Reaksi akut segera berbahaya.

    Oleh kerana badan mungkin tidak dapat mengatasi rentak dan intensiti reaksi alergi, akibatnya boleh membawa maut. Oleh itu, sekiranya berlaku penyakit yang cepat berkembang, perlu menghubungi ambulans dan segera memberi rawatan perubatan yang berkelayakan kepada penghidap alergi..

    Manifestasi alahan kucing boleh berbeza, bergantung pada sifat hubungan:

      Sekiranya seseorang membelai kucing, kulitnya mungkin bertindak balas, gatal-gatal akan muncul, kadang-kadang kemerahan, ruam ringan, seperti urtikaria.

    Dengan sentuhan yang berpanjangan, lepuh yang menangis mungkin muncul. Sekiranya haiwan peliharaan menggaru, proses keradangan yang kuat mungkin berlaku di tempat bersentuhan, pembengkakan yang teruk dan menyakitkan di tempat kerosakan kulit.

    Konjungtivitis boleh timbul apabila protein kucing disuntik ke mata..

    Ia juga dapat dinyatakan dengan keparahan yang berbeza: dari kemerahan mata, gatal-gatal, pembakaran, fotofobia, lakrimasi - hingga edema vitreous di permukaan kornea, radang saluran darah mata, pembengkakan teruk permukaan dalaman kelopak mata bawah dan atas, dan bahkan blepharitis.

    Dalam kes-kes kritikal, cecair melekit yang serupa dengan nanah, gumpalan protein seperti benang putih yang menyebabkan kesakitan, juga dapat dilepaskan dari mata. Berkelip boleh menjadi menyakitkan.

    Selalunya alergen kucing mempengaruhi saluran pernafasan.

    Ia menampakkan dirinya sebagai rinitis alergi, bronkitis teruk, asma bronkial. Seseorang bersin, hidung berair muncul, kadang-kadang nasofaring menjadi radang dan membengkak, amandel membengkak, sukar menelan.

    Mungkin ada batuk kering, gatal-gatal di trakea, sesak nafas, tersedak, rasa sesak nafas, berdengkur teruk dan berdehit ketika menghembus nafas batuk.

    Keadaan seperti itu tidak selamat, dan jika hubungan dengan haiwan kesayangan berterusan, maka asma bronkial mungkin berlaku, dengan serangan sesak nafas, dan dalam manifestasi yang sangat berbahaya - anda boleh mendapat edema Quincke, dan ini merupakan ancaman sebenar bagi kehidupan.

  • Reaksi darah terhadap protein kucing boleh dibatasi pada peningkatan suhu yang sedikit, atau ia dapat menampakkan dirinya sebagai keadaan yang serupa dengan permulaan selesema, dengan menggigil, rasa berat di bronkus, sensasi sakit di seluruh badan, rasa sakit umum dan sakit kepala.
  • Bagaimana alergi kucing dapat dilihat pada orang dewasa dan kanak-kanak??

    Gejala alahan kucing pada orang dewasa dan kanak-kanak hampir sama. Perbezaannya adalah pada nuansa dan tahap bahaya. Anak kecil tidak dapat menjelaskan apa yang salah dengannya. Apa yang perlu anda perhatikan?

    • Nafas semasa serangan alahan pada kanak-kanak sering terganggu: nafas yang sukar membuat anak secara harfiah "terengah-engah", dan pernafasan sukar, terutama pada akhir. Anda boleh meminta anak itu menghembus nafas dengan tajam hingga akhir - dan mengi akan terdengar tanpa stetoskop.
    • Sekiranya anak menggosok matanya, perlu memperhatikan saluran, keadaan sklera, dan permukaan lendir dalaman mata. Tanda-tanda pertama konjungtivitis harus berjaga-jaga.

  • Goresan sangat berbahaya. Sekiranya kucing telah menggaru bayi, luka harus segera dirawat. Pada tanda pertama peningkatan edema, hubungi doktor dan mengasingkan haiwan kesayangan.
  • Apabila proses akut dimulakan, sianosis mungkin berlaku - kegelapan dan sianosis pada kulit, yang menunjukkan kebuluran oksigen akibat mati lemas. Dalam kes sedemikian, anda perlu segera menghubungi ambulans..
  • Rawatan perubatan kecemasan untuk kanak-kanak dengan reaksi alergi juga diperlukan sekiranya tiba-tiba tubuhnya mula membengkak.

    Jenis reaksi alergen yang paling berbahaya adalah edema Quincke. Biasanya pembengkakan berkaitan dengan tisu lembut yang lembut: kelopak mata, bibir, pipi, bengkak leher, lengan, kaki, bahagian badan di mana alat kelamin berada. Keadaan ini memerlukan rawatan perubatan segera dan, paling kerap, dimasukkan ke hospital. Sudah tentu, idea menjaga haiwan di rumah mesti dilupakan selama-lamanya..

    Komunikasi antara kanak-kanak dan haiwan mempunyai ciri tersendiri. Semakin awal ia bermula, semakin rendah risiko alahan. Di samping itu, kanak-kanak sering "membesar" penyakit ini, kerana tubuh muda dengan cepat berubah, menyesuaikan diri dengan ruang sekitarnya.

    Bagi orang dewasa, sayangnya, lebih sukar untuk menyingkirkan intoleransi alergen, jadi jika anda memutuskan untuk meninggalkan haiwan kesayangan anda di rumah, anda perlu meminimumkan hubungan dengan "protein kucing", jangan biarkan haiwan itu tidur di tempat tidur, menjaga kebersihan steril di "jamban" kucing.

    Baka kucing apa yang selamat?

    Oleh kerana alergen adalah protein kucing, bukan bulu, hakikat bahawa kucing berada di kawasan kediaman yang sama dengan alergi yang rentan menjadi berbahaya bagi kesihatan..

    Semasa memilih haiwan peliharaan, timbul persoalan: haiwan mana yang selamat dari sudut pandang alergen. Jawapannya boleh mengecewakan bagi pencinta haiwan. Tidak ada kucing yang hypoallergenic sepenuhnya. Bahkan kucing yang "botak" dapat membawa seseorang ke serangan serius.

    Benar, ada pemerhatian yang menarik:

    • Anak kucing biasanya tidak menyebabkan reaksi pertahanan tubuh yang ganas, dan ia berlangsung dengan mudah, tanpa gejala akut. Semakin tua haiwan peliharaan, semakin agresif proteinnya..
    • Sekiranya terdapat lebih daripada satu haiwan di dalam rumah, risiko alergi akan berkurang.

  • Lelaki menyebabkan akibat yang lebih serius. Mungkin ini disebabkan oleh kebiasaan kucing untuk "menandakan" wilayah dengan sebilangan kecil air kencing. Telah diperhatikan bahawa kucing yang dikebiri memprovokasi penyakit lebih jarang dan pada tahap yang lebih rendah.
  • Jarang melakukan individu seperti ini dengan warna kot putih, walaupun mereka berbulu, berambut panjang.
  • Risiko akan dikurangkan jika anda menjaga kucing, menjaganya dan semua aksesori kucing bersih, pastikan kulit haiwan tidak terkelupas, dan sisir. Benar, semua prosedur kebersihan ini tidak boleh dilakukan oleh orang yang mengalami alahan. Adalah lebih baik baginya untuk menjaga hubungan langsung dengan haiwan itu minimum..
  • Alergi rambut kucing tidak membawa maut. Sekiranya gejala menyakitkan tidak melampaui "garis merah", di mana ia adalah ancaman bagi kesihatan dan kehidupan, anda tidak boleh berpisah dengan haiwan peliharaan yang berbulu atau tidak berbulu.

    Benar, anda selalu perlu mengambil kira risiko serangan alergi, mempunyai ubat yang sesuai, berjumpa doktor dari semasa ke semasa, dan memerhatikan kebersihan rumah, haiwan dan anda sendiri. Sebaiknya jangan biarkan haiwan kesayangan anda pergi ke tempat-tempat di mana orang rentan paling kerap: bilik tidur, pejabat, dapur.

    Sesuai - tinggal di rumah persendirian, apabila kucing berpeluang berada di luar rumah sepanjang masa.

    Video-video yang berkaitan

    Sangat baik dan terperinci mengenai sebab dan gejala alahan dijelaskan dalam klip video di bawah:

    Gejala dan rawatan alergi kucing pada orang dewasa dan kanak-kanak: bagaimana ia menampakkan diri, mengapa ia berlaku dan boleh berlalu?

    Orang yang memperlakukan haiwan peliharaan sebagai ahli keluarganya bahkan tidak menyangka bahawa mereka boleh memberikan haiwan kesayangan mereka kepada seseorang. Sebilangan kanak-kanak tidak tahu bagaimana hidup tanpa kucing. Namun, lama-kelamaan, ketika mereka dewasa dan mula hidup secara mandiri, anak-anak mereka sendiri muncul dalam keluarga mereka. Selalunya bayi alah pada rambut kucing.

    Mengapa alahan bulu? Bagaimana anda tahu jika masalah itu disebabkan oleh kucing? Bagaimanakah alahan kucing menampakkan diri? Apakah gejala reaksi alergi terhadap rembesan haiwan? Adakah mungkin untuk tidak mengeluarkan kucing, tetapi untuk menyembuhkan alergi? Adakah terdapat keturunan kucing hypoallergenic??

    Apa itu alergi: mekanisme reaksi badan terhadap alergen

    Alergi adalah reaksi tubuh terhadap bahan yang dianggapnya asing. Reaksi sedemikian boleh berlaku pada usia berapa pun. Pada beberapa bayi, mereka muncul sejak lahir. Dalam kes lain, buah-buahan, bunga, binatang yang pernah disayangi yang sebelumnya tidak pernah menimbulkan bahaya, akhirnya menjadi penyebab penyakit ini dan menyebabkan tindak balas sistem imun yang tidak mencukupi.

    Alergen adalah agen asing yang apabila memasuki badan menyebabkan tindak balas. Molekul alergen yang musnah diserap oleh sel-sel imun. Antigen muncul di dalam darah. Sekiranya tidak ada alergen, sejumlah kecil antibodi dikesan dalam darah.

    Dengan pertembungan berulang dengan ejen asing, terdapat banyak dari mereka. Mereka berusaha untuk menghancurkan "orang asing" dan menetap di permukaan membran sel mast, yang mula aktif melepaskan histamin ke dalam darah. Bahan-bahan ini terlibat dalam pemusnahan molekul "asing".

    Di tempat pengumpulan alergen yang paling besar, terdapat pengembangan saluran darah dan penyetempatan limfosit. Hasil daripada proses ini, reaksi keradangan berlaku pada kulit, di sistem pencernaan, dan di organ pernafasan. Orang yang alergi menghasilkan sejumlah besar lendir, hidung berair, batuk, kesukaran bernafas, ruam muncul di badan, yang disertai dengan gatal-gatal.

    Kadar di mana reaksi alergi berkembang berbeza dari orang ke orang. Bergantung pada ciri-ciri individu, gejala alergi mungkin muncul 15 minit dan 2-3 jam selepas bersentuhan dengan alergen. Alergi terhadap kucing dinyatakan, sebagai peraturan, dengan bersin, kesesakan hidung, tersedak. Gejala kulit seperti gatal-gatal, dermatitis, atau eksim adalah perkara biasa. Manifestasi alergi jenis ini sangat serupa dengan yang berlaku pada debunga atau debu..

    Apa sebenarnya yang menyebabkan alahan kucing?

    Ramai orang secara keliru percaya bahawa rambut kucing menyebabkan sistem imun bertindak balas. Para saintis telah membuktikan bahawa rambut dengan sendirinya tidak merengsa. Kucing yang tidak berambut juga terdedah kepada alahan. Faktor berikut boleh memprovokasi:

    • sebatian protein (protein), yang terkandung dalam tinja, rembesan sebum, air liur kucing dan sel epitelnya;
    • perengsa yang terdapat pada bulu: acuan, zarah debu, debunga;
    • bahan yang dirembeskan oleh parasit;
    • bahan makanan;
    • pengisi.

    Protein yang terdapat dalam rembesan kucing kadang-kadang dianggap oleh sistem imun manusia sebagai agen berbahaya. Sebagai tindak balas terhadap ancaman itu, reaksi pertahanan berkembang. Selalunya, tanda-tanda alergi kucing dilihat pada orang yang juga bertindak balas negatif terhadap jenis alergen lain, seperti debu atau debunga. Kecenderungan genetik memainkan peranan penting dalam perkembangan reaksi sedemikian..

    Kumpulan faktor kedua merangkumi semua alergen yang dibawa oleh kucing pada bulu mereka. Sekiranya kucing berjalan bebas di jalan, maka, ketika kembali ke rumah, dia membawa banyak mikropartikel debunga dari tumbuh-tumbuhan yang berlainan, sejumlah besar debu yang menetap di atas bulu, ke bawah. Haiwan peliharaan meninggalkan semua perengsa ini di tempat tidur pemilik, permaidani, kerusi berlengan, memprovokasi munculnya gejala yang tidak menyenangkan pada manusia.

    Sekiranya gejala seperti hidung berair atau bersin diperhatikan sebaik sahaja pemiliknya menuangkan makanan kering siap ke dalam mangkuk kucing, kemungkinan besar salah satu komponen makanan tersebut menimbulkan reaksi alergi. Pengilang menggunakan pelbagai bahan tambahan dan bahan kimia dalam proses pembuatan makanan haiwan yang dapat dirasakan negatif oleh sistem kekebalan tubuh. Perkara yang sama boleh dikatakan untuk sampah untuk dulang. Dalam kes sedemikian, alergi hilang ketika menukar jenama makanan atau jenis pengisi..

    Bagaimana untuk memahami jika kanak-kanak atau orang dewasa alah kepada kucing?

    Alergi terhadap kucing protein pada anak dapat menampakkan diri pada hubungan pertama dengan haiwan, dan setelah beberapa tahun. Penyakit ini sering didiagnosis pada kanak-kanak berusia antara 3 dan 7 tahun, tetapi kadang-kadang ia berlaku pada bayi baru lahir..

    Menurut penyelidikan saintifik terkini, kanak-kanak yang tinggal bersama kucing dan selalu bersentuhan dengannya dari hari-hari pertama kehidupan lebih cenderung untuk mengelakkan alahan di kemudian hari. Pakar menjelaskan corak ini dengan penyesuaian awal tubuh terhadap bahan yang dirembeskan oleh haiwan kesayangan..

    Di rumah, sukar untuk menentukan apa yang menyebabkan reaksi negatif pada orang dewasa atau kanak-kanak. Manifestasi alergi yang disebabkan oleh kucing tidak berbeza dengan yang muncul ketika bersentuhan dengan perengsa lain. Diagnosis tepat hanya boleh dibuat oleh ahli alahan berdasarkan hasil ujian dan sampel khas..

    Sekiranya anda merancang untuk mengambil anak kucing untuk pertama kalinya, lebih baik memilihnya dengan bayi anda. Pada pertemuan pertama dengan anak kucing, anak mungkin menunjukkan tanda-tanda alergi, dalam hal ini, pembelian haiwan kesayangan mesti ditinggalkan. Di samping itu, anda boleh membincangkan masalah mengembalikan haiwan itu dengan penternak, kerana kadang-kadang alergi tidak segera muncul..

    Gejala khas

    Biasanya reaksi alergi terhadap kucing berlaku kerana kecenderungan genetik melalui hubungan langsung dengan haiwan. Pada orang dewasa yang sebelumnya tidak mengalami masalah seperti itu, reaksi mungkin terjadi kerana penurunan fungsi sistem kekebalan tubuh, gangguan hormon, setelah mengalami tekanan. Gejala utama pada kanak-kanak dan orang dewasa hampir sama. Di hadapan kucing, seseorang mengalami manifestasi berikut:

    • rembesan lendir, kesesakan hidung, bengkak;
    • kesukaran bernafas;
    • bersin;
    • kemerahan kulit, pembengkakan muka;
    • laserasi, gatal pada kelopak mata;
    • kemerahan mata, penurunan ketajaman penglihatan;
    • mengelupas, ruam, urtikaria, dermatitis, disertai dengan gatal-gatal yang teruk.

    Apabila perengsa memasuki bahagian saluran pernafasan yang lebih dalam, bronkitis alergi berlaku. Seseorang berasa sakit tekak dan sakit pada bronkus. Banyak kahak dihasilkan, yang sukar dilalui. Ini menimbulkan batuk yang teruk, sesak nafas berkembang..

    Dalam beberapa kes, alergi menampakkan diri dalam bentuk asma bronkial. Penyakit ini boleh berkembang walaupun hanya bersentuhan dengan kucing dengan genetik. Sekiranya seseorang pernah mengalami tanda-tanda alergi, tetapi dia belum membuat melegakan simptom, asma menunjukkan keadaan pesakit yang semakin teruk.

    Reaksi boleh menjadi tunggal, misalnya, apabila hanya terjadi rhinitis atau ruam, atau boleh menjadi kompleks. Sebagai tambahan kepada gejala ini, setelah bersentuhan dengan kucing, penghidap alergi sering merasakan kelemahan, mengantuk, dan penurunan tumpuan..

    Langkah-langkah diagnostik

    Pakar menggunakan dua kaedah utama untuk membantu mengenal pasti kehadiran alergi dan menentukan penyebabnya. Ahli alahan menetapkan ujian darah untuk pesakit dan menawarkan untuk menjalani ujian kulit untuk mengetahui jenis perengsa yang menyebabkan penyakit ini.

    Darah diambil untuk analisis sekiranya terdapat kontraindikasi atau sekatan umur untuk ujian kulit. Ujian darah di makmal menunjukkan kehadiran dan jumlah antibodi terhadap perengsa yang paling biasa. Kaedah ini dianggap lebih selamat, kerana tidak dikaitkan dengan pengaruh alergen dan tidak boleh menyebabkan alergi..

    Ujian kulit membolehkan anda memeriksa tindak balas badan dengan cepat terhadap jenis rangsangan tertentu dan membuat diagnosis yang tepat. Ujian dilakukan dengan menggunakan bahan aktif ke permukaan kulit yang rosak atau dengan menyuntiknya secara subkutan. Kelebihan ujian juga merupakan hasil yang cepat..

    Semasa melakukan ujian, doktor membuat beberapa tusukan di bahagian belakang atau di bahagian bawah lengan dengan menggunakan alat khas - scarifier. Kemudian sediaan yang mengandungi salah satu perengsa digunakan ke tempat-tempat ini. Dalam kebanyakan kes, ujian dilakukan untuk beberapa alergen pada masa yang sama. Sekiranya hasilnya positif, kawasan kulit yang bersentuhan dengan bahan mula membengkak, memerah dan gatal. Selepas ujian berakhir, gejala hilang dalam setengah jam. Adalah penting bahawa semasa tempoh pemeriksaan pesakit tidak mengambil antihistamin, kerana boleh mempengaruhi hasilnya.

    Rawatan penyakit

    Gejala alahan mengganggu gaya hidup biasa anda dan bahkan tidak membenarkan anda melakukan pekerjaan rumah tangga. Adalah mungkin untuk meringankan keadaan orang yang alergi dengan bantuan antihistamin, ubat simptomatik dan terapi imun..

    Apabila hidung berair, bengkak hidung, ruam pada kulit muncul, doktor memberi ubat kepada pesakit yang mengandungi komponen yang menekan aktiviti histamin. Antihistamin yang paling biasa adalah:

    • Benadryl (berdasarkan diphenhydramine);
    • Suprastin (dengan chloropyramine);
    • Zyrtec (bahan aktif - cetirizine);
    • Claritin (mengandungi loratadine).

    Semburan hidung, yang merangkumi kortikosteroid (fluticasone, mometasone), membantu dengan baik dengan rinitis alergi dan reaksi asma. Di farmasi, anda boleh membeli semburan seperti Nazarel, Nazonex, Elokom. Terdapat juga salap berasaskan hormon untuk digunakan dalam reaksi kulit. Untuk sesak nafas dan asma alergi, penyedut dalam bentuk aerosol digunakan. Yang paling terkenal adalah Intal, Kromospir. Mereka bukan sahaja melegakan serangan, tetapi juga membantu mencegahnya.

    Desensitisasi atau terapi imun khusus alergen dilakukan untuk reaksi alahan pada kanak-kanak berumur lebih dari 5 tahun. Kaedah ini melibatkan perjalanan pemberian sediaan yang mengandungi perengsa untuk mengembangkan tindak balas imun yang normal pada pesakit. Dengan hasil yang positif, kanak-kanak atau orang dewasa dapat menyingkirkan alergi sepenuhnya. Walau bagaimanapun, sekiranya berlaku reaksi terhadap protein kucing, kaedah ini tidak selalu berkesan..

    Apa yang perlu dilakukan sekiranya menyingkirkan kucing adalah mustahil?

    Sekiranya ahli keluarga menghidap alergi, doktor mengesyorkan mengeluarkan kucing dari rumah. Dalam kes ini, haiwan itu dapat diberikan kepada rakan, saudara, atau pemilik baru dapat ditemukan untuknya. Walau bagaimanapun, penyelesaian ini tidak sesuai untuk semua orang. Sekiranya kucing telah tinggal dalam keluarga selama bertahun-tahun, akan sukar baginya untuk menyesuaikan diri dengan keadaan baru. Pemilik juga sukar untuk membayangkan bahawa mereka harus berpisah dengan haiwan kesayangan mereka, yang telah tinggal bersama mereka sepanjang hidup mereka..

    Sekiranya mustahil untuk meninggalkan kucing, maka anda boleh meninggalkannya, tetapi anda harus membuat beberapa perubahan dalam cara hidup yang biasa. Untuk mengurangkan simptom alergi, anda perlu mengikuti peraturan tertentu:

    • basuh kucing anda dengan syampu khas sekurang-kurangnya 1 kali seminggu;
    • menyisir haiwan peliharaan setiap hari dengan sisir atau penyapu bulu;
    • ventilasi pangsapuri lebih kerap;
    • membeli pembersih udara;
    • tukar pengisi dalam dulang 2 kali sehari;
    • lebih baik mengganti langsir yang diperbuat daripada kain padat dengan kain yang lebih ringan, yang mengumpulkan lebih sedikit habuk dan lebih senang dicuci;
    • kerap melakukan pembersihan basah, gunakan detergen hypoallergenic;
    • merawat haiwan dari parasit tepat pada masanya, memberi vaksin, kerana haiwan peliharaan yang sihat mengeluarkan lebih sedikit alergen protein;
    • mensterilkan haiwan;
    • hadkan akses haiwan peliharaan ke bilik tempat orang alergi tidur;
    • simpan tempat tidur dan pakaian dalam beg plastik untuk melindungi linen dari habuk dan rambut kucing;
    • basuh tangan dengan sabun dan air setelah berkomunikasi dengan haiwan;
    • mengambil antihistamin apabila tanda-tanda penyakit muncul.

    Adakah terdapat keturunan kucing hypoallergenic??

    Kucing tanpa rambut, seperti kucing berambut panjang, boleh menyebabkan serangan laserasi dan bersin pada penghidap alergi. Walau bagaimanapun, terbukti secara saintifik bahawa haiwan peliharaan dengan bulu yang lebih pendek kurang berbahaya bagi orang yang terdedah kepada alergi. Untuk mengurangkan risiko penyakit, lebih baik membawa haiwan kesayangan salah satu daripada baka berikut ke dalam rumah:

    Bolehkah alergi haiwan kesayangan dicegah??

    Alergi terhadap pembuangan kucing boleh menyebabkan akibat yang serius, jadi orang yang mempunyai kecenderungan terhadap reaksi tersebut perlu berhati-hati ketika berurusan dengan haiwan. Untuk mencegah perkembangan penyakit ini, cadangan berikut mesti diikuti:

    • elakkan orang yang mengalami alahan dengan makanan kucing, pengisi dan haiwan;
    • jangan biarkan haiwan kesayangan anda tidur;
    • memandikan kucing dengan kerap;
    • keluarkan semua mainan lembut, permaidani, langsir yang terkumpul banyak habuk, kulat dan mikropartikel lain;
    • sofa vakum, kerusi berlengan, katil, alas tempat tidur setiap hari;
    • basuh linen dengan serbuk hypoallergenic lebih kerap;
    • lakukan pembersihan basah.

    Di samping itu, kucing berwarna terang kurang alergenik. Sekiranya tidak diketahui dengan pasti sama ada kanak-kanak itu alah kepada kucing, lebih baik mengambil haiwan peliharaan dengan mantel ringan..

    Alahan pada kucing. 21 gejala menunjukkan alahan

    Untuk alahan makanan, kucing sentiasa menjilat alas kaki sehingga menjadi merah.

    Haiwan peliharaan mempunyai banyak penyakit yang serupa dengan kita. Oleh itu, kami akan menumpukan artikel hari ini untuk penyakit biasa seperti alahan kucing. Sebab-sebab kejadiannya boleh sama sekali berbeza, dari alergi hingga gigitan kutu dan berakhir dengan reaksi terhadap makanan. alahan bukan sahaja pada kucing, tetapi juga pada manusia. Alahan pada manusia terhadap rambut kucing.

    Kucing, seperti kita, alah kepada pelbagai rangsangan luaran. Contohnya, seseorang mungkin alah pada kucing, terutamanya pada bulunya. Dan untuk haiwan kesayangan, ia boleh menjadi asap dari rokok, pewarna atau bahan kimia, pengisi untuk dulang, serbuk cuci, dan akhirnya untuk jenis makanan tertentu.

    Perkembangan alergi boleh berlaku dengan cara yang berbeza, jadi mekanisme penyakit itu sendiri sangat kompleks. Sebilangan besar haiwan terkena penyakit ini dan terdapat trend pertumbuhan. Dan semua ini disebabkan oleh fakta bahawa dari semasa ke semasa bahan kimia baru dikembangkan dan muncul, bahan tambahan pewarna dalam makanan, yang memberi kesan pada sistem kekebalan tubuh kucing, yang tidak siap melawannya.

    21 simptom alergi kucing: bagaimana untuk mengetahui sama ada kucing anda alah

    Tanda-tanda penyakit ini boleh:

    Kulit gatal dan dermatitis.

    Kucing itu menarik nafas lega, tersedak seolah-olah tercekik.

    Gusi telah memperoleh warna kebiruan.

    Keadaan umum menyatakan kegelisahan dan kebimbangan.

    Selalunya masuk ke dalam dulang besar dan kecil.

    Pembengkakan tisu (contohnya, kelopak mata mungkin membengkak).

    Haiwan peliharaan mengalami ruam dan papula. (sebagai peraturan, mereka berlaku apabila terdapat alergi makanan pada kucing) - fokus penampilan di bahagian belakang, kepala dan leher.

    Dermatitis, di mana terdapat keinginan yang kuat untuk menggaru kulit yang terkena.

    Perkembangan prurit. (Penampilan pada kucing di kawasan yang meradang dan sangat gatal.)

    Pododermatitis. (penyakit kaki kucing, di mana ia menjadi radang.)

    Kerosakan kulit disebabkan oleh alahan. (biasanya berlaku pada ekor, moncong dan kaki.)

    Tanda-tanda ini berbeza dengan tindak balas bukan alahan kerana hanya untuk menghilangkan alergen dan semuanya normal. Cabaran terbesar adalah mengenal pasti mengapa kucing alah. Maksudnya, penting untuk mencari sumbernya dan menghilangkan kesan merosakkannya pada tubuh haiwan kesayangan..

    Akibat alergi boleh berbeza, dari keadaan lemah secara umum, hingga gangguan dalam kerja organ dalaman dengan komplikasi berikutnya.

    Cara merawat alahan kucing

    Petunjuk untuk rawatan adalah menghilangkan alergen, sehingga menghentikan kesannya pada tubuh kucing. Jangan beri susu, ganti pengisi dulang, berhenti menggunakan penyegar udara dan perhatikan pencuci.

    Mengubati alahan kucing anda dengan antihistamin tidak akan membantu. Kerana, mereka hanya akan melegakan gejala penyakit, dan tidak akan menyelesaikan masalah itu sendiri. Setelah beberapa lama, penyakit ini akan menampakkan diri dalam bentuk yang lebih agresif..

    Alergi terhadap makanan pada gejala kucing

    Gejala yang paling penting dari reaksi alergi terhadap makanan adalah gangguan gastrousus dan masalah dermatologi. Gejala pertama termasuk muntah, cirit-birit, serta kolitis kronik dan penyakit di mana proses keradangan berlaku di usus..

    Alahan makanan pada kucing dan rawatan

    Apabila kucing anda mengalami alahan makanan, anda mungkin menyedari bagaimana ia mula menyikat bulu dan kulitnya. Kaki dan telinga adalah bintik yang paling rentan. Perhatikan tuala wanita kucing anda. Dari menjilat secara berkala, mereka menjadi kemerahan, dan ini adalah salah satu tanda bahawa dia menderita alahan makanan..

    Alergi pada kucing terhadap makanan, ia berlaku kerana intoleransi terhadap jenis makanan tertentu atau reaksi terhadap jenis makanan tertentu. Intoleransi itu sendiri mungkin muncul sebagai reaksi tidak spesifik. Alergi makanan menghasilkan antibodi.

    Makanan apa yang mungkin alah

    Secara terang-terangan, hampir semua protein boleh menjadi alergen kerana penyakit ini dapat berkembang. Tetapi yang paling penting, kucing yang paling alergenik dapat dibezakan:

    Biji bijirin. (yang mana jagung dan gandum dapat dibezakan)

    Bagaimana dan apa yang harus dirawat

    Biji-bijian mengandungi bahan - gluten. Dialah yang menyebabkan reaksi khas. Apabila anda mula merawat alergi berasaskan reaksi makanan, anda harus memberi kucing anda makanan baru yang belum dimakannya..

    Beri makanan baru selama kira-kira 4-6 minggu. Sehingga tanda-tanda alergi hilang. Contohnya, domba dengan nasi di Hills - Prescription Diet Feline d / d berjaya diberi makan kepada kucing yang mengalami gangguan gastrousus kerana intoleransi makanan.

    Makanan ini terkenal kerana mudah dicerna, dan protein dan karbohidrat di dalamnya, berkualiti tinggi, dianggap makanan yang sesuai untuk kucing dengan penyakit alergi yang disebabkan oleh intoleransi makanan.

    Senarai ubat untuk alahan makanan haiwan kesayangan

    • Dadah diperlukan untuk melegakan gatal. Contohnya Kortikan.

    Bermakna untuk pengukuhan badan secara umum.

    Bahan tambahan makanan SA37.

    Salap dan bahan lain untuk penggunaan topikal. Yang kering dan bersifat antibakteria dan antiprurit.

    Pada saat sukar menjalani rawatan, doktor haiwan mungkin menetapkan glukokortikoid. Sekiranya anda menggunakannya dalam dos biasa, maka pada hari kedua gatal sudah dapat reda dan kucing mula berasa lebih baik..

    Ia juga diperlukan untuk bekerja dengan kawasan kulit yang terjejas. Untuk ini, salap antibiotik dan salap phytoelite digunakan. Ini adalah salap yang sangat baik yang memberikan kesan anti-radang pada haiwan kesayangan anda. Anda boleh merawat kulit dengan salap Vedinol.

    Kesan yang luar biasa dapat ditunjukkan oleh ubat Hemovit-plus. Dosnya adalah empat hingga enam tetes selama dua bulan.

    Sekiranya anda ragu-ragu mengenai dos dan masa yang harus digunakan pada kucing anda, maka baca arahan untuk ubat dan salap. Anda juga boleh menghubungi dan berunding secara individu dengan doktor haiwan.

    Alergi kutu pada kucing

    Alergi juga boleh menyebabkan gigitan serangga. Khususnya, kutu. Untuk menentukan pilihan terbaik adalah menggunakan ujian kulit di mana ekstrak kutu akan digunakan. Dalam masa kira-kira dua puluh minit, hasil analisis akan siap.

    Oleh itu, dengan segera menjadi jelas sama ada kucing alah kepada gigitan kutu atau tidak. Sekiranya ujian ini tidak termasuk ujian gigitan kutu positif ini, maka pilihan alergi makanan harus dipertimbangkan. Dan kemudian ke rangsangan luaran.

    Alergi air liur kutu

    Bagaimana untuk mengetahui sama ada kucing alah kepada kutu? Lihat lebih dekat, setelah kucing digigit kutu, papula muncul di tubuhnya di tempat itu. Ini adalah simpulan kemerahan yang ketat. Sekiranya ada, anda pasti yakin bahawa alergi bermula tepat dari gigitannya. Gigitan biasa yang tidak membawa alergen menyerupai luka bakar jelatang.

    Gigitan kutu di telinga kucing

    Cara mengubati?

    • Sapukan toksoid.

    Lakukan terapi imunomodulator. Contohnya penggunaan: fosprenil atau immunofan.

    Kortikosteroid. Sekiranya anda menggunakannya, maka enggan menggunakannya bersama dengan fosprenil.

    Hepatoprotectors. Contohnya: Essentiale Forte.

    Kortikan digunakan secara topikal.

    Multivitamin. Contohnya: Keseronokan berguna.

    Rawat dengan diet yang tidak memiliki ruang untuk makanan yang tinggi protein dan lemak.

    Maxidin sesuai untuk kulit, ia memperbaiki keadaannya dengan ketara.

    Untuk dermatitis kutu, salap phytoelite bagus. Ia mempunyai kesan anti-radang. Ia mengandungi sejambak ekstrak herba yang besar. Ia adalah produk yang mesra alam.

    Langkah pencegahan

    Adakah anda membeli makanan kucing baru? Jangan memberi banyak sekaligus, langkah demi langkah, sedikit demi sedikit dengan latar belakang yang biasa. Oleh itu, adalah mungkin untuk menentukan tindak balas badan yang tidak mencukupi terhadap makanan tertentu..

    Jangan merosakkan kucing anda dengan makanan istimewa dan pelbagai bahan tambahan makanan. Makanannya mesti semula jadi.

    Sekiranya boleh, jangan gunakan deodoran, pewarna dan serbuk penyegar udara di hadapan kucing. Sekiranya anda meracuni pangsapuri dari lipas atau serangga lain, kucing harus diangkut sementara ke bilik lain.

    Mungkin anda masih menghadapi kesukaran dalam mengenal pasti gejala, atau dengan apa yang menyebabkan alergi, kemudian teruskan dengan kaedah pengecualian. Berhenti memberi makanan biasa, beralih ke makanan lain. Sekiranya tidak berjaya, periksa sama ada ia berasal dari kutu atau pencuci baru. Panggil doktor haiwan akhirnya.


    Penerbitan Tentang Punca-Punca Alahan